TDI suuttimissa vikaa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

TDI suuttimissa vikaa?

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 26.11.2010 10:33

Löytyisko täältä suutinpuolen asiantuntijoita?

Jos, niin kertokaahan näyttääkö nämä http://stinky.kuvat.fi/kuvat/LT%20suutink%E4rjet/ normaaleilta 10kk ajetuilta kärjiltä? Ovat R5 2.5 TDI:stä

Kakkosen kärki on mustunut ohuen osan tyveen asti ja muut neljä enemmän ja vähemmän tummia aina välilevyihin saakka. Jopa kärkiosan ja välilevyn välissä oli parissa suuttimessa tummaa jälkiä. Vissiin vuotanu palopaineet(?) kiristysmutterin ja kärjen välistä... Paitsi tuossa kakkosessa. Ei varmaan ole normaalia, vai onko?

Käynti koneessa häiritsevän "hakkaava" n.2000rpm ylöspäin.. ja varsinkin kylmänä! Voisko johtua näistä suuttimista. Nyt on tosin eri kärjet paikallaan ja sama takominen jatkuu... http://stinky.kuvat.fi/kuvat/Videot/LT35.wmv

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.11.2010 10:13

Ihan normaaleilta näyttää, nuo mustuu juuri tuohon asti.

Vika on muualla jos ei kärkiä vaihtamalla ratkennut.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 27.11.2010 12:41

Kiitos JukkaA! Tämä tieto auttaa taas eteenpäin.

Mutta entäs tuo muista poikkeava eli kärki numero 2? onhan tuo aivan erilailla musta kuin nuo muut. Alunperinhän ko. kärki/suutin on kolmospytystä, koska vaihdoin joku aika sitten suuttimet ristiin 2.-3. -sylinterien välillä. Sillä ei kuitenkaan ollut vaikutusta kolmospytyn ,ehkä hivenen heikompaan käyntiin. (todettu aukomalla suutinputkia ja tuolloin kolmospytyn vaikutus käyntiin on hieman pienempi).

Täällä vähän tarkempi selostus ongelmasta ja siitä, mitä on jo kokeiltu/vaihdettu.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 27.11.2010 13:10

Jos tuota taustalla kuuluvaa ääntä (kolketta) tarkoitat niin ei se koneen tahtiin tule eli jokin apulaite-kytkin-alipainep. tai .. ..pitäisi kuunnella auton vieressä eikä netin kautta...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.11.2010 13:12

Sulla on siinä pytyssä jotain muuta vikaa. Onko noi kärjet 764set, voisin olla kiinnostunut jos on sulle ylimääräiset.

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 27.11.2010 21:45

Jos tuota taustalla kuuluvaa ääntä (kolketta) tarkoitat niin ei se koneen tahtiin tule eli jokin apulaite-kytkin-alipainep. tai .. ..pitäisi kuunnella auton vieressä eikä netin kautta...


Nimenomaan tuota kolketta tai takovaa ääntä, joka muistuttaa linkoavaa pyykkikonetta..
Sehän tuossa hankalaa onkin, kun auton vierestä/pellin alta kuunnellessa ääntä ei juurikaan kuule. Sitävastoin sisälle se kuuluu selvästi ja tuossa videolla se on hyvinkin todellisuutta vastaava.

En tiedä luitko tuon Holysmokeen kirjoittamani jutun, mutta kaksoismassa tuossa pitää kolkatusta kylmänä, kun vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä.. ja täristäähän se kans reilummassa kiihdytyksessä. Sillon on kyllä pakko löysätä ku tuntuu, että leviää koko laite! ;D

Sulla on siinä pytyssä jotain muuta vikaa. Onko noi kärjet 764set, voisin olla kiinnostunut jos on sulle ylimääräiset.


Niin, kun vaan tietäs että mitä.. Jos nyt edes on mitään. Ohivuotoja ei ollut havaittavissa ainakaan nillä konstein, mitä mulla oli käytössä, eli painetta pyttyyn ja kuuntelin josko jostain suhisis..
Kärjet on tosiaan 764:set ja menevät takaisin paikalleen, jos vain vielä ovat hengissä.

Sen verran uutta tänään, että selvisi, miksi tuo ääni kaikui kajuuttaan niin kovasti. Kuulerilta imusarjalle menevä muovinen ahtoputki oli jotenkin vinossa ja hakkasi jarrutehostimen rumpuun!! (Oli siis käytännössä kokoajan kosketuksissa tehostimeen) Imusarjan ja muoviputken välissähän on tietenkin vielä kumiputki ja nyt kylmemmillä ilmoillahan se kumikin on jäykempää, niin sillä se kylmänä on kuulunut kovempana. Korjasin putken asentoa paremmaksi ja kabiini hiljeni huomattavasti! :) Nyt tuo meteli on jo siedettävällä tasolla... Tosin kolkatuksen kuulen vieläkin. Varmaan se jo soi korvissa... ;)

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 29.11.2010 22:52

Mikä se olis luotettavin tapa testata nuo venttiilinnostimet, jos vaikka seuraavaksi käyttäs venakoppaa auki?

Kolmonen tosiaan käy huonommin kuin muut pytyt, se tuli taas tänään todettua suutinputkia raottamalla. Venttiilit siinä tuskin vuotaa, koska piti niin hyvin paineet sisällä, mutta jos jompikumpi nostin on sökö, eikä venttili aukea kunnolla... Mitään tyypillistä hydraulinostimen raksutusta tuosta ei kyllä kuulu, mutta tarviiko sen välttämättä ääntää vaikka hajalla oiskin?

Stinky76
-
Viestit: 95
Liittynyt: 27.1.2010 20:20

ViestiKirjoittaja Stinky76 » 1.12.2010 11:46

Eipä näkyny venakopan alla mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Nokat oli siistit, ja nostimet tuntui päällisin puolin olevan kunnossa. Ei menny ohuinkaan rakotulkki nokan ja kupin väliin.
Pyörittelin konetta kampuran päästä normaaliin pyörimissuuntaan ja huomasin aika jännän ilmiön.. Puristukset kasvaa tasasesti sytytysjärjestyksessä (1-2-4-5-3) siten, että ykkönen tuntuu kaikista löysimmältä ja kolmosen kohalla saa vääntää jo "tosissaan" YKK:n yli! Mikähän tuon ilmiön selitää???

Samoilla tulilla tukin egr:n putken KUNNOLLA. Näköjään jos tulppa vuotaa vähääkään, niin pakopaine pukkaa egr:ää auki. (oli venttiilin varsi lyhyeltä matkalta kirkas, vaikka ap-letku irti ja tulppa putkessa, eli jonku verran on päässy vena aukeamaan) Tämän ansiosta jyskytys vaimeni taas vähäsen...

Seuraavaksi pitää tutkia, kuinka tukossa katti on.. Jotenki semmonen fiilis, että pakopaineet ois turhan korkeat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa