BKD ahtaa koko ajan

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

BKD ahtaa koko ajan

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 19.4.2009 11:11

BKD menee varaohjelmalle... aina kun kiihdyttää 5. vaihteella 140km/h niin hyppää varaohjelma päälle. Tietokone kertoi vain että ahdot karkaa 1,5bar yli niin laittaa varaohjelmalle. mistäs voisin alkaa vikaa etsimään?
Turbo on alkanut viheltelemään normaalia enemmän pienillä kierroksilla. jopa tyhjäkäynnillä.
Autossa MTM ohjelma ja mittarissa ~150tkm.
Viimeksi muokannut GolfViitonen, 20.4.2009 6:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 19.4.2009 11:18

yksi vaihtoehto turbon siivet jumii...

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 19.4.2009 11:47

Jos saat autoa sen verran ylös että pääsee altapäin kokeilemaan, liikkuuko johdesiipiä liikuttavan alipainekellon vipu herkästi, niin saa vikakohdetta rajattua pienemmäksi.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 19.4.2009 11:52

Kokeilepa ennen tuota auton ylös nostamista ajaa useampi kilometri esim. kolmoselle jotain 80-100km/h, lähtee karstat pois ahtimesta ja siivet pääsee liikkumaan.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 19.4.2009 23:07

joo tietokoneen perässä olin tänäänkin sen kanssa ja se kertoi että ahdot on kokoajan täydet, ei muutu missään vaiheessa. yritin tutun autosta vaihtaa sen boksin mihin menee kaikkia paineletkuja (6kpl) ja vika ei ainakaan siinä ollut.
Samalla huomasin että egr vuotaa öljyä. onkos se vaarallista ja voiko se vaikuttaa turbon toimintaan jotenkin?

Jos saat autoa sen verran ylös että pääsee altapäin kokeilemaan, liikkuuko johdesiipiä liikuttavan alipainekellon vipu herkästi, niin saa vikakohdetta rajattua pienemmäksi.


jep tuo täytyy päästä tekemään 98% varmuudella ei liiku vähääkään.

maneesi
-
Viestit: 333
Liittynyt: 13.5.2004 17:36

ViestiKirjoittaja maneesi » 20.4.2009 9:30

ota redbullia, se antaa sulle siivet;)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 20.4.2009 13:02

Jos ahdot näyttävät olevan kokoajan "täydet", niin voisiko ola vika MAP anturissa?
tuntuu hurjalta että esim tyhjäkäynnillä olisi 1.2 tjsp. ahtopainetta?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 20.4.2009 22:09

Jos ahtimen johdesiivet on jumppasessa "pienten kierrosten asennossa", niin isoilla kierroksilla ahdot ylittyy varmasti, ja turbo huutaa kuin pieni sika.

Tällöin ahdot varmaankin jotain 2600mbar lähes koko ajan kun turbo puhaltaa kunnolla, ei tietenkään tyhjäkäynnillä..

Uus turbolader maksaa sen ~2000€, eli kannattaa koittaa puhdistaa ja herkistää..

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 20.4.2009 22:28

muualta kuin merkkiliikkeestä 1250e, tilausta seuraavalle arkipäivälle toimitettuna.

Ahtimen puhdistaminen ilman tietoa säädön merkityksestä, hyvin helposti johtaa tilanteeseen, että pakosiiven ottopää sulaa pois ja ahdin särkyy. Ainut mitä voi kokeilla turvallisesti, on koettaa saada tekniikka liikkumaan ilman ahtimen purkamista.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 20.4.2009 23:11

Kolmosella ajaa 60-120-60-120-60-120... niin pitkään kuin tietä riittää.
Joko alkaa toimimaan tai hajoaa lopullisesti :).

VAG-COM näyttää vain 2600 mbar saakka, painetta voi olla enemmänkin.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 21.4.2009 7:47

Jos ahdot näyttävät olevan kokoajan "täydet", niin voisiko ola vika MAP anturissa?
tuntuu hurjalta että esim tyhjäkäynnillä olisi 1.2 tjsp. ahtopainetta?


en tiedä tuosta mutta tyhjäkäynnillä viheltää niin pirusti.
jos ajaa kaupunkiajoa rauhallisesti niin on niinku olis Roger Whittaker pellin alla.

Kolmosella ajaa 60-120-60-120-60-120... niin pitkään kuin tietä riittää.
Joko alkaa toimimaan tai hajoaa lopullisesti :)


niin että pitäis käyttää viimeinen oljenkorsi fifty:fifty :)

Tänään saan auton nosturille niin tarvii tuota vipua koittaa liikutella. Illalla oon jo viisaampi.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.4.2009 8:52

Jos VAG-COM näyttää max ahtoja kokoajan nin ahtopaineanturi on rikki. Näin ainakin minun passatissa. Uusi maksoi reilu 50€ marmoritiskillä.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 21.4.2009 10:12

Jos VAG-COM näyttää max ahtoja kokoajan nin ahtopaineanturi on rikki. Näin ainakin minun passatissa. Uusi maksoi reilu 50€ marmoritiskillä.


Missäs moinen sijaitsee? milläs sen pystyy testaamaan?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.4.2009 12:17

passatissa se oli suoraan nenän edessä ahtoputkessa kun avasi konepellin.

testaus on helppoa. VAG-COM kiinni ja jos ahtopaineet mukamas pompsahtaa maksimiin kun pikkasenkin hipasee kaasupolkimeen = ahtopaine- eli MAp-anturi rikki.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 21.4.2009 14:19

BKD Golfissa Map-anturi sijaitsee muistaakseni coolerin alaputkessa,
startin alapuolella.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 21.4.2009 15:50

ahtimen siivet vaihtaa asentoa kun kaasua polkee. tai siis ainakin vipu liikkuu. ja vipu on kyllä saman oloinen käsin painella kuin uudessakin. eli ei ole irtonaisen oloinen tms.
eli tuo map anturi pitää testata seuraavaksi. käyn nyt katsomassa sitä että millainen on kun auto on nosturilla. mutta vag-comia ei ole tähän hätään.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 21.4.2009 21:15

BKD Golfissa Map-anturi sijaitsee muistaakseni coolerin alaputkessa,
startin alapuolella.


tuon anturin putsailin ja coolerin putket, aika reilusti oli öljyä. en tosin tiedä onko ikinä putsattu edes. ei auttanu mitään, oli toki tiedossakin. tulipahan hyvä mieli kun on puhtaat putket :)

testaus on helppoa. VAG-COM kiinni ja jos ahtopaineet mukamas pompsahtaa maksimiin kun pikkasenkin hipasee kaasupolkimeen = ahtopaine- eli MAp-anturi rikki.


ei kai sovi tuohon kuvaukseen toiminta. ilmeisesti ahdot nousee heti tuohon 2600 mbar ja sitten siitä yli. huolestuttavinta on se, että turbo? alkaa viheltään tyhjäkäynnilläkin kun auto on hetken seissyt. Auto toimii kyllä hienosti pikkuvaihteilla. ei muuta vikaa persdynolla muutaku ärsyttävä vihellys.

alan oleen aika hukassa tän jutun kanssa. pitäiskö vaan koittaa vaihtaa se ahdin? ei ole halpaa sekään jos onkin jotain muuta rikki. tai jos uusikin hajoaa hetipian. kuinkas huonoa tekee autolle kun ajan sillä 100km/päivä tuon kuntoisena?

edit. mulla olis tohon ahtopainemittari. voisiko joku selittää kiitos että mihin laitan sen letkun? pystyis hiukan seuraan kaikkia tälläisiä asioita :/

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.4.2009 22:07

Vaatisi vielä V-C:n kanssa huolellisen tarkastelun ja sitten kun anturit ja solenoidit on todettu kunnollisiksi niin mahdollista ahtimen säätöä eli tangon pidennystä siihen saakka kunnes ahdin vaihtuu ja mielellään tietysti vakiota parempaan.
Ahtomittarille ei ole valmista paikkaa, joudut tekemään esim. imusarjaan reiän ja siihen sopivaa nippaa ym.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 22.4.2009 6:20

Uusi vakio turbo laitettu. nyt toimii normaalisti. Vanhassa oli päittäisvälystä. kiitos Fin-Turbon Markukselle puhelindiagnoosista :)
Ahtoputket kun putsasin niin öljyä oli vähän mutta se on kai ihan normaalia. muuten kaikki näytti ehjältä ja vikakin katosi turbon vaihdon myötä.

Kiitos auttaneille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa