Tervehdys..
Eli autonihan on se Passat Variant -00 AHU 1.9 tdi 66kw/90hv padalla ja piristettiin 120-125 hv =) seksi.
Tässä lyhyt kysymys jos et jaksa lukea muutakin eli: mitä olisi hyvä vaihtaa ja laittaa jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä ko koneeseen.
Nykyisellään autolla ajettu 406tkm ja vanha suomi taksi ja todella hyvässä kunnossa. Sen jälkeen kun tuli meille 11/08 niin laitettu uusi tuulilasi ja Optimecillä se ohjelmointi ja samalla uusittiin jarrujen lelut ja nyt akku vaihdettiin suosiolla ACM akuksi vai oliko amc mutta hyvä kuitennii ja moto..... hintaan 99.90 joten no paha. Ja katsastuksesta meni läpi -09 huomautuksitta ja mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä... muistaakseni.... ja nämäkin kuluvia ja huoltoon liittyviä joten olemme olleet todella tyytyväisiä Passattiin. Mutta nyt tulee ajankohtaiseksi jakopäähihnan vaihto ja samalla ajoitus kohdilleen kun oli viime tsekkauksessa jommalla kummalla eli myöh tai aik. Myös vaikeuttaa varmaan osaltaan siitä kylmäkäynnistystä että joutuu aika pitkään sahaamaan ennenkuin lähtee käyntiin ja mustaa mustaa savua lykkää kun lähtee ja taasen muuten riittää kun avaimia näyttää niin hyvin hyrähtää eli -20 asteessa ja muutaman päivän seistyä... Enkä oikein usko että ihan väljyyttäänkään noin kun 15.000 km välillä en nyt muista että lisäsinkö puolikkaan vai litran kun kerran paniikissa kun jokin varoitus syttyi että oil sensor vaihtoon tai jotain kun oli silleen ollut todella vinoparkissa niin lykkäsin lisää öljyä hätäpäissäni (loput purkista) kunnes tajusin että jokin muu aiheutti kun sammuikin ajallaan oltuaan muutaman päivän. No ei mennyt kuin rapiat mitan yli ja kohta oli vaihtokin edessä. Eli tietäviltä nyt hyvät vinkit että mitä muuta kannattaa laittaa tuohon jakopäänhomman yhteydessä... joku joskus jostain pitkittäistasaajista??? kiittelee jo...
jorma
AHU mitä kannattaa tehd. jakopäänvaihdon yhteydessä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 22
- Liittynyt: 21.2.2009 12:39
- Viesti:
Tästä onkin ollut viimeaikoina useammassakin topikissa juttua, edellisten lisäksi kansiremonttia kannattaisi alkaa harkitsemaan mahdollisimman pian ennenkuin venttili päättää perinteisesti katketa kannen huoltamattomuuden takia, lisäksi kannattaa uusia apuakseli+laakerit ja ehdottomasti myös öljypumppu, on tosi helppo vaihtaa vaikka öljynvaihdon yhteydessä. Sitten taas ajelee 400tkm huoletta jos voitelupuoli on, ja on ollut kunnossa (lue: laakerit ehjää). Vaihtoehto on toki jättää jotain noista tekemättä ja ihmetellä kun moottorista tulee vainaa ennen 500tkm rajapyykkiä =)
edit: lisätääs listaan vielä suutinkärkien tarkastaminen / todennäköisesti vaihto. Tuo ohjelmointi tosin olisi jäänyt täysin tarpeettomaksi kun sensijaan olisi vaihtanut vain pykälää suuremmat suutinkärjet joka on edullisempi ja hyödyllisempi vaihtoehto etenkin tuon verran ajetuille suuttimille.
edit2: suosittelen öljynvaihtovälin vaihtamista 10 tkm:n ja käyttämään Castrolia tai Teboilia
Huoltojuttuja lisää: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=131152&highlight=
edit: lisätääs listaan vielä suutinkärkien tarkastaminen / todennäköisesti vaihto. Tuo ohjelmointi tosin olisi jäänyt täysin tarpeettomaksi kun sensijaan olisi vaihtanut vain pykälää suuremmat suutinkärjet joka on edullisempi ja hyödyllisempi vaihtoehto etenkin tuon verran ajetuille suuttimille.
edit2: suosittelen öljynvaihtovälin vaihtamista 10 tkm:n ja käyttämään Castrolia tai Teboilia
Huoltojuttuja lisää: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=131152&highlight=
Viimeksi muokannut p0wer, 18.2.2010 16:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joo totta, sisä sisempää ei tarvitse yleensä ikinä vaihtaa. Vaan onhan se niin että jos noita ei vaihda ajoissa niin sitten jossain vaiheessa täytyy uusia koko moottori, se keulan purkaminen on kuitenkin loppupeleissä varsin nopea operaatio ja eihän sitä tarvitse tehdä kuitenkaan kun 400tkm välein huoltojen puolesta. Voisi sanoa että tervetuloa valintojen maailmaan =)
edit: Lisätäkseni vielä tuohon apuakseliasiaan, vakiokuntoisessa moottorissa jossa huollot ovat kohdallaan, akseli yleensä kestää reilusti enemmänkin kilometrejä. Niinkuin akikin tuossa on maininnut niin mm. tasapaino on tapauskohtaista, lisäksi suuret kierrosluvut ja jakopään rasitukset (lue: moottorin virittäminen) rasittaa apuakselia yleensä entisestään, ja näissä tapauksissa se kannattaisi uusia tuossa 400tkm rajapyykissä ja muutenkin tarkkailla sen kuntoa.
edit: Lisätäkseni vielä tuohon apuakseliasiaan, vakiokuntoisessa moottorissa jossa huollot ovat kohdallaan, akseli yleensä kestää reilusti enemmänkin kilometrejä. Niinkuin akikin tuossa on maininnut niin mm. tasapaino on tapauskohtaista, lisäksi suuret kierrosluvut ja jakopään rasitukset (lue: moottorin virittäminen) rasittaa apuakselia yleensä entisestään, ja näissä tapauksissa se kannattaisi uusia tuossa 400tkm rajapyykissä ja muutenkin tarkkailla sen kuntoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa