1.9 TDI Tehoton

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

1.9 TDI Tehoton

ViestiKirjoittaja Legend » 13.12.2010 1:05

Moi!

Olin viikonloppuna pohjoiselle ja vw kulkee normaalia, mutta paluu matka etelään ihan tehoton. vklp siellä -25 aste kylmä ja moottori käynnistä hyvin. Kokeilen painan sen (kuvassa) jotai dumppi ja moottori sammui hitaaksi (tehty 2krt) sen jälkeen ajoin pikku koeajo. Se toimii täydellinen. Mikä olis vika? Mikä se oli? Dumppi?

mutta se o upo uusi välijäähdytin..

Kuva

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 13.12.2010 8:09

ympyröidyssä kohdassa on kyllä EGR ja sammutusläppä.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 13.12.2010 8:33

Vikakoodit kannattaa lukea tai luetuttaa. Maf eli ilmamassamittari ja n75 eli ahtopaineen säätösolenoidi myös tarkistaa. Nämä kun taitavat olla tyypillisimmät "hyytymisen" aiheuttajat. Lisäksi kannattaa tarkistaa tuon egr:n toiminta. Tai sitten suoraan tulpata se. Jos tuossa on muuttuvasiipinen turboahdin niin sen jumiutuminen voi myös ilmetä tehottomuutena.

Nafta
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.2.2007 21:29

ViestiKirjoittaja Nafta » 15.12.2010 18:04

Miten paljon sulla heittelee tehot? Jos rajusti niin sit varmaan on alipainelinjoissa joku letku vuotaa... Mulla heitteli noin 100 hepan verran ja irronnut alipaineletku oli syypäänä.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 23.12.2010 3:34

Tänään taas vika, Painoin sammutusläpän sit kulkee vähä parempi.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 23.12.2010 9:54

No ootko uusinu N75? Onko vikakoodia lujettu? Onko alipainevuodot tutkittu? Jos menee vikatilaan niin sammuttamalla nollaantuu ja siksi kulkee paremmin ainakin hetken aikaa...
Ei kai se ny jumalauta ittellään korjaannu jos kerran vikaa on.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 23.12.2010 10:05

Jos auto on edelleen vikatilassa tai selvästi rikki niin kannattaa jättää arvailu ja viedä auto sellaiseen korjaamoon missä tajuavat nyky diisseleistä jotain ja missä on vikakoodien lukulaite. Tuon tehottomuuden voi aiheuttaa niin moni asia että jos ei ole ihan jäljillä mikä vian mahdollisesti aiheuttaa niin kannattaa viedä korjattavaksi ennen kuin jokin hajoaa pahemmin tai lopullisesti. Painoitko siis imusarjan sisässä olevan kaasuläpän johonkin asentoon. Jos se läppä joka toimii alipaineella ei toimi ja jää kiinni niin auto ei saa ilmaa eikä kaiketi myöskään ruokaa niin siksi se ei kulje. Syynä voi olla alipainevuoto tai rikkinäinen sammutusläppä.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 23.12.2010 10:13

sammutusläppähän on oletuksena auki, eli jos alipaine uupuu niin pitäisi jäädä auki kaiketi silloin.
samoin egr on kiinni oletuksena. toisaalta alipaineletkun vuoto aiheuttaa VNT toimimattomuutta kun alipainetta ei riitä.
ja silloinhan luonnollisesti tehoa puuttuu.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 23.12.2010 15:58

Lainataanpas tätä ketjua kun samantapaiset ongelmat ilmeni tänään AGR cordobassa. Eilen jouduin ajamaan auraamatonta metsäautotietä ja siieltä sitten moottoritilaan eksyi lunta. Eilen ei ilmennyt muita ongelmia kuin että maantiellä kone nykäisi pari kertaa ja muuten toimi normaalisti.

Tänään auto normaalisti roikan päästä käyntiin, mutta käynti oli vaivalloista ekan minuutin ajan. Heräsi tuosta kuitenkin normi käyntiin ja läksin tyytyväisenä matkaan. Hetken päästä kovemmassa vedätyksessä maantiellä tehot leikkaantu pois. Eli tuolta kait n75 tai maf ottanut itteensä.

Ite epäilen n75, mutta kuinka tuo maf anturin vika ilmenee?
Eikös tuo maf ole se pötikkä siinä ilmanputsarin ja moottorin välissessä putkessa? Jos sitä koittais putsailla niin auttaisko asiaan? Toisaalta varmaankin tuo n75 sieltä on hajonnut, kun ei enään naputtanut.

33du
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.6.2006 20:50

ViestiKirjoittaja 33du » 23.12.2010 18:07

Katsos ekaks ettei oo ilmanputsari täynnä lunta, tai siis jäätä täs tapauksessa jo:)

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 23.12.2010 18:07

OkVoitteko etsiä VW Golf ja Bora Alfamerin korjausopas kirjasta. Esim sivulta ja yms? Olen aina kiirellinen menoja ja tekemistä, jos te löysi sivulta ja ehdin lukea ne ohjeet.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 23.12.2010 19:01

No missä välissä meinasit sitten sen korjata jos oot niin jeesuksen kiireinen? Eiköhä se ole paree viedä tosiaan sinne asiansa osaavaan korjaamoon jos ei ehdi edes korjausopasta lukea, siinä nyt sentään on ihan selkeät hakemistotkin. Ei tunnu aikaa löytyvän myöskään oikolukuun...

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 23.12.2010 20:22

Katsos ekaks ettei oo ilmanputsari täynnä lunta, tai siis jäätä täs tapauksessa jo:)

Joo täytyy kurkata sinne mitä löytyy :D... Tosin nyt kyllä ongelmat lakkas itekseen ja auto pöhisee normaaliin malliin, et kai siellä vaan joku paskakasa meni koneen läpitte ;D.. Varmaan joku patentti tarvis kehitellä vastasuuden varalta kun satunnaisesti kuitenkin tulee syrjäpoluillakin käytyä...

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 23.12.2010 20:37

Tänään auto normaalisti roikan päästä käyntiin, mutta käynti oli vaivalloista ekan minuutin ajan. Heräsi tuosta kuitenkin normi käyntiin ja läksin tyytyväisenä matkaan. Hetken päästä kovemmassa vedätyksessä maantiellä tehot leikkaantu pois. Eli tuolta kait n75 tai maf ottanut itteensä.


Tuo kuulostaa hyvin vahvasti sille että on jäätäny, mun golffi teki samoin aikoinaan ja se vain rupes jäätämään polttoainetta.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 24.12.2010 6:13

Dieselsuodatin uusittu, Mistä se hyvä vikakoodinlukijan laitteet? VAG305?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 25.12.2010 12:35

Vaihda myös ilmansuodatin. Siis imuilman suodatin, jos sitä ei ole vaihdettu pitkään aikaan. Käy luetuttamassa vikakoodit lähimmässä autosähkökorjaamossa niin pääset ajan tasalle mahdollisimman pian, ei se niin kallista ole. Täällä "etelässä" tuo luku maksaa 20-40 euroa riippuen paikasta.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 25.12.2010 14:46

Ei tunnu aikaa löytyvän myöskään oikolukuun...


Ei käynyt mielessä että voi olla alkuperäiseltä äidinkieleltään muu kuin suomalainen?

Kun kysymykset esitetään tuossa aloitusviestin muodossa niin vastaukset kannattaisi esittää myös mahdollisimman yksinkertaisesti. Sikäli jos ketjun aloittaja ei täysin sisäistä luettua. Mutta mikäpä minä olen arvioimaan, kunhan nakkasin.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 27.12.2010 5:51

ilmansuodatin uusi. vien huollolle ja katsotaa mit olis vika.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 19.2.2011 2:46

Nyt taas sama vika "Pölypussi täynnä imurissa". kyl ulkona o kylmä n -25c ja kulkee 100/kmh. Kokeilin sammutin moottori sit käynnistä uusis ja kulkee normaali. Onko joku pikku osia jäässä vai joku muut? Löytyykö joku kaupasta hyvä hinta/laatu vikakoodien lukulaite? vai vien huollolle? kumpi tekee halvempi?

Kaverini sanoi mahdollinen viat:
-Turbon Painekello jäässä
-EGR ventteli tukossa.
-IC jäässä
-yms yms

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 19.2.2011 2:50

Noinii en tiedä mis olis halvin autosähkö huolto turun alueella. (vikakoodi haku)

duuning
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.2.2011 20:46

ViestiKirjoittaja duuning » 19.2.2011 10:03

melkein varmaks voin sanoo että n75 venttiili päästää läpi... mutta lue ne koodit ensin.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 18.4.2011 18:46

Palataanpas taas astialle, kun rupesi cordoban menohalut hyytymään eilisen kärrynvedon jälkeen.

Oireet on seuraavanlaiset: Käynnistyksen jälkeen ei meinaa löytyä tehoja ollenkaan, esim 3 vaihteella kaasu pohjassa ja auto ei kiihdy 40-50 vauhdista mihinkään. 1 tai 2 vaihteella tuo jaksaa jotenkin kerätä kierroksia ja kun kierrokset nousee 2500rpm tietämille niin saadaan moottoriin hieman lisäpuhtia. Tämän jälkeen auto kiihtyy 1000-2000rpm normaalisti, mutta tämän jälkeen ahdot tuntuvat pysyvän samoina eikä auto kiihdy kuin pitäisi. Kaiken tämän lisäksi ''rivakammassa'' kaupunki kiihdytyksessä rupesi hehkun valo vilkkumaan.

Nopeasti tuon hehkuvalon vilkkumisen lukaisin ohjekirjasta ja se viittaisi moottorinohjauksen vikaan tjsp.. Eli n75 tai map tässä taitaa nyt sekoilla? Voisiko tuo olla tälläkertaa map anturi, kun tuota hehkunvaloa vilkuttaa? Missäs tuo map tarkalleen sijaitsee?

Ja tiedetään vikakoodien lukeminen auttaisi, mutta spekuloidaan nyt ensin ja koitetaan jos saadaan kotikonstein taas kulkemaan :D.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 19.4.2011 14:22

Viat: Ahtoon paine magneettiventtiili rikki

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 19.4.2011 14:35

Juu tuohon kanssa itse kallistumassa. Tänään tutkin tuota hieman ja ei n75 enään naputtanut kuin ennen. Pieni kolautu meisselillä kylkeen sai sen pitämään ääntä mutta ei vaikutusta kulkuun. Putsaillaan nyt tuo alkuun ja katotaan miten reagoi, jos ei sillä toimi niin kaupasta uutta.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 20.4.2011 1:29

T1mo:

Ei nuo oireet oikeen kuulosta AGRn N75 vialta (ellei sitten ole sähköpuolella)...
Hukkaportillisessa kun tuon toiminta on erilainen kuin VNT vehkeissä.
Itse ajoin pitkän aikaa viallisen venttiilin kanssa ja ainut ongelma oli yliahtamisesta aiheutuva vikatila, joka tulee päälle kun kuormitetaan korkeammilla kierroksilla ja ahtopaine karkaa liian ylös (n 1,4 bar), hehkuvalo ei vilkkunut kertaakaan... ja kone toimi muutoin aivan normaalisti.

Eli jotain muuta sieltä varmaan löytyy... ihan arvauksena vois heittää että MAF sekoilee.

Se MAP anturi on cordobassa siinä öljynsuodattimen vieressä ahtoputken kyljessä kiinni. Samassa palikassa on myös ahtoilman lämpötila-anturi.

Jos sulla on profiilissa ajantasainen asuinpaikka, niin olet naapurikunnassa :) eli halutessasi voin tarjota apuja ainakin vikakoodien lukuun (vag-com löytyy) ja tietämykseni rajoissa muutenkin.... laita yv:tä jos kiinnostaa..

jupe_40
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.3.2011 20:32

seat leon -01 tdi 81kw

ViestiKirjoittaja jupe_40 » 20.4.2011 16:08

noniin pistämpä oman ongelman tähän perään siis auto on seat leon 1,9 tdi 81kw -01 vikana on että auto ei vedä enää normaalisti kansi rempan jälkeen, vedot loppuu ku seinään 5 vaihteella 3400rpmn kohilla eikä väännä oikein mihinkään millään kierros alueella. rupee keinot loppumaan multa, vikakoodiks anto map anturin no sen vaihoin ei vaikutusta sit vaihoin huvikseen n75 venttiilin ja maffin ei vaikutusta sit laitoin uuden ilmanputsarin ja takavaimentajan korvasin suoralla putkella. pumpun ajoitukset katottiin laakkosella ja on kohillaan. huiput 160km/h ja n.3400rpm eikä kule sen kovempaa edes alamäkeen. ahtaa mittarin mukaan 1.2bar
ei ole lastutettu.


siis apuja kaivattas

jupe_40
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.3.2011 20:32

ViestiKirjoittaja jupe_40 » 20.4.2011 21:52

pienetkii vinkit kelpais

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 20.4.2011 22:50

Onko nuo tarvike antureita mitä oot vaihdellu vai alkuperäisiä vag-osia? Eikös noissa maffeissa ainakin ole ollut tarvikeosissa ongelmia?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.4.2011 3:02

Onhan nokka-akselin ajoitus myös kohdallaan?
Jos edelleen herjaa MAPia niin johdot varmaan kans kannattaa käydä läpi...

jupe_40
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.3.2011 20:32

ViestiKirjoittaja jupe_40 » 21.4.2011 9:32

n75 ja map on laakkosen marmoritiskiltä mutta maffi on ad:lta mutta boshhilainen sekii.

jakopään ajoitus ollaan katottu 4 kertaa ja on kohallaan.
enää ei anna mitään vikakoodeja ku vaihoin ton mapin mutta se anto ennen sitä mapin vaihtoo vikakoodiks---->

imusarjan lämpötila-anturi-g72
katkos/oikosulku plussaan satunnainen

ja sit

imusarjapaineen anturi -g71
katkos/oikosulku maadoitukseen satunnainen

ja sen entisen mapin arvot hyppi kokoajan mutta vaihdolla ei ollu kulkevuuteen minkään laista merkitystä ja laakkosella katottiin ne mapin johdot niissä ei ollu mitään vikaa

nyt huomasin myös sellasen ominaisuuden ku laittaa auton käyntiin ja lähtee samantien ajamaan niin maahan jää musta noki vana, onko turbo niin väljä että laskee öljyä läpi vai mistä toikii vois johtua.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 21.4.2011 17:07

Reaper, Vw huolto hoitaa moottorin ja näkyy kaikki moottorin osia o orkkis. mutta alusta ne o tarvike.

Legend
-
Viestit: 29
Liittynyt: 16.2.2010 1:45

ViestiKirjoittaja Legend » 21.4.2011 17:09

se eteenpäin ei ongelmia mitään. Kohta huolto alkaa vaikka vois tutkia mit olis vika. VV-Auto huolto sanoi "Ahtoon piane magneettiventtiili hajosi". Myöhemmin vien toinen huolto mit se sanoo.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa