lämmityslaite/climatronic sekoilee

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ertsi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.9.2006 15:48

lämmityslaite/climatronic sekoilee

ViestiKirjoittaja Ertsi » 28.11.2009 0:22

Mulla siis profiilin mukainen auto 6 vaihteisella laatikolla.
Ongelma on, että lämmityslaite tai climatronic elää omaa elämäänsä. Tuntuu, että lämmityslaite toimii täysin kierroksien tai ehkä (nopeuden) mukaan.

Esim. jos ajan aluksi 100 km/h niin sillon puhaltaa sopivan lämmintä (+22), mutta jos hiljentää 70 km/h niin alkaa puhaltaan kylmää. Muutenkin tuntuu, että välillä on suoranaisen kylmä autossa, vaikka ei mitään pakkasiakaan ole juuri ollut. Äskön juuri huomasin sellaisen, että toimii aavistuksen paremmin, kun ajelee 5 vaihteella 80 alueella eikä kutos vaihteella. Tällöin kierrokset siis hieman korkeammalla.

Moottorilämmöt pysyy hyvin +90 ja muutenkin auto toimii ihan hyvin. Joskus tulee jäähdytysnestettä lisäiltyä.

Missä mahtaa olla vika?

Kiitos

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 28.11.2009 9:18

Äkkiä tulisi mieleen ongelmaa veden kierrossa. Vesipumppu tai kansipahvi?
Mikä moottorin tarkka tyyppi on? 115hv AJM?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 28.11.2009 10:34

Ensin aloita helpoimmasta eli luetuta climan vikakoodit. Jotain ihan varmasti löytyy joten kannattaa nollata, ajaa sopeutus, käydä ajamassa lenkki ja lukea koodit uudelleen.

Sitten aloitetaan todennäköisemmästä eli oireet viittaa että pukkaa painetta jäähdytysjärjestelmään eli koriseeko tai kuuluuko tuulilasin luota suihkoneen moottorin kuuloista huminaa, onko vesiletkut kivikovat, hukkaako jäähdytinnestettä?

Tuurillaan vikana on vain rikkinäinen vesipumppu ja climan temppuilu joka asettuu sopeutuksella. Normituurilla kannentiiviste.

Ertsi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.9.2006 15:48

ViestiKirjoittaja Ertsi » 28.11.2009 12:22

Moottorin tarkka tyyppy on juuri tuo 85 kW AJM.

Juu täytyy käydä kattomassa mitä vikakoodeja se näyttää. Kesällä välillä tuntu, että se keräis painetta jäähdytysjärjestelmään eli jos eka avas korkin ja laitto kiinni, ja käytti autoa paikallaan hetken niin sen jälkeen kun avas korkin niin tuntu, että painetta oli taas paljon... En tiä voi olla normaaliaki..

Jäähdytysnestettä se hukkaa hiukan, mutta se on taas kyllä tasaantunut viime aikoina. Varmaan 1kk sitten viimeks lisännyt.

Mutta jos vika vesipumpussa, eikä silloin lämmöt pitäisi olla korkeammalla?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 28.11.2009 17:56

Vesipumpun muovinen pyörä on voinu irrota akselistaan jolloin se pyörii vapaasti mukana. Nuo TDI:t ei muutenkaan meinaa lämmetä niin lämpömittarista sitä ei ainakaan huomaan kun se on lähinnä toivomusmittari eli näyttää 90-astetta vaikka oikeasti lämpö on ihan mitä tahansa välillä 70-105 astetta

Kyllä tuo haiskahtaa kansipahvin kärähtämiseltä. Onko letkut kivikovat kun puristelee auton käydessä tai heti sammuttamisen jälkeen? Jos sammuttamisen jälkeen aukaiset paisarin korkin nouseeko nestepinta 1-1.5cm?

Ertsi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.9.2006 15:48

ViestiKirjoittaja Ertsi » 29.11.2009 20:37

Kyl se paisarin pinta taitaa hiukan nousta sammuttamisen jälkeen, ei kovin helppo katsoa kun painesäiliö on jo nähnyt elämää.

Mihin vikaan toi juttu viittaa?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 30.11.2009 9:34

Kannentiivisteeseen

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 30.11.2009 9:46

Tuosta AJM:n surullisen kuuluisasta kansipahvistahan löytyy todella paljon juttua haulla. Esim. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=75 ... hlight=ajm

Ensimmäisiä pumpparikoneita nuo ja niissä vielä massatiivisteet kun uudemmissa peltiset. Taitaa mennä noista melkein kaikista jossain välillä 150-350tkm. Se on sitten ihan tähtien asennosta ja tuulen suunnasta kiinni koska menee...

Ertsi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.9.2006 15:48

ViestiKirjoittaja Ertsi » 30.11.2009 13:36

Kuinka paljon tollasen kansipahvin vaihtaminen maksais korjaamolla, jos ei tarvis koneistaa kantta. Itse en taida kyetä sitä vaihtamaan.

Kiitos vielä vastauksista

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 1.12.2009 10:44

Kyllähän se maksaapi ja kansi todellakin kannattaa mielestäni käyttää koneistamolla plaanattavana, niin ei tartte sitten kahteen kertaan maksella sitä summaa.

Koneistamo ottanee 150-200e, jos teetät painetestin kanssa. 50e+ vähemmän, jos painetestiä ei tehdä.

Sitten korjaamon työtunnit, heittäiskö hatusta kahdeksan tuntia. Tuntiveloitukset luokkaa 60-80e.

Ja jos jakopäätä, vesipumppua, termostaatti ja moniurahihnoja ei ole ihan just vaihdettu, niin luonnollisesti vaihdattaisin ne samalla.
Ne menee ikään kuin puolittain siinä samalla, niin säästyyhän siin taas jokunen satanen kun ei erikseen tartte mennä laitattamaan.

Eli touhutonni saattais olla lähellä oikeaa summaa, 50% halvemmalla itse tehtynä.

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 2.12.2009 16:55

Climan koodit saa itsekkin luettua. Oisko ollut että paina sisäilman kiertoa ja eco tai auto nappia pohjassa.. Antaa koodit hexa desimaaleina muistaakseni... 444 = ei koodeja jos oikein muistan, muut löytyy varmaankin netin syövereistä...

Jossain voi olla tarkemmin selitetty mitenkä nuo toimii ja mitä muita ominaisuuksia löytyy climan omatoimisesta tarkastuksesta.

mikavay
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.1.2006 14:34

ViestiKirjoittaja mikavay » 3.3.2010 15:13

Mitenkäs Ertsillä etenee tuo probleema tai sen korjaus. Mitä teit ja mitä kustansi?

Itellä on samoja oireita, koneena tosin 115hp AUY, missä pitäisi kuulemma olla se parempi kannentiiviste.

Kertokaapa viisaammat, voiko oireilla samalla tavalla, jos on vain ilmaa järjestelmässä? Ja miten järjestelmä kannattais ilmata, kun kuulostaa olevan haasteellinen homma saada ilmat pois?

Miten kannentiivistevian saa diagnosoitua varmasti, ettei suotta revi konetta auki?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.3.2010 15:31

Kyllä tuo voi olla ihan että on ilmalukkoa lämppärin letkuissa, varsinkin jos ne kiertää mutkan yläkautta. Pienemmillä kierroksilla ei riitä virtaus tunkemaan ilmalukon läpi ja alkaa kabiini jäähtymään, isommilla kierroksilla sitten taas riittää. Itsellä ässässä menee letkut yläkautta sisälle ja jos on nesteet päässyt hiemankin vähiin, niin joutuu ilmaamaan nuo letkut että pikkukierroksilla tulee lämmintä hyttiin.

Ertsi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.9.2006 15:48

ViestiKirjoittaja Ertsi » 3.3.2010 22:59

Kyl se kannentiiviste oli meikäläisen murhe. Benecars sen siihen vaihto ja nyt toiminut hyvin. Siinä mielessä kävi hyvä tuuri, että oli kuulemma yksi lievemmistä tapauksista eli ei ollut ehtinyt tulemaan suurempaa vahinkoa.

Tossa sun koneessa pitäs kyl mun tietääkseni kannentiivisteet kestää eli mahtaako olla vaan ilmaa sisällä?

kvaan
-
Viestit: 121
Liittynyt: 11.1.2010 17:03

ViestiKirjoittaja kvaan » 4.3.2010 15:00

Minä se en koskaan oppinu käyttämään Climatronicia. Systeemi yritti pitää koko autossa tasalämmintä, mutta kun minä haluan jaloille lämpimämpää, kuin kasvoille. Samoin auto oli aina huurteessa ja ilmastointilaitteen merkkivalo paloi pakkasellakin.
Toki kesällä tuo oli kiva, mutta kun talvi on se tärkein, jossa systeemin pitää toimia!

Nyt kun Glffi vaihtui uuteen Octaviaan, niin vaatimus oli, että autossa ei ole automaatti-ilmastointia. Olen erittäin tyytyväinen tähän puoliautomaattiseen, kun lämpötila säädetään siitä pyöräastä kohilleen ja saan jaloille erikseen lämpimämpää, kuin tuulilasille. On tosi kiva ajella pitkää matkaa, kun jalat on lämpöiset ja naamalle tulee raikasta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa