T5 vaihteistoöljyn vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
T5 vaihteistoöljyn vaihto
T5 2.5TDI 128kw, ajettu noin 150tkm ja 6v manuaali. Harkinnassa vaihteistoöljyn vaihto, niin olisi sitten pakkasilla kenties parempi vaihtaa.
Onnistuuko vaihto perinteisesti vanhat pois ja uudet tilalle, vai onko jotain erityistä? Mitä öljyä arvon raati suosittelee?
Onnistuuko vaihto perinteisesti vanhat pois ja uudet tilalle, vai onko jotain erityistä? Mitä öljyä arvon raati suosittelee?
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 21:38
Öljynvaihdossa ei tosiaan mitään ihmeellistä, marmorilta hain tuohon omaan T5 6-loviseen öljyt. Purkista ei käy juuri mitään ilmi, 1 litran purkki, tuotenro G 052 171 A2. Hinta tais olla lähelle 30eur/litra...
Purkki kohtuullisella kaatonokalla, muistaakseni tilaakin autossa oli siten, että pystyi tuon nokan hyödyntään.
Purkki kohtuullisella kaatonokalla, muistaakseni tilaakin autossa oli siten, että pystyi tuon nokan hyödyntään.
Onko teillä ollut ongelmaa vaihteiden kytkeytymisessä? entä onko öljynvaihto auttanut tuohon?
Ainakin itsellä 6-lovisessa T5 porterissa takkuaa erityisesti 2 ja 3 vaihde kylmänä, kun vaihtaa isommalle.
Mistähän näkisi missä tuossa sijaitsee tyhjennys ja täyttöroppu?
Onko haittaa jos sinne laittaa 2.7l sijasta 3l öljyä?
Castrolilta löytyy syntrans Fe 75W ja mobililta VS200, onko noissa kuinka paljon eroa vaihteiden kytkeytymisen kannalta?
Mitenhän olisi redlinen öljy tähän askiin?
Ainakin itsellä 6-lovisessa T5 porterissa takkuaa erityisesti 2 ja 3 vaihde kylmänä, kun vaihtaa isommalle.
Mistähän näkisi missä tuossa sijaitsee tyhjennys ja täyttöroppu?
Onko haittaa jos sinne laittaa 2.7l sijasta 3l öljyä?
Castrolilta löytyy syntrans Fe 75W ja mobililta VS200, onko noissa kuinka paljon eroa vaihteiden kytkeytymisen kannalta?
Mitenhän olisi redlinen öljy tähän askiin?
2. vaihde takkusi kylmänä kesäkeleilläkin. Öljynvaihto auttoi, paljon paremmin on toiminut nyt pakkasillakin.
Motonetin tarjoamaa febin 27001 öljyä laitoin ensin, mutta ne vaihtui hyvin nopeasti marmoritiskin öljyyn kun alkoi kuulumaan ylimääräistä jurinaa vedätettäessä 5. ja 6. vaihteilla. Tulipahan huuhdeltua laatikko. Laatikolla ajettu reilu 430tkm.
Tyhjennys- ja täyttöproppu on hyvin näköisällä kun pudottaa pohjamuovin pois. Proppuun käypä hylsy löytyy edukkaasti esim motonetistä 77-6017, 7.9e
Öljytilavuus on n. 2.7litraa, kun täyttöpropun reiästä alkaa valua ylimääräinen tavara pois. Ei kannata yrittää laittaa 3litraa, liika öljy ei ole hyväksi. Ja se 3desiä tulee kuitenkin aika joutuin käsille kun koittaa sarhata proppua paikoilleen.
Motonetin tarjoamaa febin 27001 öljyä laitoin ensin, mutta ne vaihtui hyvin nopeasti marmoritiskin öljyyn kun alkoi kuulumaan ylimääräistä jurinaa vedätettäessä 5. ja 6. vaihteilla. Tulipahan huuhdeltua laatikko. Laatikolla ajettu reilu 430tkm.
Tyhjennys- ja täyttöproppu on hyvin näköisällä kun pudottaa pohjamuovin pois. Proppuun käypä hylsy löytyy edukkaasti esim motonetistä 77-6017, 7.9e
Öljytilavuus on n. 2.7litraa, kun täyttöpropun reiästä alkaa valua ylimääräinen tavara pois. Ei kannata yrittää laittaa 3litraa, liika öljy ei ole hyväksi. Ja se 3desiä tulee kuitenkin aika joutuin käsille kun koittaa sarhata proppua paikoilleen.
Kiitän ohjeista. Täytyy vaihdella samalla kerralla moottoriöljyjen kanssa.
Onko roput samanlaisia kuin esim golfIII 020 askissa eli kartioroput vai oliko tiivisteellä?
Entä kiristysmomentit?
Eli Febin öljyn saa unohtaa. Mitenhän olisi mobil VS200 tai sitten Castrollin oma vaihtoehto, olisivat lähes puolet halvempaa.
Marmoritiskillä öljy on 31€ / L.
Onko roput samanlaisia kuin esim golfIII 020 askissa eli kartioroput vai oliko tiivisteellä?
Entä kiristysmomentit?
Eli Febin öljyn saa unohtaa. Mitenhän olisi mobil VS200 tai sitten Castrollin oma vaihtoehto, olisivat lähes puolet halvempaa.
Marmoritiskillä öljy on 31€ / L.
Proput oli kupariprikalla. Momentteja en nyt muista enkä pääse katsomaan ennen vkloppua.
En sitten tiedä johtuiko äänet laatikon ajomäärästä, oisko vähemmän ajettuna mennyt febikin. Mutta marmorin öljyillä ei kuulu epämiellyttäviä ääniä.
Kerranhan se vain kirpaisee, eihän noita laatikkoöljyjä kovin usein vaihdeta. Mutta voi kait sinne mobilia tai castrolliakin laittaa jos sopivaa löytää. Paikalliselta jälleenmyyjältä ei saanut castrollia, kun menekkiä on niin vähän ja minimitilaus oli 10litraa.
En sitten tiedä johtuiko äänet laatikon ajomäärästä, oisko vähemmän ajettuna mennyt febikin. Mutta marmorin öljyillä ei kuulu epämiellyttäviä ääniä.
Kerranhan se vain kirpaisee, eihän noita laatikkoöljyjä kovin usein vaihdeta. Mutta voi kait sinne mobilia tai castrolliakin laittaa jos sopivaa löytää. Paikalliselta jälleenmyyjältä ei saanut castrollia, kun menekkiä on niin vähän ja minimitilaus oli 10litraa.
Castrollin suositus tuohon T5 askiin Syntrans FE75W, olisko VW oma öljy tuota? Hinta ero tosin aika pieni VW oma öljy 31€ marmoritiskiltä ja Syntrans 25e / L Varaosamaailmassa.
Omat kokemukset tuosta Taf-x:stä : parempaa kuin paljon ajetut vanhat öljyt, muttei pärjää Redlinen öljyille ainakaan Golf III ja Astra G.
TB:n EP 75W-90 toimi Golfissa paremmin kuin Taf-x.
Omat kokemukset tuosta Taf-x:stä : parempaa kuin paljon ajetut vanhat öljyt, muttei pärjää Redlinen öljyille ainakaan Golf III ja Astra G.
TB:n EP 75W-90 toimi Golfissa paremmin kuin Taf-x.
Mulla -05 T5 6-lovisessa ainakin oli tiivisteet tyhjennys- ja lisäyspropuissa. Katoin vanhasta (-08) laskusta, niin varaosanumero oli: 043 809 2. Olin jopa laittanut mitat kys. tiivisteestä ylös: ulkohalk. 28,8 mm, sisähalk. 24,4 mm. Paksuus 1,9 mm. Noista mitoista en ole aivan sata varma, sillä olin merkannut leveydeksi 2,4 mm, eikä se voi pitää paikkaansa. Varminta ois ottaa lisäysproppu irti ja ottaa varmat mitat. Materiaalia en muista, oliko kupari, vai alumiini.
Laitoin askiin orkkis öljyä: 052 171 A2. Keula hieman nosturilla ylemmäksi ja 3 litraa laitoin. Ulos tuli vanhoja vain 2,4 l, vaikka täyttö kirjan mukaan 2,7 l.
Laitoin askiin orkkis öljyä: 052 171 A2. Keula hieman nosturilla ylemmäksi ja 3 litraa laitoin. Ulos tuli vanhoja vain 2,4 l, vaikka täyttö kirjan mukaan 2,7 l.
Kaivelin Saksan foorumeilta kuvia ja juttuja näistä 6-lovisista laatikoista.
Tässä kuvassa näkyy alumiininen tiivisterengas täyttöpropun alla:
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko7.jpg
Mielestäni kannattaa laittaa kaikki 3 l öljyä, niin saa oheinen laakeri kunnolla voitelua, ettei käy näin:
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko5.jpg
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko4.jpg
Aika monta esimerkkiä laatikon leviämistä löytyi. Uudemmissa on kylläkin toi kuvissa näkyvä tai ulos pullahtanut tulppa korvattu metallilevyllä, joka on kolmesta kohtaa valussa kiinni. Näissä vanhemmissa sama kuori, mutta ei vaan ole koneistettu kys. tiivistepintaa/kiinnityspisteitä. Myös uudemmissa laatikossa parannettu kys. akselin voitelua lisäöljykanavilla.
Tässä kuvassa näkyy alumiininen tiivisterengas täyttöpropun alla:
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko7.jpg
Mielestäni kannattaa laittaa kaikki 3 l öljyä, niin saa oheinen laakeri kunnolla voitelua, ettei käy näin:
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko5.jpg
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko4.jpg
Aika monta esimerkkiä laatikon leviämistä löytyi. Uudemmissa on kylläkin toi kuvissa näkyvä tai ulos pullahtanut tulppa korvattu metallilevyllä, joka on kolmesta kohtaa valussa kiinni. Näissä vanhemmissa sama kuori, mutta ei vaan ole koneistettu kys. tiivistepintaa/kiinnityspisteitä. Myös uudemmissa laatikossa parannettu kys. akselin voitelua lisäöljykanavilla.
Viimeksi muokannut aari, 6.4.2012 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Öljyt vaihdettu.
Roput oli ne alumiiniset ilman tiivisteitä. Tiivisteeksi laiton tiivistysnestettä tasopintaan.
Vanhat oli ihmeen mustat ja öljyä oli myös liian vähän, 2.4L tuli pois.
Täyttöroppu on tuossa: http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko7.jpg
Tyhjennys oli vetopyörästön pohjassa.
Lyhyellä koe lenkillä toiminta oli ihan ok. Ilmoittelen kun on kokemusta noista öljyistä.
Roput oli ne alumiiniset ilman tiivisteitä. Tiivisteeksi laiton tiivistysnestettä tasopintaan.
Vanhat oli ihmeen mustat ja öljyä oli myös liian vähän, 2.4L tuli pois.
Täyttöroppu on tuossa: http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko7.jpg
Tyhjennys oli vetopyörästön pohjassa.
Lyhyellä koe lenkillä toiminta oli ihan ok. Ilmoittelen kun on kokemusta noista öljyistä.
"Taas" voisi vaihdella vaihteisto öljyt, nyt öljynä on ollut Redlinen MT-90 2 ja 3 vaihde kytkeytyy tahmeasti.
Pitäisikö nyt marssia marmoritiskille ja ostaa öljyt sieltä?
Motonet tarjoaa edelleen sitä Febi Mt 75w öljyä, taidan jättää väliin.
Sieltä löytyy myös:
CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 (entinen taf-x) ja CASTROL SYNTRANS V FE 75W-80 ( castrol suositus 5 ja 6v vag vaihteistoihin)
Pitäisikö nyt marssia marmoritiskille ja ostaa öljyt sieltä?
Motonet tarjoaa edelleen sitä Febi Mt 75w öljyä, taidan jättää väliin.
Sieltä löytyy myös:
CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 (entinen taf-x) ja CASTROL SYNTRANS V FE 75W-80 ( castrol suositus 5 ja 6v vag vaihteistoihin)
Öljyt tuli vaihdeltua ja nyt öljynä on Castrolin Syntrans Transaxle 75W-90, tällä menee pykälät paljon paremmin päälle kuin Redlinen Mtl-90 öljyllä.
Vanhat öljyt oli taas todella mustat, lämpiääkö näissä öljyt niin paljon, ne vaihteiston huopakapalot vois varmaan viskata menemään.
Olen kuullut sellaisen teorian että alumiini yhdessä vaihteistoöljyn myrkkyjen kanssa värjää öljyt tummaksi?
Vanhat öljyt oli taas todella mustat, lämpiääkö näissä öljyt niin paljon, ne vaihteiston huopakapalot vois varmaan viskata menemään.
Olen kuullut sellaisen teorian että alumiini yhdessä vaihteistoöljyn myrkkyjen kanssa värjää öljyt tummaksi?
-
- -
- Viestit: 35
- Liittynyt: 9.3.2005 9:16
-
- -
- Viestit: 35
- Liittynyt: 9.3.2005 9:16
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 22.4.2013 18:24
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa