Octavia 1.9 TDI 81KW

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Killeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.1.2009 10:42

Octavia 1.9 TDI 81KW

ViestiKirjoittaja Killeri » 25.1.2009 10:56

Teen ensi viikolla kaupat kyseistä autosta ja katselin tuossa eri bokseja, jolla saisi autosta enemmän tehoja irti.

Olen lukenut aika paljon boksin ja lastun eroista, mutta haluan myös sen helpon mahdollisuuden saada auto vakioksi, vaikka lastu näyttäisi tuovan paremmin tehoa ja vääntöä.

Eli kertokaapas ostanko millaisen boksin ja millaisia kokemuksia erityisesti tässä 110hv koneessa teillä on ollut?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.1.2009 11:14

kyllä siihen kunnon ohjelmaan voi laittaa vakio-ohjelman samaan, eli vag-comilla pääset muutamassa sekunnissa vaihtamaan auton vakioksi jos jostain syystä niin haluaa ;)
boxeja jatkuvasti myynnissä niin kyllä sekin niistä kertoo jotain, ja haulla löytyy tietoa, ei vaan kovinkaan positiivista

Killeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.1.2009 10:42

ViestiKirjoittaja Killeri » 25.1.2009 12:00

Mikä niissä bokseissa on niin huonoa vs lastuihin että niitä ei kannata miettiä?

Onko kuopion seudulla joku hyvä firma jossa lastun saisi laitettua, boksin nyt osaa varmaan itsekin laittaa?

Ja miten noi octaviat muuten ovat kestäneet, että onko mitään erikoista mitä kannattaa tarkastaa tai vaihtaa ennen kuin pamahtaa?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.1.2009 12:53

Findiesel

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 26.1.2009 1:07

Eiköhän tuo kestänä sen puoli miljoonaa kilometriä jos et ihan kolmeasataa heppaa ota siitä ja vaihdat öljyt kerran vuoteen.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.1.2009 8:35

Samaisella koneella oleva octavia on tallissa. Järkevämpää on mielestäni rakennella sinne evry, kuin hankkia boksi.

Jakopään rensselit nyt ainakin kannattaa tarkistaa. Onko kaikki vahdettu ajallaan ja perusteellisesti (mm. vesipumppu yms.). Muutenhan tuo vaikuttaisi olevan varsin varma kone. Turbon VNT-siipien kehuvat jossain vaiheessa jumivan. Sinänsä fittumaista, että se turbo on integroitu pakosatsiin. Kokeile ainakin muutaman kerran kunnon vetoja siten, että kierrokset nousevat lähelle punaisen rajaa. Jos vikatilaan pukkaa, niin vika luultavammin siellä turbossa. Voinee joillain kommervenkeilla myös puhdistaa, vaikka pakosatsissa onkin kiinni?

Kuluvia osiahan noista tietysti menee, kuten niveliä ja muita alustan osia silloin tällöin. Ei kuitenkaan lähellekään Passatti-tahtia. Kaikki hallintalaitteet kun testailee myös, niin aika varma hankinta.

Ainiin, hanki siihen sitten kunnollinen pohjapanssari, niin säästyt monelta harmilta.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.1.2009 8:40

kunnon putsaus on paras apu vnt:lle jos jumittaa, turbo irti ja auki...itellä 110 heppanen kans liki 400tkm noin tuplatehoilla ajeltu vajaa 100tkm eikä vielä oo porsinu =) .. killeri laitoin privaa

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.1.2009 9:11

Onko Borassa AHF vai AFN kone? Jos AFN, niin silloinhan tuo toki onnistuu helpostikin, turbon kun tosiaan saa irti.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.1.2009 9:49

eikös poikittaisis oo ahf ja pitkittäisi afn yleisesti ottaen

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 26.1.2009 10:48

Tuon ikäisissä kyllä. Ja ovat vieläpä ihan eri "sukupolven" koneitakin.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 26.1.2009 11:33

Miten niin eri sukupolven koneita?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.1.2009 11:53

Eikös nuo ole melko identtisiä pumpparikoneita molemmat?

EDIT: mökellys korjattu alempana
Viimeksi muokannut Petteri, 26.1.2009 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 26.1.2009 11:59

afn ei ole pumpparia nähnytkään.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 26.1.2009 12:15

AHF on 110hv jakajapumpullinen ja uudempaa sukupolvea, AFN vanhempaa sukupolvea oleva 110hv jakajapumppu ns, väliakselikone. Tarkkuutta asioihin pojat

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.1.2009 13:58

nojuu mut tosa yhteydes en aatellu et noin tarkkaan tarvis kirjuutella mut kait ols tarvinnu =) jokatapauksessa toi octavian kone on ahf tai asv...

petri m
-
Viestit: 307
Liittynyt: 8.3.2006 18:28

ViestiKirjoittaja petri m » 26.1.2009 14:10

eerop

onkos tossa ahf moottorissa sellanen ohjainrulla siinä mistä esim. afn lähtee apuakseli?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 26.1.2009 14:21

Pahoittelen, tarkoitin nimenomaan, että jakajapumpullisia molemmat, eivät siis pumppusuutinkoneita kumpikaan.

Pointti tuossa kyselyssä Boran suhteen oli, että onko siinä pakosarjaan integroitu vai interoimaton turbo? Jos ei ole integroitu, niin puhdistaminen on helpompaa. Mielenkiintoista olisi kuulla miten puhdistus onnistuu integroidussa (AHF) koneessa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.1.2009 15:31

Kaikissa VNT borissa se pakopesä on integroitu pakosarjaan. Samalla tavalla turbo irti ja pakosarja/pakopesä erilleen ja eikun puhdistamaan.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 26.1.2009 17:00

Itellä -01 110 tdi ASV moottorilla. Ainakaan siinä mitään suurempaa ollut.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 26.1.2009 22:34

Itellä kans -01 ASV. Ei suurempia murheita paitsi turbon jumittaminen ja kansiremppa piti tehdä(luultavasti johtui boksista).

Killeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.1.2009 10:42

ViestiKirjoittaja Killeri » 26.1.2009 22:43

Kiitos vinkeistä, Soittelin tuolle EMJ Powerin kaverille kun viereisessä työpaikassa aina vierailee niin saatan ottaa siitä ohjelman.

Kiinnostaisi kyllä tuo suuttimienkin vaihto ja muu pikku viritys että onko järkiviä ehdotuksia? Mitä esim suuttimien vaihdolla saisi paremmaksi ja mitä kustantaa ja kannattaako muut viritykset tehdä ensin ennen kuin lastuttaa?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 27.1.2009 11:08

kyllä siihen kunnon ohjelmaan voi laittaa vakio-ohjelman samaan, eli vag-comilla pääset muutamassa sekunnissa vaihtamaan auton vakioksi jos jostain syystä niin haluaa ;)


Vaikka VAG-COM:lla paljon tekeekin niin ei kyllä moottorinohjaimen softaa vaihdeta useammassakaan sekunnissa. Vaatii toisenlaiset vehkeet tuo homma. Mutta totta on että on olemassa monellakin lastunvalmistajalla tarjolla laitteita joilla pysty vaihtelemaan ainakin viri ja vakio ohjelman välillä. Ekana tulee mieleen Revo, BSR, Rica...

Toiset tarjoavat erillistä laitetta ohjelmointiin ja joillakin on ollut mahdollista vakkarin kytkimillä vaihtaa ohjelman välillä. Jälkimmäinen taisi olla käytössä silloin kun vielä piiri vaihdettiin ECU:n sisälle ja samalla laitettiin jotain kryptaus piiriä jolla tuo softan vaihto pystyttiin samalla hanskaamaan.

Mikä niissä bokseissa on niin huonoa vs lastuihin että niitä ei kannata miettiä?


Itselläni ei noista moottorinohjeimen huijaus bokseista ole käytönnön kokemusta mutta käsittääkseni pelaavat niin että moottorinohjaimen lukemia antureiden arvoja muutetaan eli huijataan moottorinohjainta olemaan jossain muussa tilassa missä se oikeasti on ja näin syöttämään enemmän polttoainetta. Lastun tekee paremmaksi se että sillä on ohjaimen toimintaa muutettu suoraan softasta.

Kannattaako muut viritykset tehdä ensin ennen kuin lastuttaa


Ensin mekaaniset muutokset ja sitten moottorinohjaimen softa säädetään kohdalleen jotta muutoksista saadaan hyöty irti. Jos rautaa muutetaan paljon niin yksilöllinen juuri autoasi varten penkissä säädetty softa on tarpeen. Suuttimien tai turbon vaihto ainakin vaatii niille sopivan softan.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 27.1.2009 11:56

kyllä siihen kunnon ohjelmaan voi laittaa vakio-ohjelman samaan, eli vag-comilla pääset muutamassa sekunnissa vaihtamaan auton vakioksi jos jostain syystä niin haluaa ;)


Vaikka VAG-COM:lla paljon tekeekin niin ei kyllä moottorinohjaimen softaa vaihdeta useammassakaan sekunnissa.


Kyllä tuo Terzin kirjoittelema ihan paikkansa pitää;
valtaosassa Vw dieseleiden Ecuista eri koodauksella valitaan onko käytössä esim.automaatti-/manuaalivaihteisto.

Tätä ominaisuutta hyväksi käyttäen pystyy sitten Vag-comilla vaihtamaan vakion- ja viri-ohjelman välillä..
Tällä tavoin tehtyä ohjelmaa saa mm. allekirjoittaneelta.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 27.1.2009 12:02

no sitten pitää esittää pahoittelut, enpä tuohon ole törmännyt vaikka joskus vag-com:lla tullut leikittyä. Tuo lienee vain dieseleiden ominaisuus?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.1.2009 13:57

Se riippuu ihan siitä millainen ohjelma on..
Kannattaa käydä piipahtaa siinä Tdifreakin pajalla.

Killeri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 25.1.2009 10:42

ViestiKirjoittaja Killeri » 30.1.2009 20:42

Ollaan tuossa TDIfreakin kanssa juteltu ja näyttää sille että sieltä se ohjelma otetaan.
Onko kellään omakohtaista kokemusta LTR-racingin ohjelmasta?

henkkasavosta
-
Viestit: 319
Liittynyt: 19.5.2006 23:45

ViestiKirjoittaja henkkasavosta » 30.1.2009 21:16

Toimii, ja saa lisää tehoa.

Autoa säädetään vielä asiakkaan toiveiden mukaan, esimerkiksi vääntöjä rajaamalla. Miulle säädettiin auto arkiajoon hyväksi, eli pintakaasulla "mitään ei tapahdu", ahdot ja syötöt ovat minimissä. Tuo säästää komponentteja arkiajossa.

...kaasua painamalla ahdot pompsahtaa, ja maisema vaihtuu.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 30.1.2009 22:44

kyllähän tuo tuntuu pelaavan ihan moitteetta ltr:n ohjelmalla. toki eipä minun autoa paljoa voi verrata näihin normi vireihin, on jo vähän överi muutenkin

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 31.1.2009 9:16

Vai LTR-racing, Tdifreak-tuning ja Aligator-motorsport. Voi tätä nimimerkkien ihmeellistä maailmaa...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.1.2009 9:39

Elämä on


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa