Passat 3b täristää vedolla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

Passat 3b täristää vedolla

ViestiKirjoittaja Aki Im » 16.6.2010 21:33

Onkos kellään tullut vastaan seuraavanlaista onglemaa, kuin minulla:

3-vaihteella vetopäällä ja aina vain kurvissa (lue: liikenneympyrästä pois) täristää aikalailla. Ei muilla vaihteilla eikä 3-vaihteellakaan suoralla.

Kytkin on vaihdettu n. 20tkm sitten ja molemmat ulommat vetonivelet viikko sitten.

Voisko olla vika laatikossa vai kenties jossakin muualla?

Ja autohan on -97, tdi ahu, 402tkm.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 17.6.2010 10:55

paljonkohan vetarin laipat klappaa laatikossa?

Clonk
-
Viestit: 34
Liittynyt: 12.5.2010 21:02

ViestiKirjoittaja Clonk » 17.6.2010 16:09

Tasauspyörästön kitkalukot tekee vastaavaa

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 17.6.2010 21:39

Nyt jurina on voimistunut niin, että suorallakin täristää eikä ookkaan riippuvainen vaihteesta.

En tiiä, mitä tarkotat vetarin laipoilla, mutta kokeilin tuosa pikaisesti vetareita. Kun renkaat on käännetty ääriasentoon vasemmalle, niin kuljettajanpuolen vetari liikkuu pitkittäissuunnassa noin 2-3mm. Kun renkaat on päinvastaisessa suunnassa, niin vänkärinpuolen vetari liikkuu jopa 10-15mm.

Voiskohan tuossa olla jotain hämärää? Tarkotitko juuri tätä välystä "laippavälyksellä"?

Vaihdoin muuten ne ulommat nivelet hiljattain. Oiskohan sillo jokin voinu hajota laatikon päästä...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 17.6.2010 21:59

Juurikin sitä, paitsi "pitkittäis-suunnalla" laipan "ylös-alas" liikettä/klappia..
En tiedä varmaksi, mut luulen eli arvaan et kyse vois olla siitä?

Isommissa quattroissa (a6 c5/4b) on tollasta ollut, muutaman kohdannut joskaan korjata ei ole tarvinnu. Ne on lähinnä vain ravistanu hiukan likkeelle lähdön jälkeen.

Oma vanha 2,5v6tdiqa teki sitä alun ravistusta koko sen 25tkm mitä se mulla oli. Joskin voimistui vetarin nivelen rahinaksi loppua kohden, ehkä..

mut en usko että nivelien vaihdossa olet mitään rikki saanut.
JOS vetari/pultit on kunnolla kiinni?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 17.6.2010 22:06

Mikä tuon välyksen voi aiheuttaa? Onko sisempi nivel paskana vai itse vetari? Värinä oikeestaan on muuttunu jo ravistukseksi.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 17.6.2010 22:23

Laatikosta sisältä joku hieano laakeri.
Vetarin laippa heiluu laatikossa.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 17.6.2010 22:35

Eipä juuri imartele tuo arvelu... :)

Nimittäin ei juuri kiinnostais tehä tähän passattiin enää kovin isoja juttuja.

ahtih
-
Viestit: 81
Liittynyt: 2.9.2006 19:06

ViestiKirjoittaja ahtih » 17.6.2010 22:49

Kato nyt ensin pyöränlaakereiden kunto, nosta pyörä ilmaan ja pyöritä pyörää käsi jousessa kiinni, tunnet resonoiko jousi. Jos resonoi vaida pyöränlaakeri.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 17.6.2010 22:59

Kyllä mää niitä olen mielestäni ravistellu ja tunnustellu pyöränlaakeria eikä se tunnu väljältä, mutta täytyy vielä tutkia lisää mainitulla tavalla.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 17.6.2010 23:01

Ei kuulukaan imarrella. Mä mitään tiedä, kuhan arvailen:)

Eihän tää nyt vaan kuitenkaan alkanu sen jälkeen ku ne vetarin ulommat nivelet vaihdoit?
Tarkista ainakin kaikkien pulttien kireys, vaikka ei oliskaan.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 17.6.2010 23:19

Jos kuvitellaan tilanne, notta laakerit ois menny vaihelaatikosta vetarin laipoilta. Täytyyköhän laatikko käyttää pois vai onkohan laakerit vaihdettavissa laatikko paikallaan?

Kait pelkät laakerit vois vaihtaa eikä koko laatikkoa?

Mitäs arvelette.

kohmala
-
Viestit: 4
Liittynyt: 18.6.2010 0:20

ViestiKirjoittaja kohmala » 18.6.2010 0:38

Täällä on vastaava ongelma T4:n kanssa. Vaihdoin vetoakselit ja nivelet vuoden 94 autosta alle -91 autoon ja nyt veto päällä ravistaa kaikilla vaihteilla eri nopeuksissa. Tuntuu vähän samalta kuin ajaisi tienreunan urituksen päällä, mutta ei ravista niin paljoa. Jyrkässä ylämäessä tuntuu eniten. Laakeri tuskin voi olla, koska alkoi tasan tarkkaan tuon vaihdon seurauksena. Nivelet eivät olleet uudet, mutta vaihdoin/avasin kumit ja katsoin, että siellä on rasvat tallella. Toisen sisänivelen purin osiin, putsasin, rasvasin ja kasasin kyllä mielestäni oikein ?!

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 18.6.2010 8:45

Jaa, että täristää jonkun toisenkin auto... Se ääni kyllä muistuttaa juurikin kuin ajaisi urituksen päällä.

Kokeilitko niiden vetarin laippojen väljyyttä laatikosta?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 18.6.2010 9:36

Hyvät ihmiset. Jos johonkin tiettyyn osakokonaisuuteen liittyvän korjauksen tai muutostyön seurauksena ilmenee ko. osastolla tai siihen jotenkin edes välillisesti liittyvässä, joku tai jotakin vikaa.
Niin voisikohan olla että se liittyy tähän korjaukseen tai (valitettavan usein) sen epäonnistumiseen, edes jotenkin?

Transportterissa on muuten vallan erilainen laatikko.
Voihan se olla myös pyöränlaakerii.
Vieläkin, onko pultit paikallaan, kiinni ja kiristetty?

ahtih
-
Viestit: 81
Liittynyt: 2.9.2006 19:06

ViestiKirjoittaja ahtih » 18.6.2010 10:04

Eihän sielä pyöränlaakeri väljä ole vaan laakerista on pinta rikki, joka aiheuttaa äänen.

kohmala
-
Viestit: 4
Liittynyt: 18.6.2010 0:20

ViestiKirjoittaja kohmala » 18.6.2010 13:23

Todennäköisesti oma virheeni ja tärinän aiheuttaja on se, että purin toisen sisemmistä vetonivelistä, mutta ei kiinnittänyt huomiota kuulien ja kehien asemaan toisiinsa nähden. Kasasin nivelen periaatteessa oikein, mutta jokainen osa olisi pitänyt laittaa täsmälleen samalle paikalle takaisin. Nyt sitten vain uudelleen auki (ääähh) ja uusi tai avaamaton tai oikein kasattu nivel tilalle.

kohmala
-
Viestit: 4
Liittynyt: 18.6.2010 0:20

ViestiKirjoittaja kohmala » 28.6.2010 14:12

Nyt tilalla on uusi nivel. Tärinää tai ravistusta ei ole. T4:ssä vetonivelen saa pois ilman, että avaa raidetangon päätä. Ohjaus pitää kääntää vain siten, että pyörän etulaita kääntyy jyrkästi ulos. Näin vetoakseli mahtuu tulemaan pois. Jouduin myös nostamaan alapallonivelen alta pienellä tunkilla, että sisänivel mahtui tulemaan pois.

Jostain syystä raidetangon pää oli niin tiukassa, että ei vain taidoillani auennut. Samalla avaustyökalulla aiemmin on onnistunut, mutta ei nyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa