Passat 3b täristää vedolla
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3b täristää vedolla
Onkos kellään tullut vastaan seuraavanlaista onglemaa, kuin minulla:
3-vaihteella vetopäällä ja aina vain kurvissa (lue: liikenneympyrästä pois) täristää aikalailla. Ei muilla vaihteilla eikä 3-vaihteellakaan suoralla.
Kytkin on vaihdettu n. 20tkm sitten ja molemmat ulommat vetonivelet viikko sitten.
Voisko olla vika laatikossa vai kenties jossakin muualla?
Ja autohan on -97, tdi ahu, 402tkm.
3-vaihteella vetopäällä ja aina vain kurvissa (lue: liikenneympyrästä pois) täristää aikalailla. Ei muilla vaihteilla eikä 3-vaihteellakaan suoralla.
Kytkin on vaihdettu n. 20tkm sitten ja molemmat ulommat vetonivelet viikko sitten.
Voisko olla vika laatikossa vai kenties jossakin muualla?
Ja autohan on -97, tdi ahu, 402tkm.
Nyt jurina on voimistunut niin, että suorallakin täristää eikä ookkaan riippuvainen vaihteesta.
En tiiä, mitä tarkotat vetarin laipoilla, mutta kokeilin tuosa pikaisesti vetareita. Kun renkaat on käännetty ääriasentoon vasemmalle, niin kuljettajanpuolen vetari liikkuu pitkittäissuunnassa noin 2-3mm. Kun renkaat on päinvastaisessa suunnassa, niin vänkärinpuolen vetari liikkuu jopa 10-15mm.
Voiskohan tuossa olla jotain hämärää? Tarkotitko juuri tätä välystä "laippavälyksellä"?
Vaihdoin muuten ne ulommat nivelet hiljattain. Oiskohan sillo jokin voinu hajota laatikon päästä...
En tiiä, mitä tarkotat vetarin laipoilla, mutta kokeilin tuosa pikaisesti vetareita. Kun renkaat on käännetty ääriasentoon vasemmalle, niin kuljettajanpuolen vetari liikkuu pitkittäissuunnassa noin 2-3mm. Kun renkaat on päinvastaisessa suunnassa, niin vänkärinpuolen vetari liikkuu jopa 10-15mm.
Voiskohan tuossa olla jotain hämärää? Tarkotitko juuri tätä välystä "laippavälyksellä"?
Vaihdoin muuten ne ulommat nivelet hiljattain. Oiskohan sillo jokin voinu hajota laatikon päästä...
Juurikin sitä, paitsi "pitkittäis-suunnalla" laipan "ylös-alas" liikettä/klappia..
En tiedä varmaksi, mut luulen eli arvaan et kyse vois olla siitä?
Isommissa quattroissa (a6 c5/4b) on tollasta ollut, muutaman kohdannut joskaan korjata ei ole tarvinnu. Ne on lähinnä vain ravistanu hiukan likkeelle lähdön jälkeen.
Oma vanha 2,5v6tdiqa teki sitä alun ravistusta koko sen 25tkm mitä se mulla oli. Joskin voimistui vetarin nivelen rahinaksi loppua kohden, ehkä..
mut en usko että nivelien vaihdossa olet mitään rikki saanut.
JOS vetari/pultit on kunnolla kiinni?
En tiedä varmaksi, mut luulen eli arvaan et kyse vois olla siitä?
Isommissa quattroissa (a6 c5/4b) on tollasta ollut, muutaman kohdannut joskaan korjata ei ole tarvinnu. Ne on lähinnä vain ravistanu hiukan likkeelle lähdön jälkeen.
Oma vanha 2,5v6tdiqa teki sitä alun ravistusta koko sen 25tkm mitä se mulla oli. Joskin voimistui vetarin nivelen rahinaksi loppua kohden, ehkä..
mut en usko että nivelien vaihdossa olet mitään rikki saanut.
JOS vetari/pultit on kunnolla kiinni?
Täällä on vastaava ongelma T4:n kanssa. Vaihdoin vetoakselit ja nivelet vuoden 94 autosta alle -91 autoon ja nyt veto päällä ravistaa kaikilla vaihteilla eri nopeuksissa. Tuntuu vähän samalta kuin ajaisi tienreunan urituksen päällä, mutta ei ravista niin paljoa. Jyrkässä ylämäessä tuntuu eniten. Laakeri tuskin voi olla, koska alkoi tasan tarkkaan tuon vaihdon seurauksena. Nivelet eivät olleet uudet, mutta vaihdoin/avasin kumit ja katsoin, että siellä on rasvat tallella. Toisen sisänivelen purin osiin, putsasin, rasvasin ja kasasin kyllä mielestäni oikein ?!
Hyvät ihmiset. Jos johonkin tiettyyn osakokonaisuuteen liittyvän korjauksen tai muutostyön seurauksena ilmenee ko. osastolla tai siihen jotenkin edes välillisesti liittyvässä, joku tai jotakin vikaa.
Niin voisikohan olla että se liittyy tähän korjaukseen tai (valitettavan usein) sen epäonnistumiseen, edes jotenkin?
Transportterissa on muuten vallan erilainen laatikko.
Voihan se olla myös pyöränlaakerii.
Vieläkin, onko pultit paikallaan, kiinni ja kiristetty?
Niin voisikohan olla että se liittyy tähän korjaukseen tai (valitettavan usein) sen epäonnistumiseen, edes jotenkin?
Transportterissa on muuten vallan erilainen laatikko.
Voihan se olla myös pyöränlaakerii.
Vieläkin, onko pultit paikallaan, kiinni ja kiristetty?
Todennäköisesti oma virheeni ja tärinän aiheuttaja on se, että purin toisen sisemmistä vetonivelistä, mutta ei kiinnittänyt huomiota kuulien ja kehien asemaan toisiinsa nähden. Kasasin nivelen periaatteessa oikein, mutta jokainen osa olisi pitänyt laittaa täsmälleen samalle paikalle takaisin. Nyt sitten vain uudelleen auki (ääähh) ja uusi tai avaamaton tai oikein kasattu nivel tilalle.
Nyt tilalla on uusi nivel. Tärinää tai ravistusta ei ole. T4:ssä vetonivelen saa pois ilman, että avaa raidetangon päätä. Ohjaus pitää kääntää vain siten, että pyörän etulaita kääntyy jyrkästi ulos. Näin vetoakseli mahtuu tulemaan pois. Jouduin myös nostamaan alapallonivelen alta pienellä tunkilla, että sisänivel mahtui tulemaan pois.
Jostain syystä raidetangon pää oli niin tiukassa, että ei vain taidoillani auennut. Samalla avaustyökalulla aiemmin on onnistunut, mutta ei nyt.
Jostain syystä raidetangon pää oli niin tiukassa, että ei vain taidoillani auennut. Samalla avaustyökalulla aiemmin on onnistunut, mutta ei nyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa