Seat Alhambra 1.9TDI 85kw (AUY) ei lämpene

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kämp
-
Viestit: 17
Liittynyt: 17.10.2003 12:36

Seat Alhambra 1.9TDI 85kw (AUY) ei lämpene

ViestiKirjoittaja Kämp » 4.2.2010 17:36

Tiedän että aiheesta löytyy runsaasti keskustelua ja nyt oikeana talvena aihe onkin ajankohtainen.
Olen käyttänyt hakua ahkerasti, mutta vielä en ole löytänyt ratkaisua.
Eli apua kaivataan.

Minikellolla varustettu Eberi kuulostaisi toimivan ja olen mm. puhaltanut paineella sen polttoaine putken puhtaaksi ja auton termostaatikin vaihdoin, mutta lämpömittari värähtää edelleen vain 50 asteeseen ja sisälle puhaltaa heikohkosti lämmintä.

Eberissä on siis varmastikin häikkää mutta pitäsihän kunnon ajossa koneen lämmetä ilman sitäkin alle -10:ssä kun termari on kiinni.

Kuulin että -05 vuoden 2 litraisessa diesel Mondeossa oli kaksi termaria, toinen öljynlauhduttimelle.
Voikohan näissä VAG koneissa olla myös toista termaria?
Ja mistä etsimään vikaa seuraavaksi?

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 4.2.2010 19:36

öljynjäähdytin ei lauhdutin

Kämp
-
Viestit: 17
Liittynyt: 17.10.2003 12:36

ViestiKirjoittaja Kämp » 4.2.2010 21:35

No niinpä :) hyvä huomio. Löytyykö lisää virheitä?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 4.2.2010 22:48

siis ajossa lämpenee maks 50?

eiköhän se ole termostaatin vaihtoaika. tuskin tuohonkaan kovin paljoa maksaa, ja vaikuttaa ainakin.

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 4.2.2010 23:34

Kyllähän sen kuulee auto sammuksissa, jos eberi lämmittää, koska aikamoista puhinaahan se pitää kun liekki palaa. Kokeile parkissa kone sammuksissa eberillä lämmittämällä lämpeneekö lämmityslaitteen kennolle menevä letku ja tuleeko silloin lämmintä.

Kerroit termostaatin vaihtaneesi. Kannattaa nyt vielä konehuoneen puolella käydä kokeilemassa/mittamassa, josko se kone kuitenkin oikeasti olisikin lämmin ja mittari näyttäisikin väärin. Jos termostaatti on kunnossa, pitäisi koneen kyllä nyt edes 70 asteiseksi lämmetä vaikka pelkällä kaupunkiajolla.

Jos kone on lämmin, mutta lämmintä ei lämmityslaitteesta tule, voi lämppärin kennokin olla tukossa. Omasta autosta sen juuri muutama viikko sitten huuhtelin ja nyt tulee lämmintä.

Kyse voi siis olla kahdesta yhtäaikaisesta viasta, eli lämpöanturi ja lämmityslaitteen kenno molemmat vialla.

Kämp
-
Viestit: 17
Liittynyt: 17.10.2003 12:36

ViestiKirjoittaja Kämp » 5.2.2010 4:02

Jep Jep. Kiitoksia näistä!
Olen itsekin alkanut epäilemään kennon tukkeutumista. 240tkm rullattu eli eiköhän sillä matkalla ole jo kennoon kertynyt likaa. Mutta toisaalta eikös se kenno ole raitisilmasuodattimen takana/jälkeen?
Mites se kennon puhdistus helpoiten onnistuu? Joutuuko kaivamaan koko häkkyrän irti?

Alkaa myös vaikuttamaan siltä että sekä auton että Eberin lämpöanturit ovat sököinä.

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 5.2.2010 10:44

Tuskinpa kenno ulkoisesti on tukossa (ilmapuolelta), vaan juurikin sieltä sisältä missä veden pitäisi kiertää. A4:ssa kenno oli ainakin pystyasennossa ja letkuliitännät yläpäässä, joten se oivallisesti kerää pohjalleen kaikenlaista möhnää. Ilmaamisen kannalta tietenkin erittäin hyvä ratkaisu.

Omassa tapauksessa vesi kyllä kiersi kennon läpi, mutta lämpöä ei vain tullut. Lika ilmeisesti esti lämmön siirtymisen kennon alumiiniosiin ja sitä kautta kabiiniin.

Huuhtelun tein itse sangollisella kuumaa vettä + syyläripesuaineella, jota kierrätin porakonepumpulla kennon läpi takaperin normaali virtaussuuntaan nähden. Näin talvella en viitsinyt koko moottoria alkaa huuhtelemaan, kun se olisi vaatinut puhtaalla vedellä ajamista ja sisältää jäätymisriskin.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 9.2.2010 19:18

Kaverin alhambrassa oli kans lämpöjen kanssa ongelmia.
Tyhjäkäynnillä lämmöt nousi ja kabiiniin tuli lämmintä ilmaa, mutta kun lähti ajamaan (pakkasilla), niin lämmöt tippui ja kabiini kylmeni.

Kaverin tuttu, joka on volkkariliikkeessä korjaajana otti katsoakseen missä vika ois.
Tuumas, että siinä on semmonen vika, että termari on huonossa paikassa. Kaveri oli jo kerennyt termarin ostamaan, joten se vaihdettiin ja pahvia keulalle suojaamaan vähän syyläriä ja termaria.

Nyt on taas konttori espanjanihmeessä lämmin...

Termari jäähtyi aina ajoviimasta ja meni kiinni, koska luuli että kone on kylmä. Alkuperäinen termari ei päästänyt yhtään läpi, ennenkuin moottorin lämmöt oli 85astetta.
Tarviketermarissa ja lienee yleisemminkin termareiden ominaisuus sillain, että termarissa on pieni reikä, josta vesi pääsee kiertämään, vaikka olisi kuinka kone jäässä ja aukea sitten kokonaan, kunhan lämmöt on tarpeeksi korkealla.

kevinc
-
Viestit: 60
Liittynyt: 3.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja kevinc » 14.11.2010 20:04

Tänään tuli tehtyä viimein tuo jäähdytysjärjestelmän kunnollinen pesu ja kyllä oli kannattava homma. Nyt kun kone on lämmin (>85C), lämmönpyynti täysillä (HI) ja puhallus tuulilasille, ei kättä pysty pitämään ilmavirrassa kun puolisen minuuttia, sitten alkaa polttaa liikaa (pihalla -2 pakkasta). Eipä ole ennen tuosta autosta ikinä noin kuumaa tullut. Olin jo tyytynyt siihen, että tuossa on vain kertakaikkisen surkea lämmityslaite.

Otin ensin puskurin pois, kun tuossa A4 (B5) syylärin tyhjennyskorkki on ikävästi piilossa sen takana. Puskurin ottaa vartissa pois, eikä auton alla tarvi ryömiä.

Sitten vain vanhat nesteet pihalle tyhjennysruuvista, pesuneste sisään ja vettä kone täyteen. Kävin tunnin lenkin ajelemassa konetta välillä huudattaen. Sitten moskat pihalle ja vesiletkulla kuumaa vettä irrotetusta lämppärin kennon letkusta koneeseen sisälle ja vielä kennon läpi niin kauan että tyhjennysreiästä tuli puhdasta vettä. Sitten paineilmalla tyhjäilin lämppärin kennon ja moottorin kanavat vedestä.

Täytössä koneeseen ei silti mennyt kuin 5-5,5 litraa nestettä, vaikka ohjekirjan mukaan 7,5 pitäisi mahtua. Kannattaa siis ensin kaataa vajaa 4 litraa pakkasnestettä koneeseen ja sitten vasta vettä niin paljon kuin mahtuu. Muuten voi jäädä pakkaskesto huonoksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa