Laitoin nyt uuden topicin kun en ihan vastaavaa löytänyt..
Eli Passat 1.9 TDI AFN -98
Ongelmat alkoi nykimisellä ajossa ja samalla hehkun valo aina vilahti. Teki joskus harvoin kerran tai pari mutta ei pahemmin. Vikakoodit kun luettiin niin löytyi 550 - SUIHKUTUSSÄÄDÖN AVAUSVENTTIILI. Ei osannut korjaamokaan heti sanoa mistä moinen voisi johtua eikä vikakoodikaan suoraan kerro mikä mättää. Viat nollattiin ja nyt kun olen VAG-COMilla (VCDS-LITE) lukenut niin ei engine osiosta löydy mitään koodeja.
No nyt sitten nykiminen on pikkuhiljaa pahentunut ja perjantai aamuna passat sitte sammui viimeisen kerran. Kun laittoi virrat päälle rele 219 moottoritilassa rintapellin kohdilla alkoi pärisemään ja hehkun valo vilkkui himmesti samassa tahdissa. Uusi rele ei auttanut eli vika ilmeisesti releen ohjauksessa. Tutkiskeltuani huomasin että releen vieressä olevat kaksi isoa sulaketta (50A ja 80A) olivat molemmat huonolla kosketuksella koska liitin oli painunut sulakkeen mukana irti pesästään ja toinen oli jo mustunut koska oli sätinyt huonon kosketuksen takia. Ne korjattuani rele 219 toimi taas...hetken.
Seuraava huomio oli että kun rattia käänsi tai siihen löi auto yskäisi aina. No purettuani ratin muoveja yms jotta pääsin käsiksi virtalukoon alkoi AIRBAGin valo palamaan. Mitään johtoja en vahingoittanut tai edes ollut irroittanut vielä tässä vaiheessa.
VAG-COM näyttää seuraavaa:
1 Fault Found:
00588 - Airbag Igniter; Driver Side (N95)
33-00 - Resistance too Low
Eli tilanne on nyt seuraava:
Kun laittaa virrat päälle, rele 219 alkaa särisemään, mutta rattia kääntämällä tai lyömällä särinä lakkaa ja auto käynnistyy normaalisti. AIRBAG valo jää palamaan. Auton käydessä ratin kääntely / hakkaaminen aiheuttaa nykimistä tai sammumisen. Joskus nykii vaikka ei edes hengittäisi autoon päin, mutta pääasiassa aina jos rattia rynkyttää.
Eli hieman epäkäytännöllinen ajossa kun sammuu jos koskee rattiin!!
Voisko tuo AIRBAG olla jotenkin yhteydessä tuohon sammuiluun/nykimiseen!?!?!
Jos joku on jaksanut tämän avautumisen tänne asti lukea niin KIITOS ja jos jollakin olisi jotain vaikka vähän villimpääkin vinkkiä heittää niin kaikki olis tervetullutta.
Passatin outo käyntiongelma/sammuminen !!!VIKA LÖYTYNYT!!!
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
Passatin outo käyntiongelma/sammuminen !!!VIKA LÖYTYNYT!!!
Viimeksi muokannut ylilammikko, 21.11.2010 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla tulis ekana mieleen, että vika on virtalukossa, koska se nyt on siinä samalla rattiakselilla kiinni. Nyrkillä hakkaaminen täristää jotain kontaktia ja sen takia pätkii tai alkaa yhdistämään.
Airbagillä ei ole kyllä mitään tekemistä moottorin ohjauksen kanssa, mutta tuo valo airbagin valo syttyi sen takia, että otit johdot irti varmaankin akun johdon ollessa kytkettynä? Se ei sammu kuin erikseen vikakoodit nollaamalla.
Airbagillä ei ole kyllä mitään tekemistä moottorin ohjauksen kanssa, mutta tuo valo airbagin valo syttyi sen takia, että otit johdot irti varmaankin akun johdon ollessa kytkettynä? Se ei sammu kuin erikseen vikakoodit nollaamalla.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
Joo tuo AIRBAG-vika tuskin tuohon liittyy kun nyt on kaikki purettuna ratilta paitsi virtalukko ja silti aina kun laittaa virrat päälle niin rele 219 alkaa särisemään eikä lopeta ennen kuin laittaa ratin paikalleen ja vähän kääntää.. sitten kun ratin jättää tiettyyn asentoon niin aina pelaa laakista kun laittaa virrat päälle..
Koitin maadoittaa tuota rattiakseliakin erikseen mutta sillä ei vaikutusta..
Virtalukkoa nyt itsekin vielä epäilen mutta oudolta tuntuu että vaikka lukkoa kuinka runnoisi tai vääntäisi niin ei pätkimistä ilmene.. Ainut on jos rattilukko jotenkin kääntää lukkoa tms..
Onko tuo lukko helppo avata/purkaa että näkis sisälle nuo juotokset? Mietin kyllä jos vaan kylmän viileesti ohittasi hyppyjohdoilla tuon lukon mutta en tiedä mistä savu sitten tulee..
Koitin maadoittaa tuota rattiakseliakin erikseen mutta sillä ei vaikutusta..
Virtalukkoa nyt itsekin vielä epäilen mutta oudolta tuntuu että vaikka lukkoa kuinka runnoisi tai vääntäisi niin ei pätkimistä ilmene.. Ainut on jos rattilukko jotenkin kääntää lukkoa tms..
Onko tuo lukko helppo avata/purkaa että näkis sisälle nuo juotokset? Mietin kyllä jos vaan kylmän viileesti ohittasi hyppyjohdoilla tuon lukon mutta en tiedä mistä savu sitten tulee..
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
No niin nyt tuli sitten virtalukkokin ohitettua ja sama vika edelleen..
Nyt kuitenkin huomasin että ratin kääntelykään ei tuntunut enää auttavan kunnolla ja huomasin että kun moottoria nytkäyttää alaspäin niin rele 219 ja kaikki muutkin toiminnot palautuvat normaaliksi ainakin hetkeksi.. Koitin tutkia/heilutella kaikkia mahdollisia johtoja mutta se ei auta! Ainoastaan moottoria kun nytkäyttää ALASPÄIN (ylös ei auta) niin rele lakkaa pärisemästä ja virrat palautuu normaalitilaan..
Koitin nytkäyttää vähän syöttöpumppuakin hammaspyörältä josko vika oli sen sisällä mutta silläkään ei mitään vaikutusta..
Mitkähän johdot tuolla konehuoneessa on yleesnä ollut ongelmakohtia? Josko vika löytyis jostain sieltä?
Nyt kuitenkin huomasin että ratin kääntelykään ei tuntunut enää auttavan kunnolla ja huomasin että kun moottoria nytkäyttää alaspäin niin rele 219 ja kaikki muutkin toiminnot palautuvat normaaliksi ainakin hetkeksi.. Koitin tutkia/heilutella kaikkia mahdollisia johtoja mutta se ei auta! Ainoastaan moottoria kun nytkäyttää ALASPÄIN (ylös ei auta) niin rele lakkaa pärisemästä ja virrat palautuu normaalitilaan..
Koitin nytkäyttää vähän syöttöpumppuakin hammaspyörältä josko vika oli sen sisällä mutta silläkään ei mitään vaikutusta..
Mitkähän johdot tuolla konehuoneessa on yleesnä ollut ongelmakohtia? Josko vika löytyis jostain sieltä?
No jopa on erikoinen vika.
Tuosta moottorin heiluttelun vaikuttamisesta tulisi mieleen moottorin maadoitusongelma. Koitappa tarkistaa onko se kunnossa. Helpoin on mitata yleismittarilla jännite akun miinusnavan ja moottorin väliltä. Sen pitäis olla lähes 0V. Mitatessa virrat pitää olla päällä että on jonkinlaista kuormitusta ja vielä parempi jos joku voisi mitata samalla kun toinen starttaa.
Tuosta moottorin heiluttelun vaikuttamisesta tulisi mieleen moottorin maadoitusongelma. Koitappa tarkistaa onko se kunnossa. Helpoin on mitata yleismittarilla jännite akun miinusnavan ja moottorin väliltä. Sen pitäis olla lähes 0V. Mitatessa virrat pitää olla päällä että on jonkinlaista kuormitusta ja vielä parempi jos joku voisi mitata samalla kun toinen starttaa.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
No niin vika löytyi!! Paisuntasäiliön alla oleva maadoituspiste löysällä!!
Olin irroittanut joskus lampunpesimien maajohdon tuolta mutterin alta ja ilmeisesti kiristänyt mutterin huonosti tai en ollenkaan! Pikku vika mutta teettipähän töitä kun tuli etsittyä aluksi ihan väärästä paikasta..
ISO KIITOS kuitenkin kaikille vastanneille!!!
Nyt huomasin että kierroslukumittari ei näytä oikein.. näyttää liian vähän.. olisko ottanut itseensä kun releen 219 säristessä mittaritkin vaeltelivat ees taas..
Olin irroittanut joskus lampunpesimien maajohdon tuolta mutterin alta ja ilmeisesti kiristänyt mutterin huonosti tai en ollenkaan! Pikku vika mutta teettipähän töitä kun tuli etsittyä aluksi ihan väärästä paikasta..
ISO KIITOS kuitenkin kaikille vastanneille!!!
Nyt huomasin että kierroslukumittari ei näytä oikein.. näyttää liian vähän.. olisko ottanut itseensä kun releen 219 säristessä mittaritkin vaeltelivat ees taas..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa