3bg passatissa jalat palelee!
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 19.7.2010 22:21
3bg passatissa jalat palelee!
Moi. Onko normaalia että kuljettajan ja repsikan jalkatilaan puhaltaa viileämpää ilmaa kuin tuulilasiin ja sivulaseihin? Rouva nimittäin kommentoi että jalat hieman palelee autossa. Auto on varustettu manuaali-ilmastoinnilla, avb moottorilla ja lämmöt nousee viisarin välin verran normaalista.
Viimeksi muokannut Jaromiilus, 20.6.2011 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotopuolessa vastaavaa pirssiä on tullut käytettyä puhallinta asennossa "Puolet lasille, puolet jaloille". En tiedä toimiiko tuo oikeen kunnolla niinkään, kun varsinaista asentoa ei tuolle ei ole vaan pitää pitää tosiaan siinä kahden "esivalitun" asennon puolessavälissä suuntaussäädintä.
Muistikuva kuitenkin on se että joko jalkatilassa on talvella kylmä, tai lasit huurtuu.
Riittävän kauan kun riittävän isolla pitää puhallusta niin saa huurut laseista pois ja jalat lämpimäksi.
Muistikuva kuitenkin on se että joko jalkatilassa on talvella kylmä, tai lasit huurtuu.
Riittävän kauan kun riittävän isolla pitää puhallusta niin saa huurut laseista pois ja jalat lämpimäksi.
Yleensähän se lasin huurtuminen johtuu jalkatilassa lilluvasta kosteudesta: Mitä enemmän jalkatilaan lykkää lämpöä, sitä kosteampaa ilmasta tulee ja lasithan siinä huurtuu.
Itse tulee kuivateltua jalkatilaa joskus ihan vartavasten. Kumimatot pihalle ja puhallus jalkatilaan. Voi jättää vaikka pihaan käymään jonkun reissun jälkeen, kun kone on lämmin.
Sisätilan lämppärin käyttö monesti pahentaa tilannetta, kun lumet lattialla on jo valmiiksi sulana ajoon lähtiessä. Eber/Webasto on tuossa mielessä hyvä, kun se ottaa pihalta kuivaa ilmaa ja sisäilmakin on ajoon lähtiessä kuivaa, jos vertaa sisätilanlämppäriin.
Itse tulee kuivateltua jalkatilaa joskus ihan vartavasten. Kumimatot pihalle ja puhallus jalkatilaan. Voi jättää vaikka pihaan käymään jonkun reissun jälkeen, kun kone on lämmin.
Sisätilan lämppärin käyttö monesti pahentaa tilannetta, kun lumet lattialla on jo valmiiksi sulana ajoon lähtiessä. Eber/Webasto on tuossa mielessä hyvä, kun se ottaa pihalta kuivaa ilmaa ja sisäilmakin on ajoon lähtiessä kuivaa, jos vertaa sisätilanlämppäriin.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 19.7.2010 22:21
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Itse totesin siirtyessäni automaatti-ilmastointiin, että tuossa autossa jalkatilan puhalluksessa on iso ero manuaalisen version kanssa. Manuaali-malli ei vain anna riittävästi lämpöä/puhallusta jaloille, kun taas climatronic hoitaa homman VAGiksi ihan hyvin.
Tämä ei tietysti kysyjää lohduta, mutta jossain määrin tehoton jalkatilan lämpeneminen on ominaisuus sekä Passatissa 3B/3BG että Golf IV:ssa jos kyseessä manuaali-ilmastointi. Itsellä ollut noita vuosien saatossa 3kpl Golf IV ja 2x Passat 3B, loput climatronicilla.
Tämä ei tietysti kysyjää lohduta, mutta jossain määrin tehoton jalkatilan lämpeneminen on ominaisuus sekä Passatissa 3B/3BG että Golf IV:ssa jos kyseessä manuaali-ilmastointi. Itsellä ollut noita vuosien saatossa 3kpl Golf IV ja 2x Passat 3B, loput climatronicilla.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 19.7.2010 22:21
Edellinen kulkine oli 3bg avb 2001 passat manuaali ilmastoinnilla ja talvella tuota ei kyllä todellakaan voinut sanoa lämpöiseksi, vaikka olis tehnyt mitä sille. Eberi sai hyrrätä -20 keleillä jo koko ajan jos meinas tarjeta edes jotenkin järkevästi autos. Talvella ei tarvinnut kyllä säätää lämppäriä maksimista koskaan pienemmälle jos pakkasta oli -10 tai enemmän.
Nyt sitten avf koneella oleva 2004 nelikko passatti automaatti-ilmastoinnilla ja lämpenee kyllä todella nopeasti ja lämpöä tuntuu riittävän todella mukavasti. Tosin onhan tuo kulutuskin aivan eri lukemissa kuin tuolla edellisellä vajaavetoisella ;)
Nyt sitten avf koneella oleva 2004 nelikko passatti automaatti-ilmastoinnilla ja lämpenee kyllä todella nopeasti ja lämpöä tuntuu riittävän todella mukavasti. Tosin onhan tuo kulutuskin aivan eri lukemissa kuin tuolla edellisellä vajaavetoisella ;)
Kyllä tuo mun 3bg puhaltaa jaloille lämmintä.
Auto on manuaalisella ilmastoinnilla ja puhallussuunta on about puolessa välissä asentoa tuulilasi/jalat.
Tuolla menetelmällä tuntuu välillä, että jalat hikoilee lenkkareissa.
Muutenhan tuo ei kyllä ole niitä lämpimimpiä talviautoja, jollei ole polttoainelämmitintä kaverina.
Auto on manuaalisella ilmastoinnilla ja puhallussuunta on about puolessa välissä asentoa tuulilasi/jalat.
Tuolla menetelmällä tuntuu välillä, että jalat hikoilee lenkkareissa.
Muutenhan tuo ei kyllä ole niitä lämpimimpiä talviautoja, jollei ole polttoainelämmitintä kaverina.
Onkohan noita läppien asentoja mahdollista jotenkin hienosäätää? Siis kun säätönuppi olisi siinä "puoliväliasennossa" eli puhallus tuulilasille ja jalkoihin, voisi alaspuhalluksen läppää vähän raottaa lisää.
Tuossa meidän toisessa autossa, jonka merkkiä en julkea mainita, auttaa jaloille puhallukseen, jos sulkee kojelaudalta matkustajia kohti puhaltavia suuttimia. Silloin ilmaa piisaa paremmin tuulilasille ja jaloille, eikä puhaltimen tarvitse silti olla häiritsevän kovalla teholla. Muutenkin se kyllä hakkaa oman VAGin mennen tullen lämmityslaitteen tehossa.
Tuossa meidän toisessa autossa, jonka merkkiä en julkea mainita, auttaa jaloille puhallukseen, jos sulkee kojelaudalta matkustajia kohti puhaltavia suuttimia. Silloin ilmaa piisaa paremmin tuulilasille ja jaloille, eikä puhaltimen tarvitse silti olla häiritsevän kovalla teholla. Muutenkin se kyllä hakkaa oman VAGin mennen tullen lämmityslaitteen tehossa.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 19.7.2010 22:21
En kyllä käsitä mikä tuota kyseistä passattia riivaa. Kun puhallus suuntaus on puoliksi jaloille ja puoliksi tuulilasiin, tuulilasilta kun kokeilee niin puhaltaa kuumaa ilmaa mutta sitten kun laittaa käden jalkatilaan niin sinne ei tulekaan muuta kuin viileetä/haaleeta? Sama kun on puoliksi jaloille ja keskelle niin sama juttu. Keskeltä tulee kuumaa mutta jaloille haaleeta. Onko neuvoa mistä kannattais alkaan tutkiin tuota juttua? ei webastoo eikä muita automaattiherkkuja
Alkaa käpy hiiltyyn ja jalat paleleen =)
Alkaa käpy hiiltyyn ja jalat paleleen =)
No tuleeko sinne lattialle koskaa lämmintä ilmaa?
Itselläni pakussa sama palelemisongelma todella kovilla pakkasilla kun työn puolesta joutuu nappaskengissä hyppäämään joka välissä pihalla. Kyllä sinne siis lämmintä tulee, mutta se ei oikein aina riitä kun jalat on niin kohmeessa. Ratkaisuksi hahmottelin tällaista lämpöpuhallinta kuskin penkin alle. Saa nähdä tekeekö tehtävänsä. Virta ei ole ongelma mun tapauksessa tuon kanssa kun auto on kuitenkin käynnissä aina kun tuokin ja löytyy koritehtaan panelista vapaa automaattikytkentä tuolle. Tärkeintä on saada nopeasti kuskin jalat kuumaksi.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=40420&sivu=40420.htm&ryhma=2&kategoria=61
Herrasmiesratkaisu olisi tietenkin lattialämmitys. Sitäkin tässä hahmottelin mutta ajattelin ensin kokeilla tuota puhallinta.
Paikallisessa kaupassa oli mielenkiintoisia vastuksia josta se ajatus lattialämmitykseen lähti.
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/elektroniikka-elektroniikan-uutuudet-ja-vanhuudet/taipuisa-lammitysvastus-12vdc-15w-100225
Alumiiniturkkilevystä askartelee jalkatilaan talveksi lämmitetyn kaukalon. Alareunaan kuoru johon voi rullata edellispäivän lehden imemään sulamisvedet.
Itselläni pakussa sama palelemisongelma todella kovilla pakkasilla kun työn puolesta joutuu nappaskengissä hyppäämään joka välissä pihalla. Kyllä sinne siis lämmintä tulee, mutta se ei oikein aina riitä kun jalat on niin kohmeessa. Ratkaisuksi hahmottelin tällaista lämpöpuhallinta kuskin penkin alle. Saa nähdä tekeekö tehtävänsä. Virta ei ole ongelma mun tapauksessa tuon kanssa kun auto on kuitenkin käynnissä aina kun tuokin ja löytyy koritehtaan panelista vapaa automaattikytkentä tuolle. Tärkeintä on saada nopeasti kuskin jalat kuumaksi.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=40420&sivu=40420.htm&ryhma=2&kategoria=61

Herrasmiesratkaisu olisi tietenkin lattialämmitys. Sitäkin tässä hahmottelin mutta ajattelin ensin kokeilla tuota puhallinta.
Paikallisessa kaupassa oli mielenkiintoisia vastuksia josta se ajatus lattialämmitykseen lähti.
http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/elektroniikka-elektroniikan-uutuudet-ja-vanhuudet/taipuisa-lammitysvastus-12vdc-15w-100225
Alumiiniturkkilevystä askartelee jalkatilaan talveksi lämmitetyn kaukalon. Alareunaan kuoru johon voi rullata edellispäivän lehden imemään sulamisvedet.
Jep kovalla pakkasella tulee puhallettua 1 nopeudella kuumalla 100% tuulilasiin (että kone lämpenee mahdollisimman nopeasti), kunnes lämpöviisari on normaalissa lämpötilassa (jalkoja palelee) -> 3 nopeudella asennossa 90% jalkatilaan 10% tuulilasiin. Ainakin se tuntuu että jalkatilaan vois tulla joku 30% puhalletusta ilmasta kuitenkin, vaikka säädin olisi käännetty lähes kokonaan jalkatilaan. Sitten kun jalkoja lakkaa palelemasta niin laitan 50-50 asentoon ja puhallus 2lle.
Tuollaisilla asetuksilla olen tarjennut vähintään välttävästi.
Tuollaisilla asetuksilla olen tarjennut vähintään välttävästi.
Ei nyt liity varsinaiseen aiheeseen, mutta joku tuossa mainitsi automaatti-ilmastoinnista, että toimii hyvin VAGiksi.
Oikeasti ainakin tuo -97 mallinen automaatti on todella hyvä, jos vertaa muutaman muun merkin vastaaviin. Tuossa ei käytännössä koskaan tarvitse säädellä mitään, paitsi kesäksi lämmöt 22 ja talvella 20. Aina on tasaisen lämmintä jaloille ja muualle. Lämpötilakin on tosi hyvin tasainen sekä kesähelteillä, että talvella, eikä vedon tunnetta tule. Työkaveri sitä joskus ihmettelikin, kun 800km reissu ajeltiin. Ainut hieman ärsyttävä piirre on se, että puhallus menee turhan kovalle (melun puolesta) kun moottori on pakkasilla lämmennyt johonkin 70 asteeseen ja automaatti yrittää lämmittää kopin äkkiä. Tai kesällä heti lähdössä, kun yrittää jäähdyttää nopeasti. Silloin se ei toki kestä kovinkaan kauaa.
Esim. Subaru -05 ilmastointi on aivan kauhea. Sielä joko liian kylmä tai liian kuuma. Jos laittaa säädöksi 22,5, tulee hiki ja 22,0 on kylmä ja vetää niin että kurkku tulee kipeäksi. Helpompi olis melkein manuaali kuin paska automaatti.
Oikeasti ainakin tuo -97 mallinen automaatti on todella hyvä, jos vertaa muutaman muun merkin vastaaviin. Tuossa ei käytännössä koskaan tarvitse säädellä mitään, paitsi kesäksi lämmöt 22 ja talvella 20. Aina on tasaisen lämmintä jaloille ja muualle. Lämpötilakin on tosi hyvin tasainen sekä kesähelteillä, että talvella, eikä vedon tunnetta tule. Työkaveri sitä joskus ihmettelikin, kun 800km reissu ajeltiin. Ainut hieman ärsyttävä piirre on se, että puhallus menee turhan kovalle (melun puolesta) kun moottori on pakkasilla lämmennyt johonkin 70 asteeseen ja automaatti yrittää lämmittää kopin äkkiä. Tai kesällä heti lähdössä, kun yrittää jäähdyttää nopeasti. Silloin se ei toki kestä kovinkaan kauaa.
Esim. Subaru -05 ilmastointi on aivan kauhea. Sielä joko liian kylmä tai liian kuuma. Jos laittaa säädöksi 22,5, tulee hiki ja 22,0 on kylmä ja vetää niin että kurkku tulee kipeäksi. Helpompi olis melkein manuaali kuin paska automaatti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa