1.9 TDI AFN käynnistyy huonosti kylmästä.
Valvoja: ffp jäsenet
1.9 TDI AFN käynnistyy huonosti kylmästä.
Mistäs tuota vikaa kannattaisi alkaa hakemaan, kun 1.9 TDi AFN:ssä alkoi viime talvena kylmäkäynnistys tökkimään. -5 asteen pakkasillakin piti roikassa pitää ja silloin lähti kyllä nätisti käyntiin. Ilman roikkaa sai jopa 5 minuuttiakin pyörittää ennen kuin hörähti käyntiin ja pukkasi mustat savut. Viime syksynä lähti ihan nätisti käyntiin ilman roikkaa -20 asteen pakkasillakin. Hehkuvalo palaa muutaman sekunnin, oli kesä taikka talvi. Ei vikakoodeja. Pitäisi nyt alkaa tuota fiksailemaan, kun alkaa tuo talvi taas painamaan päälle.
No tulipa tuossa leikittyä vag-comilla. Ajoitus näyttäisi olevan pielessä, koska TDiTiming näyttää lukemaa 18 tai 19. Pitäisi vissiin olla noiden käyrien mukaan vähintään 25, mieluummin lähempänä 50. Sanoo tuo ohjelma muuten vielä että Engine not warm enough. Kävin muutaman kilometrin hurjastelemalla tuolla ennen kuin tökkäsin koneen kiinni. Luulisi että on lämmin. Mikähän tuossaki?
Mites tuota sitten säädetään? Vai vienkö suoraan korjaamolle tuon? Ja missä se lämpötila-anturi tuossa AFN:ssä sijaitsee?
Mites tuota sitten säädetään? Vai vienkö suoraan korjaamolle tuon? Ja missä se lämpötila-anturi tuossa AFN:ssä sijaitsee?
Täältäpä ei näytä paljoa apuja tulevan :/ Pitäisköhän tuo vaihtaa takaisin sitikkaan, huomattavasti avuliaampaa porukkaa oli sitikkafoorumeilla...
Mutta mutta, tuli tutkittua tarkemmin tuon auton huoltohistoriaa. Lämpöanturi vaihdettu 3v ja hehkut reilu 5 vuotta sitten, joten pitikin noita hehkuja alkaa mittaileen. Jännitteet tuli ok, mutta resistanssia en saanut kahdelle hehkulle ollenkaan ja kaksi muuta näytti melkoisen suuria lukemia ja heitteli pahasti? Minkälaisia arvoja tuolta pitäisi saada?
Voisin melkeen käydä nuo hehkut ostaan ja vaihtaa joka tapauksessa kun kuitenki jo ikää niillä on ja ei kovin kalliit ole. Mites tuo vaihto? Kuullut kauhujuttuja että hajoaisivat irrotuksessa ja sitten olisikin kannen irroitus edessä..
Mutta mutta, tuli tutkittua tarkemmin tuon auton huoltohistoriaa. Lämpöanturi vaihdettu 3v ja hehkut reilu 5 vuotta sitten, joten pitikin noita hehkuja alkaa mittaileen. Jännitteet tuli ok, mutta resistanssia en saanut kahdelle hehkulle ollenkaan ja kaksi muuta näytti melkoisen suuria lukemia ja heitteli pahasti? Minkälaisia arvoja tuolta pitäisi saada?
Voisin melkeen käydä nuo hehkut ostaan ja vaihtaa joka tapauksessa kun kuitenki jo ikää niillä on ja ei kovin kalliit ole. Mites tuo vaihto? Kuullut kauhujuttuja että hajoaisivat irrotuksessa ja sitten olisikin kannen irroitus edessä..
Miten olisi jos käytät hieman hakua ensin ja hoitaisit yhden vian kerrallaan kuntoon? Lämpötila-anturi voi olla rikki, samoin kuin sen johtokin (pura johtojen suojia pois tarkistaaksesi, vaihda anturi kuitenkin joka tapauksessa). Lämpötila-anturin löydät kun otat moottorin suojamuovin pois, peset moottorin huolellisesti ja otat silmän käteen ja katsot. Hehkut uusiks sen kummemmin miettimättä (laita boschit). Jos vaihto arveluttaa niin käytä pajaa, jos tiedät itse osaavasi tai otat tietämättömänä riskin niin tee itse. Korjaamot tosin ei ota vastuuta tuommosista vioittumisista eivätkä välttämättä käytä aikaa nättiin irroittamiseen joten lopputulos voi olla täysin sama- > juttele asiasta korjaamon kanssa ennen remonttia.
Eihän se moottori lämpene kun termostaatti on rikki, joten se kannattaa vaihtaa myös uuteen, ovat 95%:sti AFN-passateista enemmän tai vähemmän sökönä.
Pumpun ajoitus kuntoon. Näistä liikkeelle.
Eihän se moottori lämpene kun termostaatti on rikki, joten se kannattaa vaihtaa myös uuteen, ovat 95%:sti AFN-passateista enemmän tai vähemmän sökönä.
Pumpun ajoitus kuntoon. Näistä liikkeelle.
Alkoihan tänne vastauksia tulemaan kun vähän heitti löylyä :D Hakua olen käyttänyt ja sieltä on jotain vastauksia löytynytkin ja nyt aletaan olemaan jo oikeilla jäljillä.
Paha tuosta ajoituksena mennä sanomaan onko pielessä vai ei, kun vag-com sanoo että kone ei tarpeeksi lämmin. Eli vaihdan siis termostaatin, lämpötila-anturin ja hehkut. Pitää sitten katsastaa tuo ajoitus uudelleen ja jos se sitten vaikka oikeissa lämmöissä olisi oikein. Tuskin tuo nyt ajoituksesta johtuu kun hihnan vaihdon jälkeen ajettu 50tkm ja viime vuonna alkutalvesta lähti aivan hyvin käyntiin kovillakin pakkasilla. Eihän se ajoitus nyt voi itsestään muuttua yhtäkkiä? Ja voiko tuo vag-com näyttää ajoituksen väärin kun kone ei ole oikeassa käyntilämpötilassa.
Paha tuosta ajoituksena mennä sanomaan onko pielessä vai ei, kun vag-com sanoo että kone ei tarpeeksi lämmin. Eli vaihdan siis termostaatin, lämpötila-anturin ja hehkut. Pitää sitten katsastaa tuo ajoitus uudelleen ja jos se sitten vaikka oikeissa lämmöissä olisi oikein. Tuskin tuo nyt ajoituksesta johtuu kun hihnan vaihdon jälkeen ajettu 50tkm ja viime vuonna alkutalvesta lähti aivan hyvin käyntiin kovillakin pakkasilla. Eihän se ajoitus nyt voi itsestään muuttua yhtäkkiä? Ja voiko tuo vag-com näyttää ajoituksen väärin kun kone ei ole oikeassa käyntilämpötilassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa