Kumpi järkevämpi virittää pumppari vai jakajapumpullinen TDi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Tonkka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 17.3.2005 0:06

Kumpi järkevämpi virittää pumppari vai jakajapumpullinen TDi

ViestiKirjoittaja Tonkka » 12.5.2009 22:43

Eli viisaimmilta kaivattais vähän neuvoa valintaan kumpi.. haaveena 180-230hp.
koneet olis 115hp AJM ja 90hp AGR johon racet jo löytyisi valmiiksi.
Kulkineessa paikoillaan tuo AJM ja 6 vaihteinen laatikko. millä vaivalla tuo AGR menis sen tilalle ja mitä kaikkea täytyy lisäksi vaihtaa että saa savut putkesta tulemaan? ecu+johtosarja?

Kiitos jo etukäteen :)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 12.5.2009 23:30

Jos se on valmiiksi paikallaan niin lähtisin kyllä tuosta PD:stä tekemään. Suuttimet, turbo, ohjelma, cooleri ja putkisto eli ihan perus settiä.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 13.5.2009 12:39

AJM:stä kansi irti, uuden mallin pahvi väliin, samalla uudet suutinkärjet ja paininkupit venttiileille ja tarpeen vaatiessa nokka-akseli - sitten se on valmis viritettäväksi :)

Tonkka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 17.3.2005 0:06

ViestiKirjoittaja Tonkka » 13.5.2009 15:00

Eli ajm joutuu virityksen kohteeksi. Huomenna haen siihen uuden 150hp ahtimen Garrett GT1749VB joka riittää sopivasti tuonne 180-190hp ja 4??nm Miten nuo suuttimet vaihdanko nekin 150 heppasesta kun olisi yhdet tiedossa vai riittääkö vakiot? Putkistolle ajattelin tehdä muutoksia takavaimentimen vaihdon ja katista sisukset pois ja suora putki läpi. Miten sitte kytkin, riittääkö pelkkä uusiminen? joku vahvistettu? Mistä nuo kansipahvit erottaa toisistaan?

zemialilla näyttäis olevan myynnissä kytkin vauhtipyörineen.. pistetään harkintaan!

K-Ville
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.3.2009 18:14
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 13.5.2009 15:56

Mulla on vakio kytkin, mikä on kestänyt vielä. Vauhtipyörä ravistaa joskus pienillä kierroksilla, jos unohtaa käyttää vaihteita. Mulla siis kyseinen VB ahdin, cooleri, putkisto ilman kattia ja vakio ASZ suuttimet, mitkä lienee isommat, kuin AJM suuttimet.
Mä en kyllä laittais ARL suuttimia, kun jää sitte kuitenki pieneks kun vaihtaa seuraavaks vielä isomman turbon:)
Millos se uus pahvi tuli ja mitäs eroo sillä on?

Muikku
-
Viestit: 462
Liittynyt: 16.12.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Muikku » 13.5.2009 17:23

AJM:n ongelmanahan on ollu toi kansipahvi alusta asti, tais olla pahvia orkkis, nykysin vissiin metallisia laitetaan tilalle.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 13.5.2009 18:23

Mä en kyllä laittais ARL suuttimia, kun jää sitte kuitenki pieneks kun vaihtaa seuraavaks vielä isomman turbon:)


Käsittääkseni noi ARL:n suuttimet pitäs riittää tonne 230hp saakka, näin on isot pojat puhuneet.Joka tapauksessa pidemmälle kun ARL:n rusetti. Ahtimessa on jonkun verran varaa kairata, 44/56 jopa?
Voimansiirtoon löytyy lääke saschilta salasanalla SRE.
Putkisto uusiksi ja imupuolelle tarkastusta että riittää ilma filtterikotelolle saakka.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 13.5.2009 19:48

Tuon vakio kaksoismassan rikkominen on kyllä todella helppoa AJM:lläkin. Minulla on tosiaan tuossa yksi SRE 240mm paketti vauhtipyörineen hyllyssä - nyt olisi kierrosherkkyyttä ja tarkkaa kytkintuntumaa (sekä sitä rallatusta) tarjolla kohtuulliseen hintaan :).

AJM on kyllä erikoinen viriteltävä - toisaalta siinä on hyvä ecu mikä on ohjelmoitavissa kivasti ja siinä ei ole vakionakaan turhia valvontoja esim. egr:n toiminnalle. Toisaalta sitten siinä on taas alkupään pumppareiden ongelmat, eli kansipahvi ja nostimet (jollain tapaa erilaiset kuin uudemmissa - siinä syy 505.01 öljyvaatimuksellekkin).

K-Ville
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.3.2009 18:14
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 13.5.2009 20:41

Käsittääkseni noi ARL:n suuttimet pitäs riittää tonne 230hp saakka, näin on isot pojat puhuneet.


Eikös ASZ ja ARL ole samoilla suuttimilla? Mulla ei menny sinne päinkään, vaikka Harisen mukaan suuttimet loppu kesken.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 13.5.2009 22:34

200:aan loppui yhdestä ARL:stä suuttimet. Useampia ei ole tullut testattua vielä.

Tonkka
-
Viestit: 79
Liittynyt: 17.3.2005 0:06

ViestiKirjoittaja Tonkka » 19.9.2010 13:05

180hp 443nm tehoilla ajeltu vuoden päivät ja lisää tahtos hönkyä saada :) Tuolle teholle kokoonpano oli 150hp VB ahdin, Race783 suuttimet ja kytkimeen jämympi sre asetelma. Tuolloin oli ongelmana ahtolämmöt vakio coolerilla ettei enempää voimaa tullut. ~90astetta. Savuakin kyllä tuppas putkesta reilusti.

Nyt on vaihdettu moottori, R-koneistuksen vp5 nokka-akseli, 550*140*65 kiinacooleri + osa ahtoputkistosta joka tiputti ahtolämmöt helteillä n.50asteeseen ja savutus väheni huomattavasti.

Kysymys kuuluukin mitä vielä tarvisi vaihdella/parannella ennen uudelleen ohjelmointia että pääsisi tuonne 200hp ja +450nm?
Kiihtyvyys 60-120 olisi mukava saada kanssa lähemmäs 5s, nyt n.8s Aika lussu..

AJM:n Imusarja näyttää ainakin naurettavalta, vakio putkisto riittänee tuohon?

Ahdin on kökkö, se tiedetään.. menee vaihtoon mutta ensi kesänä vasta.
150pd imusarja jos joltain löytyy niin -> PM

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 19.9.2010 14:31

Kyllä 5s 60-120 ajaksi taitaa jäädä haaveeksi ainakin ilman turbon vaihtoa. Minä ainakin varmistelisin ilman saantia käymällä läpi imuputkiston, pesemällä katin ja vaihtamalla takapöntön paremmin virtaavaan. Kyllä teoriassa pitäisi riittää 200hp toi kokoonpano jos vaan kaikki menee täysin nappiin. Kunnon penkki ja kiihdytys tulokset toki saavutetaan turbon vaihdon sijasta myös ruiskuttamalla NOS:sia koneeseen ;)

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 19.9.2010 19:15

Pitäs tuolla VB_llä se vähän reilu 200 irrota, mutta eipä sitä 20hv eroa paljon huomaa. Se ajm imusarja riittää tuonne 300 tuntumaan vaikka niin hirveälaitos onkin. GTB2260 vaan kylkeen niin saat 783 racetkin hyötykäyttöön ja tehot 250hv hujakoille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa