Dieselin kylmäkäynnistyksen vaarat?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Dieselin kylmäkäynnistyksen vaarat?

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.2.2010 3:00

Helsingin Sanomat kirjoitti:...Linnermon mukaan edellisen kerran hänen autonsa ei lähtenyt käyntiin junamatkan jälkeen loppiaisena. "Näissä nykyaikaisissa dieselautoissa ovat hehkutulpat vaarassa jos niitä käynnistää kylmänä".
Niinku hä? Miten tuollaisia autoja myydään skandinaviassa, vai onko tässä mitään perää? Ja mikä nykyaikainen auto ei lähtisi pakkasella käyntiin jos se on asianmukaisesti huollettu ja ehjä?

Ensimmäinen kerta kun kuulen tuollaista. Lieneekö joku ranskalaisten ominaisuus?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.2.2010 9:51

Jos autoon on asennettu hehkutulpat nimenomaan kylmäkäynnistyksiä helpottamaan, pitäisikö ne disabloida pakkasella, jotta ne eivät vioittuisi? Ei voida olettaa, että kaikkiin autoihin asennetaan lohkolämmittimet ja ne pidettäisiin valovirran ulottuvilla. Myös polttoainelämmittimen ajastimet on keksitty.
Tästä artikkelista lienee kyse. Jos kyseessä olisi ollut jonkun autotekniikkaan perehtyneen henkilön mielipide, se olisi todennäköisesti mainittu artikkelissa.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 21.2.2010 11:06

No onhan tuossa perää, mitä useampia kylmäkäynnistyksiä niin jo vain hehkutulpat hajoaa ennemmin vrt vain lämminstartteihin.

Vähän sama kuin klapit yleensä loppuu liiteristä sitä aiemmin mitä enemmän uunia lämmittää... :D
kommentti kyllä passaa hienosti hesarin autojuttujen tasoon muutenkin..

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 21.2.2010 11:15

Kyllähän suurin vaara kylmäkäynnistyksestä aiheutuu sylinterin kannelle. Vokkarissa se on ihan ominaisuus, että kansi on halki venttiilien välistä ja sille on oikein korjaamodokumenteissa sallitut rajatkin. Kummallista.
Lisäksi koneen kuluminen voiteluhaasteiden ja pakkasella väärien välysten takia on normaalia isompaa.
Kannattaa esilämmittää aina, jos mahdollista.
Hehkutulpat ei ole ollenkaan se kriittinen paikka - amatöörien kommentointia vain!

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.2.2010 11:33

Hehkutulpat ei ole ollenkaan se kriittinen paikka - amatöörien kommentointia vain!


Jos hehku(t) menee pimeäksi, niin silloin ne viimeistään vaihdetaan. Yksinkertaista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.2.2010 18:06

Juu, sama artikkeli mitä lukkari linkitti. Tuossa mullakin se on tuollaisena huomaamattomampana linkkinä.

Ymmärsin että haastateltu kuljettaja on sitä mieltä että autosta hajoaa kerralla joku kohta jos liian kylmässä käynnistää? Tokihan hehkutulpat kuluu mitä enemmän niitä käyttää, mutta että menisi laakista jotain rikki?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 21.2.2010 19:38

millähän tavalla ovat vaarassa hehkut? onko ne nykyautoissa enempi pullamössö sukupolvee ja eivät kestä käyttöä vai mitä?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.2.2010 19:52

Kyllä kyseessä on nyt ihan käyttäjän tietämättömyys eikä mikään tekninen seikka, perheenisä luulee olevansa kovakin dieselmies kun luulee tietävänsä tuollaisia faktoja uuden diesel-ajoneuvonsa kanssa. Kaveri kiukuttelee vaan itselleen, oma moka kun ei ole talvivarustellut autoansa kelin mukaiseksi. Ehkä sitä harmittaa kun ei ole jäänyt autolainan jälkeen varaa enää eberiin tai webaan =)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 21.2.2010 19:59

Onko se hehkutulppa juttu nyt editoitu pois kun irvailivat noissa kommenteissa niin paljon?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.2.2010 20:11

Katos vaan! Se onkin poistettu :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.2.2010 9:10

Taitavat hesarissakin seurata näitä isompia autofoorumeita. Sen verran uskottava haastateltava oli, että ei toimittaja osannut tarkistaa hehkutulppajutun oikeaa laitaa.
Löytyisiköhän muuten autosta joku paikka, joka tykkäisi kylmäkäynnistyksestä ja kylmästä yleensäkin? Nythän on taas sellainen talvi, jota akku- suojakumi- ja iskarikauppias kiittelee viellä pitkälle syksyyn saakka.
Jos jotain positiivista näistä pakkasista hakee, niin suola ei haittaa niin paljoa, joten korroosiokaan ei niin herkkään iske.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2010 9:14

Kemialliset reaktiot hidastuu kylmässä joten akku säilyy kylmässä paremmin. Edellytys tietysti on ettei sitä käytetä :)

Tykkäisköhän jäähdyttimet näistä keleistä enemmän kun kesästä?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 22.2.2010 9:49

Ei kun kenno on pakkasen puolella ja sitten termostaatti aukeaa ja kennolle tulee nestettä 90 asteen lämpötilaerolla.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 22.2.2010 16:33

Kemialliset reaktiot hidastuu kylmässä joten akku säilyy kylmässä paremmin. Edellytys tietysti on ettei sitä käytetä :)


Jaa, mä kun oon luullu että käyttämätön/lataamaton akku jäätyy esim. kylmässä autotallissa...tai näin ainakin on käynyt parille akulle... ja jäätymisen seurauksena parhaimmassa tapauksessa muovikuoret routii...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.2.2010 16:38

Juu, tyhjä akku jäätyy.

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 22.2.2010 18:48

Ruostumista ei tapahdu pakkasella. Se taitaa olla ainoa hyöty tästä kelistä.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 23.2.2010 10:07

Ei kun kenno on pakkasen puolella ja sitten termostaatti aukeaa ja kennolle tulee nestettä 90 asteen lämpötilaerolla.

Missäs vehkeessä näillä keleillä termari aukeaa? Itsellä ainakin on työ saada lämmöt lähellekkään normaalia 1.9TDI PD-koneessa näillä keleillä. Termari vuoden vanha alkuperäinen, toki voi olla että sekin on jo aina hieman auki... :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa