valeo laturi+puuttuva w-nasta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vwd
-
Viestit: 231
Liittynyt: 10.1.2007 17:51

valeo laturi+puuttuva w-nasta

ViestiKirjoittaja vwd » 5.11.2010 4:42

elikkä,audi 80 vm.89 tuli vaihdettua golffin aaz kone vm.96.laturissa ei ole valmista w-nastaa joten,osaisiko joku neuvoa mihin kohtaan laturia pitäisi tinata johto jotta saisi pelaamaan bilteman kiekkamittarin?kuva tietenkin kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 5.11.2010 8:23

eikö ole edes ruuvinkantaa jonka alle saisi liittimen laittaa ja jossa tuo w merkintä? jos ei sitä ole niin epäilen että onko täälä ketään niin kovaa sähkömiestä joka tietäisi kuinka tuo toteutetaan :)

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 5.11.2010 12:13

Yhteen kenttä käämien johdoista, mitkä menee diodisillalle, niin siihen tinalla johto kiinni ja W-napa on tehty.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 11.11.2010 10:01

Mikähän olisi tehokkain laturi minkä saisi sopimaan paikalleen Caravelleen?

Paku on -89 ja alkuperäsenä moottorina ollut 1,6 td johon vaihettu äskettäin 1,9 td aaz (pelkkä lohko ja kansi) vanhan moottorin hilppeillä.

Nyt siinä on kiinni 90A laturi joka lataa kahta akkua jotka on erotettu Motonetin kaksoisakkureleellä niin, että rele vetää vasta kun moottori on ollut muutaman sekunnin käynnissä.
Ykkösakun kapasiteettia en muista, luultavasti yli 70Ah ja kakkosakku on 62Ah.

Ei vaan tunnu jaksavan ladata tuota kakkosakkua kun siinä on kiinni Webasto ja poppivehkeet ja Webasto suostuu käynnistymään vasta kun moottori on käynnissä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.11.2010 10:20

Jos Autossasi ei ole alkuperäistä enemmän sähköä kuluttavia laitteita, niin tuo 90amppeeria on kyllä pakkaskeleissä enemmän kuin tarpeeksi lataamaan noita akkuja niin isolla virralla kuin ne vain ottavat vastaan. Vikaa on joko laturin latausjännitteessä tai jossain laturin-akun välillä tulee liian iso jännitehäviö.

Kylmä akku ottaa turkasen huonosti virtaa vastaan, pahimmissa tapauksissa puhutaan muutamista amppeereista. Tämmöisten akkujen kanssa webaston kanssa saa helposti imettyä akun tyhjiin, parin tunnin ajokaan ei riitä lataamaan vartin webaston käyttöä. Mittaa ihan ensin siitä kakkosakusta jännite auton käydessä, sitten vaikka jännite myös laturin päästä. Nämä pitäisivät olla suurinpiirtein samat, kuitenkin päälle 14volttia.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 11.11.2010 10:42

Mittailin viikko sitten molempien akkujen navoista jännitteet auton käydessä tyhjäkäyntiä, oli muistaakseni molemmissa akuissa sama 13,6V. En tajunnut tuota laturin jännitettä mitata..

Poppivehkeissä on subbarille oma vahvistin ja kaiuttimille oma, en ole niitä nyt pitänyt päällä vähään aikaan mutta ei tunnu siltikään lataavan kunnolla.

Pitääpä tuo laturin jännite mitata vielä tänään, mutta jos se näyttää samaa kuin akun navat niin mistä kannattaisi vikaa sitten lähteä hakemaan ja korjaamaan?

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 11.11.2010 11:42

Mittasin äsken jännitteet ykkösakun navoista ja laturista, kone oli lämmin eikä mitään sähkölaitetta päällä.

Laturin jännite oli tyhjäkäynnillä 14,15V mutta kun anto syöttöä niin jännite tippu 13,83V:iin.
Akun navoista näytti 14,05V ja tippui myös 13,8V:iin syöttöä lisätessä.

Näyttäisi vähän jäävän johtoihin jännitettä mutta ei dramaattisesti, onko tuossa nyt sitten jännitteensäädin entinen?

EDIT: Se unohtui mainita että laturin merkkivalo jää palamaan käynnistyksen jälkeen kojetauluun jos on joku sähkölaite (esim. ajovalot tai puhallin) on päällä ennen käynnistystä, lakkaa palamasta kun polkasee koneeseen vähän kierroksia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.11.2010 12:59

Valosta päätellen laturin herätteessä olisi vikaa.

Latausjännite voisi olla 14,5 volttiakin, mutta kyllä tuollakin pitäisi jo jonkin verran ladata. Suuremmalla latausjännitteellä saattaa tulla kiusallinen ilmiö että tyhjäkäynnillä laturi ei jaksa antaa kun 14 V ja kun nostaa kierroksia niin jännite nousee ja mittarivalot kirkastuu samaa tahtia.

Säädin ei yleensä ole kovin kallis, joten voisihan sen vaihtoa kokeilla?

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 11.11.2010 13:09

Mitä ongelmia tuo heräte tekee? Voisiko olla että se herätejohto on jostain hinkkautumassa poikki tai liitin hapettunut yms.. Ei ole oikein kokemuksia latureista vielä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.11.2010 13:24

Herätevirta saa aikaan laturissa esimagnetoinnin jotta lataus yleensä alkaa. Monissa latureissa kuitenkin lataus alkaa kun käyntinopeus käy korkeammalla ja laturi saa itse aikaan tarvittavan magneettikentän käämin ympärille. Tai jotain sinnepäin :)

Herätevirtajohto on ohut ja tulee yleensä lähelle latausjohdon liitintä.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 11.11.2010 13:44

Okei, kiitoksia valaistamisesta :)

Kokeillaanpa tuota säätimen vaihtoa siis. Sehän on se kahdella ruuvilla kiinni oleva mötikkä jossa on myös hiilet, eikö jooko?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.11.2010 13:45

Jep.

mandula
-
Viestit: 57
Liittynyt: 14.4.2009 21:38

ViestiKirjoittaja mandula » 12.11.2010 9:23

Vaihettu on, tyhjäkäyntijännite pysyi laturin päässä samassa 14,15V mutta kierrosten noustessa jännite pomppii 13,85-14,05V välillä kun ennen se tippui suoraan tuonne 13,85V:iin ja pysyi siinä.

Kattellaan nyt vähän aikaa alkaako akuissa pysymään virta.

Kiitoksia avusta tähän asti!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa