T4 yläpallonivelen vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

deuter
-
Viestit: 35
Liittynyt: 27.11.2007 9:35

T4 yläpallonivelen vaihto

ViestiKirjoittaja deuter » 19.1.2010 9:56

Onko pakko löysätä vääntövarret ennen kuin irtoaa? Jos jollain ois jotain vinkkiä tähän hommaan niin otan mielellään vastaan.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 19.1.2010 11:08

Itse laitoin auton makaamaan ylätukivarren varaan, sen alapuolella olevasta tasaisesta kohdasta. Silloin pystyi irroittamaan olkavarren pallosta ja lyömään pallon irti. Oli muuten ihan helevetin tiukassa, mutta onneksi oli asetyleenivehkeet matkassa.
Menetelmä ei ole turvallisin, eli en ota mitään vastuuta jos aiheutat itsellesi tai jollekkin muulle ruumiin vammoja.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.1.2010 11:17

http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.p ... 37b#p33260

Ei tarvi, tukevan latanpätkän laitat korin-ylätukivarren väliin, nostat autoa tunkilla alatuesta niin näet tarvittavan pituuden ja sen jälkeen tunkki pois.
Jos ei ole lämpöä antaa niveleen, niin 200mm ulosvetäjän vaatii ja jalat lukittava puristimella ettei luista paikoiltaan.
Uuden laitto vaatii lähes yhtä rajut vehkeet/välikappaleet, niin uuttahan voi vähän keventää hiomalla.

moniwolkkaristi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 31.10.2009 23:37

Pallonvaihtoa

ViestiKirjoittaja moniwolkkaristi » 27.2.2010 21:09

Eipä muuten yleensä tarvi lämpöä, sen kun pieksää pajavasaralla ulkopuolelta sitä silmukkaa missä yläpallo on kiinni. Siitä vaan roivii niin monesta paikkaa ympäriinsä kuin pääsee.
Sitten jotain tukea ylätukivarren alle ettei jousta lyödessä ja vasaraa suoraan niveleen.
Monesti töissä näin menetellen nivel irtoaa parilla, jopa yhdellä napakalla iskulla.
Joskus kyllä vaatii kaasupillit, mutta harvoin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa