VP37 ja ruiskutuksen oikea ajoitus?.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

VP37 ja ruiskutuksen oikea ajoitus?.

ViestiKirjoittaja ramiv » 5.3.2009 12:28

Tuli hommattua tuollanen 250tkm tahkottu AHF Golffi, joka lähtee huonosti käyntiin sekä kylmänä että kuumana.
Vilkasin alustavasti ettei vikakoodeja ole, ja VCDS-n Timing-työkalu ilmoitti että ajoitus olis liikaa myöhäisellä.

Pölläyttää harmahtavaa savua kun saa käyntiin pienen suostuttelun jälkeen.

Kuinka pahasti myöhäsellä ennakko voi olla ennenkuin tulee vikakoodia?.

Pitää tarkistaa vielä että se kampiakselin pyörä ei vipottele ja perehtyä paremmalla ajalla tuohon ajoituksen tsekkaukseen.
Remmi pitäis olla vaihdettu 30tkm sitten.

Ideoita / muuta huomioitavaa?.

Edit:
Kuumalla koneella säätösolenoidin PWM-suhde huiteli 80% paikkeilla, ja Jenkkifoorumin tarinoiden mukaan pitäis olla 10% eli säätöhommia vissiin edessä..

Onko kellään hajua paljonko sähköisesti tuota ennakkoa pystytään korjaamaan?.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 6.3.2009 13:11

Ei sitä sähköllä säätään pysty, kyllä se on säädettävä mekaanisesti, eli nokkapyörästä tai pumppua kääntämällä. Riippuu kummassa se säätö on..

Sähköisesti se dynaaminen ennakko vain tarkastetaan..

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 6.3.2009 14:03

Nii siis sitä meinasin että eikös se korjaa ite sen ajoituksen kohdalleen kunhan sattuu vaan säätöikkunan sisään. Eli neulannousuanturilta saadaan tieto toteutuneesta ruiskutushetkestä suhteessa koneen asentoon.

Startatessa ei toi PWM-säätö kaiketi ole käytössä, ja sen takia on mekaaninen ennakko oltava kohdallaan, tai näin olen ymmärtäny.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 6.3.2009 14:10

Nii siis sitä meinasin että eikös se korjaa ite sen ajoituksen kohdalleen kunhan sattuu vaan säätöikkunan sisään. Eli neulannousuanturilta saadaan tieto toteutuneesta ruiskutushetkestä suhteessa koneen asentoon.

Startatessa ei toi PWM-säätö kaiketi ole käytössä, ja sen takia on mekaaninen ennakko oltava kohdallaan, tai näin olen ymmärtäny.

Olet ymmärtänyt asian aivan oikein, paitsi enemmän viritetyssä ennakin syytä olla aivan ikkunan ylälaidassa tai jopa yli että saadaan tarpeeksi ennakkoa.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 6.3.2009 19:01

Homma aloitettu, ja siellä pumpun hihnapyörällä oli ne venyvät pultit jotka pitäis vaihtaa aina jos ovat olleet auki..

Pultit näytti hapettumasta päätellen alkuperäisiltä, ja olivat vieläpä varsin löysällä. Epäilen että joko ei ole ajoitettukaan hihnanvaihdossa tarkasti, tai sit on päässy liikahtamaan, vähän siihen viittaavat jäljet oli hihnapyörässä.

Ajoitus oli ensin group 00 - basic settings -> tasan nolla, käänsin sit karvan verran oikealle pumpun akselia ja nyt päästiin jo lukemiin 10-11 kun ohjeen mukaan noilla pa-n lämmöillä luvun pitäis olla luokkaa 55.

Täytyy hakea huomenna 22mm lenkkiavain ja jatkaa säätöä.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 6.3.2009 19:07

Ei niitä pultteja tarvii uusia

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 6.3.2009 20:24

Kärsiikö niitä vanhoja pultteja kiristää ohjeen mukaan 20Nm ja varttikierros päälle?.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 6.3.2009 21:13

Pikkuräikällä silleen sopivan napakkaan kun laittaa. Turha tuossa välissä on mitään astelukemia miettiä. Ainakin omassa tuo on toiminut vaikka pumppu tekeekin reilusti enemmän vastusta hihnalle kuin vakio.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 7.3.2009 9:36

Tämä selvä.

Just sitä koitin funtsia että siellä kuitenkin jonkun verran tarvitaan voimaakin siirtää sen pumpun akselin kautta..

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 7.3.2009 13:26

Nyt alkaa olemaan hehtaarillaan. Ekana tein tussimerkin tavan tinneritussilla siihen hihnapyörän ja akselissa kiinni olevan 'laipan' saumaan.
Käänsin ensin ehkä 1/4 tussimerkin leveydestä, ja sillä tuli tosiaan se 10-11 lukemaksi, sit käänsin koko viivan leveyden verran, sit mentiin jo yli, 110, puolet viivan leveydestä niin nyt on 37 kun pa-n lämmöt 110 siellä käyrästöllä.

Karvan verran pitää kääntää vielä aikasemmalle että pääsee sinne katkoviivan yläpuolelle, mut se säätöalue on kyl pirun kapea.

Pikkasen näytti paluuletkuun kertyvän ilmaa pumpun suunnalta.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 8.3.2009 12:39

Se kirkas ei ole paluuletku vaan pumpun imuletku..

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 9.3.2009 9:46

Se kirkas ei ole paluuletku vaan pumpun imuletku..


Joo, tämäkin selvis kun otti silmän käteen ja katto uudestaan. Se kolmitiehässäkkä siinä filtterin päälläkös on suurin ilmavuotoriski?.
Ainaki se näyttää niin huterolta etten ihmettelis jos ei siitä ime ilmaa sekaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa