PA-lämmittimen käyttö kylmässä tallissa..

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

PA-lämmittimen käyttö kylmässä tallissa..

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 20.10.2009 21:27

Miltä ajatuksena kuullostaa?

Tuli laitettua viimeinkin Eberi tähän viimeisimpäänkin kulkuneuvoon. Autossa on tuo onneton säteilyelementti öljypohjassa ja olen kyllä harkinnut sille haarasarjalla kaveriksi tuota letkumokkulaa.. Alkaa vaan kohtalaiset sijoitukset olla lämmittimissä kiinni, niin tuli mieleen ajatus, että kuinkahan mahtaisi tulla noiden pakokaasujen kanssa toimeen, jos semmosta vartin jaksoa vetäis kylmänviileesti tuolla tallissa.. :)

Talli on tollanen peltilaatikko pihalla, ehkä reipas 20m3 tilavuutta, tosin se on väliseinän ja katon välistä 15cm auki naapurin puolelle..

Kanavapuhaltimella saisi tehtyä poiston edullisesti ja sitä voisi ohjata kellolla, mutta sen pitäisi olla kohdepoisto, koska tuo seinä on auki tuolta sivulta..Sekään ei varsinainen ongelma olisi, koska talli on niin pieni, että lämmittimen pakoputki sattuu aina noin 10cm hajonnalla samaan paikkaan. Puhallin seinään ja siitä joku suulake auton alle, pakoputken tienoolle..

Onko näistä mitään määräyksiä jne.? Ja onko ajatus jo lähtiessään aivan älytön? :D

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 20.10.2009 23:27

No eihän se lämmöllä tallia pilaa eikä muodosta mitään hiilidioksiidia vaarallisempaa. Voihan se talli noesta hieman tummua mutta vuotaahan se saunankiuaskin. En kyllä usko että pienellä töräyksellä saa juuri mitään aikaan.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 20.10.2009 23:58

eikä muodosta mitään hiilidioksiidia vaarallisempaa

Ihanko totta? Hiilimonoksidia taitaa tulla pakokaasujen tuloksena talliin, mikä on kyllä astetta haitallisempaa hiilidioksidiin verrattuna. Hirveitä määriähän tuo ei ainetta polta, eli nenä kertonee onko pakokaasun katkusta itselle enenivissä määrin haittaa, tietysti kannattaa muistaa, että unohdettaessa auto talliin, ensiasetuksena oleva 2h lämmitys saattaa aiheuttaa jo hajuhaittoja :D

Webaston vastaavan laitteen ohjeessa kyllä sanotaan näin:

5. Lämmityslaitteen on oltava pois päältä huoltoasemilla ja tankkauspaikoissaräjähdysvaaran vuoksi.

6. Lämmityslaitetta ei saa käyttää, myrkytys- ja tukehtumisvaran vuoksi,suljetuissa tiloissa (esim. autotalli), ei ajastettuna eikä telekäynnistyksellä.


Mutta tuo ei lie tullut yllätyksenä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2009 0:05

Eikös noi ihmiselle myrkylliset kaasut ole jo kovin pieninä pitoisuuksinakin haitallisia?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.10.2009 0:20

Pistäs pakokaasuanalysaattori webaston pakoputkeen ja tutki kuinka paljon sieltä tulee häkää. Tarkat mittarit saa olla että näyttää jotain, taikka sitten lämmittimessä on pahasti vikaa.

Lämmitin päälle vaan, ei siitä mitään käytännön haittaa ole.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2009 0:37

Tuolla oli puhetta hiilidioksidista.

Kemistin taidot ei riitä analysoimaan mitä tapahtuu kun polttoaine muuttuu...

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 21.10.2009 8:05

Eihän tuolla ketään sisällä ole ja kun tallissa käydään, niin käytännössä koko takaseinä on auki, koska pääovi on ainoa sisäänkäynti..

Lähinnä ongelma voisi olla se, että pakokaasun haju tarttuu auton sisustukseen.. Ja tietysti se, että joku naapureista voi keksiä: "Eihän noin saa tehdä.." :D

Täytyy testata, kuinka homma käytännössä toimii..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.10.2009 10:33

Aika puhtaasti kunnossa oleva lämmitin polttaa. Tuossa taannoin oli omassa (diesel) hieman vikaa ja rupesi savuttamaan. Ei mennyt kuin hetki, niin tienoo oli täynnä savua ja tokihan se levisi lämppärin kautta sisällekin. Vaatteetkin haisivat pitkään savulle.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 21.10.2009 10:51

Suurin ongelmahan tuossa on justiin se, että mikäli haluaa lämmittää sisätiloja, niin se lämppärin tuuletin vetää sen käryn autoon sisälle. Tekee kyllä välillä tätä vaikka auto on pihalakin, riippuu paljon tuulen suunnasta...

Mutta jos kerta tallissa on, niin silloin ikkunatkaat eivät jäädy ja voisi jättää sisätuulettimen sammuksiin ja lämmittää pelkkää moottoria. Auto lämpenee kuitenkin varsin nopeasti kun pistää käyntiin ja ajaa vielä palan matkaa lämmitin päällä....

Se siinä varmaan tosiaan on, että niin kauan toimis ihan hyvin, kunnes joku muu huomaa sen ja alkaa valittamaan...

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 21.10.2009 18:42

Hiilimonoksidia taitaa tulla pakokaasujen tuloksena talliin


Käsittääkseni dieselillä ei voi tehdä itsemurhaa jos ei ole aikaa odotella pienhiukkasten aiheuttamaa kuolemaa. Kemiasta en mitään ymmärrä mutta eikö se jotenkin näin mene?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.10.2009 19:09

Ei kannata käyttää vain varttia, alkaa palotila nokeentumaan ajanmyötä.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 21.10.2009 20:53

Juu, 20min olen pitänyt itsekkin aina miniminä.. Edellinen eberi meni 4 talvea ja varmasti sen 500 tuntia ilman häiriöitä, jos ei pa-linjan tukkiutumisia lasketa.

Ei tuo homma oikein toimi.. Ilmanvaihto on pakko olla parempi. Tuohon jos tulee joku häiriö, niin savu ei lähde minnekkään sieltä..

Taitaa olla fiksuinta laittaa se letkuvastus ton säteilijän rinnalle, niin eiköhän sen kanssa pärjää..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2009 22:25

Sekin pointti on olemassa että jos lämmittimen käyttäjä itse tietää varoa hengittämästä tuossa tilassa niin tietääkö kaikki mahdolliset muut tilassa kävijät?

Itse luultavasti en antaisi naapurini kaasuttaa tilaa jossa itse liikun.

Kuinkas vaikea tuollaisen lämmittimen pakoputken modifiointi on? Hommahan ratkeaisi kuin itsestään jos saisi pakokaasut pihalle.

Jos vaikka saisi pakoputken johonkin sopivaan paikkaan mihin olisi helppo työntää tallin seinällä kiepissä roikkuva letku jonka toinen pää olisi ulkona? Edes välttävän tiiviisti, koska pakopaine tuskin on kummoinen. Pistää vielä ulostuloaukon mahd. ylös jos se painovoimaisesti vetäisi sitten paremmin kaasut pois.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 21.10.2009 23:16

Toi pakoputken mitta on alkuperäisis asennusohjeis ainakin hyvin tarkasti määritetty, eikä kestä mitään monen metrin putkilinjaa ja siitä aiheutuvaa vastapainetta...

Röörin maksimi mitta on 2m, mutta periaatteessa sitä parempi mitä lyhempi. Tarkistin vielä just eberin asennuspapereista tuon mitan ja tuo 2m siinä ainakin ehdoton maksimi mitä saa olla putken kokonaismutta. Näin ainakin eberissä, kun sellaisen omaan passattiin viime syksynä asennin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.10.2009 23:35

Eli siis jonkinlaisella tiivisteellä suppilo viiden...kymmenen sentin alumiinihaitariputkeen joka lähellä katonrajaa ulos?

Hiilimonoksidia kai syntyy kun hiiltä sisältävää ainetta poltetaan pienellä lambdalla eli käytännössä vähässä hapessa.

Kai se dieselkin hiiltä sisältää kun samasta tavarasta nää kaikki kai alunperin tehdään?!

Nyt sitten ne oikeat kemistit taas kehiin ja osaanevat kertoa poltetun polttoaineen perusteella paljonko mitäkin kaasua tulee?

Kiinnostavaa olisi kuulla laitteen valmistajan kanta päästöistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa