Elämää agr boran kanssa
Valvoja: ffp jäsenet
Elämää agr boran kanssa
terve
kirjottelinkin tuonne toisen otsikon alle agr-moottorisen boran jyristely ongelmista.
Bora siis kävi jakopäänhihnan vaihdossa ja tämän huollon jälkeen esiintyi ja esiintyy edelleen pientä jyrinää noin 1900 kierroksen kohdilla, eli huippuväännön kohdalla. Oikeastaan muilla kierrosluvuilla jurinaa ei esiinnykään.
Moottori toimii muuten normaalisti, tehot tuntuvat olevan tallella ja kulutuskin on samanlaista kuin ennen huoltoa. Noin 4,8 -4,9ltr/100km keskimäärin. Toki ihmettelen, että kesällä kesänopeusrajoituksilla 4,6ltr/100km kulutukset olivat ihan normaaleja, tiedä sitten miten paljon talvirenkaat kulutukseen vaikuttavat...
Kävin juttelemassa jakopäänhuollon tehneen korjaamon kanssa asiasta ja auto menee nyt torstaina sinne tarkastukseen. Itse ajattelin,että pieni jyristely voisi johtua ruiskutusennakosta, joka on asennuksessa mennyt pikkuisen pieleen tai vaihtoehtoisesti, jyrinä voisi johtua väärin asennetusta moottorin kannakkeesta, sillä olen ymmärtänyt, että kannake pitää irroittaa jakopäänremontissa. Kannakkeen vibaa puolustaa muuten täysin toimiva moottori. Pielessä oleva ruiskutusennakko aiheuttaa ilmeisesti ennemänkin ongelmia kuin vain pientä jyristämistä.
Olin myös yhteydessä volkkarin huoltoneuvojaan, joka sanoi että jyristäminen voisi johtua hampaan pielessä olevasta ajoituksesta. En kylläkään usko näin hurjaan väitteeseen itse, sillä moottori toimii pientä jyrinää lukuunottamatta normaalisti. Yksi hampaan heitto aiheuttaisi varmasti isompia ongelmia...
No katsotaan mitä löytävät torstaina, vai löytävätkö mitään(kuten itse epäilen)
Äsken ajellessani huomasin myös uuden "vian" moottorissa, nimittäin kun kierroksia on yli 2500 ja kun kaasun painaa pohjaan, turbon puhallus tekee yhden aaltoliikkeen, jonka jälkeen moottori vetää hyvin. Turbo alkaa siis puhaltaa maksimia, kunnes noin sekunnin kuluttua paine hieman laskee ja välittömästi kohoaa taas uudelleen huippuunsa. Tämän jälkeen veto on puhdas huippukierroksille asti.
Mistähän moinen ongelma voisi johtua?
Olen nyt ajellut autolla 30000km, pääasiassa pitkää maantieajoa. Kierrokset eivät normaalisti käy yli 2500 milloinkaan, minkä vuoksi en kyseistä ongelmaa ole varmaankaan aikaisemmin huomannut.
Auton mittarissa on tällä hetkellä 178tkm ja moottori on vakio.
Seuraillaan asioiden kehittymistä.
Kiitoksia vastauksista.
kirjottelinkin tuonne toisen otsikon alle agr-moottorisen boran jyristely ongelmista.
Bora siis kävi jakopäänhihnan vaihdossa ja tämän huollon jälkeen esiintyi ja esiintyy edelleen pientä jyrinää noin 1900 kierroksen kohdilla, eli huippuväännön kohdalla. Oikeastaan muilla kierrosluvuilla jurinaa ei esiinnykään.
Moottori toimii muuten normaalisti, tehot tuntuvat olevan tallella ja kulutuskin on samanlaista kuin ennen huoltoa. Noin 4,8 -4,9ltr/100km keskimäärin. Toki ihmettelen, että kesällä kesänopeusrajoituksilla 4,6ltr/100km kulutukset olivat ihan normaaleja, tiedä sitten miten paljon talvirenkaat kulutukseen vaikuttavat...
Kävin juttelemassa jakopäänhuollon tehneen korjaamon kanssa asiasta ja auto menee nyt torstaina sinne tarkastukseen. Itse ajattelin,että pieni jyristely voisi johtua ruiskutusennakosta, joka on asennuksessa mennyt pikkuisen pieleen tai vaihtoehtoisesti, jyrinä voisi johtua väärin asennetusta moottorin kannakkeesta, sillä olen ymmärtänyt, että kannake pitää irroittaa jakopäänremontissa. Kannakkeen vibaa puolustaa muuten täysin toimiva moottori. Pielessä oleva ruiskutusennakko aiheuttaa ilmeisesti ennemänkin ongelmia kuin vain pientä jyristämistä.
Olin myös yhteydessä volkkarin huoltoneuvojaan, joka sanoi että jyristäminen voisi johtua hampaan pielessä olevasta ajoituksesta. En kylläkään usko näin hurjaan väitteeseen itse, sillä moottori toimii pientä jyrinää lukuunottamatta normaalisti. Yksi hampaan heitto aiheuttaisi varmasti isompia ongelmia...
No katsotaan mitä löytävät torstaina, vai löytävätkö mitään(kuten itse epäilen)
Äsken ajellessani huomasin myös uuden "vian" moottorissa, nimittäin kun kierroksia on yli 2500 ja kun kaasun painaa pohjaan, turbon puhallus tekee yhden aaltoliikkeen, jonka jälkeen moottori vetää hyvin. Turbo alkaa siis puhaltaa maksimia, kunnes noin sekunnin kuluttua paine hieman laskee ja välittömästi kohoaa taas uudelleen huippuunsa. Tämän jälkeen veto on puhdas huippukierroksille asti.
Mistähän moinen ongelma voisi johtua?
Olen nyt ajellut autolla 30000km, pääasiassa pitkää maantieajoa. Kierrokset eivät normaalisti käy yli 2500 milloinkaan, minkä vuoksi en kyseistä ongelmaa ole varmaankaan aikaisemmin huomannut.
Auton mittarissa on tällä hetkellä 178tkm ja moottori on vakio.
Seuraillaan asioiden kehittymistä.
Kiitoksia vastauksista.
jyristely :)
moro!
Saitko selvyyttä jyristelyyn?? mikä/ mitkä sen aiheuttaa itellä ihan sama ongelma 20thkm sitte vaihettu jakopää ja tyhjäkäynnillä jyrisee kun antaa kierroksia ni loppuu tai vaimenee.ostin auton vasta ja menossa kanssa huollattaa ni vois kertoo mikä vika kyseessä... kiitos etukätee!
Saitko selvyyttä jyristelyyn?? mikä/ mitkä sen aiheuttaa itellä ihan sama ongelma 20thkm sitte vaihettu jakopää ja tyhjäkäynnillä jyrisee kun antaa kierroksia ni loppuu tai vaimenee.ostin auton vasta ja menossa kanssa huollattaa ni vois kertoo mikä vika kyseessä... kiitos etukätee!
noniin jyristelyvika selvisi huollossa. Jyrinä johtui jakopäänpuoleisesta moottorin kannakkeesta, jossa on säätövaraa aika reippaasti. Kannake oli jakopäänhuollossa jäänyt toiseen ääripäähän, ja nyt se säädettiin noin säätövaran keskikohtaan. Jyristelyt hävisivät kokonaan!
N75 muuten alkoi muuten tikittää aika voimakkaasti moottorin käydessä. Kuuluu tikitys ajaessa ihan sisälle asti. Ei ole pitkä aika kun vaihdoin tuon solenoidin. Pitää tarkkailla asiaa, moottori toimii kyllä normaalisti. Johtuneeko tuo sitten pakkasista.. täällä pohjoisessa näytti mittari päälle 30 pakkasta aamulla..
N75 muuten alkoi muuten tikittää aika voimakkaasti moottorin käydessä. Kuuluu tikitys ajaessa ihan sisälle asti. Ei ole pitkä aika kun vaihdoin tuon solenoidin. Pitää tarkkailla asiaa, moottori toimii kyllä normaalisti. Johtuneeko tuo sitten pakkasista.. täällä pohjoisessa näytti mittari päälle 30 pakkasta aamulla..
Itse huomasin kanssa Polossa (agr) tuon venttiilin naputtelevan kuuluvasti sisälle saakka. Ei ole vaikuttanut toimintaan, joten ajattelin kanssa sen johtuvan näistä reilun 20 asteen pakkasista. Seurataan tilannetta.
Huomasin kanssa että itellä jyristää tyhjäkäynnillä melko paljon. Hiukankin kaasua painaa, niin loppuu. Täytyypä katsoa tuo moottorituki joskus kun kerkeää.
Huomasin kanssa että itellä jyristää tyhjäkäynnillä melko paljon. Hiukankin kaasua painaa, niin loppuu. Täytyypä katsoa tuo moottorituki joskus kun kerkeää.
noniin nytkun jyristelyistä on päästy niin olisi uutta ongelmaa.
ajelin tässä viikonloppuna pitemmän taipaleen, reippaat 600km ja keskimääräinen polttoaineen kulutus oli 4,9ltr/100km, joka on mielestäni liian iso lukema. Kesällä kesärajoituksilla ajelin 4,5 lukemia jatkuvasti samalla reitillä. Muutenkin meno oli vähän tukkoisen oloista. Moottori kyllä toimii hyvin, mutta jotenkin vain tuntui ahdistavan.
No vaihtelin tuossa äskettäin renkaita edestä taakse kulumisen tasaamiseksi ja huomasin siinä vaihdellessa, että molemmat eturenkaat pyörivät mielestäni todella tahmeasti. Tahmeus ei kuitenkaan johdu laahaavista jarruista, vaan tasauspyörästöstä/vaihteistosta.
Käyn vaihtamassa uudet öljyt vaihdelaatikkoon nyt viikolla, mutta onkohan kellään kokemusta moisesta tasauspyörästön tahmeudesta? Pakkastakaan ei tällä hetkellä oli kuin muutama aste, joten sen ei pitäisi olla syypää tahmeuteen.
Luulen että siinä on syy myös tahmeaan kulkuun ja nousseeseen polttoaineenkulutukseen..
ajelin tässä viikonloppuna pitemmän taipaleen, reippaat 600km ja keskimääräinen polttoaineen kulutus oli 4,9ltr/100km, joka on mielestäni liian iso lukema. Kesällä kesärajoituksilla ajelin 4,5 lukemia jatkuvasti samalla reitillä. Muutenkin meno oli vähän tukkoisen oloista. Moottori kyllä toimii hyvin, mutta jotenkin vain tuntui ahdistavan.
No vaihtelin tuossa äskettäin renkaita edestä taakse kulumisen tasaamiseksi ja huomasin siinä vaihdellessa, että molemmat eturenkaat pyörivät mielestäni todella tahmeasti. Tahmeus ei kuitenkaan johdu laahaavista jarruista, vaan tasauspyörästöstä/vaihteistosta.
Käyn vaihtamassa uudet öljyt vaihdelaatikkoon nyt viikolla, mutta onkohan kellään kokemusta moisesta tasauspyörästön tahmeudesta? Pakkastakaan ei tällä hetkellä oli kuin muutama aste, joten sen ei pitäisi olla syypää tahmeuteen.
Luulen että siinä on syy myös tahmeaan kulkuun ja nousseeseen polttoaineenkulutukseen..
Tottahan ne kylmät öljyt tuntuvat hieman tahmealta, ihan normaalia. Talvikelissä kulutus on hieman kesäkeliä suurempi ja tuo 4.9 kuulostaa normaalilta, ellei jopa normaalia alhaisemmaltakin kulutukselta tuon kokoluokan autolle. Mitä ilmeisemmin olet ottanut laskelmissasi huomioon myös renkaiden mahdolliset kokoerot?
N75 pukkaa toisinaan myös nakuttamaan enemmän pakkaskelllä.
Polowagen kun naputtelee tyhjäkäyntiä hieman korkeammalle niin jyrinä kyllä häviää.
N75 pukkaa toisinaan myös nakuttamaan enemmän pakkaskelllä.
Polowagen kun naputtelee tyhjäkäyntiä hieman korkeammalle niin jyrinä kyllä häviää.
tiedän että kylmänä vaihteisto on varmasti jäykkä pienemmilläkin pakkasilla, mutta olin juuri tullut muutaman kymmenen kilometrin ajosta ja vaihteistoöljyt olivat varmasti lämpimät ja notkeat, kun vaihtelin renkaita.
Kesä- ja talvirenkaat ovat minulla samankokoiset, 195-levät 15-tuumaiset ja nostin vielä ennen tätä viikonlopun reissua paineet aavistuksen korkeammiksi kuin tavallisesti (2,6 bar)
täytyy käydä vaihtelemassa ne öljyt sinne laatikkoon ja seurailla sen laatikon toimintaa muuten. Vaihteet kyllä menevät aivan normaalisti päälle, niissä ei ole tahmeutta ollenkaan.
seuraillaan...
Kesä- ja talvirenkaat ovat minulla samankokoiset, 195-levät 15-tuumaiset ja nostin vielä ennen tätä viikonlopun reissua paineet aavistuksen korkeammiksi kuin tavallisesti (2,6 bar)
täytyy käydä vaihtelemassa ne öljyt sinne laatikkoon ja seurailla sen laatikon toimintaa muuten. Vaihteet kyllä menevät aivan normaalisti päälle, niissä ei ole tahmeutta ollenkaan.
seuraillaan...
Meinaatko että talvirenkaiden pyörintävastus, etenkin epätasaisilla ja liukkaammilla pinnoilla ei vaikuttaisi kulutukseen? :) Tuo tahmeus on edelleenkin ihan normaalia, vaikkakin toki öljyt kuitenkin kannattaa aina vaihtaa. Renkaat ovat ilmeisesti myös saman korkuiset keskenään, vanteen halkaisija ja renkaan leveys ei vaikuta renkaan kokonaishalkaisijaan.
Varmastikin talvirengas vastustaa pyörimistä kesärengasta enemmän, mutten usko että niin paljoa kuitenkaan vaikuttaa. Tie oli koko matkan kuivaa asfalttia. Kesällä tuo väli on satasta koko matkan, mutta talvella enää noin 30% on satasta, joten talvirajoitusten kyllä pitäisi tasata renkaiden pyörimisvastuksista syntyvät kulutuserot. Nyt kuitenkin kulutus on liki puoli litraa suurempi sadalle kilometrille.
Niin molempien rengassarjojen korkeusprofiili on sama 65...
Niin molempien rengassarjojen korkeusprofiili on sama 65...
Varmastikin talvirengas vastustaa pyörimistä kesärengasta enemmän, mutten usko että niin paljoa kuitenkaan vaikuttaa. Tie oli koko matkan kuivaa asfalttia. Kesällä tuo väli on satasta koko matkan, mutta talvella enää noin 30% on satasta, joten talvirajoitusten kyllä pitäisi tasata renkaiden pyörimisvastuksista syntyvät kulutuserot.
Kyllä vaikuttaa, normaalilta kuulostaa edelleenkin. Kulutukseen vaikuttaa myös moottorin käyttölämpötila ja tätä kautta termostaatin kunto joka selviää käyttämällä autoa vagcomin päässä. Liian alhaista nopeutta/moottorin kierroslukua käyttämällä moottori ei välttämättä myöskään pääse lämpeämään oikeaan käyttölämpötilaansa ja täten polttoaineen kulutus nousee jälleen.
kun tuota jyristelyä korjattiin korjaamolla, niin siinä jouduttii moottorinkannakkeelle pääsemikseksi irroittamaan myöskin ahtoputki. EGR-venttiili näytti varsin puhtaalta. Ja kun autolla ajetaan paljon maantieajoa, ei tuo imupuoli pääse tukkiutumaan samalla tavalla kuin lyhyessä kaupunki"sammuttelussa".
Kuten täällä jo on todettu, niin ihan normaaleja kulutuslukemia nuo ovat. Eivät ainakaan yläkanttiin ole. Enpä ole ainakaan itse millään pelillä koskaan päässyt samoihin lukemiin talvella kuin kesällä.
Ei kai tommonen muutaman desin lisäkulutus talvikuukausina pitäisi muutenkaan kauhean isoa lovea lompakkoon tehdä? Jos lopputalven ajot ovat esim. 5tkm, niin euron litrahinnalla tuo neljän desin lisäkulutus olisi noin parikymppiä euroissa. Tuskin maksaa ajan saati vaivan ruveta kovin syvältä etsimään olematonta vikaa? Varsinkin jos itsellä ei ole valmiuksia tutkia ja korjata, niin tuolla kakskymppisellä ei taida saada nykypäivänä edes vikakoodeja luetettua?
Eli taloudellisin keino taitaa olla se, että lakkaat murehtimasta ja katsot mihin se kulutus asettuu kunhan kelit tästä hieman lämpenevät ja saat taas kesärenkaat alle.
Ei kai tommonen muutaman desin lisäkulutus talvikuukausina pitäisi muutenkaan kauhean isoa lovea lompakkoon tehdä? Jos lopputalven ajot ovat esim. 5tkm, niin euron litrahinnalla tuo neljän desin lisäkulutus olisi noin parikymppiä euroissa. Tuskin maksaa ajan saati vaivan ruveta kovin syvältä etsimään olematonta vikaa? Varsinkin jos itsellä ei ole valmiuksia tutkia ja korjata, niin tuolla kakskymppisellä ei taida saada nykypäivänä edes vikakoodeja luetettua?
Eli taloudellisin keino taitaa olla se, että lakkaat murehtimasta ja katsot mihin se kulutus asettuu kunhan kelit tästä hieman lämpenevät ja saat taas kesärenkaat alle.
noniin taas elämää boran kanssa
kävin vaihtamassa huoltamon ti-hallissa vaihteistoöljyt boraan, mobilin vs200 laitoin kun semmoiset suositukset annetaan.
Kun oli tulossa kotia huoltamolta, niin ohittaessa painoin kaasun pohjaan ja samalla kuului yhtäaikainen PSIUMpam ja meno alkoi hyytyä. No samalla sekunnilla mieleen tuli että vaihteisto räjähti tai muuta vastaavaa. Ensi shokin jälkeen huomasin kuitenkin, että vaihteisto toimii, mutta moottori ei. Moottori pysyi käynnissä mutta veto oli hävinnyt ja vähäinenkin jäljellä oleva veto oli aaltoilevaa ja moottori kuulosti oudolta.
Kotipihaan oli onneksi matkaa vain muutama sata metriä, ja kun mitään merkkivalojakaan ei syttynyt, liruttelin pihalle. Konepellin alta ei kuitenkaan ensi silmäyksellä löytynyt mitään, joten hain tietokoneen ja katsoin vikakoodit. No eipä ollut vikakoodejakaan.
Sitten uudestaan konepellin alle ja vika löytyikin varsin pian. Välijäähdyttimeltä tuleva liitos ahtoputkeen, lasinpesunestesäliön edessä, oli täysin irti. Irtoamisen aiheutti väärin kiinnitetty klemmari, joka ei ollut suorassa vaan reippaasti viistossa, eikä näin ollen pitänyt putkea liitoksessa kiinni. Kun aiemmin käytin boraa siellä jyristelyhuollossa, niin siellä asentaja otti tämän ahtoputken kokonaan irti, jotta pääsi moottorinkannakkeeseen käsiksi.
Kokoamisvaiheessa klemmari on varmasti pyörähtänyt jonkin verran ja nyt sitten ilmoitti itsestään.
No kiinnitin ahtoputken takaisin paikalleen ja koeajolla kaikki toimii taas normaalisti. Vaihteisto toimii huomattavasti sulavammin uusilla öljyillä, ja kun kävin ajelemassa pienen lenkin, auto tuntui toimivan paremmin kuin pitkään aikaan. Kuvitelmaako, tiedä sitten...
Seuraillaan mielenkiinnolla kulutusta....
kävin vaihtamassa huoltamon ti-hallissa vaihteistoöljyt boraan, mobilin vs200 laitoin kun semmoiset suositukset annetaan.
Kun oli tulossa kotia huoltamolta, niin ohittaessa painoin kaasun pohjaan ja samalla kuului yhtäaikainen PSIUMpam ja meno alkoi hyytyä. No samalla sekunnilla mieleen tuli että vaihteisto räjähti tai muuta vastaavaa. Ensi shokin jälkeen huomasin kuitenkin, että vaihteisto toimii, mutta moottori ei. Moottori pysyi käynnissä mutta veto oli hävinnyt ja vähäinenkin jäljellä oleva veto oli aaltoilevaa ja moottori kuulosti oudolta.
Kotipihaan oli onneksi matkaa vain muutama sata metriä, ja kun mitään merkkivalojakaan ei syttynyt, liruttelin pihalle. Konepellin alta ei kuitenkaan ensi silmäyksellä löytynyt mitään, joten hain tietokoneen ja katsoin vikakoodit. No eipä ollut vikakoodejakaan.
Sitten uudestaan konepellin alle ja vika löytyikin varsin pian. Välijäähdyttimeltä tuleva liitos ahtoputkeen, lasinpesunestesäliön edessä, oli täysin irti. Irtoamisen aiheutti väärin kiinnitetty klemmari, joka ei ollut suorassa vaan reippaasti viistossa, eikä näin ollen pitänyt putkea liitoksessa kiinni. Kun aiemmin käytin boraa siellä jyristelyhuollossa, niin siellä asentaja otti tämän ahtoputken kokonaan irti, jotta pääsi moottorinkannakkeeseen käsiksi.
Kokoamisvaiheessa klemmari on varmasti pyörähtänyt jonkin verran ja nyt sitten ilmoitti itsestään.
No kiinnitin ahtoputken takaisin paikalleen ja koeajolla kaikki toimii taas normaalisti. Vaihteisto toimii huomattavasti sulavammin uusilla öljyillä, ja kun kävin ajelemassa pienen lenkin, auto tuntui toimivan paremmin kuin pitkään aikaan. Kuvitelmaako, tiedä sitten...
Seuraillaan mielenkiinnolla kulutusta....
noniin jyristelyvika selvisi huollossa. Jyrinä johtui jakopäänpuoleisesta moottorin kannakkeesta, jossa on säätövaraa aika reippaasti. Kannake oli jakopäänhuollossa jäänyt toiseen ääripäähän, ja nyt se säädettiin noin säätövaran keskikohtaan. Jyristelyt hävisivät kokonaan!
Onkohan tuohon mitään virallista ohjetta, tms säätöarvoja ?
Pienellä kulutuksella toi mun mielestä menee, itse pääsen vain harvoin kesän matka-ajossa alle 5l / 100km
boraan palasi jyrinävika noin kymppitonnin päästä jakopäänrempan jyrinöitten jälkeen. Uusi jyrinä oli kuitenkin hieman eri taajuista kuin tämä aikaisemmin esiintynyt jyrinä.
Kyllästyttyäni voimakkaaseen jurinaan, bora meni tänään huoltoon ja syyksi jurinalle paljastui moottorin alimmainen kannake.
Alimmaisen kannakkeen kiinnityskumin väliin oli kilometrien saatossa kertynyt hiekkaa ja nyt talvella myös jäätä, joka oli sitten pullauttanut kannakekumin pois oikeasta asennostaan. No huoltoliikkeessä puhdistivat hiekat ja jäät pois ja laittoivat kumin paikalleen.
Eipä ole näin ihanan värinätön ollut bora vielä ikinä. Oikeastaan minkäänlainen moottorin värinä ei välity enää koriin. Melutasokin autossa vaimeni huomattavasti. Mahtavaa!!
Kyllästyttyäni voimakkaaseen jurinaan, bora meni tänään huoltoon ja syyksi jurinalle paljastui moottorin alimmainen kannake.
Alimmaisen kannakkeen kiinnityskumin väliin oli kilometrien saatossa kertynyt hiekkaa ja nyt talvella myös jäätä, joka oli sitten pullauttanut kannakekumin pois oikeasta asennostaan. No huoltoliikkeessä puhdistivat hiekat ja jäät pois ja laittoivat kumin paikalleen.
Eipä ole näin ihanan värinätön ollut bora vielä ikinä. Oikeastaan minkäänlainen moottorin värinä ei välity enää koriin. Melutasokin autossa vaimeni huomattavasti. Mahtavaa!!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa