bora 1,9tdi 66kw tehoton
Valvoja: ffp jäsenet
bora 1,9tdi 66kw tehoton
tuli hommattua tuommonen bora ajettu 290tkm täydellinen huoltokirja ja on huollettu todella paljo, mutta auto ei kulje 100-120 enempää kierroksia ottaa n 4000,eli voisko olla turbo paskana vai mikä?
Auttaisko nämä?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=150518
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=145398
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=151522
p.s kaikki topicit ekalla sivulla nähtävillä.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=150518
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=145398
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=151522
p.s kaikki topicit ekalla sivulla nähtävillä.
Sen mitä viime viikolla viisastuin:
Jätä esim. apukuskin ikkuna auki paina kaasu paikallaan pohjaan ja vapauta ja kuuntele sakkaako turbo. Jos se sakkaa niin se voi olla tukossa.
Tsekkaa alipaineletkut, että jos ne on rispaantunu niin vaihda... Mahdollisesti vuotaa koska tuottaa sitä mustaa savua/ei kiihdy. Ja yks on vielä sellaanen, että jos se N75 takkuaa niin voi tehdä samaa. Ilmamäärämittareissaki on kuulemma ollu vikaa usein nois jutuis..
Itte oon nyt kaahannu korkeilla kierroksilla (3000-4000) täs työmatkaa tänään eestaas ja on olovana auttanu.. Eli karstat irtoilee ja turbosta siipien jumitus vähenee..
Mutta kannatta tosiaan kattoa ne vikakoodit ensi, niin voi nähdä vähä suuntaa..
Kannattaa käydä, jos on mahdollista, ajamas se piuha kiinni konees niin näkee koko ajan mitä sielä koneessa tapahtuu. Mulla esim. näkyi selvästi että antoi liikaa ahtopaineita niin heitti vikatilaan ajotietokoneen..
Tuolta löysin hyvän ja pätevän auttajan:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
Jätä esim. apukuskin ikkuna auki paina kaasu paikallaan pohjaan ja vapauta ja kuuntele sakkaako turbo. Jos se sakkaa niin se voi olla tukossa.
Tsekkaa alipaineletkut, että jos ne on rispaantunu niin vaihda... Mahdollisesti vuotaa koska tuottaa sitä mustaa savua/ei kiihdy. Ja yks on vielä sellaanen, että jos se N75 takkuaa niin voi tehdä samaa. Ilmamäärämittareissaki on kuulemma ollu vikaa usein nois jutuis..
Itte oon nyt kaahannu korkeilla kierroksilla (3000-4000) täs työmatkaa tänään eestaas ja on olovana auttanu.. Eli karstat irtoilee ja turbosta siipien jumitus vähenee..
Mutta kannatta tosiaan kattoa ne vikakoodit ensi, niin voi nähdä vähä suuntaa..
Kannattaa käydä, jos on mahdollista, ajamas se piuha kiinni konees niin näkee koko ajan mitä sielä koneessa tapahtuu. Mulla esim. näkyi selvästi että antoi liikaa ahtopaineita niin heitti vikatilaan ajotietokoneen..
Tuolta löysin hyvän ja pätevän auttajan:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197
Alipaineletkuja voi testata kun tulppaa letkun pään ja laittaa paineilmaa toisesta päästä- suhina kuuluu jos vuotaa. Siinä N75 on stanssattu valmistuskuukausi ja vuosi, kertoo jo hieman jos kovin iäkäs solenoidi. Omassa oli vielä alkuperäinen vm 2000, pakkasilla oireili muutaman kerran, kun sammutti moottorin hetkeksi niin taas toimi. Toissa viikolla sitten hävis tehot kokonaan. Kun sammutti moottorin ,sen jälkeen oli tehot tallella, paitsi kierroksia ei kestänyt-tehot hävisivät n 2500 paikkeilla. Kierti noin 4000 pienellä vaihteella, eikä kulkenut paljoa satasta enempää. N75 vaihdolla korjaantui.
Sit kannattaa huvikseen vilkaista ilmanputsarille tulevan putken sihti, voi tehdä mielenkiintoisia löytöjä kuten kuvassa. :)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3026409.jpg
Joutaa pois koko sihti.
Sit kannattaa huvikseen vilkaista ilmanputsarille tulevan putken sihti, voi tehdä mielenkiintoisia löytöjä kuten kuvassa. :)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3026409.jpg
Joutaa pois koko sihti.
^^^ Tarkoitatko ruiskupumpussa olevaa sammutussolenoidia? Niitähän on myös jonkinverran hajonnut, ilmeisesti tuo käryäminen siihen sopisi oireeksi.. haulla löytyy lisää infoa...
Vai tarkoititko imusarjan päässä olevaa sammutusläppää?
Mulla kans oli omasta N75 venttiili rikki ja käytös juuri samanlainen kuin MIKE tuossa kuvaili. Kyseessä oli mun kohdalla siis hukkaportillinen AGR tekniikka, VNT ahtimilla säätö on hiukan toisenlainen, mutta oireet aika pitkälti samat... Eli menee selkeästi vikatilaan tietyllä kierrosten ja kuormituksen suhteella (=tietyllä ahtopaineella) ja virtojen poiskäytön jälkeen taas toimii normaalisti kunnes ahdot taas nousee liian ylös (1,4bar)...
Katso huoltokirjan alusta tarrasta se moottorikoodi onko AGR vai ALH, niin tietää kummalla ahtimella se on... On helpompi tutkia ahtopaineensäädön toiminta. Toista säädetään alipaineella (ALH) ja toista suoraan ahtopaineella (AGR). Molemmissa on tuo N75 venttiili,mutta ne on erilaisia.
Vai tarkoititko imusarjan päässä olevaa sammutusläppää?
Mulla kans oli omasta N75 venttiili rikki ja käytös juuri samanlainen kuin MIKE tuossa kuvaili. Kyseessä oli mun kohdalla siis hukkaportillinen AGR tekniikka, VNT ahtimilla säätö on hiukan toisenlainen, mutta oireet aika pitkälti samat... Eli menee selkeästi vikatilaan tietyllä kierrosten ja kuormituksen suhteella (=tietyllä ahtopaineella) ja virtojen poiskäytön jälkeen taas toimii normaalisti kunnes ahdot taas nousee liian ylös (1,4bar)...
Katso huoltokirjan alusta tarrasta se moottorikoodi onko AGR vai ALH, niin tietää kummalla ahtimella se on... On helpompi tutkia ahtopaineensäädön toiminta. Toista säädetään alipaineella (ALH) ja toista suoraan ahtopaineella (AGR). Molemmissa on tuo N75 venttiili,mutta ne on erilaisia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa