T5 vaihteistoöljyn vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

T5 vaihteistoöljyn vaihto

ViestiKirjoittaja AnttiS » 8.9.2010 15:48

T5 2.5TDI 128kw, ajettu noin 150tkm ja 6v manuaali. Harkinnassa vaihteistoöljyn vaihto, niin olisi sitten pakkasilla kenties parempi vaihtaa.

Onnistuuko vaihto perinteisesti vanhat pois ja uudet tilalle, vai onko jotain erityistä? Mitä öljyä arvon raati suosittelee?

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 8.9.2010 21:29

Omaan T5 vaihdettiin laatikkoöljyt reilu vuosi sitten. Vanha pois ja uudet tilalle, ei näyttänyt olevan mitään ihmeellistä operaatiossa. Öljyt käytiin hakemassa marmoritiskiltä, kun muualta ei löytynyt vaatimusten mukaisia. Liikkeessä etsivät oikeat öljyt auton tietojen perusteella.

portteri07
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.8.2010 21:38

ViestiKirjoittaja portteri07 » 9.9.2010 14:11

90t kohalla vaihon Mobilin gearlube VS200 ölpän ja hyvin on pelannu. Marmoritiskillä myytävästä öljystä ei ota pirukaan selvää mitä se on. Purkista selviää vain varaosanumero ja maksaa päälle 30€/l Öljytilavuus on 2,7l

//M//
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.11.2009 8:05

ViestiKirjoittaja //M// » 11.9.2010 21:36

Öljynvaihdossa ei tosiaan mitään ihmeellistä, marmorilta hain tuohon omaan T5 6-loviseen öljyt. Purkista ei käy juuri mitään ilmi, 1 litran purkki, tuotenro G 052 171 A2. Hinta tais olla lähelle 30eur/litra...
Purkki kohtuullisella kaatonokalla, muistaakseni tilaakin autossa oli siten, että pystyi tuon nokan hyödyntään.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 23.11.2011 11:42

Onko teillä ollut ongelmaa vaihteiden kytkeytymisessä? entä onko öljynvaihto auttanut tuohon?
Ainakin itsellä 6-lovisessa T5 porterissa takkuaa erityisesti 2 ja 3 vaihde kylmänä, kun vaihtaa isommalle.

Mistähän näkisi missä tuossa sijaitsee tyhjennys ja täyttöroppu?
Onko haittaa jos sinne laittaa 2.7l sijasta 3l öljyä?

Castrolilta löytyy syntrans Fe 75W ja mobililta VS200, onko noissa kuinka paljon eroa vaihteiden kytkeytymisen kannalta?
Mitenhän olisi redlinen öljy tähän askiin?

samu_
-
Viestit: 17
Liittynyt: 13.9.2011 21:31

ViestiKirjoittaja samu_ » 23.11.2011 16:25

2. vaihde takkusi kylmänä kesäkeleilläkin. Öljynvaihto auttoi, paljon paremmin on toiminut nyt pakkasillakin.
Motonetin tarjoamaa febin 27001 öljyä laitoin ensin, mutta ne vaihtui hyvin nopeasti marmoritiskin öljyyn kun alkoi kuulumaan ylimääräistä jurinaa vedätettäessä 5. ja 6. vaihteilla. Tulipahan huuhdeltua laatikko. Laatikolla ajettu reilu 430tkm.

Tyhjennys- ja täyttöproppu on hyvin näköisällä kun pudottaa pohjamuovin pois. Proppuun käypä hylsy löytyy edukkaasti esim motonetistä 77-6017, 7.9e
Öljytilavuus on n. 2.7litraa, kun täyttöpropun reiästä alkaa valua ylimääräinen tavara pois. Ei kannata yrittää laittaa 3litraa, liika öljy ei ole hyväksi. Ja se 3desiä tulee kuitenkin aika joutuin käsille kun koittaa sarhata proppua paikoilleen.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 23.11.2011 16:44

Kiitän ohjeista. Täytyy vaihdella samalla kerralla moottoriöljyjen kanssa.
Onko roput samanlaisia kuin esim golfIII 020 askissa eli kartioroput vai oliko tiivisteellä?
Entä kiristysmomentit?

Eli Febin öljyn saa unohtaa. Mitenhän olisi mobil VS200 tai sitten Castrollin oma vaihtoehto, olisivat lähes puolet halvempaa.
Marmoritiskillä öljy on 31€ / L.

samu_
-
Viestit: 17
Liittynyt: 13.9.2011 21:31

ViestiKirjoittaja samu_ » 23.11.2011 19:07

Proput oli kupariprikalla. Momentteja en nyt muista enkä pääse katsomaan ennen vkloppua.
En sitten tiedä johtuiko äänet laatikon ajomäärästä, oisko vähemmän ajettuna mennyt febikin. Mutta marmorin öljyillä ei kuulu epämiellyttäviä ääniä.
Kerranhan se vain kirpaisee, eihän noita laatikkoöljyjä kovin usein vaihdeta. Mutta voi kait sinne mobilia tai castrolliakin laittaa jos sopivaa löytää. Paikalliselta jälleenmyyjältä ei saanut castrollia, kun menekkiä on niin vähän ja minimitilaus oli 10litraa.

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 23.11.2011 19:36

Mulla Multivanissa ykköseltä kakkoselle ollut hieman tahmea. Laitoin Castrol TAF-X laatikkoon, kun paikallinen paja sitä suositteli. Kuulemma takseissa paljon käyttäneet. Eipä toiminta juurikaan muuttunut - ykköseltä kakkoselle saa edelleen vaihtaa rauhallisesti.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 26.11.2011 19:39

Castrollin suositus tuohon T5 askiin Syntrans FE75W, olisko VW oma öljy tuota? Hinta ero tosin aika pieni VW oma öljy 31€ marmoritiskiltä ja Syntrans 25e / L Varaosamaailmassa.
Omat kokemukset tuosta Taf-x:stä : parempaa kuin paljon ajetut vanhat öljyt, muttei pärjää Redlinen öljyille ainakaan Golf III ja Astra G.
TB:n EP 75W-90 toimi Golfissa paremmin kuin Taf-x.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 13.3.2012 12:50

Redlinen mukaan tuohon kävisi myös MT-90. Onko tuota kukaan kokeillut T5:ssa ?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 26.3.2012 10:04

Laakkoselta kun hain tiivisteitä roppuihin sieltä tuli vain uudet roput ilman tiivisteita ja varaosa myyjä väitti ettei siellä mitään tiivisteitä olekkaan.
Rekisterinumerolla katsoi osat, eikä kuvassa ollut mitään tiivisteitä ropuille, voisiko olla näin?

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 2.4.2012 22:12

Mulla -05 T5 6-lovisessa ainakin oli tiivisteet tyhjennys- ja lisäyspropuissa. Katoin vanhasta (-08) laskusta, niin varaosanumero oli: 043 809 2. Olin jopa laittanut mitat kys. tiivisteestä ylös: ulkohalk. 28,8 mm, sisähalk. 24,4 mm. Paksuus 1,9 mm. Noista mitoista en ole aivan sata varma, sillä olin merkannut leveydeksi 2,4 mm, eikä se voi pitää paikkaansa. Varminta ois ottaa lisäysproppu irti ja ottaa varmat mitat. Materiaalia en muista, oliko kupari, vai alumiini.

Laitoin askiin orkkis öljyä: 052 171 A2. Keula hieman nosturilla ylemmäksi ja 3 litraa laitoin. Ulos tuli vanhoja vain 2,4 l, vaikka täyttö kirjan mukaan 2,7 l.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 5.4.2012 16:12

Kiitän mitta tiedoista.
Kyllä ne laakkosella vaan laittavat niillä uusilla alumiiniropuilla ilman tiivisteitä, vähän oudolta tuntuu.

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 5.4.2012 17:12

Kaivelin Saksan foorumeilta kuvia ja juttuja näistä 6-lovisista laatikoista.
Tässä kuvassa näkyy alumiininen tiivisterengas täyttöpropun alla:
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko7.jpg

Mielestäni kannattaa laittaa kaikki 3 l öljyä, niin saa oheinen laakeri kunnolla voitelua, ettei käy näin:
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko5.jpg
http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko4.jpg

Aika monta esimerkkiä laatikon leviämistä löytyi. Uudemmissa on kylläkin toi kuvissa näkyvä tai ulos pullahtanut tulppa korvattu metallilevyllä, joka on kolmesta kohtaa valussa kiinni. Näissä vanhemmissa sama kuori, mutta ei vaan ole koneistettu kys. tiivistepintaa/kiinnityspisteitä. Myös uudemmissa laatikossa parannettu kys. akselin voitelua lisäöljykanavilla.
Viimeksi muokannut aari, 6.4.2012 11:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 5.4.2012 19:44

Tänää irrotin yhen t5 laatikon joka oli kyllä automaatti, kiinnostaa mitä menny:)

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 5.4.2012 22:02

Missäs päin tuossa on täyttöroppu?

Redline MT-90:tä kun laittaa, niin 3 pullossa on 2,85L ja tuon kaiken ajattelin sinne laittaa.

EDIT: Millä kilometreillä noi laatikot yleensä porsii ja mikä niissä on ollut vikana?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 6.4.2012 10:48

Öljyt vaihdettu.
Roput oli ne alumiiniset ilman tiivisteitä. Tiivisteeksi laiton tiivistysnestettä tasopintaan.
Vanhat oli ihmeen mustat ja öljyä oli myös liian vähän, 2.4L tuli pois.
Täyttöroppu on tuossa: http://i238.photobucket.com/albums/ff24 ... tikko7.jpg
Tyhjennys oli vetopyörästön pohjassa.

Lyhyellä koe lenkillä toiminta oli ihan ok. Ilmoittelen kun on kokemusta noista öljyistä.

kiesel
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.11.2008 0:49

ViestiKirjoittaja kiesel » 11.4.2012 1:13

onkos 4-vetoisis jotain speciaalia mitä pitääs ottaa huomiohon?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 22.5.2014 21:57

"Taas" voisi vaihdella vaihteisto öljyt, nyt öljynä on ollut Redlinen MT-90 2 ja 3 vaihde kytkeytyy tahmeasti.

Pitäisikö nyt marssia marmoritiskille ja ostaa öljyt sieltä?

Motonet tarjoaa edelleen sitä Febi Mt 75w öljyä, taidan jättää väliin.
Sieltä löytyy myös:
CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 (entinen taf-x) ja CASTROL SYNTRANS V FE 75W-80 ( castrol suositus 5 ja 6v vag vaihteistoihin)

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 6.6.2014 6:46

Öljyt tuli vaihdeltua ja nyt öljynä on Castrolin Syntrans Transaxle 75W-90, tällä menee pykälät paljon paremmin päälle kuin Redlinen Mtl-90 öljyllä.
Vanhat öljyt oli taas todella mustat, lämpiääkö näissä öljyt niin paljon, ne vaihteiston huopakapalot vois varmaan viskata menemään.
Olen kuullut sellaisen teorian että alumiini yhdessä vaihteistoöljyn myrkkyjen kanssa värjää öljyt tummaksi?

Alpina E34
-
Viestit: 35
Liittynyt: 9.3.2005 9:16

ViestiKirjoittaja Alpina E34 » 2.9.2014 9:05

Tarviiko tuossa 1,9TDI lootassa erikoishylsyjä?


Auto siis 2005 T5 1,9TDI 77Kw manuaali

Alpina E34
-
Viestit: 35
Liittynyt: 9.3.2005 9:16

ViestiKirjoittaja Alpina E34 » 3.9.2014 7:08

Itse itselleni vastaten: Ei tarvi. Tyhjennys ja tarkistus-/täyttöproppu on 17mm kuusiokolokannalla.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 3.9.2014 7:50

Ovat tainneet tehtaalla arpoa mihin laitetaan milläkin kannalla oleva proppu. Osassa on tuolla 17mm kuusiokolokannalla ja osassa sitten erikoishylsyn vaativaa mallia, näin ainakin 1.9TDI:n kohdalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa