Vahvin tdi-alakerta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

lart
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.6.2008 11:48

Vahvin tdi-alakerta

ViestiKirjoittaja lart » 19.5.2010 18:39

Mistä tdi-moottorissa on vahvin alakerta? Lähinnä kampiakseli, kanget ja männät? Ja onko pumppusuutinkoneen lohkossa paikka jakajapumpulle tai saako siihen kiinnitykset? Tarkoituksena rakentaa vääntökone vetokäyttöön.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 19.5.2010 20:37

Uistintako meinasit vetää ? hieman tarkemmin sais olla selitetty mitä haetaan.
Pumppareista löytyneet normi 4-pyttyisistä vahvimmat alakerrat mutta niissäkin lienee eroja..

lart
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.6.2008 11:48

ViestiKirjoittaja lart » 19.5.2010 21:59

Jees. Uistinta pitäis vetää, mutta vasta perillä. Eli moottoria suunnittelen 91 Syncro Trp:hen. Vetoja sais olla 2000-4000 valillä.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.5.2010 22:07

Kannattaako tuonne neloskonetta miettiäkään, yksi sylinteri lisää.

lart
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.6.2008 11:48

ViestiKirjoittaja lart » 19.5.2010 22:19

Voishan sinne laittaa vaikka V6 tai V10. Sattuu vaan olemaan nurkissa mekaaninen tdi-pumppu 11mm nestepäällä ja osina kolmoskoppanen tdi-golffi. Ja suotta sitä painoa kasaa sinne akselin väärälle puolelle.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.5.2010 6:04

Toihan on aivan tyypillinen vetoalue nelos tdi:lle. Vai pitääkö vääntöä olla paljonkin yli 400Nm? Todennäköisesti mikä tahansa huollettu TDI alakerta kestää.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 20.5.2010 6:44

Millä meinaat saada portterin lootan kestämään?

Kyllä se vakio alakerta kestää jos ei jäädä kovin matalille kierroksille huippuväännön kanssa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.5.2010 7:41

Jep, eikä siitä huippualaväännöstä ole muutenkaan mitään hyötyä vetokäytössä kun voimansiirto ei kuitenkaan sitä kunnolla kestä, vetoalueeksi ennemminkin 2500 - 5000 rpm. Salettiin kestää mikä tahansa kunnossa oleva tdi alakerta portterissa sen mitä auton voimansiirto kestää vaikka olis jo satoja tuhansia ajettu. Kun vaan huolehtii ettei öljynlämmöt pääse kovin karkaamaan (öljynäähdyttimen + termostaatin asennus lähes välttämätöntä).

lart
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.6.2008 11:48

ViestiKirjoittaja lart » 20.5.2010 16:01

Joutuuhan sitä laatikkoa aika ajoin aina huoltamaan, se on selvä. Suoralla vaihteella kun pääsis ajelemaan niin kestää paremmin. Aika korkealta kuulostaa 2500-5000 kiekan vetoalue. Kiitän vastauksista, siis ARL-moottorista saattaisi löytyä parhaita osia alakertaan.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 20.5.2010 16:12

kyllä siinä käytössä kestää ihan ahusta arl:ään. mikä vaan sopivimmin sattuu kohdalle.

http://www.brotherstoy.nl/technische_gegevens.htm

tuossapa tuommonen "pikku" veturi ja kierroksia riittää, vetäävät siis myös ylempänä muttei jakajapumpulla

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.5.2010 18:46

Taispa mulla iskeä ajatuskatkos aikasemmin, taitaa kyseessä olla takatuuppari-tölkki? Siinä tapauksessahan on helpompi pysytellä neloskoneessa, vaikka noitakin on vitosella saanut tehtaalta.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 20.5.2010 21:30

Lainaan topikkia...
vaikka noitakin on vitosella saanut tehtaalta

Onko saanut muualta kuin Etelä-Afrikasta? Juurikin Syncro tölkkiin viitoskone teollaan, mutta mallisarjan tehokkaimmaksi verrokiksi (tässä harrasteautojen ihmemaassa) kelvannee pelkillä katsastusasemien tiedoilla vaan 2,1 WBX, jolloin laillisen tehon raja asettuu 98,4 kW:iin.

Löytyykö siis faktaa, että tölkkiä on saanut esim. saksasta viitoskoneella tai jollain muulla yli 82 kW koneella? Oettingerin yms. virityspajojen tekeleitä ei lueta mallisarjaan kuuluviksi. Ja jonkun planketinhan ne tietenkin konttorilla asiasta vaatii, niin mistäpä raati suosittelee moista metsästämään ?

lart
-
Viestit: 21
Liittynyt: 1.6.2008 11:48

ViestiKirjoittaja lart » 20.5.2010 22:36

Ja minkä takia pitäisi alkaa rakentamaan käkikelloa. Nelipyttyisestä saa tarpeeksi tehoa, ilman painonlisäystä. Lähes kaikki osat pulttaa kiinni. Katsastuksessa ei ongelmia.Välijäähdytinkin menee laillisesti. Ja syötöt pienelle katsastuksen ajaksi, niin ei karkaa inssin lapasesta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.5.2010 23:05

Riittävä teho on suhteellinen käsite... Mutta vitoskoneella tölkkiä on ollut vain E-Afrikassa, 200e maksaa orkkis kytkinkaaveli sielläpäin mikä sopii nelisylkkysen vaihdelaatikkoonkin. Suomessakin moisia vitoskonversioita on tehty kadulle.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.5.2010 23:06

Siksi tuli otettua vitoskone puheeksi kun 91 transportterista tuli ensimmäisenä mieleen etumoottorinen 2,4 portteri. Mutta kaiketi kyse on kuitenkin siitä tölkistä?
Itse en ainakaan tiiä että vitosta olisi saanut etelä-afrikan ulkopuolella. Mutta ei kai sille ole tarvettakaan kun vitos-tdit on alkaen 102hv.
Itse tekisin poikittaisesta ahu/1z/afn, sopinee tölkin korvakot lohkoon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa