Suutinvika- onko vakavaa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

Suutinvika- onko vakavaa?

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 2.4.2010 13:44

Octavian (1.9tdi, 66kw, agr) koneesta kuuluu metallinen kilkatus. Paikansin äänen 2.suuttimeen (rautatangolla kuuntelemalla ja putkesta kokeilemalla). Mikä on järkevin korjaustapa ja paljonkohan tuota surullisen kuuluisaa hintaa remontille kertyy ?

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 2.4.2010 14:30

Kärkien vaihtoon vaan. Jostaki jotku kinuskin tekemät no-name kärjet taikka sitte virikärjet. possin laatu on yhtä ruikulla kun kiinalaistenki, ero on vaan hintalapus.

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

VAIHTOONHAN NE MENEE MUTTA...

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 2.4.2010 14:56

... USKALLANKO VIELÄ AJELLA ?

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 2.4.2010 14:59

capslock päivät on 22.10 ja 28.6.

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa..

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 2.4.2010 16:07

sorry :) (milloin hymiöpäivät?)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.4.2010 19:00

Eikö vag-harrastajat osaa neuvoa, kettuilla vaan?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.4.2010 20:11

Niin, jotku osaa jotkut ei.

Asiaan, kyllähän tukkoinen suutin pitäisi melko nopeasti korjata. Ajelu saattaapi vaurioittaa jopa mäntää mikäli urku auki on tottumusta ajella paljoltikin. Tosin vakiosuutin ja muutenkin vakiokokoonpano ei välttämättä riko mitään ajelullakaan. Kyllähän tuo syöttöpumpunkin päälle tieten käy, kun ei polttoaine kuljekaan niinkuin pitää.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.4.2010 20:13

Vaikeahan se on täältä sanoa uskallatko sinä ajella viallisella autolla, itse en ajaisi.

tauski--
-
Viestit: 21
Liittynyt: 10.3.2008 11:40

ViestiKirjoittaja tauski-- » 5.4.2010 17:53

Epäilenpä että omassa romussakin olisi kärkien vaihto paikallaan. Mutta kertokaapa mistä vois saada vaikka ne 110 hp:n suuttimet. Vaikka sama kyllä olisi laittaa ne 90 hp:n kärjet kun kuitenkaan en virittelemässä ole. Mutta mistä näitä saisi??

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 5.4.2010 18:46

Miten ois tuo myyntipuolella ollut ilmo?

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=133596

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 5.4.2010 20:36

ovat vain nähneet dieseliä jo 4 miljoonkilometrin verran :)

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

Korjattu on..

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 12.4.2010 19:18

Suutinkärjet on nyt sitten vaihdettu. Yhdestä olis vielä saanut säätämällä toimivan, mutta kolme muuta oli totaalisen tukossa. Laitettiin siis kuitenkin kaikki neljä uusiksi (620€ töineen).

MUTTA... sama kilkatus jatkuu :(

Olisko hyviä ideoita mitä seuraavaksi ruvettais uusimaan? :)

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 12.4.2010 20:14

Sulla vissin on kilometrit sitten luokkaa 400 t?
Venttiilikopan aukaisulla selvinnee jotain mielenkiintoista...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.4.2010 20:23

Tai sitten siellä on mennyt kiertokangen yläpään hela. Se kyllä selviää vasta alakerran purkamisella.

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

onhan sitä aiemminkin auottu

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 12.4.2010 20:38

Eli autolla on nyt ajettu n.340tkm. Viime marraskuussa särkyi öljypohja (öljynpaineen merkkivalo ei ehtinyt syttyä), jonka jälkeen kaytin venttiilikopan auki tarkistusmielessä...
...No samallahan se lähti kansikin ja tuli vaihdettua ihan muuten vaan kannentiiviste, venttiilinohjurit, nostimet ja alipainepumppu eli tollasia vag:n peruskulutusosia :). Kansi kävi suoruustarkastuksella koneistamossa, jossa hioivat myös venttiilit. Siinäpä sitä surullisen kuuluisaa historiaa...

Mielestäni tuo ääni on niin hentoisen kilkattava, että en millään haluaisi uskoa sen tulevan alakerrasta. Voisikohan esim. suuttimen alle huonosti asennettu lämpösuojalevy aiheuttaa kilkatusta (eli saa ilmaa sekaan)?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 12.4.2010 21:44

No jo on ollu suutinremontilla kerrassaan hintaa. Palotila ei voi imeä suuttimen välistä ilmaa, mutta ulos se voi kyllä tupsutella. Ilman että ääntä kuulee, on melko mahdotonta arvailla vikaa. Hela tai laakeri tuskin on kuitenkaan kyseessä kun kilometrit on noin vähäiset. Voisko pumppu/takaisku olla sitten viallinen jotenkin?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.4.2010 22:01

Itse irroitin jouluna 340tkm ajetusta golffista koneen kilkattavan äänen takia. Varmaan muutaman viikon sisään kone laitetaan lihoiksi ja tarkistetaan mikä kolisevan äänen aiheutti.

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 12.4.2010 22:02

Tuntuu vaan hassulta, että pumpusta ei tuota ääntä saa kuulumaan (rautatangolla), mutta suutinputkesta (lähinnä 2.suuttimelta) ääni kuuluu tangolla erittäin selkeästi.

Ääntä ei saa rautatangolla kuulumaan esim lohkon kyjestä, venttiilikopasta, alipainepumpusta eikä 3 ja 4 suuttimen putkista. 1 suuttimen putkesta kuuluu vaimeasti, mutta 2.suuttimelta selvästi. Ääni kuuluu selkeästi myös 2.suuttimen kiinnikkeestä kuuntelemalla.

mystistä ?!

No onhan tuolla tienpäällä kaikenlaista kilkattajaa.. pitänee itse lakata murehtimasta ja ryhtyä jäseneksi huolettomien kilkattajien joukkoon. Jospa se joskus vika selviää vaikkapa isomman kilahduksen muodossa :)

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 12.4.2010 22:05

Voisko ääni tulla viallisesta venttiilin nostimesta jos on kerta hiljattain vaihdettu?

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 12.4.2010 22:08

venttiilin nostin ääntää eritavalla. Venttiilinnostimesta lähtevä ronklotus kuuluu kun avaa oljyntäyttökorkin, mutta sillä osastolla on toistaiseksi ainakin hiljaista.

Ääntä on vaikea kuvailla, mutta se on enemmän kilkattavaa "rytmikästä" tiksutusta, kuin minkään sortin raskaampaa kalkatusta tai ronklotusta.

Paavis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.7.2005 17:45

ViestiKirjoittaja Paavis » 13.4.2010 10:31

Lainataanpa tätä.

Tuossa talvella kun vaihtelin hehkut AHU:un niin huomasin, että 1. pytyn hehku oli hieman kostea. Oliskos mahdollista, että suutin pääsee falskaamaan? Muuten käy nätisti eikä savuta ja kulutuskin 4,5l tuntumassa.

Nyt ajellu reilut 5tkm ja on kovasti pitäny kurkata onko märkä.. Mitä tehdään?

nimin. lyyänkö auto paaliin ja ostetaan tojota kesäksi?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 13.4.2010 12:26

Vaihda suuttimien paikkaa, jos muuttuu suuttimen mukana se ääni toiseen kohtaan niin rungossa jotain häikkää. Toisenkin tapauksen tiedän jossa kuuluu kilkatus, ajeltu kärkeä ja runkoa ultaäänellä(täydellinen puhdistus) paljonkin vaan ääni ei häviä. toisella suutinrungolla voisi kokeilla häviääkö ääni minnekkään

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 13.4.2010 16:49

No nyt on sitten kokeiltu vaihdella suuttimien paikkoja. Ehkä sen verran auttoi, ettei enää pysty kohdistamaan ääntä johonkin tiettyyn suuttimeen... kuulunee siis pannun sisuksista.

Pitänee aukaista venttiilikoppa seuraavaksi ja tutkailla näkymiä, jos ei sitten kokeilisi jotain puhdistavaa litkua öljyn sekaan (öljykanavat puhtaiksi).

Onpahan ainaki uudet suuttimet ;)

kärpäsenä
-
Viestit: 20
Liittynyt: 2.4.2010 13:40

ViestiKirjoittaja kärpäsenä » 14.4.2010 21:34

Venttiilikopan aukaisulla ei selvinnyt mitään pöyristyttävää. Nostajia painelin peukalolla ja sain ainakin yhden painahtamaan noin puoli milliä, mutta se tuskin lienee hälyyttävää.

Seuraavaksi olisi suunnitelmissa tehdä öljytilan pesu ja tutkailla tilannetta sitten uudestaan.

Osaiskohan joku kertoa voiko pumpun ajoituksella olla tekemistä metallisen kilkatuksen kanssa?

Kape80
-
Viestit: 50
Liittynyt: 19.2.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Kape80 » 14.4.2010 22:31

AhdettuSiitin!

Mites noi mun suuttimet on voinut nähdä neljämiljoonaa kilometria, jos ne on pari kuukautta vanhat? Häh?

T: Kaapo

PD_Pwr
-
Viestit: 22
Liittynyt: 12.7.2004 15:40

ViestiKirjoittaja PD_Pwr » 14.4.2010 22:57

noin 4000tkm


Kaapo: Otas taskulaskin käteen ja naputa 4000 x 1000 ja kato paljon saat tulokseks ;-)

Kape80
-
Viestit: 50
Liittynyt: 19.2.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Kape80 » 14.4.2010 23:06

Juu... Kyllä nyt hävettää...

Mutta, niinhän se sanonta menee... Ketkä ei osaa, niin opettaa... Taidan olla ihan oikealla alalla :)

Kiitoksia korjauksesta.
[/img]


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa