Normi jakopääremppa tuohon 1.4 TDI:hin (AMF -00). Jakopää on käsittääkseni sama 1.9 TDI koneissa ATJ, ATD, AUY, ARL, ASZ, AVB, AVF, AWX ja osassa AJM koneita, ainakin samat osat menevät noihin. Vaihdoin kaikki palikat uusiin OEM osiin eli hihna, kiristinpyörä, hydr. kiristin+rulla ja vesipumppu. Samalla vaihdoin moniurahihnan, mutta ääni tulee mielestäni jakopäästä.
Jätin hydr. kiristimen ja kiristinpyörän väliin huolto-ohjeen neuvoman 4mm, mutta nokkapyörän säätöä en tehnyt, vaan annoin olla vanhoissa säädöissä, lukittuna kuitenkin kokoajan. Remontin jälkee kone pelaa muuten kuin pitääkin, mutta ikävä valitus/ujellus siihen tuli. Vähän vaikuttaisi, että hihna olisi kuitenkin liian kireällä. Ei uskalla ajella, vaikka moottoriremppa 3-pyttyseen onkin venttiilin verran halvempi :D
Kuinka paljon tuota hihnaa pystyy tuosta etupuolelta pystyä painamaan tai voiko jostain muualta helposti todeta oikean kireyden? Tunnistaako joku missä on menty vikaan?
Tässä vielä jonkinlainen video. Huono äänenlaatu hieman vääristää tuota ääntä, kuuluu videolla selkeemmin kuin "luonnossa".
Jakopää rupesi ulisemaan rempan jälkeen 1.4 (1.9) TDI
Valvoja: ffp jäsenet
Kyllä se siltä vahvasti rupeaa vaikuttamaan. Luulisin, että moka tullu siinä, että oon kiristänyt ton kiristinpyörän mutterin liian tiukalle ja se on vetänyt remmin liian tiukalle, eikä siihen kiristinrullan ja hydr. kiristimen väliin ole jäänyt sitä neljää milliä.
Prkl, kun ei ole tota kiristinrullatyökalua ja lukkorengaspihdeillä ei mahdu säätämään moottorin kannakkeen ollessa kiinni. Täytynee käydä pikahuollossa säädättämässä, ellei joltain tässä illan aikana löydy työkalua lainaksi.
Prkl, kun ei ole tota kiristinrullatyökalua ja lukkorengaspihdeillä ei mahdu säätämään moottorin kannakkeen ollessa kiinni. Täytynee käydä pikahuollossa säädättämässä, ellei joltain tässä illan aikana löydy työkalua lainaksi.
Ei tuo hihna käänny tuota 90° pitkältä väliltä, ehkä joku 50-70°.
Merkkiliikkeen tuomio oli, että hihna on oikealla kireydellä. Itse asentajan kanssa en päässyt puhumaan eli kaisse on vaan uskottava ja ajettava kohti moottoriremonttia. :)
Onko muilla kokemuksia hihnan vaihdon jälkeen, että jakopää olisi ruvennut pitään tollaista *vouvouvou* valitusta? Ääni kuuluu lämpimänä todella selvästi.
Merkkiliikkeen tuomio oli, että hihna on oikealla kireydellä. Itse asentajan kanssa en päässyt puhumaan eli kaisse on vaan uskottava ja ajettava kohti moottoriremonttia. :)
Onko muilla kokemuksia hihnan vaihdon jälkeen, että jakopää olisi ruvennut pitään tollaista *vouvouvou* valitusta? Ääni kuuluu lämpimänä todella selvästi.
Kyllä se siitä venyy. Viime viikolla vaihdettiin BKD:hen remmit. Laitettiin hieman ylikireälle (jyvä hieman hahlon ohi), kyllä se siitä venyy. Nyt kuulee selvemmin remmin "käynti" äänen. Tilalle tuli continental:n remmi mikä on myös hieman jämerämpi kuin orkkis. Itselle tuli myös uudet rullat. Kai se kestää ennen kuin hakee paikkansa (tai sitten loppuu) ;D
Jakohihnan "ei pitäis" venyä lainkaan. Se on tehty kestämään saman pituisena ainakin se 120tkm ja ajoitukset ym ei saa muuttua.
^En voi todistaa faktaksi, mutta tullut monessa paikkaa esille.
Huomenna on oman jakoremmin vaihto merkkiliikkeessä ja varmasti marisen jos joku on pielessä.
^En voi todistaa faktaksi, mutta tullut monessa paikkaa esille.
. Kai se kestää ennen kuin hakee paikkansa (tai sitten loppuu) ;D
Huomenna on oman jakoremmin vaihto merkkiliikkeessä ja varmasti marisen jos joku on pielessä.
Yhtään liian kireällä oleva remmi on huonompi juttu kuin hieman löysälle jäänyt.
Se hihna saa olla tosi löysällä, ennenkuin on edes mahdollista että jotain outoa tapahtuu. Hyppäämään se pääsee vasta jos se on niin löysällä että roikkuu.
Edelliseen Skodaan ( 1,9 ALH) vaihdettiin tarvikehihna, asia tarkistettiin monta kertaa varaosaliikkeestä että on oikea hihna. Hihna piti ääntä uudesta alkaen, riittävän löysälle sitä ei saanut millään jätettyä. Asiaa tutkittiin ja lopuksi vaihdatin alkuperäisen hihna sinne.
Alkuperäistä varaosaa etsittäessä piti löytää moottorin valmistenumero, hihna vaihtui juuri 1 hammasta pidemmäksi.
Tarvikkeena ei tunnettu koko ALH Skodaan ko vuosimalliin kuin yksi hihnanpituus, joka oli tässä tapauksessa 1 hampaan liian lyhyt.
Liian lyhyellä hihnalla kerkesin ajaa vajaat 2000 km, jonka jälkeen vaihdatin alkuperäisen varaosan. Tässä ajassa oli jo juuri vaihdettu vesipumppukin mennyt rikki liian kireän hihnan vuoksi.
Lopputulos oli että väärän varaosan maahantuoja korvasi uuden hihnan laiton, uuden vesipumpun ja siitä aiheutuneet työt pitkällisen taistelun jälkeen.
Se hihna saa olla tosi löysällä, ennenkuin on edes mahdollista että jotain outoa tapahtuu. Hyppäämään se pääsee vasta jos se on niin löysällä että roikkuu.
Edelliseen Skodaan ( 1,9 ALH) vaihdettiin tarvikehihna, asia tarkistettiin monta kertaa varaosaliikkeestä että on oikea hihna. Hihna piti ääntä uudesta alkaen, riittävän löysälle sitä ei saanut millään jätettyä. Asiaa tutkittiin ja lopuksi vaihdatin alkuperäisen hihna sinne.
Alkuperäistä varaosaa etsittäessä piti löytää moottorin valmistenumero, hihna vaihtui juuri 1 hammasta pidemmäksi.
Tarvikkeena ei tunnettu koko ALH Skodaan ko vuosimalliin kuin yksi hihnanpituus, joka oli tässä tapauksessa 1 hampaan liian lyhyt.
Liian lyhyellä hihnalla kerkesin ajaa vajaat 2000 km, jonka jälkeen vaihdatin alkuperäisen varaosan. Tässä ajassa oli jo juuri vaihdettu vesipumppukin mennyt rikki liian kireän hihnan vuoksi.
Lopputulos oli että väärän varaosan maahantuoja korvasi uuden hihnan laiton, uuden vesipumpun ja siitä aiheutuneet työt pitkällisen taistelun jälkeen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa