Mites tuollainen Garretin GT1749V soveltuis 1,6d caddyn turbotukseen? Olisi ylimääräisenä tuommonen.
Pakosarjasta mitattuna näyttäis sopivan suoraan paikalleen. Mikähän mahtaa olla tuo "ylimääräinen" putki tuossa turbon pakosarjassa?
Hilujen tarpeesta tarvitsisi tietoa myös, naftapumppu, td-öljypohja, öljynsuodattimen jalka, imusarja, downpipe, vieläkö muuta tarvitsee? Turbolle joutuu laipan tekemään putkea varten, mutta joutuuko tuon downpipen vääntämään kokonaan ite vai käviskö joku 1,6td putki?
1,6d turbotusapuja
Valvoja: ffp jäsenet
Vähän olen ajatuksissani leikkinyt vastaavalla projektilla, kun naapurilla olisi myynnissä 1.6d-Jetta.
Muistanko väärin, vai onko nuo v-loppuiset puhaltimet VNT-vehkeitä? Voi olla sellaisen ohjauksessa rakentamista mekaanisissa sovelluksissa. Helpomalla taitaa päästä, kun ottaa perinteisen hukkaportillisen puhkun. Esim jotain 1.9 TDI:n vakiomutkia voisi olla tarjolla käytettyjen markkinoilla ja sellaisella voisi pikkulohkkossa päästä kivasti alkuun. Kokoluokkakin taitaa olla aika sama ja herääminen saattaisi säilyä kohtuullisena.
Muuten, jos tuohon on jokin resepti olemassa tai muuten vaan lista pakollisista vaihdettavista osista, niin pannuun kuin muuallekin päin autoa, saa valaista. Kai näitä on jo tehty? Kestääkö nuo miten tuota turbotusta?
Muistanko väärin, vai onko nuo v-loppuiset puhaltimet VNT-vehkeitä? Voi olla sellaisen ohjauksessa rakentamista mekaanisissa sovelluksissa. Helpomalla taitaa päästä, kun ottaa perinteisen hukkaportillisen puhkun. Esim jotain 1.9 TDI:n vakiomutkia voisi olla tarjolla käytettyjen markkinoilla ja sellaisella voisi pikkulohkkossa päästä kivasti alkuun. Kokoluokkakin taitaa olla aika sama ja herääminen saattaisi säilyä kohtuullisena.
Muuten, jos tuohon on jokin resepti olemassa tai muuten vaan lista pakollisista vaihdettavista osista, niin pannuun kuin muuallekin päin autoa, saa valaista. Kai näitä on jo tehty? Kestääkö nuo miten tuota turbotusta?
Vaihtoon menee ainakin seuraavat osat: Imusarja, pakosarja, suodattimen jalka, öljypohja. Suodattimen jalasta td mallissa lähtee öljyletku turbolle ja öljypohjassa on paluuletkulle paikka. Lisäksi suodattimen jalka on turbossa vesijäähdytteinen.
Syöttöpumppu olisi hyvä olla ahdonalaisella rikastimella. Ecotd malleissa kuitenkin on ollut tuota normi d mallin syöttöpumppua, mutta tuppaa vaan auto vähän savuttelemaan ennen kuin kerää ahtoja.
Suuttimet taitaa olla suuremmalla avautumispaineella turbossa ja lohkossa on männille öljysuihkut. Ilman öljysuihkujakin kyllä pärjää mutta hirveän pitkiä vedätyksiä ei varmaan kannata tehdä silloin.
Jos sattuu olemaan sopivaa palikkaa tarjolla niin kannattaa pistää suoraan turbon lohko ja 1.9TD monimetalli kansipahvi. Hydraulinostajilla olevaan 1.6 koneeseen käy tuo kestävämpi pahvi suoraan. Sopivan kokoinen välijäähy kannattaa laittaa, ainakin 80hv RA koodillisessa koneessa on ollutkin jonkin kokoinen jäähy jo vakiona.
Syöttöpumppu olisi hyvä olla ahdonalaisella rikastimella. Ecotd malleissa kuitenkin on ollut tuota normi d mallin syöttöpumppua, mutta tuppaa vaan auto vähän savuttelemaan ennen kuin kerää ahtoja.
Suuttimet taitaa olla suuremmalla avautumispaineella turbossa ja lohkossa on männille öljysuihkut. Ilman öljysuihkujakin kyllä pärjää mutta hirveän pitkiä vedätyksiä ei varmaan kannata tehdä silloin.
Jos sattuu olemaan sopivaa palikkaa tarjolla niin kannattaa pistää suoraan turbon lohko ja 1.9TD monimetalli kansipahvi. Hydraulinostajilla olevaan 1.6 koneeseen käy tuo kestävämpi pahvi suoraan. Sopivan kokoinen välijäähy kannattaa laittaa, ainakin 80hv RA koodillisessa koneessa on ollutkin jonkin kokoinen jäähy jo vakiona.
Vahvasti vaikuttaa siltä että järkevämpää ettiä kokonainen td-pata projektiin. Esim. öljysuihkuista ei ollut tietoa. Ja varsinki kun aika tiukassa tuntuu olevan nuo tarvittavat palikat.
Mutta onko tuosta turbosta faktatietoa antaa kellään, voisi palauttaa omistajalleen jos tiedossa ongelmia ohjauksen kanssa jne.?
Mutta onko tuosta turbosta faktatietoa antaa kellään, voisi palauttaa omistajalleen jos tiedossa ongelmia ohjauksen kanssa jne.?
Helpoimmalla ja varmaan halvimmalla pääsee jos ostaa suoraan turbotekniikan tai jopa koko varaosa-auton. Golf/Jetta 1.6TD moottorit on yleensä olleet vähän kalliimpia kuin audin moottorit, joten niitäkin kannattaa katsella. Typ89 audista tuo moottori käy myös lähes bolt-on.
Vanhemmassa audissa (typ81) on pakosarja ja suodattimenjalka erilaisia, mutta rakentelulla nämäkin ehkä saisi jotenkin sopimaan. Pakosarja ja turbo tulee vaihdevivuston tielle ja suodatin etummaisen koneen kannakkeen tielle.
Itselläni on caddyssa audin 1.6TD.
Tuosta VNT turbon ohjauksesta en oikein osaa sanoa mitään. Haku löytää siitäkin topiceja. Kaipa tuollaisen ohjauksen saa jotenkuten toimimaan helpollakin.
Kiertokankien rajallinen kestävyys kannattaa huomioida. Joku 400Nm kohdilla saattaa alkaa menemään vakiokanget mutkalle.
Edit: Joo myös vakiokytkin alkaa varmaan luistelemaan pitkälti ennen kuin kankia on mutkalla.
Kuitenkin saa tuohon 1.6D jettaankin ihan vakiorojuillakin piristystä tehtyä kun pistää turbon kylkeen, ja on nuo ihan kestäneetkin.
Jos sulla on sopiva turbo ja syöttöpumppu jossa on ahdonalainen rikastin niin loput palikat saa kyllä itse rakenneltua jos ei ole taidoiltaan ihan täysi luumu :)
Vanhemmassa audissa (typ81) on pakosarja ja suodattimenjalka erilaisia, mutta rakentelulla nämäkin ehkä saisi jotenkin sopimaan. Pakosarja ja turbo tulee vaihdevivuston tielle ja suodatin etummaisen koneen kannakkeen tielle.
Itselläni on caddyssa audin 1.6TD.
Tuosta VNT turbon ohjauksesta en oikein osaa sanoa mitään. Haku löytää siitäkin topiceja. Kaipa tuollaisen ohjauksen saa jotenkuten toimimaan helpollakin.
Kiertokankien rajallinen kestävyys kannattaa huomioida. Joku 400Nm kohdilla saattaa alkaa menemään vakiokanget mutkalle.
Edit: Joo myös vakiokytkin alkaa varmaan luistelemaan pitkälti ennen kuin kankia on mutkalla.
Kuitenkin saa tuohon 1.6D jettaankin ihan vakiorojuillakin piristystä tehtyä kun pistää turbon kylkeen, ja on nuo ihan kestäneetkin.
Jos sulla on sopiva turbo ja syöttöpumppu jossa on ahdonalainen rikastin niin loput palikat saa kyllä itse rakenneltua jos ei ole taidoiltaan ihan täysi luumu :)
Tattista Madbull tiedoista.
Vielä arveluttaa tuo garretin ohjaus, kellään ideoita mistä saa otettua vanhalla tekniikalla alipaineen ohjausta varten vai voiko mistään? Onko kukaan laittanu näitä muuttuvasiipisiä td-koneeseen, voiko edes saada toimimaan ilman ecuja ja n75 jne. Tdi:ssä ilmeisesti alipainepumpulta otettu tuo ohjaus?
Vielä arveluttaa tuo garretin ohjaus, kellään ideoita mistä saa otettua vanhalla tekniikalla alipaineen ohjausta varten vai voiko mistään? Onko kukaan laittanu näitä muuttuvasiipisiä td-koneeseen, voiko edes saada toimimaan ilman ecuja ja n75 jne. Tdi:ssä ilmeisesti alipainepumpulta otettu tuo ohjaus?
Vanhassa TDI:ssä sitä ajetaan alipaineella ja säädetään sähköisesti ohjatulla ventiilillä (se kuuluisa N75). Nykyään alkaa pelata jo servolla tuo säätö. Se paineen järjestäminen ei ole se ongelma, vaan sen kontrollointi. On niitä kai joku jaksanut ährätä, mutta hirvittävä työ siinä on. Hukkaportillisen muuttaminen VNT-ohjaukseksi on TDI:ssäkin tarkkaa puuhaa ja vaatii koodaajalta viitseliäisyyttä. Täysmekaanisessa ympäristössä vaadittu työn määrä on varmasti moninkertainen.
Itse lähtisin siis hukkaportillisella puhaltimella liikkeelle. Miksei sitä voisi periaatteessa kokeilla VNT-solmuakin siihen kupeeseen. Hakee vaan sopivan kompromissin turbiinin geometrialle ja lukitsee säädön siihen. Voi olla haastavaa sekin, mutta periaatteessa ihan mahdollista, jos kerran solmu on jo hyllyssä. Tuohon sovellukseen ei mnielestäni erikseen kannata VNT-solmua hankkia.
Itse lähtisin siis hukkaportillisella puhaltimella liikkeelle. Miksei sitä voisi periaatteessa kokeilla VNT-solmuakin siihen kupeeseen. Hakee vaan sopivan kompromissin turbiinin geometrialle ja lukitsee säädön siihen. Voi olla haastavaa sekin, mutta periaatteessa ihan mahdollista, jos kerran solmu on jo hyllyssä. Tuohon sovellukseen ei mnielestäni erikseen kannata VNT-solmua hankkia.
Ei sen vnt:n ohjaus niin vaikea ole. Aukaisee alipainekellon, kääntää sisukset ylipaineiseksi ja lyö nippuun. Yleensä se alkuperäinen jousi toimii ihan ok. Kokeilee ensin irtaallaan vaikka kompuralla halutulla paineella ja katsoo miten vipu liikkuu. Säätelee sitten bleedaamalla tai lisäjousilla mielen mukaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa