Käynnistymisen varmistaminen talvella.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jussim
-

Käynnistymisen varmistaminen talvella.

ViestiKirjoittaja jussim » 25.1.2009 14:31

Vag diesel tietäjät voisivat koota tähän pienimuotoisen muistion/ohjeistuksen tämmöisille "peukku suussa tyypeille"...Kuten itsekin olen.

Eli, talven "yllättäessä" ja vag ei käynnisty, mitä tehdä?
Vaihda hehkutulpat.Mitä välineitä tarvitsen? Miten vaihto tapahtuu, vaiheittain?
Vaihda naftasuodatin. Mitä, miten, mistä, millä?
Vaihda akulle/-lta menevät piuhat. Kuinka paksua? Mistä saa?Mitä liittimiä tarvitaan?
Pumpun ajoitus. Tammer diesel auttaa..:)

Tietysti muitakin kikkakolmosia voi satuilla jos siltä tuntuu, mutta tuossa oli nuo "tärkeimmät" ja joiden parissa itse olen paininut lähipäivät. Tuntuu ettei yhtään vaihetta saa valmiiksi ennenkuin on käynyt 3-4 krt motonetissa hakemassa täydennystä, ja sitten ruvetaan miettimään miten ****ssa tuon saa tuolta auki..

Onko tässä mitään järkeä vai olenko sevverran menetetty tapaus, että suosittelette vaihtamaan merkkiä ja menemään muille foorumeille kiusaamaan viksumpia? ja ettei unohdu niin :)

leinoan
-

ViestiKirjoittaja leinoan » 25.1.2009 14:49

Hehkut lähtee ihan normaalilla lenkkiavaimella, paitsi vasemmassa laidassa jää yksi niin ahtaaseen paikkaan, että ei mahtunut tulemaan ulos ennenkuin otin pumpun löysälle ja käänsin sitä taakse päin saadakseni lisää tilaa, myös yksi suutin piti ottaa irti ja siihen piti tehdä itse hylsystä katkaisemalla työkalu, uusi olisi maksanut 30 e, on muistaakseni 27 mm.Pumppua kun kääntelee niin tarkkaan pitää merkata paikka. Eli jos epäilet,että pumppu pitää käyttää ajoitusessa niin vaihdata samalla ne hehkut ammattilaisella, ei paljon kustannusta lisää siinä kohden. Jos ei ole asiaa ammattilaiselle niin onnistuuhan se kun tietää mitä tekee ja hyvällä tuurilla pumppu saattaa olla "taka-asennossa" ja näin ollen hehkut saa vaihdettua pumppuun koskematta.

A.Paaaho
-

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 25.1.2009 14:53

Tuntuu olevan yleinen vika näissä tuo virta/maa piuhojen hapettuminen. Työkaverikin oli kerennyt vaihtaa akun, startin ja hehkut kun auto ei ollut kunnolla startannut. Käskin käydä nuo johdot läpi ja sieltähän se vika löyty. Itsellä oli kans sama vika että ei startannut ja kävin mielestäni läpi maadoituspiuhat akulta runkoon ja siitä koneeseen. Virtapiuhan akulta startille mutta ei auttanut. Tutkittuani asiaa mulla oli jääny tuo startin releeltä laturille menevä piuha käymättä läpi. Eli johdot jotka kannattaa käydä vaikka ihan ennakoivana huoltona läpi on
-Maadoitus akulta runkoon ja siitä koneeseen.
-Virta piuha laturilta akulle, akusta startin releelle ja releelta startille.
-Akku kengät.

Kaikki liitokset kannattaa käydä huolella vaikka hiomapaperin kanssa läpi.

Edit: Niin ja hehkujen kunnonhan voi tarkastaa seuraavan ohjeen mukaan ennen kun alkaa niitä irrottelemaan
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=483553

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”