1.9 tdi -04 moottoriöljy?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vagner
-

1.9 tdi -04 moottoriöljy?

ViestiKirjoittaja vagner » 2.4.2010 14:24

Täällä on ollut paljon keskustelua näistä öljyistä, mutta kysyn kuitenkin.

Tuli hankittua passat variant 1.9 tdi 96kw -04.
Ajan vuodessa n. 15tkm -20tkm.
Niin mitä öljyä tuossa kannattaa käyttää? Mikä olisi PARASTA mahdollista?
Öljy taulukot tuntuu aika sekavilta.
Suunnitelmissa olisi vaihtaa öljyt kerran vuodessa. Kesällä se vaan on mukavampaa tuolla pihalla.
Kestääkö teboilin diamond 5w30 pumppusuutin koneille tarkoitettu öljy näin pitkää vaihtoväliä?
Vai luotanko mobilin 5w30 longlife Pd-moottorin öljyyn?
Joku muu, mikä?

Niin, paljonko tohon mottiin menee ölppiä?

Kiitos jos viittitte infota tuoretta volkkarimiestä.

-VariAntti-
-

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 2.4.2010 14:45

Tämäkö on luettuna? http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=101473

Itse miellän Castrolin tuotteet Mobilia paremmiksi, mutta eipä minulla tuosta mitään mustaa valkoisella ole tarjota. Eiköhän se Castrolin 5W-30 liene ainakin varma valinta. Miksei tuo Teboilin vastaavakin. Öljymäärä 4,0l ohjekirjan mukaan. Käytännössä kannattanee ostaa pari pänikkää niin voi lisäillä jos tarvitsee...

vagner
-

ViestiKirjoittaja vagner » 6.4.2010 21:44

Kiitos linkistä.

Laitan koneeseen mobilin 5w30 esp öljyt. Vaihtoväli 30000km / 2vuotta.
Niin eiköhän ne vuoden ja 20000 km mene aika kevyesti.

Onko passatin vaihteistoöljylle mitään suositeltua vaihtoväliä? (manuaali)
Voisin nekin vaihtaa nyt samalla. Entäpä mikä öljy sinne käy?
Joku synteettinen vaihteistoöljy?

Maikki
-

ViestiKirjoittaja Maikki » 7.4.2010 9:44

ex-passattiin vaihdatin LL-öljyt 20-22tkm välein ja 13-14tkm kohdalla sai lisätä 0.5 litraa joilla saikin ajella vaihtoon asti. Castrolilla ja Mobililla sama öljynkulutus joten ei suuria eroja liene laadussa.

Öljytilavuus passatissa on 3.6L joten 4 litraa ei kannata tunkea koneeseen.

Castrol TAF-X:t pelasi hienosti 6-vaihteisessa lootassa.

-VariAntti-
-

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 7.4.2010 10:50

Jaa, omassa -01 AVF koneisessa passatissa ainakin ilmoitettu 4.0l ja sillä määrällä tuli ylämerkkiin. Onko uudemmissa sitten vähemmän, en osaa sanoa.

Ja 1.8l taisi olla lootan tilavuus ja Taf-X tosiaan sopivaa ölppää sinne. Eipä niille taida olla vaihtoväliä määrätty mutta 60tkm on moni pitänyt vaihtovälinä.

Micco
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 8.4.2010 0:02

Kokeilin noita TAF-X:iä laatikkoon toissa talvena. Muutaman sadan kilometrin päästä vaihdatin merkkiliikkeellä takaisin G 052911A2 osanumerolla olevat öljyt. Talvikelissä ei kylmäkäynnistyksen jälkeen halunneet vaihteet mennä kunnolla päälle. Auton lämmettyä parani ainakin lähes normaaliksi.

Nuo orkkisöljyt sisään, ja palasi heti normaaliksi.

Muistelen huoltoneuvojan väittäneen, että Passatin 6-vaihteisessa pitäisi käyttää vain noita alkuperäisöljyjä. Onko kellään tietoa, että miksi? Mulla nuo Castrolit tosiaan takkusivat jo ihan normikelissä, tyyliin max 10 astetta pakkasta. Mukava olisi tietää, että kenen tekelettä tuo osanumeroöljy mahtanee olla.

vagner
-

ViestiKirjoittaja vagner » 8.4.2010 16:15

Mulla on 6-vaihteinen loota. Eli käyn hakemassa öljyn sitten vw liikkeestä.

Oli ajatuksissa pestä toi moottori jollain stp-moottoripesulla tms.huollon yhteydessä.
Onko tossa ideaa? Vai onko edes suositeltavaa PD-koneessa? ( Aj.250tkm )

Kun vaihdan itse öljyt, millä/missä huoltoilmaisimen voisi nollata tampereen alueella ja mitä se maksaa?

Elmeri H.
-

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 8.4.2010 21:17

Minä olen ajanut näillä pumppareilla Shellin Ultra-X:llä.. Hyvin on homma pelannut tähän asti.
Kyseessä on LL-öljy, mutta edullisen saatavuuden vuoksi olen ajanut tuolla 15tkm väliä.

Joskus miettinyt tuota 0W-30 viskositeettiä kesähelteellä, mutta jos se kelpaa siihen 40tkm vanhana, niin tuskin tuottaa murheita 15tkm vaihtovälillä?

vagner
-

ViestiKirjoittaja vagner » 8.8.2010 18:44

No niin, voisi tätäkin topikkia päivittää...
Laitoin mobilin 5w30 esp LL-öljyn koneenseen ja ajelen sillä ensi kesään.
Pesin moottorin ennen öljynvaihtoa stp-pesuaineella: moottori lämpöiseksi, 5dl pesulitku moottoriin, 15 min tyhjäkäyntiä ja öljyt pois. Forte kyllä suosittaa omissa aineissaan korotettua tyhjäkäyntiä, mutta kun nyt pullossa niin luki. En huomannut vanhassa öljyssä muuta, kun että mustaa se ainakin oli. Aine oli muistaakseni 95% kerosiinia. Ja Forten tuotehan on samaa kamaa. Loput % voitelevia aineita molemmilla. Litrahintaero kuitenkin aika huima!
Kaadoin uuden öljyn joukkoon 3dl pullon stp-diesel oil dretmenttiä, aineen pitäis vetryttää öljyrenkaat, vähentää kulumista ja muuta paskaa, no ei tietä.

3500 km ajettu. Kikkare käy ihan saman lailla ja öljytikussakin pinta pari milliä laskenut. Mitään vallankumouksellista ei tapahtunut.

Mutta eihän terveeseen koneeseen mitään vaikutusta pitäisikään syntyä! ;)[/list]

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”