Vaihtelin lauantaina jakohihnaa 1.6TD koneeseen, johon on _kuittien_ mukaan tehty täydellinen koneremontti n. 100 tkm sitten.
Laitteessahan on kolme eri synkronointia vaativaa akselia.
-Syöttöpumppu, jonka merkki on hihnapyörässä ja näkyvillä jakohihnan puolella.
-Vauhtipyörä, josta näkee 1. pytyn ykk:n, löytyy muovitulpan alta kytkin kopasta.
-Nokka-akselin hihnapyörä, jonka merkin näkee reiästä kun ottaa venttiilikannen pois ja kurkistaa reiästä.
Kone itsessään toimi kuten pitikin, eikä mitään siis ollut rikki kun aloin hihnaa vaihtamaan. Ainoastaan hauskasti menevät ajoitusmerkit tuottivat päänvaivaa.
Vauhtipyörän merkin ollessa kohdallaan oli nokka-akselin merkki viisi(5) hammasta pielessä ja syöttöpumpun merkki yhden hampaan pielessä.
Loogisesti ajattelin, ettei nokka-akseli voi olla noin paljon pielessä. Siinä on joko väärä hihnapyörä, taustapelti tai jotain muuta muutettu.
Ennen kuin löysäsin hihnankiristimen, viilasin merkit hihnapyöriin niille kohdille missä ne olivat toimivassa moottorissa.
Onneksi ei ollut mitään opaskirjaa, jota olisi orjallisesti seurannut. Olisi saattanut tulla romurautaa moottorista.
Kasatessa käänsin syöttöpumpun merkin ihan kohilleen, enkä siihen missä se oli ennen operaation alkua, kun eroa oli vain hampaan verran.
Ilmeisesti jotain on jossain välissä mennyt keturalleen aiemmassa remontissa, kun hihnan vaihdon ja tuon syöttöpumpun laittamisen kohdalleen lopputuloksena auto käy hiukan korkeampaa tyhjäkäyntiä=> tasaisempi tyhjäkäynti. Ripeyteen tai muihin asioihin en ota kantaa, kun autolla ei kilpaa ajeta. Savukaasupäästöt kertonee vaikuttiko hihnapyörän säätö savutukseen. Edellisvuoden katsastuksessa nokiluku oli 2,99 eli hylkäämisen rajoilla.
Saisi tietty vaikuttaa kulutukseenkin, joka on mitattu 40 000kilometrin aikana ja saatu tuloksesksi 5,36 litraa/100km.
TheJonssi
1.6TD Jakohihnan hauskat ajoitumerkit
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Nokka- akseli lattaraudan palalla (akselin uraan ja kantta vasten), syöttöpumppu pultilla hihnapyörän läpi, kampiakseli merkki kytkinkopan päästä.
Olin nopeempi =D
Olin nopeempi =D
Viimeksi muokannut Klonksvaagen, 27.4.2009 12:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikasesti tulee vastauksia. Kyl näitä viestejä lueskelin tonne sivulle 23 saakka, ennen kuin remonttia alottelin. Puusilmänä en sitten tuota "erikoistyökalua" löytänyt viesteistä.
Tuon kartiokiinnityksen nokka-akselissa sain kyllä jälkikäteen tietää.
Aiemmissa laitteissa, joihin olen hihnoja vaihdellu, on ollut melko hyvät ja tarkat merkit. Siks sää vähä aiheutti pään raapimista, mutta ainakin ajotuntuma on sellainen ettei mitään muuttunut huonommaksi, korjaamisesta huolimatta :)
TheJonssi
Tuon kartiokiinnityksen nokka-akselissa sain kyllä jälkikäteen tietää.
Aiemmissa laitteissa, joihin olen hihnoja vaihdellu, on ollut melko hyvät ja tarkat merkit. Siks sää vähä aiheutti pään raapimista, mutta ainakin ajotuntuma on sellainen ettei mitään muuttunut huonommaksi, korjaamisesta huolimatta :)
TheJonssi
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
"Erikoistyökalu" =D
Siellä syöttöpumpun hihnapyörässä oli joku reikä, mistä pultti läpi lohkossa olevaa koloon.
Ps. Lue tuolta kohta 5 (viisi)
Siellä syöttöpumpun hihnapyörässä oli joku reikä, mistä pultti läpi lohkossa olevaa koloon.
Ps. Lue tuolta kohta 5 (viisi)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa