Skoda Octavia2 1.9 tdi turbo ongelmia?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Skodiak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.9.2009 18:08

Skoda Octavia2 1.9 tdi turbo ongelmia?

ViestiKirjoittaja Skodiak » 3.9.2009 13:44

Eli ittelläni on ko. Skoda ja nyt ens ti vaihdetaan takuuseen uusi turbo. Merkkiliike sanoi, että siivekkeet jumittaa.. Haluaisin nyt vaan tietää asiaan enemmän perehtyneiltä, että pääsenkö turbon vaihdolla viasta eroon. Elikkäs onkelmat alko tos lopputalvesta ja ilmeni sillä, että turbo ei lähtenyt pyörimään ja esim vakkarisäädin ei toiminut. Kytkin pohjassa kyllä kierti tappiin asti mut meno halut puuttu. Sammutuksen jälkeen auto sit toimi niinku pitääkin. Soitin Skodalle ja kerroin asiasta, veikkasit em.selostuksen jälkeen koneen olleen ns.hätäkäyttötilassa eli polttoaineen syöttöä koneelle oli rajoitettu. Kehoittivat tulemaan huoltoon kun seuraavan kerran sen tekee. Noo, kesällä sit tuli vika uudestaan ja ajoin auton suoraan huoltoon vika päällä. Auto halliin, piuhat kiinni ja jonnin ajan päästä huoltomies tuli kertomaan, että "ahtopaineen alaraja alittunut" vikakoodi oli boxista löytynyt ja, että epäili, että joko katti sökönä tai sit tukkeessa. Kerroin, että tuskin on tukossa. Sillon oli kilsoja alle 60tkm, autolla ajetaan pääasiassa matka-ajoa ja saa muutenkin hanikkaa, ainaskin omasta mielestäni tarpeeksi. Huoltomiäs laitto Fortea(?) tankkiin ja sanoi aineen puhdistavan suuttimia yms..

Nyt sit tuli vika taas päälle ja auto huoltoon. Hätinä ehdin kahveja juoda kun huutivat tiskille ja ilmoittivat turbon menevän vaihtoon koska siivekkeet jumittaa.
Olis vaan nyt kiva tietää, että onko muilla ollu Skoodissa samoja ongelmia ja millä ongelmat on ratkaistu? Ja auttaako toi turbon vaihto vai olenko taas kohta huollossa kiukuttelemassa..

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 3.9.2009 14:47

Kaverilla juuri samat viat, ja eka kommentti oli takuun alaiseen autoon
(enemmän ajettu) ettei mene takuuseen kun on niin paljon kilsoja.

Näyttää olevan vakiovikaa näissä vagin pikku diisseleissä...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 3.9.2009 19:53

Kyllä niitä on jonkinverran mennyt jumiin näistä. 2.0tdi ja 1.9tdi

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 3.9.2009 20:42

Eikös noita siipiä saa kotikonstein herkistettyä,ettei uutta tarvi vaihtaa?

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 3.9.2009 22:48

Onhan täällä jotku kertoneet niitä purkaneensa ja putsanneensa. Ite en kyllä alkas kotikonstein tekohengittämään, jos kerran liike ehdottaa uuden turbon vaihtoa takuuseen.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.9.2009 23:18

Näillä nyky dieseleillä ajavien ihmisten pitäis oppia antamaan "leipää" koneelle säännöllisesti, niin ne ahtimet ei jumittuisi.
Sitä kun ajellaan kevyellä kaasujalalla paljon, niin niiden ahtimen turbiini puolella liikkuvien johdinsiipien ei tarvitse avautua kokonaan(tuo määrä ahtojen käyttäytymisen), jolloin sinne säätömekanismiin alkaa käyttämättömän liikeradan kohdalle kertymään toiminnan estävää nokea.
Riittävästi kun sitä sinne kertyy, niin johdinsiivet eivät avaudu enää kokonaan, jolloin tulee yli ahtamista ja kaikkea muuta kivaa suorituskysy ongelmaa(ja väkisin toimimallahan saa ratakiskonkin rikki)

Joten kaikkein taloudellisin ajotapa ei ole loppujen lopuksi pitemmällä aikavälillä(takuun ulkopuolella) taloudellisin.

ps. niitä pystyy teoriassa putsaamaan, mutta asiaan vihkiytymättämälle sitä en tod.suosittele :D

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.9.2009 23:38

Onhan täällä jotku kertoneet niitä purkaneensa ja putsanneensa. Ite en kyllä alkas kotikonstein tekohengittämään, jos kerran liike ehdottaa uuden turbon vaihtoa takuuseen.


Eihän tuon purkaminen ole konsti eikä mikään. Jos työkalut pysyy käsissä niin hommasta selviytyy kyllä kun muistaa että äly ennen voimaa. Mutta ei todellakaan kannata mennä itse kokeilemaan jos takuu on vielä voimassa.

Skodiak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.9.2009 18:08

SIIS?

ViestiKirjoittaja Skodiak » 4.9.2009 19:29

Mutta, onko se vika siinä turbossa vai onko se kenties joku sähkövika ns joku lastentauti..???
''Leipää'' tuo mylly on kyllä saanut, sen mitä se vaatii...

Skodiak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.9.2009 18:08

Noin

ViestiKirjoittaja Skodiak » 9.9.2009 13:49

Nyt on turbo vaihdettu! :) Sanoivat huollossa, että siivekkeisiin oli kulunut "rappuja" ja sen takia ei sit siivekkeet säätynyt.. Eli ei johtunut mistään karstasta yms. Ja vetoja tuntuu olevan enemmän, varsinkin liikkeelle lähdössä huomaa eroja..

Skodiak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.9.2009 18:08

Taas uusi turbo!

ViestiKirjoittaja Skodiak » 24.3.2010 23:02

Ja taas meni ahdin vaihtoon!! Elikkä kesti about tollasen 35000 km ajaa kunnes alkoi taas kettuilla.
Nytten korjaus tapahtui eri liikkeessä kuin viimeksi, johtuen siitä etten ollut kotipaikkakunnalla. Kertoivat aluksi puhelimessa,että edellisessä turbo rempassa olisi jäänyt jotain roskaa putkiin yms ja se olisi rikkonut sitten siivekkeet. Sitten kun seuraavana päivänä menin hakemaan autoa niin kertoivat vian johtuneen siitä, että turbon akseli olisi ollut väljä!

Takuukin loppui sopivasti,mutta onhan sillä uudella turbolla oma valmistajan takuu! Toivotaan,kummiskin ettei tarttisi enää vaihdella!! Nyt mittarissa 93000km.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 25.3.2010 19:34

kyllä sen saa sinne vielä vaihtaa,niin kauan ku se on vakioahdin.ahtimelle on jatkotakuu muuten 150 tkm...

Skodiak
-
Viestit: 6
Liittynyt: 1.9.2009 18:08

ViestiKirjoittaja Skodiak » 25.3.2010 22:32

Mikäs turbo sinne kannattais sitten joskus vaihtaa? Jos lähdetään siltä pohjalta liikkeelle, että kestäis paremmin kuin toi vakio ja "pieni" tehon lisäys olis vaa plussaa? :) Mikäs tän turbon päälle sit Skodassa käy näin paljon, että saa vaihtaa jatkuvasti?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 25.3.2010 22:42

Ettei olis öljyn tuloputkea väännetty "kierteelle" kun auottu sitä? On meinaan aika ohut rööri.

Tuntuu oudolta kun 1.9 turbot on kestänyt pirun hyvin, toisin kuiin 2.0 litrasten dieseleiden..

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 26.3.2010 21:21

fin-turboon yhteys,sieltä saa ahtimen joka kestää...toi garretin laatu on vaa niin huonoa et voi olla jo 60 tkm jälkee entinen...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa