Tuossa nyt aikani hakua käytellessä päätin tehdä aiheen asiasta. Potilas 1.9TDI ASV koneella. Turbon ääni on ruvennut kuulumaan suhteellisen kovana välillä 2000-3000rpm.
Kylmällä koneella on tehonpuutetta selvästi koneessa, noin 2200rpm alkaa antamaan tehoa vasta kylmällä koneella, tämä korjaantuu ajettaessa kone normaaliin lämpöihinsä. Tehot kuitenkin ehkä karvan verran paranevat vielä lämpimällä koneella annettaessa kierrosta muutaman kerran kunnolla, jolloin kiihtyy vakionakin ihan normaaliin tahtiin.
Lämpöjen nousu taas jostain syystä hieman heittelee, välillä ei meinaa kaupungissa lämmöt nousta normaaliin tapaan, välillä taasen ei mitään ongelmaa? Alle - 10°C pakkasessa maantieajossakin välillä(ehkä kerran kymmenestä) pitkään vedättää lämpöjä sinne 90°C tuntumaan. Keulaa ei ole suojattu sen kummemmin ajoviimalta. Turbo alkaa kylmänä vinkumaan tyhjäkäynnillä sen 2min jälkeen merkkinä(?) EGR:n sulkeutumisesta
Vikatilaan ahtaa herkästi näin talvisaikaan ainakin varsinkin alle 90°C koneella, ihan tuttua jo viime talvelta. Evryllä tilanne sikäli samanlainen paitsi, että saan auton menemään haluttuun nopeuteen pienemmillä kierroksilla ja nopeammin kuin vakiona, joten harvemmin ehkä evry päällä ongelmia ilmenee. Vakiona pitkällinen osakaasulla kierrätyskin 3000rpm tuntumassa vie vikatilaan ja tehonpuutteeseen? Savua ei kauheasti näy peräpeilistä evry päällä lämpimällä koneella. Säädetty karvan verran laihemmalle tyhjäkäynnin rynkytyksestä.
Katsastuksessa saatiin vakiona alta yhden savutusarvot toisella polkaisulla (lie vikatilan seurauksena ekasta polkaisusta), ei nähtävästi vuotoja putkessa.
Mikä vikana? Pakoputkessa häikkää, EGR ei toimi säännöllisesti, ahtovuoto vai turbo finaalissa? Runtua on annettu välillä toivossa, että alkais ahdin enemmän ääntelemään merkkinä viimeisistä kilometreistä, mutta ei sinällään ole muutosta tapahtunut. Kovasti vaan vinkuu sisätiloihin vai lienen vainoharhainen :)
1.9TDI ASV viheltää
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Kovastikohan nuo alkaa öljyä viemään turbon lähennellessä loppuaan? Kovin paljoa ei ole öljynkulutus ainakaan muuttunut, pitänee nyt tarkistaa vielä seuraavan kerran ajoon lähtiessä. Öljynvaihdon jälkeen noin 3-4dl meni ekalla 10tkm aikana ellen väärin muista.
Talvi on siitä kivaa aikaa, että kun ei ole oikein tallipaikkaa, jossa tutkia tuota niin ei viitsi pakkasella sormiaan lähteä palelluttamaan. Ensi kesänä voi olla paremmat mahdollisuudet sitten vähän tutkailla tuota tarkemmin.
Isompi turbohan sitten kaipaisi isompaa suutinta kaverikseen, softaa kylkeen siihen ja melko varmaan tuo kytkin viimestään siinä vaiheessa alkaa sanomaan työsopimustaan irti, jos nyt meinaa vähän saada hyötyäkin tuosta lisääntyneestä voimasta. Tarkoituksena kumminkin olisi pitää kulut kohtuullisena, ja auto semmoisena normaalina käyttöautona piristyksen jälkeen, jolle tulee aikas paljon kaupunkikilometrejä. Siinä suhteessa sopivan pieni turbo olisi ihanteellinen tuohon käyttöön. Saa alkaa heräilemään jo alta 2000rpm, eli gt1749vb malli olisi varmaan tarkoituksiini suht kohdillaan. Vai miten 17/20 käyttäytyy kaupunkiajossa?
Talvi on siitä kivaa aikaa, että kun ei ole oikein tallipaikkaa, jossa tutkia tuota niin ei viitsi pakkasella sormiaan lähteä palelluttamaan. Ensi kesänä voi olla paremmat mahdollisuudet sitten vähän tutkailla tuota tarkemmin.
Isompi turbohan sitten kaipaisi isompaa suutinta kaverikseen, softaa kylkeen siihen ja melko varmaan tuo kytkin viimestään siinä vaiheessa alkaa sanomaan työsopimustaan irti, jos nyt meinaa vähän saada hyötyäkin tuosta lisääntyneestä voimasta. Tarkoituksena kumminkin olisi pitää kulut kohtuullisena, ja auto semmoisena normaalina käyttöautona piristyksen jälkeen, jolle tulee aikas paljon kaupunkikilometrejä. Siinä suhteessa sopivan pieni turbo olisi ihanteellinen tuohon käyttöön. Saa alkaa heräilemään jo alta 2000rpm, eli gt1749vb malli olisi varmaan tarkoituksiini suht kohdillaan. Vai miten 17/20 käyttäytyy kaupunkiajossa?
Viimeksi muokannut MJ, 5.3.2009 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kyllä mullaki toi kolpero rupee viheltää mut luulin et se on ihan normaalia turbon ääntä vhssss. kuuluuko toi ääni kuinka lujasti sulla tonne hyttiin? että tarviiko ihan silmät suljettuina kuunnella vai että oikee saattuu korviin ;D
Kyllä se kuuluu ihan kohtuullisen hyvin jo se vihellys, ei korviin satu mutta huomiota alkaa herättää ainakin itsessä. . Aikasemmin kuului lähinnä turbon lähtiessä ahtamaan siellä alle 2000rpm kierroksilla. Tänään evryn kanssa tarjosin sinne 4000rpm tuntumaan (kun oli vähän pitoakin siellä täällä :) ja tuuletuksen ollessa päällä kuului ujellus aika selvään sinne korkeille kierroksille. Vähän taas tuntui kone virkoavan parin kiihdytyksen jälkeen.
Ahdinta on varuilta hakusessa jo, pitää tossa siskon miestä vähän hätyytellä kaveriks, jos on vaihto tulossa niin tarvii itse turata kolmea päivää yhden mutkan takia :D toivottavasti menis kesälle asti kuitenkin, pakokaasutestistä kun selvittiin kuitenkin ehjin nahoin parisen viikkoa sitten.
Päivitetään hieman topiccia. Pistin taas vaihteen vuoksi täyden tankillisen sekaan jo viime talvelta tuttua Sonaxin valmistamaa diesel järjestelmän puhdistusainetta ja tein pari pitempää reissua sisältäen moottoritieajoa noin 50km, muuallahan tahtoo olla ne 80 km/h rajoitukset täälläpäin Suomea.
Nelosvaihteella mentiin useita kymmeniä kilometrejä tarjoten välillä kierrosta reippaasti myös kolmosvaihdetta käyttäen. Vedot paranivat oikein reilusti varsinkin kierroksilla ja turbon ääni vaimeni lähes olemattomiin 2000-3000rpm.
Vaimeampaa vihellystä kuuluu vain ahtimen lähtiessä ahtamaan siellä jossain 1500rpm alkaen evry päällä. Ei siis enää puske muiden työäänien läpi moottoritie nopeuksissakaan, kuten aikaisemmin.
Myöskin aikaisemmin mainitsematta jäänyt hieman metallisen oloinen ääni turbolta kylmällä koneella kaasua painettaessa on hävinnyt, tähän myös liittyi tehon puutetta äänen kuuluessa. Ahtimen sakkausääni? En todellakaan tiedä miltä se voisi kuulostaa vaikka olen siitä lukenut. Vikatilasta ei tietoakaan lämpimällä koneella vaikka kuinka tarjoaa kierrosta isommalla vaihteella sinne punarajalle saakka.
Arvauksia mitä korjaantui? Putkesta varmaan lähti karstat mäkeen (pakopaineet pienemmät?), mutta mitä muuta? Vnt ohjaus alkoi taas toimimaan? Suuttimet alkavat k*semaan polttoainetta ilman lisäaineita/iän myötä? Mainitsematta jäänyt myös auton lähes 300tkm mittarilukema ilman turbon vaihtoa.
Turboa ja suuttimia varmaan päivitellään ihan rahatilanteen ja ajan myötä. Ohjelmointiinhan se kaikki taas johtaa, joten rahaa sinnekin tarvitaan :)
Edit: Sen verran vielä, että työkaveri heitti ilmoille ajatuksen turbon löystymisestä pakosarjasta, joka voisi osin aiheuttaa kuvaillut oireet. Vaikeaa tietysti uskoa tehtaan jäljiltä, mutta kertahan se ensimmäinenkin.
Edit 2: Öljyä ei ole kuluttanut hälyttävän paljon viimeiseen 3000km, joten varmaan yksi näistä harvoista hyvistä ennusmerkeistä lienee tämä.
Nelosvaihteella mentiin useita kymmeniä kilometrejä tarjoten välillä kierrosta reippaasti myös kolmosvaihdetta käyttäen. Vedot paranivat oikein reilusti varsinkin kierroksilla ja turbon ääni vaimeni lähes olemattomiin 2000-3000rpm.
Vaimeampaa vihellystä kuuluu vain ahtimen lähtiessä ahtamaan siellä jossain 1500rpm alkaen evry päällä. Ei siis enää puske muiden työäänien läpi moottoritie nopeuksissakaan, kuten aikaisemmin.
Myöskin aikaisemmin mainitsematta jäänyt hieman metallisen oloinen ääni turbolta kylmällä koneella kaasua painettaessa on hävinnyt, tähän myös liittyi tehon puutetta äänen kuuluessa. Ahtimen sakkausääni? En todellakaan tiedä miltä se voisi kuulostaa vaikka olen siitä lukenut. Vikatilasta ei tietoakaan lämpimällä koneella vaikka kuinka tarjoaa kierrosta isommalla vaihteella sinne punarajalle saakka.
Arvauksia mitä korjaantui? Putkesta varmaan lähti karstat mäkeen (pakopaineet pienemmät?), mutta mitä muuta? Vnt ohjaus alkoi taas toimimaan? Suuttimet alkavat k*semaan polttoainetta ilman lisäaineita/iän myötä? Mainitsematta jäänyt myös auton lähes 300tkm mittarilukema ilman turbon vaihtoa.
Turboa ja suuttimia varmaan päivitellään ihan rahatilanteen ja ajan myötä. Ohjelmointiinhan se kaikki taas johtaa, joten rahaa sinnekin tarvitaan :)
Edit: Sen verran vielä, että työkaveri heitti ilmoille ajatuksen turbon löystymisestä pakosarjasta, joka voisi osin aiheuttaa kuvaillut oireet. Vaikeaa tietysti uskoa tehtaan jäljiltä, mutta kertahan se ensimmäinenkin.
Edit 2: Öljyä ei ole kuluttanut hälyttävän paljon viimeiseen 3000km, joten varmaan yksi näistä harvoista hyvistä ennusmerkeistä lienee tämä.
150km matka-ajon jälkeen öljyn pinta edelleen 2/3 tikulla mitattuna, eli siinä on öljyn kulutus noin 3500tkm matkalle. Pitää käydä kyllä ajan salliessa pyörähtämässä siellä ja kyselemässä "päivän" tarjousta ahdin puolelle :Dmatka-ajossa haihtuu vedet ja polttoaineet öljyn seasta ja todellinen tilanne tulee esille. Tule näyttämään autoa, niin katsotaan tilanne.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa