Syöttöpumpun kotelopaineet, TDI

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tonnikala
-
Viestit: 11
Liittynyt: 16.9.2009 11:10

Syöttöpumpun kotelopaineet, TDI

ViestiKirjoittaja tonnikala » 24.9.2010 12:30

Yritin haulla aluksi, mutta ihan hirveästi en viisastunut. Joten itse asiaan:

Autona on AFN-koneinen Passat, bosion racet ja GT1749VC (muutettu pulttikiinnitteiseksi).
Pyydetyt ennakot eivät meinaa toteutua yläkierroksilla, niin lueskelin, että vika voisi olla kotelopaineissa.

Kysymys kuuluukin, että onko tuo "kotelopaine" se paine mikä vallitsee koko pumpun sisällä, vai vain jossain tietyssä osassa pumppua? Yhteen mekaaniseen pumppuun ollaan vaihdettu 12mm nestepää, mutta noin tarkkaa toimintaperiaatetta ei ole selvillä.

Mistä tuon paineen voi helpoiten mitata ja mitä luokkaa sen pitäisi olla eri kierroksilla (nouseeko paine kierrosten myötä)?

Googlella löytyi toiselta foorumilta p0werin postaus:
"Syöttöpumpun kotelopaineita nostettiin ylemmäksi koska ohjelman pyytämät ruiskutusennakot ei vag-comin mukaan toteutuneet, 0.7mm kotelopaineensäätöventtiiliä sisemmäksi pumpun kupeesta ja ennakot alkoi seuraamaan pyydettyä"

Miten tuo muutos käytännössä tehdään / mitä muutoksia / osia se vaatii? Käyttöauto kuitenkin, niin ei voi ihan mahdottomasti ihmetellä osat käsissä...

Onko pumppu jo tiensä päässä kun kotelopaineet tippuu vakiolla 10mm nestepäällä tuossa ~200hp hujakoissa?

No tulipahan kysymyksiä, mutta toivottavasti jaksoitte lukea loppuun asti. Vastaukset olisi plussaa ;)

EDIT: Itse itselleni vastaten: http://vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=5936

Pitää lukasta tuo läpi, mutta kotimaisiakin kokemuksia kiinnostaisi kuulla.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.9.2010 13:03

Kotelopaine on se paine mikä pumpun sisällä siirtopumpun jälkeen vallitsee. Juuri siinä kammiossa missä nestepään mäntä on. Sen nostoon ei tarvitse kuin esim 4mm tampin ja vasaran. Toki tuo paineensäädin on hyvä ottaa pöydälle säätöä varten. Sisäpuolella on pikkuinen putkisokka joka turhan lujan moukaroinnin saattamana saattaa tippua polttoainekanavaan pumpun sisälle. Kotelopainemittarin lähdön saa laitettua pumpun takapuolelle. Sielä on piilossa 12mm kannalla pultti reijän tukkeena. Reikään vaan banjolla lähtö ja mittari haluttuun paikkaan.

Itsellä ainakin kotelopaine laski 11mm nestepäällä kierroksilla muutamalla baarilla, paineensäätimen vakioasetuksella. Pienen naputtelun jälkeen pysyi läpi kierrosalueen samassa 5600rpm asti. Teholuokka 200+hp


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa