PA-lämmittimen käyttö kylmässä tallissa..
Valvoja: ffp jäsenet
PA-lämmittimen käyttö kylmässä tallissa..
Miltä ajatuksena kuullostaa?
Tuli laitettua viimeinkin Eberi tähän viimeisimpäänkin kulkuneuvoon. Autossa on tuo onneton säteilyelementti öljypohjassa ja olen kyllä harkinnut sille haarasarjalla kaveriksi tuota letkumokkulaa.. Alkaa vaan kohtalaiset sijoitukset olla lämmittimissä kiinni, niin tuli mieleen ajatus, että kuinkahan mahtaisi tulla noiden pakokaasujen kanssa toimeen, jos semmosta vartin jaksoa vetäis kylmänviileesti tuolla tallissa.. :)
Talli on tollanen peltilaatikko pihalla, ehkä reipas 20m3 tilavuutta, tosin se on väliseinän ja katon välistä 15cm auki naapurin puolelle..
Kanavapuhaltimella saisi tehtyä poiston edullisesti ja sitä voisi ohjata kellolla, mutta sen pitäisi olla kohdepoisto, koska tuo seinä on auki tuolta sivulta..Sekään ei varsinainen ongelma olisi, koska talli on niin pieni, että lämmittimen pakoputki sattuu aina noin 10cm hajonnalla samaan paikkaan. Puhallin seinään ja siitä joku suulake auton alle, pakoputken tienoolle..
Onko näistä mitään määräyksiä jne.? Ja onko ajatus jo lähtiessään aivan älytön? :D
Tuli laitettua viimeinkin Eberi tähän viimeisimpäänkin kulkuneuvoon. Autossa on tuo onneton säteilyelementti öljypohjassa ja olen kyllä harkinnut sille haarasarjalla kaveriksi tuota letkumokkulaa.. Alkaa vaan kohtalaiset sijoitukset olla lämmittimissä kiinni, niin tuli mieleen ajatus, että kuinkahan mahtaisi tulla noiden pakokaasujen kanssa toimeen, jos semmosta vartin jaksoa vetäis kylmänviileesti tuolla tallissa.. :)
Talli on tollanen peltilaatikko pihalla, ehkä reipas 20m3 tilavuutta, tosin se on väliseinän ja katon välistä 15cm auki naapurin puolelle..
Kanavapuhaltimella saisi tehtyä poiston edullisesti ja sitä voisi ohjata kellolla, mutta sen pitäisi olla kohdepoisto, koska tuo seinä on auki tuolta sivulta..Sekään ei varsinainen ongelma olisi, koska talli on niin pieni, että lämmittimen pakoputki sattuu aina noin 10cm hajonnalla samaan paikkaan. Puhallin seinään ja siitä joku suulake auton alle, pakoputken tienoolle..
Onko näistä mitään määräyksiä jne.? Ja onko ajatus jo lähtiessään aivan älytön? :D
eikä muodosta mitään hiilidioksiidia vaarallisempaa
Ihanko totta? Hiilimonoksidia taitaa tulla pakokaasujen tuloksena talliin, mikä on kyllä astetta haitallisempaa hiilidioksidiin verrattuna. Hirveitä määriähän tuo ei ainetta polta, eli nenä kertonee onko pakokaasun katkusta itselle enenivissä määrin haittaa, tietysti kannattaa muistaa, että unohdettaessa auto talliin, ensiasetuksena oleva 2h lämmitys saattaa aiheuttaa jo hajuhaittoja :D
Webaston vastaavan laitteen ohjeessa kyllä sanotaan näin:
5. Lämmityslaitteen on oltava pois päältä huoltoasemilla ja tankkauspaikoissaräjähdysvaaran vuoksi.
6. Lämmityslaitetta ei saa käyttää, myrkytys- ja tukehtumisvaran vuoksi,suljetuissa tiloissa (esim. autotalli), ei ajastettuna eikä telekäynnistyksellä.
Mutta tuo ei lie tullut yllätyksenä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuolla oli puhetta hiilidioksidista.
Kemistin taidot ei riitä analysoimaan mitä tapahtuu kun polttoaine muuttuu...
Kemistin taidot ei riitä analysoimaan mitä tapahtuu kun polttoaine muuttuu...
Eihän tuolla ketään sisällä ole ja kun tallissa käydään, niin käytännössä koko takaseinä on auki, koska pääovi on ainoa sisäänkäynti..
Lähinnä ongelma voisi olla se, että pakokaasun haju tarttuu auton sisustukseen.. Ja tietysti se, että joku naapureista voi keksiä: "Eihän noin saa tehdä.." :D
Täytyy testata, kuinka homma käytännössä toimii..
Lähinnä ongelma voisi olla se, että pakokaasun haju tarttuu auton sisustukseen.. Ja tietysti se, että joku naapureista voi keksiä: "Eihän noin saa tehdä.." :D
Täytyy testata, kuinka homma käytännössä toimii..
Suurin ongelmahan tuossa on justiin se, että mikäli haluaa lämmittää sisätiloja, niin se lämppärin tuuletin vetää sen käryn autoon sisälle. Tekee kyllä välillä tätä vaikka auto on pihalakin, riippuu paljon tuulen suunnasta...
Mutta jos kerta tallissa on, niin silloin ikkunatkaat eivät jäädy ja voisi jättää sisätuulettimen sammuksiin ja lämmittää pelkkää moottoria. Auto lämpenee kuitenkin varsin nopeasti kun pistää käyntiin ja ajaa vielä palan matkaa lämmitin päällä....
Se siinä varmaan tosiaan on, että niin kauan toimis ihan hyvin, kunnes joku muu huomaa sen ja alkaa valittamaan...
Mutta jos kerta tallissa on, niin silloin ikkunatkaat eivät jäädy ja voisi jättää sisätuulettimen sammuksiin ja lämmittää pelkkää moottoria. Auto lämpenee kuitenkin varsin nopeasti kun pistää käyntiin ja ajaa vielä palan matkaa lämmitin päällä....
Se siinä varmaan tosiaan on, että niin kauan toimis ihan hyvin, kunnes joku muu huomaa sen ja alkaa valittamaan...
Juu, 20min olen pitänyt itsekkin aina miniminä.. Edellinen eberi meni 4 talvea ja varmasti sen 500 tuntia ilman häiriöitä, jos ei pa-linjan tukkiutumisia lasketa.
Ei tuo homma oikein toimi.. Ilmanvaihto on pakko olla parempi. Tuohon jos tulee joku häiriö, niin savu ei lähde minnekkään sieltä..
Taitaa olla fiksuinta laittaa se letkuvastus ton säteilijän rinnalle, niin eiköhän sen kanssa pärjää..
Ei tuo homma oikein toimi.. Ilmanvaihto on pakko olla parempi. Tuohon jos tulee joku häiriö, niin savu ei lähde minnekkään sieltä..
Taitaa olla fiksuinta laittaa se letkuvastus ton säteilijän rinnalle, niin eiköhän sen kanssa pärjää..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sekin pointti on olemassa että jos lämmittimen käyttäjä itse tietää varoa hengittämästä tuossa tilassa niin tietääkö kaikki mahdolliset muut tilassa kävijät?
Itse luultavasti en antaisi naapurini kaasuttaa tilaa jossa itse liikun.
Kuinkas vaikea tuollaisen lämmittimen pakoputken modifiointi on? Hommahan ratkeaisi kuin itsestään jos saisi pakokaasut pihalle.
Jos vaikka saisi pakoputken johonkin sopivaan paikkaan mihin olisi helppo työntää tallin seinällä kiepissä roikkuva letku jonka toinen pää olisi ulkona? Edes välttävän tiiviisti, koska pakopaine tuskin on kummoinen. Pistää vielä ulostuloaukon mahd. ylös jos se painovoimaisesti vetäisi sitten paremmin kaasut pois.
Itse luultavasti en antaisi naapurini kaasuttaa tilaa jossa itse liikun.
Kuinkas vaikea tuollaisen lämmittimen pakoputken modifiointi on? Hommahan ratkeaisi kuin itsestään jos saisi pakokaasut pihalle.
Jos vaikka saisi pakoputken johonkin sopivaan paikkaan mihin olisi helppo työntää tallin seinällä kiepissä roikkuva letku jonka toinen pää olisi ulkona? Edes välttävän tiiviisti, koska pakopaine tuskin on kummoinen. Pistää vielä ulostuloaukon mahd. ylös jos se painovoimaisesti vetäisi sitten paremmin kaasut pois.
Toi pakoputken mitta on alkuperäisis asennusohjeis ainakin hyvin tarkasti määritetty, eikä kestä mitään monen metrin putkilinjaa ja siitä aiheutuvaa vastapainetta...
Röörin maksimi mitta on 2m, mutta periaatteessa sitä parempi mitä lyhempi. Tarkistin vielä just eberin asennuspapereista tuon mitan ja tuo 2m siinä ainakin ehdoton maksimi mitä saa olla putken kokonaismutta. Näin ainakin eberissä, kun sellaisen omaan passattiin viime syksynä asennin.
Röörin maksimi mitta on 2m, mutta periaatteessa sitä parempi mitä lyhempi. Tarkistin vielä just eberin asennuspapereista tuon mitan ja tuo 2m siinä ainakin ehdoton maksimi mitä saa olla putken kokonaismutta. Näin ainakin eberissä, kun sellaisen omaan passattiin viime syksynä asennin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli siis jonkinlaisella tiivisteellä suppilo viiden...kymmenen sentin alumiinihaitariputkeen joka lähellä katonrajaa ulos?
Hiilimonoksidia kai syntyy kun hiiltä sisältävää ainetta poltetaan pienellä lambdalla eli käytännössä vähässä hapessa.
Kai se dieselkin hiiltä sisältää kun samasta tavarasta nää kaikki kai alunperin tehdään?!
Nyt sitten ne oikeat kemistit taas kehiin ja osaanevat kertoa poltetun polttoaineen perusteella paljonko mitäkin kaasua tulee?
Kiinnostavaa olisi kuulla laitteen valmistajan kanta päästöistä.
Hiilimonoksidia kai syntyy kun hiiltä sisältävää ainetta poltetaan pienellä lambdalla eli käytännössä vähässä hapessa.
Kai se dieselkin hiiltä sisältää kun samasta tavarasta nää kaikki kai alunperin tehdään?!
Nyt sitten ne oikeat kemistit taas kehiin ja osaanevat kertoa poltetun polttoaineen perusteella paljonko mitäkin kaasua tulee?
Kiinnostavaa olisi kuulla laitteen valmistajan kanta päästöistä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa