1.6TD Jakohihnan hauskat ajoitumerkit

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jonssi_k
-
Viestit: 5
Liittynyt: 27.4.2009 12:03

1.6TD Jakohihnan hauskat ajoitumerkit

ViestiKirjoittaja jonssi_k » 27.4.2009 12:17

Vaihtelin lauantaina jakohihnaa 1.6TD koneeseen, johon on _kuittien_ mukaan tehty täydellinen koneremontti n. 100 tkm sitten.
Laitteessahan on kolme eri synkronointia vaativaa akselia.
-Syöttöpumppu, jonka merkki on hihnapyörässä ja näkyvillä jakohihnan puolella.
-Vauhtipyörä, josta näkee 1. pytyn ykk:n, löytyy muovitulpan alta kytkin kopasta.
-Nokka-akselin hihnapyörä, jonka merkin näkee reiästä kun ottaa venttiilikannen pois ja kurkistaa reiästä.

Kone itsessään toimi kuten pitikin, eikä mitään siis ollut rikki kun aloin hihnaa vaihtamaan. Ainoastaan hauskasti menevät ajoitusmerkit tuottivat päänvaivaa.
Vauhtipyörän merkin ollessa kohdallaan oli nokka-akselin merkki viisi(5) hammasta pielessä ja syöttöpumpun merkki yhden hampaan pielessä.
Loogisesti ajattelin, ettei nokka-akseli voi olla noin paljon pielessä. Siinä on joko väärä hihnapyörä, taustapelti tai jotain muuta muutettu.
Ennen kuin löysäsin hihnankiristimen, viilasin merkit hihnapyöriin niille kohdille missä ne olivat toimivassa moottorissa.

Onneksi ei ollut mitään opaskirjaa, jota olisi orjallisesti seurannut. Olisi saattanut tulla romurautaa moottorista.

Kasatessa käänsin syöttöpumpun merkin ihan kohilleen, enkä siihen missä se oli ennen operaation alkua, kun eroa oli vain hampaan verran.

Ilmeisesti jotain on jossain välissä mennyt keturalleen aiemmassa remontissa, kun hihnan vaihdon ja tuon syöttöpumpun laittamisen kohdalleen lopputuloksena auto käy hiukan korkeampaa tyhjäkäyntiä=> tasaisempi tyhjäkäynti. Ripeyteen tai muihin asioihin en ota kantaa, kun autolla ei kilpaa ajeta. Savukaasupäästöt kertonee vaikuttiko hihnapyörän säätö savutukseen. Edellisvuoden katsastuksessa nokiluku oli 2,99 eli hylkäämisen rajoilla.

Saisi tietty vaikuttaa kulutukseenkin, joka on mitattu 40 000kilometrin aikana ja saatu tuloksesksi 5,36 litraa/100km.

TheJonssi

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.4.2009 12:22

Nokka- akseli lattaraudan palalla (akselin uraan ja kantta vasten), syöttöpumppu pultilla hihnapyörän läpi, kampiakseli merkki kytkinkopan päästä.
Olin nopeempi =D
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 27.4.2009 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 27.4.2009 12:23

Tuo nokka-akselihan ajoitetaan "erikoistyökalulla" akselin takapäästä
joten niillä nokkapyörän ajoitusmerkeillä ei ole merkitystä juurikaan.
Nokka-akseli ei ole kiilalla vaan ainoastaan kartiolla.

Ja syöttöpumppu heittokellolla viimeistellään.

jonssi_k
-
Viestit: 5
Liittynyt: 27.4.2009 12:03

ViestiKirjoittaja jonssi_k » 27.4.2009 12:38

Pikasesti tulee vastauksia. Kyl näitä viestejä lueskelin tonne sivulle 23 saakka, ennen kuin remonttia alottelin. Puusilmänä en sitten tuota "erikoistyökalua" löytänyt viesteistä.
Tuon kartiokiinnityksen nokka-akselissa sain kyllä jälkikäteen tietää.

Aiemmissa laitteissa, joihin olen hihnoja vaihdellu, on ollut melko hyvät ja tarkat merkit. Siks sää vähä aiheutti pään raapimista, mutta ainakin ajotuntuma on sellainen ettei mitään muuttunut huonommaksi, korjaamisesta huolimatta :)

TheJonssi

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 27.4.2009 12:46

"Erikoistyökalu" =D
Siellä syöttöpumpun hihnapyörässä oli joku reikä, mistä pultti läpi lohkossa olevaa koloon.
Ps. Lue tuolta kohta 5 (viisi)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 27.4.2009 18:22


Saleksi
-
Viestit: 384
Liittynyt: 8.10.2003 22:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saleksi » 28.4.2009 20:02

Sitten kun sitä nokka-akselin hihnapyärää irroottelee niin mielellää kannattaa käyttää ulosvetäjää. Itsellähän kävin niin etta naputtelin aikani vasaralla niin eikähän menny nokka-akseli tehvan kohdalta poikki, melko huokosta valua oli. Onneksi oli varakansi mistä ottaa nokka tilalle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa