Optimointi ja ajotietokoneen kulutuslukemat

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

Optimointi ja ajotietokoneen kulutuslukemat

ViestiKirjoittaja JSt » 15.9.2009 14:49

Menopeliin laitettiin vähän aikaa sitten moottorinoptimointi softa jonka jälkeen kulutuslukemat ovat näyttäneet n. 1,1 l/100km pienempiä lukemia kuin laskennallinen kulutus on ollut. Mielenkiinnosta ajattelin vain kysellä, että mistä moottorin kulutus mitataan.

Softan toimittaja yritti ehdottaa, että kulutus mitattaisiin kaasupolkimen asentotunnistimesta, ja tämän takia kulutus näyttäisi nyt liian pientä, mutta tätä en oikein niellyt. Vastaavaa ongelmaa edellisessä optimoidussa Passatissa ei ollut, softakin oli kyllä eri toimittajalta.

Jos sillä nyt on mitään merkitystä, niin Passatti on 2.0TDI DPF, moottorikoodiltaan BMP, eli 8-venttiilinen pikkuturbo. ECU boksi on mallia EDC-16.

Softan toimittaja on kyllä jo rivien välistä luettuna lupautunut palauttamaan vakiosoftan, ja palauttamaan rahat, joten en ala tässä firman nimeä kertomaan.

Ja lisäisin vielä, että kyseessä oli siis softa ei mikään thööning-poksi ;-)

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.9.2009 15:16

En tiedä mistä mittaa, mutta nehän näyttää jo vakioautoissa liian optimistisia lukemia. VCDS:llä pystyy kyllä säätämään mittaristosta sitä kulutuslukemaa prosentuaalisesti isommaksi. Omassa TT:ssänikin aikoinaan säädin 10% isommaksi sitä, jotta alkoi täsmätä laskennallisen kulutuksen kanssa. Auto oli siis ihan vakio.

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 15.9.2009 15:24

Jäi mainitsematta, että ennen optimointia kulutuslukemat oli likimain oikeat. Ja käsittääkseni VCDS:llä pystyy säätämään kulutuslukemaa max 10 tai 15%, ja minun tapauksessani heitto on luokkaa 19%. Jotenkin vain arveluttaa, että onko softassa muutenkaan kaikki kartat ihan kohdallaan, kun tämmöinenkin ongelma on...

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 15.9.2009 22:45

.
Teho on saatu nousemaan duration-mappeja muuttamalla.
Noiden perusteella kulloinenkin ruiskutusmäärä aina määrätyllä kierrosluvulla määräytyy.
Noihin kun laittaa lisää ruiskutusaikaa, niin kun ecu luulee ruiskuttavansa entisen määrän, mutta ruiskuttaakin siis enemmän.
Kun auton kulutus ei kuitenkaan oikeasti muutu,kaasujalka korjaa tilannetta.
Eli ohjelman "luuleman" tiedon perusteella mennään tosi pienellä kulutuksella, totuus on jotain toista.
Katsele Corvette68,n postauksia, niin näet oikeita kulutuslukemia.

Saa siihen voimaa ja pientä kulutusta ihan niinkin, että kulutusmittari pitää edelleenkin kutinsa.

JSt
-
Viestit: 43
Liittynyt: 11.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja JSt » 18.10.2009 8:14

Tämä hommahan eteni sitä rataa, ettei softan toimittaja halunnutkaan palauttaa vakiosoftaa / rahoja, eikä kuulemma löytäneet vikaa softasta, mutta aikani kiukkuiltuani heidän softastaan, suostuivat hankkimaan minulle softan jonka olisin tästä episodista viisastuneena mennyt seuraavaksi hankkimaan. Nyt pitää kulutusnäyttökin kutinsa, ja softa on potenssiin kaksi parempi ajettavuudeltaan kuin edellinen versio. Sain siis paremman softan edulliseen hintaan pienien vaikeuksien kautta, joten loppujen lopuksi olen tyytyväinen kyseisen puljun palveluihin. Kun olisivat vaan alunperinkin ottaneet softan tältä kotimaiselta tuottajalta, kun se kerta oli heille mahdollista, eivätkä olisi alkaneet kikkailemaan halvimman kautta.


edit: Niin ja olihan tämä jälkimmäinen herra löytänyt kuulemma viankin siitä ensimmäisestä versiosta ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa