2.0TDI: savuttaa, MAF vaihdettu, suhisee-KORJATTU

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vphartik
-
Viestit: 11
Liittynyt: 15.8.2005 22:23

2.0TDI: savuttaa, MAF vaihdettu, suhisee-KORJATTU

ViestiKirjoittaja vphartik » 15.5.2009 22:03

Eli kyseessä ko. auto:
Touran 2.0 TDI DSG -04, 140hp (tietääkseni täysin vakio)

Lyhyt taudinkuva ja tehdyt toimet:
- Savutus + moottorin varoitusvalo syttyi n. 1 viikko sitten
- Käytetty huollossa näytillä --> diagnoosi = viallinen MAF
- Mielestäni tavallista suurempi suhina kuuluu kiihdytyksessä auton ulkopuolella, kun pitää esim. ikkunaa auki
- MAF vaihdettu + vikakoodit nollattu
- 4 päivää eteenpäin --> varoitusvalo tauluun

Tyrkkäsin nyt itse VAG-COM:n auton kiinni ja tuloksena ao. vikakoodi:
16485 - Mass Air Flow Sensor (G70): Implausible Signal
P0101 - 000 - -

Tämähän kai suoraan viittaisi yhä vialliseen MAF:iin? Kuitenkin foorumien lukemisen jälkeen, moinen näkyisi VAG-COM:lla Group003:ta logittaessa niin, että todelliset arvot olisivat alle pyydetyn (max. 850), kun täyskaasulla kiihdytetään isolla vaihteella. Oma vehje käyttäytyy juuri päinvastaisella tavalla. Arvot huitaisee hetkessä yli 1000 lukemia.

Liittelen tähän mittauksesta käppyrää vielä hetken päästä.

Hyviä neuvoja kaivataan, imupuolen ilmavuoto jostain kohtaa?

EDIT: 15.15.2009 23:41- Kuva lisätty
Kuva VAG-COM:n logista

EDIT: 16.5.2009 17:39 - Kuva lisätty, VAG-COM Group 011 logitus
Kävin vielä hurauttamassa logit tuosta group 011:n ulosannista samaan tyyliin kuin eilisetkin, eli on 3:lla 1500rpm huitteilta läppä tiskiin manuaalimoodissa.

Harmi ettei ole logia toimivasta laitteesta, että kuuluisiko noiden käyrien heittää tuolla tavalla? Ikäänkuin ei ahda tarpeeksi? Eli vahvistaisi sitä ahtovuotoepäilystä? Seuraavaksi pitänee työntää päätä konehuoneeseen ja alkaa ihmettelemään mistä se voisi falskata, apuja moisen vuodon etsintään?
Kuva logista (Group 011)

EDIT: 23.5.2009 19:32 - Kuvat vuotokohdasta
Sattuipas, että itseäkin piti operoida edellistä postausta seuraavana päivänä, ja vietin muutaman päivän sairaalassa. Tässä nämä kuvat vuotokohdasta, jos jollekin sattuu vastaavaa eteen. Eli kuulerilta tuleva eka mutka ja sitä seuraavan letkun liitos ilmeisesti kyseessä.
Putki Irvistää
Yleiskuva mistä löytyy
Viimeksi muokannut vphartik, 23.5.2009 19:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jäpälä
-
Viestit: 16
Liittynyt: 18.3.2008 21:18

ViestiKirjoittaja Jäpälä » 15.5.2009 22:37

Omassa passatissa oli aikoinaan saman tyyppiset vika indikaatiot ja ko. tapauksessa oli turbolta lähtevä ahto putki halki. Joten väittäisin että jostain pääsee paineet karkuun sinunkin autossa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.5.2009 15:47

Ahtovuoto.
Onko tuo juuri niitä joihin porattu pari reikää ahtoletkuun jäätymisen estämiseksi, silloin vikaa kannattaa etsiä siitä poratusta letkusta....

vphartik
-
Viestit: 11
Liittynyt: 15.8.2005 22:23

ViestiKirjoittaja vphartik » 16.5.2009 17:41

Lisäsin kuvan tuosta ahtopuolen logista... toivottavasti oli nyt oikea grouppi mitä logitin. Vahvistaisikohan tuo näkemystä siitä ahtovuodosta?

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 16.5.2009 22:19

Ihan ok tuntuis maf piikkaavan sen reilun 1200^, eikä toi ahtokäyräkään omaan amatöörin silmään hälyttävältä näytä...

Testaappa ne ahtovuodot esimerkiks jollain Razurin testerin tapaisella-->
http://razur.pp.fi/S4/vuototesteri.jpg --> Tuolla kun baarin tökkää ja jos korvat toimii niin rupeaa löytymään, jos on löydettävää...=)

Mites vnt:n tanko liikkuu?

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 17.5.2009 13:54

Itsellä kun oli vastaavat oireet: suhinaa, savutusta, hieman nykivää ajoa. Vika oli ahtoputki, joka oli revennyt juuri ennen imusarjaa. Sen kun korjasi niin taas pelaa.

Suhinaa ei saanut paikalla ollessa tulemaan, koska ilman kuormitusta kone ei ei ahtanut tarpeeksi. Eli tarkastappas ahtoputkisto.

vphartik
-
Viestit: 11
Liittynyt: 15.8.2005 22:23

vika näillä näkymin korjattu

ViestiKirjoittaja vphartik » 17.5.2009 15:40

Eli vika löytyi kun löytyikin ahtopuolelta. Coolerilta lähtevä mutka ja sitä seuraavan letkun välinen liitos irvisti. Eli : sokka irti, putket kiinni, sokka takaisin :)

Eipä tuntunut suhisevan ja paineetkin näyttivät olevan nyt kohdillaan. Postaan vielä valokuvan, kunhan puran sen kamerasta...

Tässä vag-comin otos korjauksen jälkeen paineista:
Kuva

Kiitokset kaikille vinkeistä ja vahvistuksista omille epäilyille, taas jatkuu Tyräänin taival!

vphartik
-
Viestit: 11
Liittynyt: 15.8.2005 22:23

ViestiKirjoittaja vphartik » 23.5.2009 19:36

Kuvat lisätty ja otsikko modattu korjauksen merkiksi :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa