Suutinvika- onko vakavaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Suutinvika- onko vakavaa?
Octavian (1.9tdi, 66kw, agr) koneesta kuuluu metallinen kilkatus. Paikansin äänen 2.suuttimeen (rautatangolla kuuntelemalla ja putkesta kokeilemalla). Mikä on järkevin korjaustapa ja paljonkohan tuota surullisen kuuluisaa hintaa remontille kertyy ?
VAIHTOONHAN NE MENEE MUTTA...
... USKALLANKO VIELÄ AJELLA ?
pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa..
sorry :) (milloin hymiöpäivät?)
Niin, jotku osaa jotkut ei.
Asiaan, kyllähän tukkoinen suutin pitäisi melko nopeasti korjata. Ajelu saattaapi vaurioittaa jopa mäntää mikäli urku auki on tottumusta ajella paljoltikin. Tosin vakiosuutin ja muutenkin vakiokokoonpano ei välttämättä riko mitään ajelullakaan. Kyllähän tuo syöttöpumpunkin päälle tieten käy, kun ei polttoaine kuljekaan niinkuin pitää.
Asiaan, kyllähän tukkoinen suutin pitäisi melko nopeasti korjata. Ajelu saattaapi vaurioittaa jopa mäntää mikäli urku auki on tottumusta ajella paljoltikin. Tosin vakiosuutin ja muutenkin vakiokokoonpano ei välttämättä riko mitään ajelullakaan. Kyllähän tuo syöttöpumpunkin päälle tieten käy, kun ei polttoaine kuljekaan niinkuin pitää.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Korjattu on..
Suutinkärjet on nyt sitten vaihdettu. Yhdestä olis vielä saanut säätämällä toimivan, mutta kolme muuta oli totaalisen tukossa. Laitettiin siis kuitenkin kaikki neljä uusiksi (620€ töineen).
MUTTA... sama kilkatus jatkuu :(
Olisko hyviä ideoita mitä seuraavaksi ruvettais uusimaan? :)
MUTTA... sama kilkatus jatkuu :(
Olisko hyviä ideoita mitä seuraavaksi ruvettais uusimaan? :)
onhan sitä aiemminkin auottu
Eli autolla on nyt ajettu n.340tkm. Viime marraskuussa särkyi öljypohja (öljynpaineen merkkivalo ei ehtinyt syttyä), jonka jälkeen kaytin venttiilikopan auki tarkistusmielessä...
...No samallahan se lähti kansikin ja tuli vaihdettua ihan muuten vaan kannentiiviste, venttiilinohjurit, nostimet ja alipainepumppu eli tollasia vag:n peruskulutusosia :). Kansi kävi suoruustarkastuksella koneistamossa, jossa hioivat myös venttiilit. Siinäpä sitä surullisen kuuluisaa historiaa...
Mielestäni tuo ääni on niin hentoisen kilkattava, että en millään haluaisi uskoa sen tulevan alakerrasta. Voisikohan esim. suuttimen alle huonosti asennettu lämpösuojalevy aiheuttaa kilkatusta (eli saa ilmaa sekaan)?
...No samallahan se lähti kansikin ja tuli vaihdettua ihan muuten vaan kannentiiviste, venttiilinohjurit, nostimet ja alipainepumppu eli tollasia vag:n peruskulutusosia :). Kansi kävi suoruustarkastuksella koneistamossa, jossa hioivat myös venttiilit. Siinäpä sitä surullisen kuuluisaa historiaa...
Mielestäni tuo ääni on niin hentoisen kilkattava, että en millään haluaisi uskoa sen tulevan alakerrasta. Voisikohan esim. suuttimen alle huonosti asennettu lämpösuojalevy aiheuttaa kilkatusta (eli saa ilmaa sekaan)?
No jo on ollu suutinremontilla kerrassaan hintaa. Palotila ei voi imeä suuttimen välistä ilmaa, mutta ulos se voi kyllä tupsutella. Ilman että ääntä kuulee, on melko mahdotonta arvailla vikaa. Hela tai laakeri tuskin on kuitenkaan kyseessä kun kilometrit on noin vähäiset. Voisko pumppu/takaisku olla sitten viallinen jotenkin?
Tuntuu vaan hassulta, että pumpusta ei tuota ääntä saa kuulumaan (rautatangolla), mutta suutinputkesta (lähinnä 2.suuttimelta) ääni kuuluu tangolla erittäin selkeästi.
Ääntä ei saa rautatangolla kuulumaan esim lohkon kyjestä, venttiilikopasta, alipainepumpusta eikä 3 ja 4 suuttimen putkista. 1 suuttimen putkesta kuuluu vaimeasti, mutta 2.suuttimelta selvästi. Ääni kuuluu selkeästi myös 2.suuttimen kiinnikkeestä kuuntelemalla.
mystistä ?!
No onhan tuolla tienpäällä kaikenlaista kilkattajaa.. pitänee itse lakata murehtimasta ja ryhtyä jäseneksi huolettomien kilkattajien joukkoon. Jospa se joskus vika selviää vaikkapa isomman kilahduksen muodossa :)
Ääntä ei saa rautatangolla kuulumaan esim lohkon kyjestä, venttiilikopasta, alipainepumpusta eikä 3 ja 4 suuttimen putkista. 1 suuttimen putkesta kuuluu vaimeasti, mutta 2.suuttimelta selvästi. Ääni kuuluu selkeästi myös 2.suuttimen kiinnikkeestä kuuntelemalla.
mystistä ?!
No onhan tuolla tienpäällä kaikenlaista kilkattajaa.. pitänee itse lakata murehtimasta ja ryhtyä jäseneksi huolettomien kilkattajien joukkoon. Jospa se joskus vika selviää vaikkapa isomman kilahduksen muodossa :)
venttiilin nostin ääntää eritavalla. Venttiilinnostimesta lähtevä ronklotus kuuluu kun avaa oljyntäyttökorkin, mutta sillä osastolla on toistaiseksi ainakin hiljaista.
Ääntä on vaikea kuvailla, mutta se on enemmän kilkattavaa "rytmikästä" tiksutusta, kuin minkään sortin raskaampaa kalkatusta tai ronklotusta.
Ääntä on vaikea kuvailla, mutta se on enemmän kilkattavaa "rytmikästä" tiksutusta, kuin minkään sortin raskaampaa kalkatusta tai ronklotusta.
Lainataanpa tätä.
Tuossa talvella kun vaihtelin hehkut AHU:un niin huomasin, että 1. pytyn hehku oli hieman kostea. Oliskos mahdollista, että suutin pääsee falskaamaan? Muuten käy nätisti eikä savuta ja kulutuskin 4,5l tuntumassa.
Nyt ajellu reilut 5tkm ja on kovasti pitäny kurkata onko märkä.. Mitä tehdään?
nimin. lyyänkö auto paaliin ja ostetaan tojota kesäksi?
Tuossa talvella kun vaihtelin hehkut AHU:un niin huomasin, että 1. pytyn hehku oli hieman kostea. Oliskos mahdollista, että suutin pääsee falskaamaan? Muuten käy nätisti eikä savuta ja kulutuskin 4,5l tuntumassa.
Nyt ajellu reilut 5tkm ja on kovasti pitäny kurkata onko märkä.. Mitä tehdään?
nimin. lyyänkö auto paaliin ja ostetaan tojota kesäksi?
Vaihda suuttimien paikkaa, jos muuttuu suuttimen mukana se ääni toiseen kohtaan niin rungossa jotain häikkää. Toisenkin tapauksen tiedän jossa kuuluu kilkatus, ajeltu kärkeä ja runkoa ultaäänellä(täydellinen puhdistus) paljonkin vaan ääni ei häviä. toisella suutinrungolla voisi kokeilla häviääkö ääni minnekkään
No nyt on sitten kokeiltu vaihdella suuttimien paikkoja. Ehkä sen verran auttoi, ettei enää pysty kohdistamaan ääntä johonkin tiettyyn suuttimeen... kuulunee siis pannun sisuksista.
Pitänee aukaista venttiilikoppa seuraavaksi ja tutkailla näkymiä, jos ei sitten kokeilisi jotain puhdistavaa litkua öljyn sekaan (öljykanavat puhtaiksi).
Onpahan ainaki uudet suuttimet ;)
Pitänee aukaista venttiilikoppa seuraavaksi ja tutkailla näkymiä, jos ei sitten kokeilisi jotain puhdistavaa litkua öljyn sekaan (öljykanavat puhtaiksi).
Onpahan ainaki uudet suuttimet ;)
Venttiilikopan aukaisulla ei selvinnyt mitään pöyristyttävää. Nostajia painelin peukalolla ja sain ainakin yhden painahtamaan noin puoli milliä, mutta se tuskin lienee hälyyttävää.
Seuraavaksi olisi suunnitelmissa tehdä öljytilan pesu ja tutkailla tilannetta sitten uudestaan.
Osaiskohan joku kertoa voiko pumpun ajoituksella olla tekemistä metallisen kilkatuksen kanssa?
Seuraavaksi olisi suunnitelmissa tehdä öljytilan pesu ja tutkailla tilannetta sitten uudestaan.
Osaiskohan joku kertoa voiko pumpun ajoituksella olla tekemistä metallisen kilkatuksen kanssa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa