Latauksen merkkivalo vilkkui,akku tyhjeni,Golf IV TDI(korj.)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

Latauksen merkkivalo vilkkui,akku tyhjeni,Golf IV TDI(korj.)

ViestiKirjoittaja koposjone » 15.2.2010 18:38

Golffissa on vilkkunut pari päivää ajossa sillointällöin latauksen merkkivalo noin 1500-2000rpm välillä. Parisen kuukautta sitten vaihdettu uusi akku, joka on toiminut moitteettomasti, tähän asti. Tänään auto imaisi yhtäkkiä akun tyhjäksi ajossa, eikä laturi enää ladannut akkua: pari merkkivaloa syttyi (ABS ja airbag, luultavasti sen vuoksi, että akku tyhjeni) ja stereot menivät myös pois päältä. Ajoin auton tein sivuun ja sammutin, eikä rottelo tietenkään lähtenyt enää käyntiin. Vetämällä saatiin kuitenkin dieseliauto käyntiin ja ajettiin talliin. Laturi pyörii ja hihna tuntusi olevan suht tiukalla. Akku on vaan niin tyhjä, ettei jaksa vetäistä autoa käyntiin. Merkkivalo ei siis pala kokoajan, ei esimerkiksi tyhjäkäynnillä. Ajattelin viedä auton merkkihuoltoon ja kun ei ole vag-comia niin siellä ottaa selvää vikakoodista. (Paljonkohan lysti mahtaa maksaa??) Toivottavasti vika on vain laturissa, sillä sen osaisi vaihtaa ihan itse.

Onko muita vikaehdotuksia joita osaisi tarkastaa vähän aloittelijampikin ennen huoltoon vientiä ettei opiskelijalle tule turhia ylimääräisiä kustannuksia??

Yritin kyllä etsiä hakusanoilla vikaa, mutta en oikein handlannut mikä/missä on laturin vapaakytkin tai näitä muita mahdollisia vikoja..

On nimittäin viikon päästä lähtö hiihtolomalle lappiin ja sinnehän ei sitten mennä ellei autoa ole.
Viimeksi muokannut koposjone, 20.2.2010 1:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 15.2.2010 18:59

kannattaa kyllä käyttää laturista hiilipaketti irti ja katsoa josko vikakin löytyisi samalla.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 15.2.2010 19:06

täytynee katsoa huomenna laturin sisään ellen saa aikaa vikakoodin lukemiseen huomiselle. mites ne jotkut sanoivat laturin maadoitus johtojen olleen syynä.. käympä kömpimässä vähän auton alla.. ja niin, akun päällä olevassa sulakerasiassa kaikki sulakkeet ovat myös ehjiä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.2.2010 19:06

Latausjännitteen säädin/hiilet?

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 15.2.2010 19:08

voivatko syynä olla lopussa olevat hiilet?? tekeekös ne tuollaista vikaa autoon??

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 15.2.2010 19:17

antaako se laturi yhtään jännitettä?

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 15.2.2010 19:27

en saa autoa käyntiin, joten laturiakaan ei saa pyörimään, akku on laturissa. lataan akun täyteen ja yleismittarilla katson auton ollessa käynissä. eikös se selviä suoraan akun plus ja miinusnavasta? vai pitääkö plussa ottaa jostain laturin kyljestä?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 15.2.2010 19:31

Näkyy suoraan akunnavoista, kun auto ei oo käynnissä niin pitäis olla jotain reilut 12v ja kun auto käynnis niin pitäis olla yli 13v jännite.


Vika viittais kyllä aika selvästi siihen että joko hiilet loppu tai hiilipinta loppu eikä enää yhdistä kunnolla...

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 15.2.2010 19:40

akun ollessa latauksessa akku näyttää sen ~12,4V yleismittarilla mitattuna. parin tunnin päästä selviää mitä akku näyttää auton käynnissä ollessaan.. Eli jos sitten näyttää edelleen reilua 12 volttia, niin lataus ei pelitä, ja vika on mitä luultavimmin laturissa (hiilissä ja/tai latausjännitteen säätimessä)?

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 15.2.2010 21:42

Entäpä jos vika onkin akussa. Olkoonkin, että on äskettäin vaihdettu, mutta voihan se uusikin särkyä. Koittaisin vielä toisella akulla ja sitten mittaamaan mitä laturi lataa.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 15.2.2010 23:05

No sain auton käyntiin ja yleismittari näytti reilut 11V käynnissä ollessaan, eli ei lataa. Täytyy ladata vanhaa akkua huomenna ja mitata sillä vielä. Toistaiseksi saisinko alustavaa "vikakoodia"? Mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään jos toinenkaan akku ei lataudu? Ja kannattaako autoa käyttää laakkosella tsekkaamassa vikakoodit?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.2.2010 23:33

Laturin johdotus, latausjännitteen säädin tai itse laturi. Tuossa on oikeestaan ne vikavaihtoehdot.

Jos yhtään työkalut pysyy kädessä niin noi saa itsekin tarkastettua ja niin saa jokainen autokorjaamokin jos laakkosen hinnat ei miellytä.

Varaosatkin saa lähimmästä Boschia edustavasta autosähköliikkeestä.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 16.2.2010 13:09

tänään auton alle ja laturi irti. tsekkaan laturin sisään ja mahdollisesti vaihdan koko laturin. katson samalla johdotuksia. alfamer käteen ja laturi irti.

koposjone
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.10.2009 19:02

ViestiKirjoittaja koposjone » 20.2.2010 1:08

laturin vaihdolla asia selvisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.2.2010 1:12

Ei säätimen vaihto siis auttanut?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa