Audi 1.9TDi PD hyytyi
Valvoja: ffp jäsenet
Audi 1.9TDi PD hyytyi
Eli... Kävin autollani kaupassa normaalisti, ajoin noin 10km ilman minkäänlaisia ongelmia. Kävin kaupassa nopeasti ja lähdin pihasta kiihdyttämään, ei jaksanutkaan enään kolmosella vetää ollenkaan. Vaikka kaasu oli pohjassa hyytyi vain... Sitten vähän piristyi ja sain nostettua vauhdin 80km/h, mutta ei vääntänyt ollenkaan ja vitosella hyytyi vain hyytymistään. Ajattelin heittää vähän pidemmän lenkin ja katsoa miten käyttäytyy. Lopulta hyytyi niin etten päässyt kuin kahta kolmea kymppiä etenemään ja sitäkin huonosti. Sitten tein käännöksen kotia päin, oli niin voimmaton ettei paikaltansakkaan meinannut jaksaa lähteä liikkeelle vaan sammui. Annoin hetken olla ja käynnistin uudellee, sama ralli jatkui edelleen eikä kulkenut. Ajattelin jos saisin sen kotiin asti vietyä, tarkemman tutkinnan alle. Siitä kun lähdin auto hivenen piristyi ja pääsin ajelemaan kotio koko ajan reipasta vauhtia. Mutta yli 100km/h ei jaksanu millään ottaan, väännöt tiessään ja hitaasti otti kierroksia kun vähän koitti kaasutella ei kuitenkaan savuttanut.
Pääsin kotio ja tutkin hetken aikaa tätä foorumi. Käskettiin jossain topikissa tarkistaa onko ilmanputsarissa lunta jos on lymipyryssä ajellut... Kävin purkamassa sen ja puhdistin. Ei ollut lumessa, eikä likainen. Löin takaisin kiinni... Ja käynnistin. Mitään ongelmia ei enään ollut? Menin heittämään koe lenkin, matkalla sammutin auton ja annoin ollakkin vähän aikaa ja lähdin taas liikkeelle. Toimi aivan kuin ihmisen mieli kuten nyt vaggilaiset yleensä.
Auto on siis 165 000km ajettu tuontia auto. Onko ehdotuksia mistä moinen temppuilu johtui? Kyllähän siellä nyt luultavasti jtn häiriötä kuitenkin oli/tulee olemaan, köyhänä opiskelijana ei kiinnostaisi heti kiikuttaa sitä huoltoonkaan. :D Voisiko liittyä "juuttuvasiipiseen", noilla kilometreillähän se on varmaan viellä alkuperäinen... Ja eikös niissä ole noissa ollut vähän hämminkiä?
Pääsin kotio ja tutkin hetken aikaa tätä foorumi. Käskettiin jossain topikissa tarkistaa onko ilmanputsarissa lunta jos on lymipyryssä ajellut... Kävin purkamassa sen ja puhdistin. Ei ollut lumessa, eikä likainen. Löin takaisin kiinni... Ja käynnistin. Mitään ongelmia ei enään ollut? Menin heittämään koe lenkin, matkalla sammutin auton ja annoin ollakkin vähän aikaa ja lähdin taas liikkeelle. Toimi aivan kuin ihmisen mieli kuten nyt vaggilaiset yleensä.
Auto on siis 165 000km ajettu tuontia auto. Onko ehdotuksia mistä moinen temppuilu johtui? Kyllähän siellä nyt luultavasti jtn häiriötä kuitenkin oli/tulee olemaan, köyhänä opiskelijana ei kiinnostaisi heti kiikuttaa sitä huoltoonkaan. :D Voisiko liittyä "juuttuvasiipiseen", noilla kilometreillähän se on varmaan viellä alkuperäinen... Ja eikös niissä ole noissa ollut vähän hämminkiä?
Tulipa vaan mielee tässä että sattuu olemaan tuo VAG-COM ja kaapeli läppäriin asennettuna. :D
Joten kävin hivenen ronkkimassa kaapelin ja VAG-COM:in kanssa....
16485 - Mass Air Flow Sensor G70: Implausible signal P0101 - 35-10 --- Intermittent
Mikäli vajavainen mieleni mitään ymmärtää, niin ilmanmassamittarissa vika. :D
Joten kävin hivenen ronkkimassa kaapelin ja VAG-COM:in kanssa....
16485 - Mass Air Flow Sensor G70: Implausible signal P0101 - 35-10 --- Intermittent
Mikäli vajavainen mieleni mitään ymmärtää, niin ilmanmassamittarissa vika. :D
Mietin kans tuota polttoaineen jäätymistä, mutta ku just vedin tankin täytee viikko sitte. Ja ajelin -20 asteen pakkasillaki sillä töihin ja takasi joka päivä. Ja nyt ku pakkaset laski niin heti teki tenät... Pitäsköhän jtn jäänestoo heittää pikkusen tankkii?
Öö öö.. Massamittari ei anna kunnon lukemia? Eli se täytyy testauttaa jossakin vai?
Öö öö.. Massamittari ei anna kunnon lukemia? Eli se täytyy testauttaa jossakin vai?
Itellä meni 1.9tdi atd golffista vuosi sitten noin siirtopumppu tankilta ja oireet olivat samankaltaiset ja epäilin jäätymistä.
Kaupan parkkipaikalta lähdin liikenteeseen ja hetken päästä auto sammui ja aina pitkän sahauksen jälkeen ja kovilla kierroksilla pääsi eteenpäin kunnes hyytyi lopullisesti. Autolla oli ajettu noin 190tkm
Aluksi epäilin jäätymistä, tosin mitään vikakoodeja ei ollut.
Kaupan parkkipaikalta lähdin liikenteeseen ja hetken päästä auto sammui ja aina pitkän sahauksen jälkeen ja kovilla kierroksilla pääsi eteenpäin kunnes hyytyi lopullisesti. Autolla oli ajettu noin 190tkm
Aluksi epäilin jäätymistä, tosin mitään vikakoodeja ei ollut.
Mjoo... Kävin ajamassa kaverin kanssa ja testattii. 3 vaihteella ja 3000rpm luki VAG-COMIS että pitäs olla 900-1250 arvo, ja siellähän se oli. Ja kun ajelin niin toimi ihan täysin normaalisti, ei minkäänlaisia ongelmia.
Mutta siis.. Tuossa signaalissahan lukee että se on epäluotettava ja katkokainen? Eli olisko ollu vaan joku hetkellinen häiriö, liitin ei yhdistäny tai jtn sellasta? Nollasin meinaan sen koodin sieltä, eikä se ainakaan uudelleen ilmaantunut äskeisillä ajoilla.
Mutta siis.. Tuossa signaalissahan lukee että se on epäluotettava ja katkokainen? Eli olisko ollu vaan joku hetkellinen häiriö, liitin ei yhdistäny tai jtn sellasta? Nollasin meinaan sen koodin sieltä, eikä se ainakaan uudelleen ilmaantunut äskeisillä ajoilla.
Dodii, heitti taas mielenkiintoiseksi...
Tänään piti lähteä Audilla liikenteeseen, oli pari tuntia lohko lämppäris. Starttasin ja lähti... Kävi 5 sekuntia ja sammu. Sama juttu 5 kertaa peräkkäin.
Hain läppärin ja kaapeliin kiinni.... Ei tullut enään sitä ilmanmassamittarin vikakoodia, tosin nollasin sen eilen. Eikö se anna sitä sitten enään uudelleen kun sen kerran nollaa sieltä?
Kuitenkin auto on nyt pihassa ja starttaa, muttei käy. Eli täytyy varmaan luottaa tuohon sen antamaan koodiin ja hakea se massamittari kun joulunpyhät tästä menee ohi?
Tänään piti lähteä Audilla liikenteeseen, oli pari tuntia lohko lämppäris. Starttasin ja lähti... Kävi 5 sekuntia ja sammu. Sama juttu 5 kertaa peräkkäin.
Hain läppärin ja kaapeliin kiinni.... Ei tullut enään sitä ilmanmassamittarin vikakoodia, tosin nollasin sen eilen. Eikö se anna sitä sitten enään uudelleen kun sen kerran nollaa sieltä?
Kuitenkin auto on nyt pihassa ja starttaa, muttei käy. Eli täytyy varmaan luottaa tuohon sen antamaan koodiin ja hakea se massamittari kun joulunpyhät tästä menee ohi?
Vikakoodi
Eiköhän sen koodin pitäis tulla uudestaan jos se rikki on. Oletko tutkinut ettei suodatin ole jäässä. Lämmitä sitä vaikka sisätilan lämmittimellä vähän aikaa ja koitan laskea pohjasta vesiä. Aika usein saattaa tankatessakin sitä tankkiin ilmestyä.
ei ilmamassa mittarilta tuleva vikakoodi aiheuta tuollaista käyntihäiriöä. Tuollainen vikakoodi tuli mulla ilmamassa mittarin liian suuresta arvosta. Jos ilmamassa mittarin vikakoodi mietityttää että onko vika siinä kun ei lähde käyntiin, niin voit ottaa johdon mittarin perästä irti ja kokeilla sillä tavalla. Mutta viaksi veikkaan polttoaineen saanti ongelmia
Asia selvä. Täytyy varmaan huomenissa tutkia tuo polttoaineen suodatin onko kohmeessa...
Aika jännä sinänsä että ajelin noilla 20 asteen pakkasilla sillä tosiaan töihin joka päivä ja takasin... Eikä mtn ongelmia ollut. Nyt kun pakkaset laskivat niin samantien alkoi vittuilu, mutta jäätyypä se näillä pienemmilläkin pakkasilla jos siellä vettä vaan on. :D
Aika jännä sinänsä että ajelin noilla 20 asteen pakkasilla sillä tosiaan töihin joka päivä ja takasin... Eikä mtn ongelmia ollut. Nyt kun pakkaset laskivat niin samantien alkoi vittuilu, mutta jäätyypä se näillä pienemmilläkin pakkasilla jos siellä vettä vaan on. :D
Tuo vikakoodi kertonut, että vika satunnainen. Voinut jäädä muistiin, jos joskus MAF ollut irti, eikä vaan koodeja ole nollattu sen jälkeen.
Kyllähän tuo vain siihen viittaa, ettei saa ainetta. Joko jäätä tai sitten tuo siirtopumppu, kuten joku jo ehdotti. Noilla lähtisin seuraavaksi kokeilemaan, kaikki sähköinen häiriö jättää kyllä vikakoodin (ainakin useimmiten :)
Kyllähän tuo vain siihen viittaa, ettei saa ainetta. Joko jäätä tai sitten tuo siirtopumppu, kuten joku jo ehdotti. Noilla lähtisin seuraavaksi kokeilemaan, kaikki sähköinen häiriö jättää kyllä vikakoodin (ainakin useimmiten :)
Öö öö...
Lämmitin suodatinta tunnin verran sisätilan lämppärillä, kokeilin käynnistää. Ei, sama ongelma... Starttaa mutta sammuu 5 sekunnin kuluessa vaikka löisi lapun lattiaan.
Otin suodattimen irti ja tyhjensin, oli varmaan 2 tuntia tuossa lämpösessä minulla ettei sekään enään jäässä voinut olla . 2007 loppu vuodesta näytti olevan päiväys suodattimessa, eli lieneekö siellä huollossa edes vaihdettu tai sitten ollut hyllyssä hetken aikaa.
Heitin suodattimen kiinni, starttailin hörähteli hetken aineella mitä putkissa oli. SItten jonkun aikaa jouduin starttaamaan ilman että lupasikaan... Ja taas paluu arkeen, starttaa aina ja käy 5 sekuntia sitten sammuu... Tarkistin että suodatin oli kuitenkin täyttynyt uudelleen polttoaineella, ja otin viellä sitä tankilta tulevaan putkea irti. Ja pistin astian alle ja starttasin, kyllä sieltä tavaraa tuli. Mutta ei nyt millään riemukaarella... Eli siirtopumppu kuitenkin kunnossa?
Taitaa olla suodatin vaan valmis, eikö tuo polttoaine suodatin pitäisi itse vaihtaa joka syksy? Niin onhan se siellä jo pari vuotta ollut tuo, ja pelkästään Saksan kesälaaduilla ajettu.
Lämmitin suodatinta tunnin verran sisätilan lämppärillä, kokeilin käynnistää. Ei, sama ongelma... Starttaa mutta sammuu 5 sekunnin kuluessa vaikka löisi lapun lattiaan.
Otin suodattimen irti ja tyhjensin, oli varmaan 2 tuntia tuossa lämpösessä minulla ettei sekään enään jäässä voinut olla . 2007 loppu vuodesta näytti olevan päiväys suodattimessa, eli lieneekö siellä huollossa edes vaihdettu tai sitten ollut hyllyssä hetken aikaa.
Heitin suodattimen kiinni, starttailin hörähteli hetken aineella mitä putkissa oli. SItten jonkun aikaa jouduin starttaamaan ilman että lupasikaan... Ja taas paluu arkeen, starttaa aina ja käy 5 sekuntia sitten sammuu... Tarkistin että suodatin oli kuitenkin täyttynyt uudelleen polttoaineella, ja otin viellä sitä tankilta tulevaan putkea irti. Ja pistin astian alle ja starttasin, kyllä sieltä tavaraa tuli. Mutta ei nyt millään riemukaarella... Eli siirtopumppu kuitenkin kunnossa?
Taitaa olla suodatin vaan valmis, eikö tuo polttoaine suodatin pitäisi itse vaihtaa joka syksy? Niin onhan se siellä jo pari vuotta ollut tuo, ja pelkästään Saksan kesälaaduilla ajettu.
Suuttimien johtosarja, en tiedä miten oireilee tarkalleen, mutta voisi olla yksi syypää. Ei vain anna kakkua, vaikka sitä suuttimille asti menisi. Eikä välttämättä jätä vikakoodia, vai mitenköhä se oli? Joku asian kokenut varmaa muistaa paremmin. Niitä johtosarjoja kuitenkin jonkin verran jouduttu uusimaan näihin PD moottoreihin.
Edit:
Tuolla näemmä puitu tuota johtosarja ongelmaa. Voipi kokeilla käydä liittimiä läpi, venttiilikopan kansi vaan pois, kumitiiviste välissä, joten ei välttämättä tarvitse uusia.
Ja tulipa mieleen, että näissähän on tuo polttoaineen jäähdytin kenno, voisiko se olla mennyt tukkoon, eikä päästä ainetta tarpeeksi läpi? Tai jossain muualla suodattimen jälkeen jotain tukosta, liekö miten mahdollista edes.
Suodatin suositellaan vaihtamaan parin vuoden välein.
Edit:
Tuolla näemmä puitu tuota johtosarja ongelmaa. Voipi kokeilla käydä liittimiä läpi, venttiilikopan kansi vaan pois, kumitiiviste välissä, joten ei välttämättä tarvitse uusia.
Ja tulipa mieleen, että näissähän on tuo polttoaineen jäähdytin kenno, voisiko se olla mennyt tukkoon, eikä päästä ainetta tarpeeksi läpi? Tai jossain muualla suodattimen jälkeen jotain tukosta, liekö miten mahdollista edes.
Suodatin suositellaan vaihtamaan parin vuoden välein.
Täytyypä tuokin tarkistaa huomenissa... Piru kun kerkesi jo pimenemää tältä päivältä. Olishan tuossa lämpöinen tallikin tarjolla, mutta sinne pääsyyn on esteenä suurehko ramppi. Eikä oikeen tällä hetkellä resursseja lähteä siitä ylös autoa lykkimään. Olisipa tajunnut sen sinne täräyttää heti kun alkoi temppuilemaan, kuitenki liikkui viellä...
Mutta rupee ny ittestäki jo vähän tuntuu että olisko vaan tosta suodattimen jäätymisestä. Kun tosiaan silloin toissa päivänä ku lämpes kunnolla niin toimi hienosti... Ja ajosta tulin pihaan eikä mtn ongelmaa ollut. Ja kun yön yli oli tuossa "kovassa" pakkasessa, niin sen jälkeen ei jaksanut edes käydä.
No täytyy ny maanantaina hakee uusi suodatin ja jatkaa harjoituksia.
Mutta rupee ny ittestäki jo vähän tuntuu että olisko vaan tosta suodattimen jäätymisestä. Kun tosiaan silloin toissa päivänä ku lämpes kunnolla niin toimi hienosti... Ja ajosta tulin pihaan eikä mtn ongelmaa ollut. Ja kun yön yli oli tuossa "kovassa" pakkasessa, niin sen jälkeen ei jaksanut edes käydä.
No täytyy ny maanantaina hakee uusi suodatin ja jatkaa harjoituksia.
Itse olen käytännön kokemuksella vaihtanut suodattimen joka syksy pakkasten tultua. Suhteellisen halpa ennakkohuolto. Vanha kunnon vedeneroitin lasisella kupilla oli hyvä varuste tänne pohjolaan. Siitä kun näkee heti onko vettä ollut. Näkyy kupin pohjalla harmaana kun jäätyy.Jos on puhdas kuppi niin sulanakin näkyy selvä raja. Olisi näihin nykyisiin dieseleihinkin käytännöllinen laite.
Täytyy tästä lähin ottaa kyllä vaihtaa joka syksy...
Toivottavasti se ongelma on nyt siinä suodattimessa sitten, mietityttää vaan ku kuitenkin otin sen sieltä pois ja lämmitin oikeen. Ei se ainakaan jäässä pitänyt kyllä olla kun takaisin laitoin, sama ongelma silti... Mutta kai se ku ne kesälaadun parafiinit sinne jämähtää, niin se on sitte selvä peli.
Toivottavasti se ongelma on nyt siinä suodattimessa sitten, mietityttää vaan ku kuitenkin otin sen sieltä pois ja lämmitin oikeen. Ei se ainakaan jäässä pitänyt kyllä olla kun takaisin laitoin, sama ongelma silti... Mutta kai se ku ne kesälaadun parafiinit sinne jämähtää, niin se on sitte selvä peli.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa