Ostin passatin pumppuvikaisena.. Eihän sielä iso vika ollutkaan kuva
Vaikeuksien kautta voittoon ja pumppu saatiin kuntoon. Uusi ratas, kaasuakseli, sekalaisia tiivisteitä, puuttunut joutukäyntijousi lisättiin ja otettiin pois joku sikakiree jousiviritys täyskaasulta. Ei vuoda mistään, käynnistyy helposti, ei savuta ja sammuu avaimesta. Pumpun ajotukset on alfamerin kirjan antamien arvojen puolivälissä, tasan.
Enää on jäljellä kaksi vikaa tai ominaisuutta, joihin haluan kommentteja viisaammilta.
1. Epämääräinen moottorijarrutuksen ja kiihdytyksen raja. Tasaisella kaasulla suoralla tiellä ahtopainemittari (miksi joku on sellaisen asentanut vakioon pasuun..) tipahtaa nollaan ja voima katoaa. Tässä vaiheessa voi vastata huonosti kaasuun tai kaasua painamalla nousee nopeasti takaisin normaalilukemiin.
2. Öljynpaineen merkkivalo ja merkkipiippaus herää eloon aina kymmenen metrin tarkkuudella samassa kohtaa työmatkalla. Ylöspäin kaartuva moottoritien ramppi, jossa samalla moottorijarrulla vauhti 100kmh -> 80kmh. Valo saattaa vain nopeasti vilahtaa tai palaa niin pitkään kun saan auton sivuun ja moottorin sammutettua.
Öljyt ja suodatin juuri vaihdettu. Öljyä on mittatikun ylärajaan.
AAZ passatti. Vikoja vai ominaisuuksia?
Valvoja: ffp jäsenet
1. Epämääräinen moottorijarrutuksen ja kiihdytyksen raja. Tasaisella kaasulla suoralla tiellä ahtopainemittari (miksi joku on sellaisen asentanut vakioon pasuun..) tipahtaa nollaan ja voima katoaa. Tässä vaiheessa voi vastata huonosti kaasuun tai kaasua painamalla nousee nopeasti takaisin normaalilukemiin.
Tasakaasulla tosiaan pitäisi tippua ahdot nollaan, ellei sitten aja tasakaasulla 150km/h. Kyllä sen sieltä pitäisi heräillä ihan normaalisti jos mieli tekee kiihdytellä.
Itse asensin aikanani ahtopainemittarin sen takia, että sain katsastuksesta hylsyn päästöjen takia ja rupesin tutkimaan ahtoja. No eihän se ahtanut lainkaan kun hukkaportti oli koko ajan rakosellaan. Ahtopainemittarin avulla ne ahdot sitten sai ruuvattua haluamalleen tasolle.
2. Öljynpaineen merkkivalo ja merkkipiippaus herää eloon aina kymmenen metrin tarkkuudella samassa kohtaa työmatkalla. Ylöspäin kaartuva moottoritien ramppi, jossa samalla moottorijarrulla vauhti 100kmh -> 80kmh. Valo saattaa vain nopeasti vilahtaa tai palaa niin pitkään kun saan auton sivuun ja moottorin sammutettua.
Kaveri hajotti aikanaan turbonsa vastaavanlaisessa rampissa vastaavanlaisesta koneesta. Jälkikäteen kertoi että tippakannu vilahti ja hetki sen jälkeen alkoi kolina ja sankka savutus. Jos kyse on kovin isosta kallistuksesta/vauhdista, niin ehkä ne kastikkeet heilahtaa väärälle laidalle? Ei muuta kun asentamaan öljynpainemittaria siihen ahtomittarin viereen, niin pääset jyvälle mitä siellä oikeasti tapahtuu.
Millaista vauhtia passatilla pitäisi päästä ahtopaineet nollilla kun kaikki on kunnossa? 80km/h +10 mittarin mukaan vauhdilla ahdot tippuu harvoin nollaan vaikka tie ei ole kovin mäkinen. 60-70 vauhtia ajaessa pysyvät nollissa "helposti".
Alfamerin kirjasta poimitut ajoituksen arvot on ilmeisesti suuntaa antavia.. Ohjearvojen puolivälistä kun pisti ennakkoa vielä vähän aikaisemmalle, niin toimi huomattavasti paremmin. Ahdot menee helpommin nollille ja tuntuu tehokkaammalta. Ajotuksen säätämisen jälkeen öp valo ei ole enää vilkutellut.
Enää vikana on epäluonnollisen rankka savutus kylmänä ja korkea 1100rpm kierrosta tyhjäkäynti lämpimällä koneella.. tyhjäkäyntiruuvin säätäminen ei laskenut kierroksia. Tosin samassa yhteydessä lisäsin 1/4 kierroksen verran syöttöjä. Ehkä se kompensoi tyhjäkäynnin säätämisen vaikutuksen pois.
Alfamerin kirjasta poimitut ajoituksen arvot on ilmeisesti suuntaa antavia.. Ohjearvojen puolivälistä kun pisti ennakkoa vielä vähän aikaisemmalle, niin toimi huomattavasti paremmin. Ahdot menee helpommin nollille ja tuntuu tehokkaammalta. Ajotuksen säätämisen jälkeen öp valo ei ole enää vilkutellut.
Enää vikana on epäluonnollisen rankka savutus kylmänä ja korkea 1100rpm kierrosta tyhjäkäynti lämpimällä koneella.. tyhjäkäyntiruuvin säätäminen ei laskenut kierroksia. Tosin samassa yhteydessä lisäsin 1/4 kierroksen verran syöttöjä. Ehkä se kompensoi tyhjäkäynnin säätämisen vaikutuksen pois.
Ventolla pääsee kesäkelissä n. 110 ilman ahtoja tasasella...
Ennakkoa voi olla semmone 1.05mm sietää sit lisätä kivasti syöttöjä ilman kummosia savuja ja sitä kylmäkäynti vipua kannattaa kääntää niin, ett kierrokset laskee... jos ei oo aiemmin ruuvailtu nii joku 5 kierrosta auki on hyvä lähtökohta...
ttaljan sivuilla on hyvät ohjeet...
Ennakkoa voi olla semmone 1.05mm sietää sit lisätä kivasti syöttöjä ilman kummosia savuja ja sitä kylmäkäynti vipua kannattaa kääntää niin, ett kierrokset laskee... jos ei oo aiemmin ruuvailtu nii joku 5 kierrosta auki on hyvä lähtökohta...
ttaljan sivuilla on hyvät ohjeet...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa