Octavia 1.9 TDI 81KW
Valvoja: ffp jäsenet
Octavia 1.9 TDI 81KW
Teen ensi viikolla kaupat kyseistä autosta ja katselin tuossa eri bokseja, jolla saisi autosta enemmän tehoja irti.
Olen lukenut aika paljon boksin ja lastun eroista, mutta haluan myös sen helpon mahdollisuuden saada auto vakioksi, vaikka lastu näyttäisi tuovan paremmin tehoa ja vääntöä.
Eli kertokaapas ostanko millaisen boksin ja millaisia kokemuksia erityisesti tässä 110hv koneessa teillä on ollut?
Olen lukenut aika paljon boksin ja lastun eroista, mutta haluan myös sen helpon mahdollisuuden saada auto vakioksi, vaikka lastu näyttäisi tuovan paremmin tehoa ja vääntöä.
Eli kertokaapas ostanko millaisen boksin ja millaisia kokemuksia erityisesti tässä 110hv koneessa teillä on ollut?
Mikä niissä bokseissa on niin huonoa vs lastuihin että niitä ei kannata miettiä?
Onko kuopion seudulla joku hyvä firma jossa lastun saisi laitettua, boksin nyt osaa varmaan itsekin laittaa?
Ja miten noi octaviat muuten ovat kestäneet, että onko mitään erikoista mitä kannattaa tarkastaa tai vaihtaa ennen kuin pamahtaa?
Onko kuopion seudulla joku hyvä firma jossa lastun saisi laitettua, boksin nyt osaa varmaan itsekin laittaa?
Ja miten noi octaviat muuten ovat kestäneet, että onko mitään erikoista mitä kannattaa tarkastaa tai vaihtaa ennen kuin pamahtaa?
Samaisella koneella oleva octavia on tallissa. Järkevämpää on mielestäni rakennella sinne evry, kuin hankkia boksi.
Jakopään rensselit nyt ainakin kannattaa tarkistaa. Onko kaikki vahdettu ajallaan ja perusteellisesti (mm. vesipumppu yms.). Muutenhan tuo vaikuttaisi olevan varsin varma kone. Turbon VNT-siipien kehuvat jossain vaiheessa jumivan. Sinänsä fittumaista, että se turbo on integroitu pakosatsiin. Kokeile ainakin muutaman kerran kunnon vetoja siten, että kierrokset nousevat lähelle punaisen rajaa. Jos vikatilaan pukkaa, niin vika luultavammin siellä turbossa. Voinee joillain kommervenkeilla myös puhdistaa, vaikka pakosatsissa onkin kiinni?
Kuluvia osiahan noista tietysti menee, kuten niveliä ja muita alustan osia silloin tällöin. Ei kuitenkaan lähellekään Passatti-tahtia. Kaikki hallintalaitteet kun testailee myös, niin aika varma hankinta.
Ainiin, hanki siihen sitten kunnollinen pohjapanssari, niin säästyt monelta harmilta.
Jakopään rensselit nyt ainakin kannattaa tarkistaa. Onko kaikki vahdettu ajallaan ja perusteellisesti (mm. vesipumppu yms.). Muutenhan tuo vaikuttaisi olevan varsin varma kone. Turbon VNT-siipien kehuvat jossain vaiheessa jumivan. Sinänsä fittumaista, että se turbo on integroitu pakosatsiin. Kokeile ainakin muutaman kerran kunnon vetoja siten, että kierrokset nousevat lähelle punaisen rajaa. Jos vikatilaan pukkaa, niin vika luultavammin siellä turbossa. Voinee joillain kommervenkeilla myös puhdistaa, vaikka pakosatsissa onkin kiinni?
Kuluvia osiahan noista tietysti menee, kuten niveliä ja muita alustan osia silloin tällöin. Ei kuitenkaan lähellekään Passatti-tahtia. Kaikki hallintalaitteet kun testailee myös, niin aika varma hankinta.
Ainiin, hanki siihen sitten kunnollinen pohjapanssari, niin säästyt monelta harmilta.
Eikös nuo ole melko identtisiä pumpparikoneita molemmat?
EDIT: mökellys korjattu alempana
EDIT: mökellys korjattu alempana
Viimeksi muokannut Petteri, 26.1.2009 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pahoittelen, tarkoitin nimenomaan, että jakajapumpullisia molemmat, eivät siis pumppusuutinkoneita kumpikaan.
Pointti tuossa kyselyssä Boran suhteen oli, että onko siinä pakosarjaan integroitu vai interoimaton turbo? Jos ei ole integroitu, niin puhdistaminen on helpompaa. Mielenkiintoista olisi kuulla miten puhdistus onnistuu integroidussa (AHF) koneessa.
Pointti tuossa kyselyssä Boran suhteen oli, että onko siinä pakosarjaan integroitu vai interoimaton turbo? Jos ei ole integroitu, niin puhdistaminen on helpompaa. Mielenkiintoista olisi kuulla miten puhdistus onnistuu integroidussa (AHF) koneessa.
Kiitos vinkeistä, Soittelin tuolle EMJ Powerin kaverille kun viereisessä työpaikassa aina vierailee niin saatan ottaa siitä ohjelman.
Kiinnostaisi kyllä tuo suuttimienkin vaihto ja muu pikku viritys että onko järkiviä ehdotuksia? Mitä esim suuttimien vaihdolla saisi paremmaksi ja mitä kustantaa ja kannattaako muut viritykset tehdä ensin ennen kuin lastuttaa?
Kiinnostaisi kyllä tuo suuttimienkin vaihto ja muu pikku viritys että onko järkiviä ehdotuksia? Mitä esim suuttimien vaihdolla saisi paremmaksi ja mitä kustantaa ja kannattaako muut viritykset tehdä ensin ennen kuin lastuttaa?
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
kyllä siihen kunnon ohjelmaan voi laittaa vakio-ohjelman samaan, eli vag-comilla pääset muutamassa sekunnissa vaihtamaan auton vakioksi jos jostain syystä niin haluaa ;)
Vaikka VAG-COM:lla paljon tekeekin niin ei kyllä moottorinohjaimen softaa vaihdeta useammassakaan sekunnissa. Vaatii toisenlaiset vehkeet tuo homma. Mutta totta on että on olemassa monellakin lastunvalmistajalla tarjolla laitteita joilla pysty vaihtelemaan ainakin viri ja vakio ohjelman välillä. Ekana tulee mieleen Revo, BSR, Rica...
Toiset tarjoavat erillistä laitetta ohjelmointiin ja joillakin on ollut mahdollista vakkarin kytkimillä vaihtaa ohjelman välillä. Jälkimmäinen taisi olla käytössä silloin kun vielä piiri vaihdettiin ECU:n sisälle ja samalla laitettiin jotain kryptaus piiriä jolla tuo softan vaihto pystyttiin samalla hanskaamaan.
Mikä niissä bokseissa on niin huonoa vs lastuihin että niitä ei kannata miettiä?
Itselläni ei noista moottorinohjeimen huijaus bokseista ole käytönnön kokemusta mutta käsittääkseni pelaavat niin että moottorinohjaimen lukemia antureiden arvoja muutetaan eli huijataan moottorinohjainta olemaan jossain muussa tilassa missä se oikeasti on ja näin syöttämään enemmän polttoainetta. Lastun tekee paremmaksi se että sillä on ohjaimen toimintaa muutettu suoraan softasta.
Kannattaako muut viritykset tehdä ensin ennen kuin lastuttaa
Ensin mekaaniset muutokset ja sitten moottorinohjaimen softa säädetään kohdalleen jotta muutoksista saadaan hyöty irti. Jos rautaa muutetaan paljon niin yksilöllinen juuri autoasi varten penkissä säädetty softa on tarpeen. Suuttimien tai turbon vaihto ainakin vaatii niille sopivan softan.
kyllä siihen kunnon ohjelmaan voi laittaa vakio-ohjelman samaan, eli vag-comilla pääset muutamassa sekunnissa vaihtamaan auton vakioksi jos jostain syystä niin haluaa ;)
Vaikka VAG-COM:lla paljon tekeekin niin ei kyllä moottorinohjaimen softaa vaihdeta useammassakaan sekunnissa.
Kyllä tuo Terzin kirjoittelema ihan paikkansa pitää;
valtaosassa Vw dieseleiden Ecuista eri koodauksella valitaan onko käytössä esim.automaatti-/manuaalivaihteisto.
Tätä ominaisuutta hyväksi käyttäen pystyy sitten Vag-comilla vaihtamaan vakion- ja viri-ohjelman välillä..
Tällä tavoin tehtyä ohjelmaa saa mm. allekirjoittaneelta.
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 319
- Liittynyt: 19.5.2006 23:45
Toimii, ja saa lisää tehoa.
Autoa säädetään vielä asiakkaan toiveiden mukaan, esimerkiksi vääntöjä rajaamalla. Miulle säädettiin auto arkiajoon hyväksi, eli pintakaasulla "mitään ei tapahdu", ahdot ja syötöt ovat minimissä. Tuo säästää komponentteja arkiajossa.
...kaasua painamalla ahdot pompsahtaa, ja maisema vaihtuu.
Autoa säädetään vielä asiakkaan toiveiden mukaan, esimerkiksi vääntöjä rajaamalla. Miulle säädettiin auto arkiajoon hyväksi, eli pintakaasulla "mitään ei tapahdu", ahdot ja syötöt ovat minimissä. Tuo säästää komponentteja arkiajossa.
...kaasua painamalla ahdot pompsahtaa, ja maisema vaihtuu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa