Caravelle 1.6 dt: moottori rikki -mitä korjaus maksaa?
Valvoja: ffp jäsenet
Caravelle 1.6 dt: moottori rikki -mitä korjaus maksaa?
Elikkäs, kohta omistan tollasen -87 Caravellen jossa jotain häikkää nelospytyssä. Myyjä arvelee, että männänrenkaat/mäntä vaihtokunnossa koska ei kuulemma löydy painetta/"tussauttelee" pytystä hirveesti.
Ei lähde startista käyntiin mutta työntämällä kyllä ja nakuttaa käydessä.
Voisiko olla vaan tuo mäntä leikannut vai mahdollisesti jotain isompaa? Ensimmäinen VW:ni, eli mitä mahtaa maksaa osat että saa kuntoon?
Ja mitä kannattaa ottaa huomioon moottoria purettaessa, kaikenlaiset neuvot tervetulleita!
Ei lähde startista käyntiin mutta työntämällä kyllä ja nakuttaa käydessä.
Voisiko olla vaan tuo mäntä leikannut vai mahdollisesti jotain isompaa? Ensimmäinen VW:ni, eli mitä mahtaa maksaa osat että saa kuntoon?
Ja mitä kannattaa ottaa huomioon moottoria purettaessa, kaikenlaiset neuvot tervetulleita!
Viimeksi muokannut mandula, 9.5.2009 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos itse tekee, niin tonnilla pitäis saada kone melko lailla uutta vastaavaan kuntoon (osien hinta noin suunnilleen).
Kun kerran korjaa, niin kaikki kuluvat osat tietenkin uusiksi ilman sen suurempia miettimisiä.
Mäntiä löytyy 0.5 ja 1.0 mm ylikoossa.
Apuakselin pyörittämät öljypumppu ja alipainepumppu kuluvat käyttöakseliensa päistä, tämä apuakselimoottorien erityispiirre kannattaa huomioida. Toki erityisesti öljypumppu tarkkaan syyniin muutenkin, on aika usein heikossa hapessa ko. vehkeissä.
Kannattaa käyttää alkuperäislaatuisia osia kun konetta korjaa. Diesel-koneessa on isot voimat pelissä jo vakiona, halpisromuja ei kannata sinne työntää.
Turbon välykset ja syöttöpumpun sekä suutinten kunto kannattaa tsekata, mutta itse ei ole syytä yrittää niitä korjata ellei oikeasti tiedä tarkkaan mitä tekee.
Joku sanoo nyt, että osta halvalla vaihtomoottori. Voi siinäkin käydä tuuri, mutta jos sen auton aikoo pitää, täydellinen moottoriremontti on ainoa oikea ratkaisu.
Yksi mahdollinen temppu on vaihtaa lohko ja kansi 1.9 TD -mallisiin. Vanhasta koneesta saa sitten tarvittavat palikat millä 1.9 sopii takamoottoriseen.
Kannet ovat poikkeuksetta aina halki venttiilien välistä, joten se ei ole mikään juttu, jos ei ole parin millin rakoja. Esikammiot tuppaavat myös halkeilemaan, mutta niitähän saa uusia.
Siinä varmaan tärkeimmät.
Kun kerran korjaa, niin kaikki kuluvat osat tietenkin uusiksi ilman sen suurempia miettimisiä.
Mäntiä löytyy 0.5 ja 1.0 mm ylikoossa.
Apuakselin pyörittämät öljypumppu ja alipainepumppu kuluvat käyttöakseliensa päistä, tämä apuakselimoottorien erityispiirre kannattaa huomioida. Toki erityisesti öljypumppu tarkkaan syyniin muutenkin, on aika usein heikossa hapessa ko. vehkeissä.
Kannattaa käyttää alkuperäislaatuisia osia kun konetta korjaa. Diesel-koneessa on isot voimat pelissä jo vakiona, halpisromuja ei kannata sinne työntää.
Turbon välykset ja syöttöpumpun sekä suutinten kunto kannattaa tsekata, mutta itse ei ole syytä yrittää niitä korjata ellei oikeasti tiedä tarkkaan mitä tekee.
Joku sanoo nyt, että osta halvalla vaihtomoottori. Voi siinäkin käydä tuuri, mutta jos sen auton aikoo pitää, täydellinen moottoriremontti on ainoa oikea ratkaisu.
Yksi mahdollinen temppu on vaihtaa lohko ja kansi 1.9 TD -mallisiin. Vanhasta koneesta saa sitten tarvittavat palikat millä 1.9 sopii takamoottoriseen.
Kannet ovat poikkeuksetta aina halki venttiilien välistä, joten se ei ole mikään juttu, jos ei ole parin millin rakoja. Esikammiot tuppaavat myös halkeilemaan, mutta niitähän saa uusia.
Siinä varmaan tärkeimmät.
juurikin tuo ennen kaikkea että porautetaan ylikokoon sylinterit. eikä vaan rengasteta uusiksi. itse en ymmärrä miksi pitää jättää koneremontissa tekemättä tuo porautus. tällä kuitenkin varmistutaan siihen että sinne tulee myös uudet männät ja toisekseen tulee varmasti kestään pitempään.. tosin tyyristä tuo porautus on. tai no ei porautus mutta uudet männät :S
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 23.10.2006 11:06
kannattaako nykypäivänä alkaa moottoria remontoimaan? varsinkaan vanhaa 1.6 d mallia.
Jos siihen se tonni menee ni se on paljon 40 kw moottorista + helkutinmoineen näprääminen päälle...200.000 km ajettuja kolari cordoja ehjällä tekniikalla ollut myynnissä jo 500 eurolla,ja jos se tdi,n vaihtaminen on ongelma niin 1.9 td käy kohtuu helposti ja tuolla tonnilla saa jo
toimivan ja hitusen virkeämmän paketin...Ja jos vanhan koneen ostaminen mietityttää niin esim. motorteamilta saa takuumoottoripaketteja jo 700 euroon, on testattuja moottoreita, eikä ole tähänasti ongelmia nuissa ollut.
Jos siihen se tonni menee ni se on paljon 40 kw moottorista + helkutinmoineen näprääminen päälle...200.000 km ajettuja kolari cordoja ehjällä tekniikalla ollut myynnissä jo 500 eurolla,ja jos se tdi,n vaihtaminen on ongelma niin 1.9 td käy kohtuu helposti ja tuolla tonnilla saa jo
toimivan ja hitusen virkeämmän paketin...Ja jos vanhan koneen ostaminen mietityttää niin esim. motorteamilta saa takuumoottoripaketteja jo 700 euroon, on testattuja moottoreita, eikä ole tähänasti ongelmia nuissa ollut.
En tiedä mitä moottoria se myyjä on tutkinut, mutta tossa ei nyt näytä muuta vikaa olevan kuin että kone ei saa naftaa. Startatessa ei tule naftasuodattimen ilmausruuvista yhtään mitään, pitäiskö siirtopumpun alkaa toimia siinä vaiheessa jo kun virrat on päällä vai vasta startatessa? Ja missä päin kyseinen laite sijaitsee noin suunnilleen ja mistä helpoin päästä käsiksi?
Sähkökaavio olisi myös aika kätevä jos joku tietää linkkiä.
Sähkökaavio olisi myös aika kätevä jos joku tietää linkkiä.
http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic ... ght=suutin
Olisit vaan heittänyt käytetyn koneen toisen tilalle, niin pääsisit heti kesäkaduille pörräämään!
Jos moottori kunnossa niin kesällä lähtee käyntiin hyvin ilman hehkujakin!
Olisit vaan heittänyt käytetyn koneen toisen tilalle, niin pääsisit heti kesäkaduille pörräämään!
Jos moottori kunnossa niin kesällä lähtee käyntiin hyvin ilman hehkujakin!
http://www.vwdieselparts.com/injtim.htm
Kaikki on mahdollista, ykkösen nokat pystyssä (V) jos ei muuta varmuutta saa, näkyy kuvassa hyvin (ykkönen vasemmalla eli hihnan puoleinen).
Kaikki on mahdollista, ykkösen nokat pystyssä (V) jos ei muuta varmuutta saa, näkyy kuvassa hyvin (ykkönen vasemmalla eli hihnan puoleinen).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa