startti ei pyöri ollenkaan

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

golffarmari
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.10.2010 5:05

startti ei pyöri ollenkaan

ViestiKirjoittaja golffarmari » 10.12.2010 20:40

Nyt tarvitaan teidän apua! Tänään lopetti golffi käynnistymästä. Normaalisti ajoin sillä ensin ja sit olin varmaan 15 min sisällä ja kun olin lähdössä, niin ei äännähtänytkään. Eli akussa tuskin on vika koska sillon edes yrittäis käynnistyä.

Mistä lähtisitte etsimään vikaa?

Ensimmäisenä mulla tuli mieleen startin sulake ja rele, mitenhän mä löydän ne? tiedän kyllä missä on sulakkeet ja releet on mutta en tiedä mitkä ne niistä on kun ei oo mitään ohjekirjaa.. Onko jollain tietoa niistä, mitkä ne on?

Jos tulee mieleen jotain muuta missä vika vois olla niin kiitollisena otan vihjeitä vastaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2010 21:35

Startin sulake ja rele ≈ startin johto ja solenoidi.

Naksahtaako edes kun avaimesta kääntää ja himmeneekö valot? Solenoidin liittimistä alkaisin jännitettä mittaamaan startin aikana.

Vähän saattaa vaikuttaa että onko ykkösgolfi vai kutosgolfi.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 10.12.2010 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 10.12.2010 21:35

Ensimmäisenä itse kokeilisin antaa solenoidille suoraan virtaa niin tietäisi ainakin että onko startti sanonut työsopimuksen irti vai onko virransaanti ongelma.

golffarmari
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.10.2010 5:05

ViestiKirjoittaja golffarmari » 10.12.2010 22:48

joo toi malli jäi mainitsematta eli vuosimalli on 94 ja kolmoskoppasesta on siis kysymys. Onko kellään tietoa että mikä sulake ja rele on startille? Se olis tärkee tieto! En kuullu kyllä mitään naksahdusta edes kun yritin startata.. Ja täytyy tosiaan koittaa tota suoraa virransyöttöäkin solenoidille.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 10.12.2010 22:56

"Eli akussa tuskin on vika koska sillon edes yrittäis käynnistyä. "

Niin miten testasit, valot toimii vai kuinka? Kosketus vika yksi yleisin, hapettumat akunkengissä ja johdoissa.
Täällä joskus arvuuteltu vikoja sivu tolkulla ja yllätys....akun virtajohdot vuosia putsaamatta!! (huollon puute).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.12.2010 23:21

Jos startti haukkaa kylmäkäynnistyksessä jotain 400 A niin sen kokoista sulaketta saat hakea jo vähän järeämmästä kalustosta kun henkilöautosta. Sen kestävä relekin olisi jo nyrkinkokoinen ja sellaisia löytyy lähinnä paikalliselta sähköyhtiöltä ja teollisuudesta.

Niin, ja tietysti siitä startin kyljestä kuten kerroin, mutta sitä sanotaan solenoidiksi toimintaperiaatteen takia.

golffarmari
-
Viestit: 28
Liittynyt: 26.10.2010 5:05

ViestiKirjoittaja golffarmari » 11.12.2010 14:11

Mittailin ja testailin tossa, niin startin liittimelle ei tule ollenkaan jännitettä vaikka kääntää virtalukkoa starttiasentoon. Ja suoraan akun plussasta syötin virtaa startille niin kyllä se pyöri. Sitten mittasin resistanssin eli johdon jatkuvuuden siitä startille tulevasta liittimestä virtalukolle eli saman johdon toiseen päähän. Ei näyttänyt mitään eli ei pääse virta virtalukolta startille asti.

Mutta tietääkö joku paremmin että pitäisikö tossa tilanteessa näyttää että johtaa eli onko se suora johto virtalukolta startille asti vai onko siinä välissä jotain? Sitten vielä yksi homma, missä vika saattaa olla, on ajonestolaite. Tossa on joku semmonen että kun laittaa avaimella ovet lukkoon, niin ajonesto menee päälle ja silloin tapahtuu juuri sama ilmiö kun nyt eli startti ei pyöri ollenkaan. Miten pystyn ottaan selvää onko vika tässä ajonestossa? miten se yleensä toimii? Ilmeisesti se katkoo jollakin keinolla juuri tätä virtalukolta startille menevää johtoa..? Onko muilla tällaista samanlaista systeemiä?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.12.2010 17:23

Koita selvittää se ajonesto pois päältä ja mieluummin lopullisesti, eli ei saa käskyä ovelta/lukolta releelle (oven johdot poikki).

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 11.12.2010 17:35

Ei pitäis -94 Golfista ajonestoa löytyä. Joku jälkiasennushärpäke kenties, ja niiden vikojen paikallistaminen on sitten oma maailmansa.

Testaa "jomppijohdolla" startin plusnavalta siihen herätevirtanavalle yhdistää jännite; jos silloin starttaa, on startti ja akku ainakin kunnossa, sekä maakaapeli ja + kaapeli.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.12.2010 19:45

Ylempänä lie jo kokeiltu startin toimivuus solenoidille suoraan virtaa syöttämällä???

Ajonesto ei vaikuta starttaukseen.


Olisiko niinkin perinteinen vika kuin virtalukko? Toki kaikki sulakkeetkin kannattaa tarkistaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.12.2010 21:31

Ja suoraan akun plussasta syötin virtaa startille
Kuulostaa että solenoidia ei testattu, mutta muut diagnoosit puoltaisivat ehjää solenoidia.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.12.2010 22:08

"Sitten vielä yksi homma, missä vika saattaa olla, on ajonestolaite. Tossa on joku semmonen että kun laittaa avaimella ovet lukkoon, niin ajonesto menee päälle ja silloin tapahtuu juuri sama ilmiö kun nyt eli startti ei pyöri ollenkaan."

Jälkiasennettu malli on!!!
Se pitäisi poistaa käytöstä.

petek2
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.9.2004 20:22

ViestiKirjoittaja petek2 » 13.12.2010 19:58

No niin, nyt tuli samaa vikaa kun alottajalla eli startti ei puhu mitään. Ajoneuvona -96 Golf variant AHU-koneella. Kaikkihan lähti liikkeelle siitä kun pääsi tuo polttoainesuodatin jäätymään. Vaihdettiin tänään uuteen ja laitettiin kunnon dieseliä tankkiin. Koska olin eilen jo sahannut akun tyhjäksi yritettiin autoa käyntiin apuvirralla. Useasta käynnistysyrityksestä huolimatta se ei kuitenkaan muuta kun hörähtänyt välillä (huonot hehkutkin). No, aikansa sitä kuitenkin yritettiin kunnes: kävin välillä sisällä, samalla auto piuhoissa kiinni toiseen autoon. Menin jälleen starttaamaan niin ei mitään: startti pysyi ihan kuolleena, kuitenkin startti naksahtaa ja toisesta autosta kierrokset putoaa eli virtaa ottaa. Onko tässä nyt samaa vikaa (solenoidi?) vai ottiko tuo startti itteensä noista kännistysyrityksistä?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 13.12.2010 20:03

Petek2: Kai täytitte uuden pa-suodattimen löpöllä ennen kiinni laittoa, muuten saa sahailla niin kauan konetta käyntiin että voipi jo ottaa startti ennenaikaisen eläkkeen, mutta toivottavasti tässä ei siitä ole kyse :/

petek2
-
Viestit: 18
Liittynyt: 9.9.2004 20:22

ViestiKirjoittaja petek2 » 13.12.2010 20:42

Kyllä se täytettiin ennen kiinnilaittoa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa