VW Passat 1.9TDI 96KW -02 AWF alaväännöt hukassa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Sozio
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2011 12:02

VW Passat 1.9TDI 96KW -02 AWF alaväännöt hukassa

ViestiKirjoittaja Sozio » 24.2.2011 15:11

Osaisiko joku neuvoa seuraavanlaisen ongelman kanssa?

Kone vääntää todella huonosti alle 2000rpm:llä. Tuntuu niinkuin turbo alkaisi ahtaa vasta ~2100-2200 rpm kohdilla, jonka jälkeen tehoa on taas normaaliin malliin.

Vähän taustaa asiaan. Koneeseen on nyt laitettu uusi kansi 74kw:n AVB-moottorityypin koneesta, vanhasta on otettu ruiskut ja nokka-akseli. Turbo on vaihdettu uuteen. Rempan jälkeen turbo ei aluksi tuntunut pyörivän ollenkaan, korjausta asiaan toi parin alipaineletkun uusiminen. Nyt kuitenkin ollaan yllä mainitussa tilanteessa, eli alaväännöt on hukassa. Ennen remonttia edellä mainittua ongelmaa ei ollut. Syy remppaan oli haljennut kansi ja samalla tuli sitten uusittua finaalissa oleva turbo.

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku vaan osaa jotain ajatuksia aiheeseen heittää.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 24.2.2011 18:40

Tarkistele vielä niitä alipaineputkia, josko jostain vielä vuotaa... jarrutehostimelle menevä putki myös, niissä on ollut murtumia..
Vaihtuiko alipainepumppu kannen mukana vai onko sama kuin ennenkin?

Vuoto tai kulunut pumppu selittäisi tuon että kovemmilla kierroksilla (kun alipainepumpun tuotto paranee) kone toimii normaalisti.
Jarrutehostimen toimintaan tuo alipainepuoli myös vaikuttaa, ilmenee mm. siten, että tehostin "häipyy" (poljin muuttuu kovaksi ja jarrutusteho katoaa)jos polkaiset useammin peräkkäin jarrua matalilla kieroksilla...

Sozio
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2011 12:02

ViestiKirjoittaja Sozio » 24.2.2011 21:47

Pumppu on myös vanhasta kannesta. Pitääpä testata tuo jarru paremmin, ajossa normaalijarrutuksessa ei jarruissa tunnu olevan mitään vikaa. Jarrutehostimella taitaa tosin olla oma alipainesäiliö, joka vaikuttaa asiaan. Samaten pitää niitä putkia tutkia ja uusia vielä lisää.

Mielessä kävi myös sellainen vaihtoehto, että voisiko olla turbossa jotain säätöhäikkää. Tilasin suoraan Saksasta tuon turbon, hinta oli aika paljo mielyttävämpi siellä. Merkki on Streetstar, josta en googlettamalla kyllä löytänyt mitään tietoa. Joku säätönumiska siinä mun mielestä kuiten on.

Testerillä ajossa katsottuna ahdot alkavat nousta normaaliin juuri tuossa 2000rpm:n jälkeen, joten sieltä se tehottomuus johtuu.

Sozio
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2011 12:02

ViestiKirjoittaja Sozio » 18.3.2011 7:53

Kerrotaas tännekki tän tarinan loppu.

Tarviketurboa ei saatu säätöihin, joduin ostamaan alkuperäisen Garretin. Nyt pelaa. Jos joku nuista tietää, niin saa ostaa pois tuon tarvikeversion.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 18.11.2013 13:19

Aiheeseen liittyen,

mitä koneelle voi tehdä jos turbo ahtaa huonosti ala-keskialueelle (ehkä siivet jumissa täyskierrosten asentoon)? Tukkiiko konetta, kulkee ilma läpi liian huonosti ja karstoittaa?
Mulla auto kulkee parhaiten 3300-4500 rpm alueella ja myös 1800-2200rpm aika OK, mutta se väli on aika tukossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa