Apuja G4 1.9 tdi AJM kanssa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

Apuja G4 1.9 tdi AJM kanssa

ViestiKirjoittaja Nemi » 9.6.2010 18:06

Aamu alko lupaavasti goffin kanssa, mosa tulille ja hirvee pöllähdys putkesta... naputuksen saattelemana. Moottorin sammutus ja venakoppa auki kaikki rojut mielestäni ehjänä ja omilla paikoillaan. Duuniin varovasti ja päivän päätteeksi marmorille käymään, vastaus rikki on....

Nyt kysymys kuuluukin mitä on rikki? Olisiko vinkkejä,Vag-com on käytössä jos siitä jotain hyötyä.

Asentaja epäili että saattaa olla
-nostaja vika
-pumppusuutin rikki
-laakeri vamma
-tai jotain muuta... jätä toi golffi tänne viikoksi niin tutkitaan jossain välissä €€€€€€€€

vag-com printti : http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=61651

Kiitos

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 1.7.2010 9:17

No auto maannut nyt 3vkoa alansa hierarkian korkeinta mahdollista tasoa olevalla dieselkorjaamolla ja vikaa EI LÖYDY. Nyt epäilykset kohdistuvat männäntappiin...?
Onko kyseinen tappi heikkolenkki AJM moottorissa?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 1.7.2010 10:24

En oo ainakaan kuullu männäntappiviasta AJM:ssä.

AJM heikko lenkki on kannentiiviste.

Toki pitää olla oikealla luokituksella öljyt, muistaakseni eräs marmoritiskin herra kertoi, että tossa koneessa on jotkut kupit eripäin ku yleensä ja sen takia pitää olla oikeat öljyt että voitelee niitä paremmin. Oma motti oli joskus edellisen omistajan aikoina rempattu käsittääkseni tästä syystä, mutta en tiedä tarkemmin mitä oli hajonnut.

Enemmän keskustelua tuosta luokituksesta

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 1.7.2010 11:00

Kansipahvi on tietääkseni vaihdettu noin 100tkm sitten. Öljynä huoltkirjan mukaan käytetty ainoastaan luokituksen omaavia öljyjä. hierarkian korkeinta mahdollista tasoa olevalla dieselkorjaamolla on tarkistettu nostaja ja nokka eikä vikaa löydy.

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 1.7.2010 12:15

Suutin / suuttimet?

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 1.7.2010 14:17

Ekassa postauksessa on linkki suuttimien korjausarvoihin jotka ovat toleranssissa.
Ja nakutuksen kohdalta 1 pumppusuutin on testattu ja oli ihan OK.

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 2.7.2010 13:13

Nonii uutta tietoa. Mika.U oli oikeassa pumppusuuttimista 1 totaalisenrikki ja 3 epäkunnossa
korjaus arvio töineen 1900€ , on se diisselillä ajaminen halpaa.

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 2.7.2010 15:26

Notta kannattaa sitte harkita tuolla hintaa. Eikös noihin saa jo sarjan raceja asennettua noin kiloeuron hintaan? Ei välttämättä kannata marmorilta noita suuttimia ostaa.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 2.7.2010 15:57

No auto maannut nyt 3vkoa alansa hierarkian korkeinta mahdollista tasoa olevalla dieselkorjaamolla ja vikaa EI LÖYDY. Nyt epäilykset kohdistuvat männäntappiin...?
Onko kyseinen tappi heikkolenkki AJM moottorissa?


Jaa oikein alansa parasta tasoa. Mikä mahtaa kyseinen ala olla?
Toki, jos auto on vain maannut korjaamon pihalla, on helppo ymmärtää vian löytymättömyys.

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 2.7.2010 17:38

Ekaksi auto oli vw:tä korjaavalla korjaamolla noin 1,5 vko jossa nostivat kätensä pystyyn ,emme onnistu löytämään vikaa. Jonka jälkeet liikeessä itse ehdottivat auton siirtämistä "******-****** Bosch Diesel Center on luokitukseltaan Bosch -hierarkian korkeinta mahdollista tasoa oleva diesel erikois-korjaamoon jossa vika sitten löytyi noin 1,5 vkon etsimisen jälkeen.
No alkuviikosta auto pitäisi taas olla kunnossa.... ja lompsan tyhjä...

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 2.7.2010 18:24

Ihan sitten vaikka piruillessaan: Montako tuntia on vianhakuun käytetty; paljonko maksoit vianhausta?
Joo, ja seuraava kysymys: Käytitkö ihan oikealla VW-korjaamolla vai "Pärnäsellä"

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 7.7.2010 14:39

Ei ole vielä tuntilappua näkynyt. Tänään auton piti olla valmis... Tuli soitto ,nyt suuttimet vaihdettu mutta kolisee vieläkin. Mitä v***ua, miten voi olla mahdollista että vikaa ei löydy?

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 7.7.2010 20:47

Nyt aletaan poistaan kuulemma öljypohjaa, arvio nyt että alakerran laakeri ovat saaneet "paineiskun" rikkinäisestä 3syl. suuttimesta?

batman
-
Viestit: 64
Liittynyt: 21.1.2009 14:43

ViestiKirjoittaja batman » 8.7.2010 10:37

Voi olla että kiertokanki vääntynyt. Eräässä pajerossa aikanaan oli suutin vuotanut dieseliä sylinteriin niin käynnistäessä kiertokanki vääntynyt.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.7.2010 11:29

On kyllä aikamoisia pajoja jos ei tuolla ajalla noin yksinkertaista vikaa löydy :D Empä menis uskomaan että kiertokanki vääntyy vakiotehoisessa moottorissa viallisen suuttimen (väärän toteutuneen ennakon) takia ainakaan ilman että itse kuulee sitä kalinaa täysi veto päällä, toki voinut jostain muusta syystä vääntyä. Yleensä kyllä suutinvian, laakerivian, kiertokankivian ja nostajavian erottaa ihan vain korvallakin, ainakin tähän mennessä on erotettu. Tonnillahan taisi pumppariin saada jo isommat suuttimet, ois kantsinu upgreidata samalla :)

No joo, toivottavasti vika nyt viimein löytyy. Pistää vaan vihaksi kun monet arvostetut paikat ovat tällaisissakin tapauksissa niin uunoja, ja asiakas maksaa vaikka artisti möhlii tai ei osaa. Onko nostajat muuten vaihdettu samalla suutttimien kanssa?

Vian etsimistä nopeuttaa monetkin seikat:

-Miten ääni alkoi, kerrasta silloin aamulla vai pikkuhiljaa
-Minkä väristä ja hajuista "pöllähdys" oli
-Tuleeko savua muutenkin jatkuvasti tuol pöllähdyksen jälkeen, joka käynnistyksessä, ajossa?
-Vedot normaalit ja tasaiset?
-Mistä päin kalkatus kuuluu? Stetoskooppi on hyvä apuväline.

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 8.7.2010 13:27

Nyt tarvittas taas apuja, korjaamolta tuli soitto aamulla. Huomenta kiertokangen yläpään hela ainakin paskana. Korjaus arvio noin 2000€ lisää. Eli rempan hinnaksi tulisi noin 4500€.
Sillon vihelsin pelin poikki! Ei saa*ana ei kyllä tehdä G4:seen mitään ton hintasta konetta.

Nyt tarvittas tietoa mikä kone käy bolt on AJM:än tilalle?
Vai olisko jollain AJM täydellisenä myynnissä?

batman
-
Viestit: 64
Liittynyt: 21.1.2009 14:43

ViestiKirjoittaja batman » 8.7.2010 15:34

Paljon tuo on ajettu? Öljynvaihtoväli?

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 8.7.2010 15:40

305000 ja vaihtoväli 15000

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.7.2010 16:00

Kiertokangen yläpään hela ei tuolleen ykskaks yllättäen aamulla mene rikki vaan se kyllä varottelee pitemmän aikaa, ei ainakaan noissa kilometreissä pelkästä kulumisesta -> syy on muualla, esim voitelussa kuten öljyruiskusuuttimessa tai öljypumpussa mikäli helat on oikeasti kuluneet (jota en kyllä usko) --> yleensä muitakin laakeripintoja rikki mikäli öljypumppu on viallinen. Ite vaihoin kanssa kilometreillä ja virityksellä kuluneet helat uusiin 470 tkm kohdalla, remontin hinnaksi tuli noin kaksi sataa euroa alkuperäisine heloineen, koneistuksineen ja tarkastuksineen, ja yksi satanen kannentiivisteeseen ja pultteihin.

Kuluneet helat ei myöskään aiheuta tuollaista savuntupsausta, öljynvaihtovälisi on myös hieman pitkänlainen.

Mitä tarkoittaa jos korjausarvio on 2000 euroa, että kokonaishinnaksi tulisi 4500 euroa ? Tuohan on aivan posketon hinta heloista, millä pajalla sinä oikein autoasi huollat :D
Viimeksi muokannut p0wer, 8.7.2010 16:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.7.2010 16:12

200e kiertokankien helojen vaihtoon kun 400e saa jo h-profiili veivit? No onhan se tietysti puolet vähemmän...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.7.2010 16:14

Jukka, kerro sitten kun olet ajanu niillä H-profeilla vaikka 200tkm ilman ongelmia. Porukalla on vielä niin vähän kokemusta niistä TDI:ssä pitemmällä juoksulla että ennemmin pidän alkuperäiset, kun ei niitäkään ole rikki saanut vaikka yritystä on ollut.

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 8.7.2010 16:19

Korjaamon mukaan autossa olikin 2 vikaa. 3syl kiertokangen hela ja vialliset suuttimet. Vialliset suuttimet ovat kuullemma päästäneet naftaa öljyn sekaan jonka takia alakerta on myös säpäleinä. No homenna auto haetaan kuitenkin pois korjaamolta ja ruvetaan miettimään uusia kuvioita. Nyt moottori pilkkeenä lihalaatikossa ja lompsa 800€ ohuempi no jäihän tästäkin keikasta 3 huollettua pumppusuutinta.....ja lihalaatikko.

Nemi
-
Viestit: 78
Liittynyt: 14.11.2007 15:14

ViestiKirjoittaja Nemi » 8.7.2010 16:26

2000€ oli ainoastaan suutin remppa jossa vika piti olla. No suuttimista 3 huollettiin ja 1vaihdettiin uuteen mutta kolina jatku. Alakerta auki ja sen kunnostamisesta olisi synytynyt lisälaskua 2500€ .

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.7.2010 16:28

Jälleen "ammattitaitoa" havaittavissa. Pumppusuuttimet eivät mene rikki niin että ne päästäisivät polttoainetta voiteluöljyn sekaan, vaan vika on usein tandem-pumpussa joka löytyy siitä venttiilikopan/kannen päästä ja on ihan tyyppivika kaksilitraisissa ja useissa 1.9 pumppareissa myöskin. Tuo Tandemi ei oireile yleensä muuten millään muulla tavalla kuin että se alkaa aiheuttamaan tuota polttoaineen siirtymistä väärään paikkaan, tämän takia moottoriöljyt olisi syytä tarkastaa/haistaa parin tuhannen välein ja vaihtaa öljyt tarpeeksi usein uusiin, sekä huolehtia tandemipumpun hyvinvoinnista ja kunnosta esim. vaihtamalla se tarvittavin väliajoin (esim. ennen kuin se vikaantuu). Tuo polttoaineen tuoma voitelunpuute on sitten voinut aiheuttaa tuon kiertokankivian, niinkuin tuossa aikaisemmin kirjotinkin.

Näin se menee, noista eri moottorityyppien "ominaisuuksista" ja kun on perillä omistaessaan autoa, säästyy monelta vaivalta ja turhalta rahanmenolta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa