Caravellesta loppui ahto ja syyksi paljastui hukkaportin säätimen irtoaminen turbosta. Se oli ilmeisimmin ollut alunperin yhdellä pultilla kiinni, sillä pultin reikä oli erittäin likainen ja siitä oli kierre rikki.
Auto on kasassa ja hukkaportin säätötanko alkuperäisissä asetuksissa. Imusarjan paine on kuitenkin vain max. 111 kPa ja ilmaa menee anturin mukaan aika niukasti. Koskapa autoon ei ole tehty muita muutoksia, ilmeisesti hukkaportin säätö on väärin kellon eri aseman vuoksi. Lisäksi säätö tipauttaa ahtopaineet toisinaan hetkittäin vielä alemmas.
Onko hukkaportin säädölle mitään nyrkkisääntöä? Jätetäänkö juuri ja juuri kiinni? Laitetaanko kuinka monta mm "vetoa"? On vaan sen verran hankalassa paikassa, ettei viitsisi tehdä liian montaa iterointikierrosta.
Vw Caravelle 2,5 Tdi -02 turbon hukkaportin säätäminen
Valvoja: ffp jäsenet
Niin no - autossasi on VNT-turbo, tarkoittaa muuttuvasiipistä ahdinta. Siinä ei ole hukkaporttia.
Ja säätötangon (kohdalleen) säätäminen vaatii tekemistä ja taas tekemistä. Turbon uusinta olisi se helppo ja varma vaihtoehto.
Edit.
Tarkemmin luettuna kannattais vikamuisti lukaista ennen enempiä säätelyjä
Ja säätötangon (kohdalleen) säätäminen vaatii tekemistä ja taas tekemistä. Turbon uusinta olisi se helppo ja varma vaihtoehto.
Edit.
Tarkemmin luettuna kannattais vikamuisti lukaista ennen enempiä säätelyjä
Ahtopaineet löytyi
Kone on ACV ja turbo näyttää silmämääräisesti KKK K14:lta. Ei tullut katsottua varmistusta tyyppikilvestä, vaikka se pöydällä olikin.
Paineen nousun esti lopulta hyvin perinteinen ja yksinkertainen vika: Kello oli vähän yli 23.00 torstai-iltana ja seuraavana päivänä työpäivä. Voitte arvata, että vehjettä lyötiin kasaan melkoisella kiireellä ja kun siihen tuli vielä kaveri juttelemaan, jäi välijäähdyttäjältä lähtevän putken klemmari laittamatta kiinni. Lopputuloksen arvaatte.
Vehje toimii siis alkuperäisellä tangon säädöllä ja VCDS:llä tarkistettuna pyynti ja todellinen ahtopaine menevät nätisti käsi kädessä.
Ilmeisesti vika on tosiaankin tavallinen, koska toisesta kiinnityspultista oli kierretty kierre rikki ilmeisesti edellisellä kiinnityskerralla. Toinen pultti oli sitten katkennut reikään, kun venttiili oli sitä riittävän kauan rasittanut.
Kiitoksia vastanneille. Tällä kertaa ongelmana oli oma kämmi.
Paineen nousun esti lopulta hyvin perinteinen ja yksinkertainen vika: Kello oli vähän yli 23.00 torstai-iltana ja seuraavana päivänä työpäivä. Voitte arvata, että vehjettä lyötiin kasaan melkoisella kiireellä ja kun siihen tuli vielä kaveri juttelemaan, jäi välijäähdyttäjältä lähtevän putken klemmari laittamatta kiinni. Lopputuloksen arvaatte.
Vehje toimii siis alkuperäisellä tangon säädöllä ja VCDS:llä tarkistettuna pyynti ja todellinen ahtopaine menevät nätisti käsi kädessä.
Ilmeisesti vika on tosiaankin tavallinen, koska toisesta kiinnityspultista oli kierretty kierre rikki ilmeisesti edellisellä kiinnityskerralla. Toinen pultti oli sitten katkennut reikään, kun venttiili oli sitä riittävän kauan rasittanut.
Kiitoksia vastanneille. Tällä kertaa ongelmana oli oma kämmi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa