Asuntovaunun vetäminen 2.0 TDI:llä
Valvoja: ffp jäsenet
Asuntovaunun vetäminen 2.0 TDI:llä
Sain kesälomareissuun lainaksi 1000kg:n asuntovaunun, jota hinailen 2.0 TDI:llä 103kWh. Kulutus melkein tuplaantui, tähän mennessä normikulutus tyhjänä 5.2 l/100km, vaunu perässä, kuutosvaihteella 10.2l/100km, viitosvaihteella 10.4l/km. Nelosvaihdetta en vielä hoksinut kokeilla, mutta seuraavalla siirtymällä kokeillaan. Kone kyllä jaksoi vetää ylämäkeäkin kuutosvaihteella, mutta jurnutti ikävästi. Ei taida olla kovin fiksua toimintaa, sillä kierrokset noin 1500-1600rpm/min. Risteyksistä kärry lähtee, kun käskee, mutta tasasta motaria kävellessä 85km/h keskinopeudella kulutus on kyllä melko kova? Pitäisikö ajella kovempaa?
Eiköhän tuo kulutuksen pomppaus ole ihan normaalia, kun perässä vedetään painavaa ''ladonseinää''. Ja kulutus riippuu paljon myös tuulesta ja sen suunnasta, jos vastatuulta niin nousee vielä lisää. Ehkä tuon kulutuksen voisi saada putoamaan 9 puolelle, mutta sitä pienemmistä lukemista ei vaunun kanssa kannata unelmoida.
Sitä pitäisi kait ajaa parhaan väännön alueella eli tuo 6-vaihde ei nopeusrajotusten mukaan taida sitä tarjota. Itse ainakin koittaisin reilusti 4-5 vitosvaihtetilla vetää jotain 90 vauhtia jos vain mahdollista. Siinä kait väännöt osuis suurinpiirtein kohdilleen.
Meillä joskus 2005 vuonna kun tehtiin vielä reissuja vaunun kanssa muistan isän sanoneen että kulutus on siinä 11-12 hujakoilla. Vetoautona toimi tuolloin Mitsun l200 vm.04, jonka normi kulutus taitaa mennä siihen 8-10 välille. Eli ei mikään suuri korotus mutta varmasti tuo mitsun koko auttoi pienentämään vaunun tuomaa kulutusta, sillä edestäpäin katsottuna ei vaunusta jäänyt paljoa näkyviin. Henkilöautollahan vaunua jää huomattavasti enemmän näkyviin ja vääntöalueet ovat hieman korkeammalla kuin tuommoisella pick-upilla
Sitä pitäisi kait ajaa parhaan väännön alueella eli tuo 6-vaihde ei nopeusrajotusten mukaan taida sitä tarjota. Itse ainakin koittaisin reilusti 4-5 vitosvaihtetilla vetää jotain 90 vauhtia jos vain mahdollista. Siinä kait väännöt osuis suurinpiirtein kohdilleen.
Meillä joskus 2005 vuonna kun tehtiin vielä reissuja vaunun kanssa muistan isän sanoneen että kulutus on siinä 11-12 hujakoilla. Vetoautona toimi tuolloin Mitsun l200 vm.04, jonka normi kulutus taitaa mennä siihen 8-10 välille. Eli ei mikään suuri korotus mutta varmasti tuo mitsun koko auttoi pienentämään vaunun tuomaa kulutusta, sillä edestäpäin katsottuna ei vaunusta jäänyt paljoa näkyviin. Henkilöautollahan vaunua jää huomattavasti enemmän näkyviin ja vääntöalueet ovat hieman korkeammalla kuin tuommoisella pick-upilla
2,5 TDI (102hv + lastu) Caravelle vie n.2500kg hevoskuormalla karvanalle 10l /100km kun tyhjänä auto huitelee 6,5l paikkeilla. Hevoskärry on pikkasen sulavampi linjainen asuntovaunuun nähden keulastaan mut painoa toki oli reilusti enemmän.
Ei tuo 10 kulutus nyt mikään hälyyttävä vaunulla ole, toki ajotavalla varmaan saa muutaman desin pudotettua (kiihdyttely / jarruttelu) mut alle ysin turha haaveilla.
Ei tuo 10 kulutus nyt mikään hälyyttävä vaunulla ole, toki ajotavalla varmaan saa muutaman desin pudotettua (kiihdyttely / jarruttelu) mut alle ysin turha haaveilla.
-
- -
- Viestit: 141
- Liittynyt: 2.5.2004 18:33
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa