Volvo 850 2.5 TDI sammui ajosta eikä starttaa enää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

Volvo 850 2.5 TDI sammui ajosta eikä starttaa enää

ViestiKirjoittaja D5252T » 10.9.2009 20:35

Volvo-foorumilta ei oikein irronnut vastauksia, toivottavasti täältä voisi auttaa. Moottorin siis sama 2.5 TDI kuin Audissa ja Transporterissa. Pahoittelen spämmäystä.

Maksimitehoilla tehdyn ohituksen jälkeen, hävisi tehot kokonaan n. 10 sekunniksi ja sen jälkeen auto sammui, eikä startannut enää. Vikakoodeja ei näkynyt startatessa, ts. lambda-valo ei syttynyt, mutta käyntiin ei lähtenyt, eikä edes luvannut. Savua ei tullut mielestäni pakoputkesta missään vaiheessa. Tarkistin tien varressa ruiskutuspumpun hihnan ja se oli täysin ehjä, eli kaikki hampaat tallella. Hihna oli myös kireydeltään suurin piirtein oikein, ts. kiritstin oli suurin piirtein oikeassa asennossa.

Aikaisemmine tuollaisten tehojen käytön jälkeinen sammuminen on johtunut hinan hampaiden irotamisesta, jolloin ajoitus menee pieleen. Tällöin autolla on voinut ajaa vielä savuttavana muutaman hetken, jolloin savutus on ollut valtaisaa. Onhan tietysti mahdollsita, että hihna on hypänyt ilman, että hampaita hajoaa.

Vaihdoin polttoainesuodattimen, koska se oli vaihdettu pari vuotta sitten. Tämä tuskin on vika.

Tarkastin ajoituksen silmämääreäisesti - näytti, että pumpun ajoitus oli silmämääräisesti oikein ts. n. 1 hampaan tarkkuudella.

Tämän jälkeen irrotin paineputken suuttimesta, eikä dieseliä näytä tulevan olenkaan suuttimelle, vaikka olen sahaillut aika pitkään. Irrotin pumpun paluuletkun ja sielä dieseliä tuli.

Testailin myös pumpun tapposolenoidia, joka äänteli selvästi, niin kuin kuuluikin - voiko tämä muuten olla rikki vaikka se pitää ääntä? Käsittääkseni ainoa mahdollisuus on, että tuo tapposolenoidi tai koko pumppu on riiki. Mitään ylimääräisiä ääniä ei ole missään vaiheessa kuulunut, eikä niitä kuulu startatessa vaikka kuinka yrittää kuunnella.

Luin vikakoodit ja siellä ajoituksen vikakoodi päällä, tämä tuli varmaan siitä kun säädin reissun päällä ajoitusta. Nollasin vikakoodit ja enää ei syty startatessa minkäänlaisia, joten ilmeisesti ajoitus kunnossa.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 11.9.2009 0:15

nestepää hajonnu pumpusta. itellä tehny 1.9 tdi samoin..

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.9.2009 8:18

Pyöriikö nokka/pumppu, Jakohihna, nokkapyörä(t) löysässä?
Pumppua en jaksais uskoa paskaksi mutta on niitäkin vaihdettu, ei hyvä..

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 11.9.2009 8:36

Jakohihna ei ole poikki, mutta kireyttä en ole tarkastanut.

Pumppu pyörii normaalisti.

Ilmeisesti pumppu on irroitettava, jos meinaa tarkastaa tuon nestepään kunnon. Se onniistuu kyllä, mutta ei viitsisi turhaan irrotella.

Nestepää on vaihdettu allekirjoittaneen toimesta 60000 km sitten. Nestepää on vakion kokoinen ja kiinan mallin Holy Smokesta, Onko niissä ollut jotain kestävyysongelmia? Ainakaan ei kataloogissa näkynyt enää missään.

dera
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.9.2009 8:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja dera » 11.9.2009 16:02

Syttyykö lambda-valo kun laitat virrat päälle?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 11.9.2009 19:25

Ei syty lambda, Nollasin koodit, jonka jälkeen ei ole syttynyt startattaessa.

Siellä oli ajoituksen vikavalo, joka johtui siitä, että yritin tienpäällä aikaistaa ajoitusta - yllättäen meni pieleen. Säädin sitten tallissa ajoituksen kohdilleen. Siellä oli lisäksi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, jonka vedin irti saadakseni auton käyntiin (lisää syöttyöä). Lisäksi siellä oli ahtopaine-anturin vikakoodi, joka on syttynyt joskus aikoja sitten. Muita vikoja ei ollut.

Onko muuten Volvossa N109 fuel cut-off solenoidista virhekoodia? Voiko tämä olla rikki ilman, että tulee vikakoodia?

Pääonglema on, että polttoainetta ei tule suuttimille. Mistä kohtaa polttoainejärjestelmää tätä hommaa kannattaa lähteä selvittämään? Mistä kohtaa saisi selvitettyä, että pumppu saa polttoainetta?

Tässä omat arvaukset viasta:
1. fuel cut-off solenoidi
2. pumpun kansi siirtynyt ala hammer mod
3. polttoainejärjestelmässä tukos tai vuoto, eikä pumppu saa polttoainetta. diesel ei haise kyllä missään
4. pumppu rikki

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 11.9.2009 20:55

Tuttavalla auto sammui samaan tapaan kesken ajon eikä enää millään käymään. Tutkittiin ja tutkittiin, mutta vikaa ei löytynyt. Lopulta selvisi että ainoa vika autossa on se, että mittari näyttää 3/4 tankkia vaikka se on oikeasti tyhjä! Kannulla 5 litraa sisään ja jo toimii.
Tässä nyt ei varmaan ole samasta kyse, mutta joskus vika voi olla yllättävä.

toisenlainen
-
Viestit: 15
Liittynyt: 3.4.2009 11:04

ViestiKirjoittaja toisenlainen » 13.9.2009 2:09

kuulostaa ihan samalta mitä tapahtui naisen agr-koneiselle cordoballe. hyytyi kesken laukan eikä enää käyntiin.

mekaanista vikaa eikä vikakoodeja löytynyt. aivolaatikko oli jossainvaiheessa saanut kosteutta sisälleen ja hapettunut. toivottavasti sinulla olisi joku halvempi syy.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 13.9.2009 9:48

Mulla oli myös Cordobassa sama ohjainlaitevika.

D5252T: Syttyykö hehkuvalo ku käännät virrat päälle?

dera
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.9.2009 8:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja dera » 14.9.2009 12:55

Niinsiis tuota ohjainlaitevikaa yritin ajaa takaa tässä. Ohjainlaitevammainen ei sytytä vikavaloa kun virrat laittaa päälle (ts. ECU ei boottaa)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 14.9.2009 17:16

Np leikannut kiini
Pumpun ristikkokappale palasina
Pumpun nokkalevyn tappi poikki
Määränsäädin kärähtänyt.

Tuollaisia nyt ensinnä tuli mieleen.
Voihan siellä olla jakohihnakin hypännyt tai jotain muuta vastaavaa kivaa.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 18.9.2009 23:47

Siis ECUN valo syttyy kun kääntää virrat päälle. Kun yrittää startata, ECUN valo sammuu. ECUn valohan ei syty kun kääntää virrat päälle, jos se ei toimi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.9.2009 23:54

Merkin ECUn valoa tuntematta saattaisi auttaa jos kertoisit onko se enemmän tuon vai tuon näköinen?

Pihassa lojuu yks ovlov alle kymmenen metrin päässä mutta väärällä omistajalla...

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 21.9.2009 18:31

Pumppu irroitettu ja Hatemi arvasi oikein:

eli nokkalevyn tappi poikki.

Kuva:
Kuva[/img]

Ihmettelin myös kun nestepäätä irrottaessa se ei ponnahtunut vaan jouduin auttamaan ruuvimeisselillä sen irti ja koko nestepää mäntineen jouset pohjassa tuli ulos. Onko tämä normaalia vai onko np lisäksi leikannut kiinni?

Saako näitä nokkalevyjä Holysmokesta vai pitääkö kääntyä Boschin myymiön puoleen?

Tämän lisäksi fuel cut off solenoidin tiiviste täysiin rispaantunut.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 21.9.2009 20:54

np leikannut kiinni.

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 21.9.2009 22:36

Tuliko pahoja naarmuja pumpun runkoon?
Meneekö koko pumppu vaihtoon?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 22.9.2009 0:02

Ei näy mitään jälkiä. Vaihdan vain nestepään ja nokkelevyn. Nokkalevyn tappi oli lähes paikoillaan ainoastaan irronneena. Pitää käydä huomenna kyselemässä nokkalevyä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.9.2009 0:04

Tänään itse viimeksi kyselin R4 tdi:hin, 100e. ;)

Ja tuon nokkalevyn saat elvytettyä tekemällä uuden tapin 4mm poranterästä. Jos siis levy on muuten kunnossa. Oppirahoiksi jää tälläkertaa siis vain uuden nestepään summa. :)

Entinen tappi lähtee tampin ja vasaran avulla pois. Uusi päinvastaisessa järjestyksessä tilalle.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 22.9.2009 9:14

Ihan mielenkiinnosta...
Mikä tuon vaurion aiheuttaa?
Dieselin huono voitelevuus pumpussa vai onko vaan tullut "tunnit täyteen"?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 25.9.2009 21:11

Harjoitukset jatkuvat. Nestepää oli kyllä leikannut lahjakkaasti kiinni, jouset jouduin pelastamaan rälläkällä.

Eipä tule suuttimille vieläkään polttoainetta. Vikakoodeja ei syty, eli kaikki johdot pitäisi olla paikoillaan. Yritin ilmata pumpun banjoliittimestä virrat päällä - aika heikosti tuntui imevän. Starttailin sitten jonkun aikaa ja läpinäkyvästä letkusta katosivat ilmakuplat, eli ilmeisesti pumppu ilmattu.

Mitä muuta tuo nestepään kiinnileikkaaminen voi aiheuttaa?

Tässä korjattu nokkalevy:
Kuva

Ja tässä nestepää uudelleen kasattuna:
Kuva

Eikös nuo nyt pitäis olla oikein?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 26.9.2009 19:21

No rupesihan sitä tulemaan polttoainetta suuttimille, ei ilmeisesti mennyt ilmaukset oikein puttkeen, kun startilla piti täyttää...

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 7.10.2009 21:55

Mistäs sitä nykyisin noita nestepäitä ostellaan? Holysmoke tarjoaa vain yhtä nestepäätä nelipyttyiseen.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 7.10.2009 22:36

Saako noita 5-pyttyiseen muualta, kuin Boschilta? Valonviejän erikoispäitä ei taida saada enää kuin varastamalla..

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 8.10.2009 21:16

Nou hätä. Nahkapöksyt hoitaa.

http://www.diesel-power-concept.de/shop/product_info.php?info=p12_Hochdruckpumpenkopf-12mm-VP37-fuer-alle-5-Zylinder.html

Tartteekin pistää toi oma lukkojen taakse... :)

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 9.10.2009 0:54

Onkos keneltäkään jäänyt ylimääräiseksi tuollaista vakio 11mm / 5 sylinterisen nestepäätä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa