Tuli kurkattua hihnan kuntoa; oli aika öljysen näkönen, joten ajattelin kokeilla vaihtaa.
Kone on 1,9D ilman turboa eli ilm 1Y/Z tai entinen AAZ?
Mitä erikoista tarttee tietää??
- Lattarauta nokka-akseliin ja 11 mm hylsy pumppuun?
- Ajoitusmerkki kytkinkopan reikään?
- Venakopan tiiviste?
- Kiristinrulla kiristetään siihen nuoleen asti?
Mites kampuran päässä oleva hihnapyörä/pultti?? Miten saa irti? Saako stefat vaihdettua itte, saako uuden helpolla takas paikoilleen?
Tartteeko hihna/kiristin jälkikiristystä?
Tackadu pokkade Etukäteen
Vento 1,9 D jakohihnan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88 ... hlight=aaz
Hakua kun käytät, löytyy paljon!
Hakua kun käytät, löytyy paljon!
Suurinpiirtein kuten kuvasit. Suomi Ventossa on tavallisesti AAZ- moottori.
Olen ajellut 2. Ventolla yli 700 t km ja vaihtanut jakohihnat itse 5. kertaa ilman ongelmia.
Työ on kohtuhelppo, mutta on tietenkin helppo aiheuttaa isokin moottorivaurio jos ei tunne niksejä. Suosittelenkin hankkimaan esim. Alfamerin tosi hyvän ko. kärryä koskevan korjausoppaan. Ainakin minä en alkanut riskeeraamaan mitään muutaman kympin takia. (olen nuorempana ollut autokorjaamolla nuorempana asentajana ja tiedän miten arvokasta oikeat speksit ovat).
Kampiakselin isoa pultiahan Ei tarvitse avata jakohihnan vaihtoa varten vaan ainostaan iroittaa hihnapyörä (4kpl 6 mm uppokantaruuvia.) Tuota kampiakselin pulttia on morkattu ankarasti tässä saitissa, mutta minun kokemukseni mukaan se kyllä kestää ihan hyvin,
Tällä viimmeisellä Ventolla (vm. 97)on mittarissa lähes 500 t km enkä ko. pulttiin ole vielä koskenut.
Epäilenkin että VW onkin jossin välissä vahventanut rakennetta.
Olen ajellut 2. Ventolla yli 700 t km ja vaihtanut jakohihnat itse 5. kertaa ilman ongelmia.
Työ on kohtuhelppo, mutta on tietenkin helppo aiheuttaa isokin moottorivaurio jos ei tunne niksejä. Suosittelenkin hankkimaan esim. Alfamerin tosi hyvän ko. kärryä koskevan korjausoppaan. Ainakin minä en alkanut riskeeraamaan mitään muutaman kympin takia. (olen nuorempana ollut autokorjaamolla nuorempana asentajana ja tiedän miten arvokasta oikeat speksit ovat).
Kampiakselin isoa pultiahan Ei tarvitse avata jakohihnan vaihtoa varten vaan ainostaan iroittaa hihnapyörä (4kpl 6 mm uppokantaruuvia.) Tuota kampiakselin pulttia on morkattu ankarasti tässä saitissa, mutta minun kokemukseni mukaan se kyllä kestää ihan hyvin,
Tällä viimmeisellä Ventolla (vm. 97)on mittarissa lähes 500 t km enkä ko. pulttiin ole vielä koskenut.
Epäilenkin että VW onkin jossin välissä vahventanut rakennetta.
Minulla nyt ongelma jotta on yritetty korjata avaamalla ja kiristämällä AAZ:n jakopää kymmenisen kertaa. Homma (ja usko) loppui siihen kun huomasin että nokka - kampura väli on 1/3 hammasta vinossa ja syöttöpumppu 1/2 hammasta vinossa. Koneessa todella raaka käyntiääni. Tuntuu että ääni tulee pumpusta - voiko olla näin?
Mistä syystä nokka - kampura -väli voi olla 1/3 hammasta vinossa??? Onko kone tarkka siitä jos tuio väli ei ole prikulleen kohdallaan?
Entä pumppu. Voiko säätää jotenkin? Boschin pumpussa ei ole säädettävää hihnapyörää toisinkuin varakoneena olevassa lucasin "sähköpumpussa". Millä tuon 1/2 hammasta saa kohdilleen jos ei säätämällä?
Mistä syystä nokka - kampura -väli voi olla 1/3 hammasta vinossa??? Onko kone tarkka siitä jos tuio väli ei ole prikulleen kohdallaan?
Entä pumppu. Voiko säätää jotenkin? Boschin pumpussa ei ole säädettävää hihnapyörää toisinkuin varakoneena olevassa lucasin "sähköpumpussa". Millä tuon 1/2 hammasta saa kohdilleen jos ei säätämällä?
Vähän OT, mutta tarkennetaanpa vähän sitä moottorikoodia, jottei kukaan mene harhaan :)
1.9 D esikammiokone ilman turboa on tyypiltään 1Y
1.9 D esikammiokone turbolla on tyypiltään AAZ
...näillä on keskinäisiä eroja, eivätkä kaikki osat sovi ristiin (mm. eri kanget, männät)
1Z taas on kokonaan eri pata , ensimmäisen sukupolven jakajapumpullinen 1.9 TDI
1.9 D esikammiokone ilman turboa on tyypiltään 1Y
1.9 D esikammiokone turbolla on tyypiltään AAZ
...näillä on keskinäisiä eroja, eivätkä kaikki osat sovi ristiin (mm. eri kanget, männät)
1Z taas on kokonaan eri pata , ensimmäisen sukupolven jakajapumpullinen 1.9 TDI
pumpun säätö tapahtuu löysäämällä pumpun kiinnitysruuvit (1kpl hihnapyörän puolella, 2kpl pumpun etupäässä ja 1kpl pumpun takapäässä) ja kääntämällä koko pumppua.
Jos sen pumpun ajoituksen meinaa saada kunnolla kohdalleen niin siinä tarvitaan heittokello.
Ja olihan se kampiakselin merkki katsottu oikein eli otettu se muovinen kaulus siitä kytkinkopasta irti ja sieltä alta
Jos sen pumpun ajoituksen meinaa saada kunnolla kohdalleen niin siinä tarvitaan heittokello.
Ja olihan se kampiakselin merkki katsottu oikein eli otettu se muovinen kaulus siitä kytkinkopasta irti ja sieltä alta
Kaikki on kyllä katsottu ihan oikein, mutta toi nokkapyörän löystyttäminen taitaa tosiaan olla ratkaisu tähän ongelmaan. Vielä en ole ehtinyt purkamaan, mutta uskon että kun nokkapyörän löystyttää niin saa tuon pumpunkin jaon kohdilleen. Näin ainakin kuivaharjoittelulla olen tullut siihen lopputulokseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa