AAZ apuakseli?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

make-lj
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.1.2010 20:21
Viesti:

AAZ apuakseli?

ViestiKirjoittaja make-lj » 27.3.2010 16:02

Vaihtelen tuossa jakopäätä passatin koneeseen ja huomasin että apuakselin laakeri taitaa olla aika lopussaan..
uskaltaako sen purkaa veke sieltä? ja minkähänlainen laakeri siellä on?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.3.2010 17:12

Liukulaakeri. Toiset uskaltaa, toiset ei. Itse uskaltaisin ja olen vaihtanutkin. Miten muuten tiedät että laakeri on lopussa, muttet tiedä millainen laakeri siellä on?

make-lj
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.1.2010 20:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja make-lj » 27.3.2010 19:35

joo siis pyörässä tuntui jonkin verran välystä.. no, kurkkasin sit otin akselin pois ja liukulaakerihan siellä oli, vaihdoin uuden stefan ja sillä siisti, vehkeessä missä tää kone on niin kilometrit jää niin vähäisiksi, ja asia on nyt tiedostettu ni voi sen laittaa myöhemmin.

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 27.3.2010 20:02

itseasiassahan siellä on KAKSI pyöreätä liukulaakeria ja se takimmainen joka sijaitsee about öljypumpun yläpuolella on aika persiistä vaihtaa ilman kunnollissta ja oikeanlaista tuurnaa. itsellä juuri kone levällään ja tuli molemmat vaihettua. etummaisesta laakerista joutu vähän uudella terävällä puukolla vuolemaan laakeria koska laakeri ei ole aivan pyöreä ja kun se lohkossa olevaan reikään tungetaan se seuraa tietty lohkossa olevan laakeripesän muotoja ja voi joistan kohin ahistaa akselia.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.3.2010 20:35

Kyllä se laakeri ja lohko kuuluu olla täysin pyöreä ilman mitään puukkoja, jossain on vikaa jos näin ei ole. Se alipainepumpun päässä oleva laakeri ei yleensä kulu juuri lainkaan joten sitä harvemmin tarvitsee edes vaihtaa.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 28.3.2010 8:59

ei todellakaan mennä millään puukolla vuolemaan noita laakereita ! joko asennuksessa tai jossain muualla on vikaa jos laakeri ei ole pyöreä ja semmoinen pikku pointti että apuakselin laakerin pinnassa on liukumateriaalia n. 0.2-0.3mm sen jälkeen tulee tukimateriaali jolla on vain välttävät liukuominaisuudet.
Ikävän usein laakeri lähtee kuoritumaan näiden kahden eri metallin välistä....

-vellu-
-
Viestit: 127
Liittynyt: 17.12.2009 20:40

ViestiKirjoittaja -vellu- » 28.3.2010 9:39

ainakin kyseinen moottorikoneistaja jolta asiaa kysyin on noin tehnyt moneen autoon ja ovat toimineet ihan moitteetta. ja nuokin laakerit mitka sain niin näyttivät aivan kuin alumiinilta ja sorvausjäljet näky tosi selvästi laakeripinnalla. tiedä sitten mitä tavaraa olivat ja onko muita kerroksia koska eivät todellakaan olleet samanlaisen näköset kun vaikka kampiakselin laakerit ja ei ollu sellaista ns.pintaa siinä ja olivat muutenkin laadultaan aivan jotain muuta. merkkinä clygo.

edit: merkistä ei olekkaan varmuutta kun ne olivatkin vain minigrip pussissa kun sain ne.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa