1Z/AFN/AHU-jakopään ajoitus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

1Z/AFN/AHU-jakopään ajoitus

ViestiKirjoittaja damet » 31.8.2010 0:17

Moi,

vaihdettiin tuossa pitkittäiskoneelliseen (afn) automaatti passattiin uusi kansi, jonka yhteydessä meni nokan ajoitus sivuun. Nyt ollaan laitettu nokka oikeeseen asentoon (ekat nostajat v-asennossa ylöspäin) ja syöttöpumpun pyörässä oleva lovi taustalevyn loven kohtaan. Ainut ongelma on, että kampiakselille ei tunnu löytyvän minkäänlaista merkkiä edestä hihnapyörältä tai vauhtipyörältä pienestä reiästä katsoessa -> hampaat näkyy... Hihnapyörällä on vain kaksi reikää pyörän reunassa , joiden välissä voisi (iso ehkä) olla pieni merkki.. mutta tässäkään en tiedä mihin se pitäisi sihdata. Osaako joku neuvoa miten kampuran saa kohdilleen? Nollia ja viivoja en mielestäni nähnyt missään.. :o

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 31.8.2010 6:45

eiköhän alapään ajoitus katota vauhtipyörästä..

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

ViestiKirjoittaja damet » 31.8.2010 9:12

Vauhtipyörän hampaat kyllä tosiaan näkyy tulipellin lähellä pienestä epäsymmetrisestä reiästä. Sieltäkö pitäisi löytyä 0 ja I vierekkäin vai? En mielestäni löytänyt kumpaakaan vaikka pyörittelin konetta. Kohdistetaanko tuo nolla vasempaan vai oikeaan reunaan? Olis tosi jees, jos joltain löytyisi kuvaa tai linkkiä ohjeisiin.

Tuossa syöttöpumpun reunassa on kanssa pieni merkki, tulisiko se olla missä kohdassa?

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 31.8.2010 21:45

missä kohtaa tuolla jakopäässä on syöttöpumpun viiva mihin hihnapyörä kohdistetaan? hihnapyörästä löysin, mutta kopasta en... lähtee meinaan huonosti käyntiin nyt. jakopäärempan jälkeen.

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

ViestiKirjoittaja damet » 1.9.2010 21:01

Nyt sain merkit ilmeisesti kohdilleen, kun auto lähti käymään. Onkohan tuo jakohihna nyt hampaalleen oikeassa kohdassa, kun tuntuu niinku nostajat naputtaisi liian kovaa ja puskee putkesta valkosta savua? Pumpun ajoituksen katsoin vag-comilla ja sen mukaan pitäisi olla kohdillaan (keskimmäisellä viivalla tdi-graphissa).. hampaan verran jouduin siirtämään pumpun pyörää moottorista pois päin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.9.2010 21:11

Miten pyöritetään hihnapyörää moottorista pois päin? :D Ootko laittanut nokan ajoituksen kohdalleen lattaraudalla nokka-akselin päästä?

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

ViestiKirjoittaja damet » 1.9.2010 22:10

Niiiin :D eli pitkittäiskone kyseessä ja siirsin syöttöpumpun pyörää "oikealle" päin yhden hampaan.toisin sanoen kellon kulkusuunnan mukaisesti.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 1.9.2010 23:03

ootko nyt ihan varma että tässä kannatti säästää se 150€?? josset tosiaan ton vertaa bonjaa ohjeita..??

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

ViestiKirjoittaja damet » 2.9.2010 7:34

Jardell: tekemällä oppii, vaikka sitten kantapään kautta..daijaaks? Ei ollut vaan 150e säästö, kun hintoja operaatiolle kävin kyselemässä.

Nokan ajoituksen lukitsin lattaraudalla takaa ja syöttöpumpun sopivalla pultilla siitä reiästä. Vauhtipyörän merkki oli niin huono ja epämääräinen, että se tietty voisi heittää hieman. Kohdistin sen keskelle siihen "terävään kulmaan", kuva tietty vois puhua enemmän. En löytäny yksistäkään netin ohjeista sellaista vauhtipyörän kurkistusreikää mikä tässä omassa näytti olevan.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 2.9.2010 11:07

no kai sen kansiremontin saa halvemmalla... ;)

damet
-
Viestit: 12
Liittynyt: 31.8.2010 0:08

ViestiKirjoittaja damet » 2.9.2010 13:14

Jardell: Kiitos, kun vaivauduit neuvomaan asiassa. Pääsin kommenttiesi avulla hienosti ongelmasta eteenpäin. ;)

Taidan tänään hieman säätää nokan asentoa, jos sillä korjautuisi tuo naputtaminen ja vaalea käry. Luin vain netistä samanlaisista oireista, joten voisi hyvin selittää toimintaa. Täytyy sitten katsoa tuo pumpun ajoitus uusiksi tietokoneella.

olafu
-
Viestit: 17
Liittynyt: 30.1.2004 1:00

ViestiKirjoittaja olafu » 9.9.2010 13:23

Kannattaa varmistaa se yläkuolokohta vaikka suuttimen reijästä pitkällä tapilla, jos vauhtipyörän merkit on epäselvät. Ainakin TD:ssä on hieman ajoitusmerkkiä muistuttavia pykäliä vauhtipyörällä muuallakin kuin YKK:ssa ja jos niiden mukaan ajoittaa niin pieleen menee. Oikea ajoitusmerkki on vain viiva sileässä pinnassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa