Isännällä on tuollainen 06 mallin 2.5tdi 130hv transporter. Ajettu nyt noin 65tkm.
Pari päivää sitten alkoi käynnistymään huonosti eli starttautti pitkään. Konehuoneessa haisi dievästi diisseli. Noh vaihdettiin polttoaine suodatin niin käynnistyi hyvin päivän ajan. Vanha suodatin oli aivan mustaa nestettä täynnä kuten näissä on tapana?? Nyt parin päivän päästä suotimen vaihdosta starttautti jo tosi pitkään ja hajukin oli entistä riskimpi. Liikkeelle lähtiessä jätti pihatielle reilun vanan diisseliä.
Irroteltiin pohjapanssari ja sen päällä olikin sitten aika sulju. Ainoa märkä paikka konehuoneessa jonka näkee on moottorin etummainen kiinnike jalka. Käynnissä ollessa siitä tippasee koko ajan diisseliä. Purettiin jo keulaa enemmänkin että näkis jotain, mutta ainoastaan laturin päälystä on ehkä hieman kostea.
Mistähän tuo vuoto vois olla peräisin? Tandempumppuja ja jotain letkuja siltä seudulta näistä on ilmeisesti mennyt? Kuitenkin tässä näyttäisi olevan pumpun seutu kuiva. Voiko diisseliä vuotaa öljyn sekaan niin paljon että sitä vuotaisi jo jostain sellaisesta paikkaa josta öljy ei pääse läpi?
T5 vuotaa diisseliä ja käynnistyy huonosti
Valvoja: ffp jäsenet
Onko öljyn määrä lisinyt?
Suuttimethan on venttiilikopan alla kannessa, eihän siinä mitään 'tukkia' ole??
On noissa sitä vikaa ollut että polttoainetta vuotaa pumppusuuttimen juuresta, eli tandempumppu työntää ainetta väärään paikkaa. Pumppusuuttimet elää kannessa ja hioo kanteen niin isot jäljet ettei suuttimen ympärillä olevat o-renkaat enää pidä.
Mut jospa siellä olis jokin halvempi vika.
Suuttimethan on venttiilikopan alla kannessa, eihän siinä mitään 'tukkia' ole??
On noissa sitä vikaa ollut että polttoainetta vuotaa pumppusuuttimen juuresta, eli tandempumppu työntää ainetta väärään paikkaa. Pumppusuuttimet elää kannessa ja hioo kanteen niin isot jäljet ettei suuttimen ympärillä olevat o-renkaat enää pidä.
Mut jospa siellä olis jokin halvempi vika.
No mikähän tuo tukki tuossa imusarjan ja laturin välissä sitten mahtaa olla? Joka sylinterin kohdalla haarautuu ja siinä on paine ja paluu puoli. Hehkujen vierestä on ruuvattu kiinni kanteen. Sieltä jostain hehkun vierestä liitoksesta ilmeisesti vuotaa.
Öljymäärä on pysynyt normaalina.
Ensin olikin epäilyksenä että diesel valuu venttiilikopan alta, mutta se seutu on aivan kuiva.
Öljymäärä on pysynyt normaalina.
Ensin olikin epäilyksenä että diesel valuu venttiilikopan alta, mutta se seutu on aivan kuiva.
Mulla on hiukan epäselvä kuva tuosta päin moottoria, osa ilmeisesti on polttonesteenjakaja. Sieltä löytynee kuvan mukaan 4kpl O-rengasta/ sylinteri, jotka sulla nyt ilmeisersti kusee. Eli irroitat vaan koko jakaja systeemin irti, jotta pääset tiivisteisiin käsiksi.
Mistä kuvasta katsoit noin? Marmori tiskillä olivat näyttäneet kuvaa perhealbumista ja siinä oli näkynyt kaksi o-rengasta / sylinteri. Eli 10 kumia oli tilattu.
Joo, oman kuvan perusteella osat eritelty siten, että tässä "jakotukissa" on sekä tulo- että paluupuolella sylinterikannen ja jakotukin välissä irroitettavat liitäntäputket, jonka molemmissa päissä tiivisterenkaat, eli 4kpl/sylinteri.
Kuva AXE:n mosasta, kuva sama mitä ilmeisesti merkkiliikkeetkin käyttävät.
Tulikohan epäselvästi selostettua, mutta näin kuvasta väkisin ymmärtäisin..?
Olen ajatellut vaihtaa omaan mm. nuo tiivisteet, kun tässä saan aikaiseksi purkaa keulan ja vaihtaa samalla nämä "kumikytkimet" laturiin ja kompuraan.
Kuva AXE:n mosasta, kuva sama mitä ilmeisesti merkkiliikkeetkin käyttävät.
Tulikohan epäselvästi selostettua, mutta näin kuvasta väkisin ymmärtäisin..?
Olen ajatellut vaihtaa omaan mm. nuo tiivisteet, kun tässä saan aikaiseksi purkaa keulan ja vaihtaa samalla nämä "kumikytkimet" laturiin ja kompuraan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa