Skoda Octavia2 1.9 tdi turbo ongelmia?
Valvoja: ffp jäsenet
Skoda Octavia2 1.9 tdi turbo ongelmia?
Eli ittelläni on ko. Skoda ja nyt ens ti vaihdetaan takuuseen uusi turbo. Merkkiliike sanoi, että siivekkeet jumittaa.. Haluaisin nyt vaan tietää asiaan enemmän perehtyneiltä, että pääsenkö turbon vaihdolla viasta eroon. Elikkäs onkelmat alko tos lopputalvesta ja ilmeni sillä, että turbo ei lähtenyt pyörimään ja esim vakkarisäädin ei toiminut. Kytkin pohjassa kyllä kierti tappiin asti mut meno halut puuttu. Sammutuksen jälkeen auto sit toimi niinku pitääkin. Soitin Skodalle ja kerroin asiasta, veikkasit em.selostuksen jälkeen koneen olleen ns.hätäkäyttötilassa eli polttoaineen syöttöä koneelle oli rajoitettu. Kehoittivat tulemaan huoltoon kun seuraavan kerran sen tekee. Noo, kesällä sit tuli vika uudestaan ja ajoin auton suoraan huoltoon vika päällä. Auto halliin, piuhat kiinni ja jonnin ajan päästä huoltomies tuli kertomaan, että "ahtopaineen alaraja alittunut" vikakoodi oli boxista löytynyt ja, että epäili, että joko katti sökönä tai sit tukkeessa. Kerroin, että tuskin on tukossa. Sillon oli kilsoja alle 60tkm, autolla ajetaan pääasiassa matka-ajoa ja saa muutenkin hanikkaa, ainaskin omasta mielestäni tarpeeksi. Huoltomiäs laitto Fortea(?) tankkiin ja sanoi aineen puhdistavan suuttimia yms..
Nyt sit tuli vika taas päälle ja auto huoltoon. Hätinä ehdin kahveja juoda kun huutivat tiskille ja ilmoittivat turbon menevän vaihtoon koska siivekkeet jumittaa.
Olis vaan nyt kiva tietää, että onko muilla ollu Skoodissa samoja ongelmia ja millä ongelmat on ratkaistu? Ja auttaako toi turbon vaihto vai olenko taas kohta huollossa kiukuttelemassa..
Nyt sit tuli vika taas päälle ja auto huoltoon. Hätinä ehdin kahveja juoda kun huutivat tiskille ja ilmoittivat turbon menevän vaihtoon koska siivekkeet jumittaa.
Olis vaan nyt kiva tietää, että onko muilla ollu Skoodissa samoja ongelmia ja millä ongelmat on ratkaistu? Ja auttaako toi turbon vaihto vai olenko taas kohta huollossa kiukuttelemassa..
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Näillä nyky dieseleillä ajavien ihmisten pitäis oppia antamaan "leipää" koneelle säännöllisesti, niin ne ahtimet ei jumittuisi.
Sitä kun ajellaan kevyellä kaasujalalla paljon, niin niiden ahtimen turbiini puolella liikkuvien johdinsiipien ei tarvitse avautua kokonaan(tuo määrä ahtojen käyttäytymisen), jolloin sinne säätömekanismiin alkaa käyttämättömän liikeradan kohdalle kertymään toiminnan estävää nokea.
Riittävästi kun sitä sinne kertyy, niin johdinsiivet eivät avaudu enää kokonaan, jolloin tulee yli ahtamista ja kaikkea muuta kivaa suorituskysy ongelmaa(ja väkisin toimimallahan saa ratakiskonkin rikki)
Joten kaikkein taloudellisin ajotapa ei ole loppujen lopuksi pitemmällä aikavälillä(takuun ulkopuolella) taloudellisin.
ps. niitä pystyy teoriassa putsaamaan, mutta asiaan vihkiytymättämälle sitä en tod.suosittele :D
Sitä kun ajellaan kevyellä kaasujalalla paljon, niin niiden ahtimen turbiini puolella liikkuvien johdinsiipien ei tarvitse avautua kokonaan(tuo määrä ahtojen käyttäytymisen), jolloin sinne säätömekanismiin alkaa käyttämättömän liikeradan kohdalle kertymään toiminnan estävää nokea.
Riittävästi kun sitä sinne kertyy, niin johdinsiivet eivät avaudu enää kokonaan, jolloin tulee yli ahtamista ja kaikkea muuta kivaa suorituskysy ongelmaa(ja väkisin toimimallahan saa ratakiskonkin rikki)
Joten kaikkein taloudellisin ajotapa ei ole loppujen lopuksi pitemmällä aikavälillä(takuun ulkopuolella) taloudellisin.
ps. niitä pystyy teoriassa putsaamaan, mutta asiaan vihkiytymättämälle sitä en tod.suosittele :D
Onhan täällä jotku kertoneet niitä purkaneensa ja putsanneensa. Ite en kyllä alkas kotikonstein tekohengittämään, jos kerran liike ehdottaa uuden turbon vaihtoa takuuseen.
Eihän tuon purkaminen ole konsti eikä mikään. Jos työkalut pysyy käsissä niin hommasta selviytyy kyllä kun muistaa että äly ennen voimaa. Mutta ei todellakaan kannata mennä itse kokeilemaan jos takuu on vielä voimassa.
Noin
Nyt on turbo vaihdettu! :) Sanoivat huollossa, että siivekkeisiin oli kulunut "rappuja" ja sen takia ei sit siivekkeet säätynyt.. Eli ei johtunut mistään karstasta yms. Ja vetoja tuntuu olevan enemmän, varsinkin liikkeelle lähdössä huomaa eroja..
Taas uusi turbo!
Ja taas meni ahdin vaihtoon!! Elikkä kesti about tollasen 35000 km ajaa kunnes alkoi taas kettuilla.
Nytten korjaus tapahtui eri liikkeessä kuin viimeksi, johtuen siitä etten ollut kotipaikkakunnalla. Kertoivat aluksi puhelimessa,että edellisessä turbo rempassa olisi jäänyt jotain roskaa putkiin yms ja se olisi rikkonut sitten siivekkeet. Sitten kun seuraavana päivänä menin hakemaan autoa niin kertoivat vian johtuneen siitä, että turbon akseli olisi ollut väljä!
Takuukin loppui sopivasti,mutta onhan sillä uudella turbolla oma valmistajan takuu! Toivotaan,kummiskin ettei tarttisi enää vaihdella!! Nyt mittarissa 93000km.
Nytten korjaus tapahtui eri liikkeessä kuin viimeksi, johtuen siitä etten ollut kotipaikkakunnalla. Kertoivat aluksi puhelimessa,että edellisessä turbo rempassa olisi jäänyt jotain roskaa putkiin yms ja se olisi rikkonut sitten siivekkeet. Sitten kun seuraavana päivänä menin hakemaan autoa niin kertoivat vian johtuneen siitä, että turbon akseli olisi ollut väljä!
Takuukin loppui sopivasti,mutta onhan sillä uudella turbolla oma valmistajan takuu! Toivotaan,kummiskin ettei tarttisi enää vaihdella!! Nyt mittarissa 93000km.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa