Polo 1,9 SDi -97 käynnistysongelma!!!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

Polo 1,9 SDi -97 käynnistysongelma!!!

ViestiKirjoittaja beactive » 20.1.2009 13:42

eli ostin tuommoisen volkkarin, hehkun merkkivalo palaa alle sekunnin eikä eritäkään käynnistyä. edellinen omistaja ohjeisti starttipilottia laittamaan ilmanputsariin ja käynnistyy... ajossa toimii hyvin, mutta tuo käynnistäminen saisi kyllä ihan hehku-starttaus -periaatteella toimia.

onko kokemuksia, missä vika? hehkut, rele, antureita...?

ajokilla jo 440 tkm ajettu vaan vielä kait tuolla talven yli mennään?

Jooseppi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 29.11.2007 13:39

ViestiKirjoittaja Jooseppi » 20.1.2009 14:25

Hehkujen kunto? Ja kannattaa tarkistaa myös hehkutuksen sulakkeen kunto (konehuoneen takaosassa kuskin kohdalla läpinäkyvän kannen alla oleva 50 A:n metallisulake). Mullakin oli muutama talvi sitten hehkutusongelmaa ja vasta sulaneen muovin käry kiinnitti huomiota tuohon sulakkeeseen. Tilanne oli siinä vaiheessa jo sellainen että se hehkun releboksi, joka on sen sulakkeen alapuolella, oli jo sulanut sen verran että se poltti sulaketta jatkuvasti. Uusi kikkare merkkiliikkeestä "sopivaan hintaan" ja sille virta suoraan akulta, niin sen jälkeen on pelittänyt...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 20.1.2009 14:51

Pumpun ajoitus....

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 20.1.2009 18:20

hehkuista en tiedä, mutta lämpimästä alle sekunnin hehkuvalo palaa eikä lähe, ei yritäkään, käyntiin.

konepellin alla iso rautasulake on ok, kuten muutkin sulakkeet.

voiko olla rele 19? tai sen konepellin alla ison sulakkeen alla oleva mötikkä, liekö kallis?

kannattaisiko mittauttaa testerissä?

latauksen merkkivalo palaa alle 1500 kierroksessa, vaan voi alla hihna löystynyt, laturi uusittu 2007.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 20.1.2009 19:32

Jos ei kerran lämpösenäkään lähde,niin ei siinä kohdassa ainaskaan sitten hehkuista johdu,lämpösenä noi ei hehkuja tarvitse.
Lähteekö se pilotilla sitten hyvin lämpösenä?,käryääkö?
Kannattaisi se ajoitus tarkastaa.
Laturinhihnassa on automaattikiristys,olisko jännitteensäädin viallinen?

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 20.1.2009 22:08

sen verran sain tutkittua lisää, että kun otan lämpöanturin pistokkeen irti, hehkuttaa paaaaljon pitempään ja rele 109 naksaa kai kuin pitääkin, mutta ei käynnisty edelleenkään. olisikohan hehkut niin loppu?

jos pumpun ajoitus pielessä, oireilisikohan näin.

käynnistyssumutteella lähtee heti käyntiin, savuuttaa kyllä ainakin kylmänä sinistä savua.

eli lämpöanturi rikki?

taitanee olla aiheellista uusia anturi/rele/hehkut ainakin tulevaisuutta ajatellen... onko hehkutuksessa muita "äybokseja" jossain?

---jospa se vielä käynnistyy omin avuin..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 21.1.2009 0:32

Käyntiin kun saat niin tupruttaa sinertävää, kenties harmaatakin, kitkeränhajuista utua? Jos, niin pumpun ajoitus sielä ainaki mättää.

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 21.1.2009 14:36

NO NIIN!

polosta hehkut testattu, virran kun laittaa päälle, niin toimivat, hehkuvat nätisti.
eli hehkutus toimii.

käynnisty ei omin avuin, vaan starttisumua ilmanputsariin ja sitten pelaa ja käy, mutta kun sammuttaa ja starttaa heti, ei yritäkään!!!

voisiko olla polttoaineen saannissa ongelma?

onko jotain relettä tai muuta missä vika voisi olla, vai se jo aiemmin mainittu ajoitusvika?

nyt siis hehkut tarkistettu, ovat ok.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 21.1.2009 16:36

Tarkasta nyt vaan se ajoitus,niin pähkäillään sitte lisää,tuskin polttoaineen saannissa vikaa.Pilotti vaan syttyy helpommin kuin löpö,niin sen takii lähtee sen kanssa heti käyntiin,vaikka ajoitus olisikin pielessä.
Voihan sen naftaputsarinkin vaihtaa,ei paljon kustanna.

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 21.1.2009 18:41

huomenna aika ajoituksen tarkistukseen varattu, toivotaan parasta...
ei kai se kone nyt väljyyden takia noin tee, vw diesel...

ainakin ennen kesti 600 tkm ihan ilman muuta...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 21.1.2009 18:58

Tuolla pilotilla sen saa helposti p**kaks.
Jos IQ on liika suurella niin on huono lähtemään käyntiin.
Jokatapauksessa ääni ajoitukselle :)

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 22.1.2009 19:01

EI Poloinen toimi...

JAKOPÄÄN ajoitus tarkistettu, 1-2 hammasta olikin pielessä, vaan on nyt ok.

polttoainetta ei tule pumpun läpi startatessa, vaan kuitenkin lähtee käyntiin pienellä määrällä käynnistyssumutetta ilmanputsariin. ja toimii ihan suht hyvin, ehkä pieni "eläminen" kierroksissa ja vedossa, muttei sen kummemmin savuta/kolise.

ja edelleen lämpimänäkin; ei käynnisty ilman starttisumua jos sammutettu...

PUMPPUVIKA?

hehkut ok..

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 25.1.2009 5:24

Ettei olis männät vaan ottaneet venttiileihin kiinne,koska ajoitus on ollut pielessä.
Varmaan kampiakselin ja nokan suhde heittänyt.
Nyt sitte venat vähän solmussa,niin puristuksethan sieltä puuttuu.

Toivottavasti se nyt ei kuitenkaan näin ole,kunhan tossa tuli yöllä mieleen.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 25.1.2009 5:59

Lähteekö miten käyntiin työntämällä? Kuulostais vähän siltä että vois olla sähkövikaakin. Eli sammutinsolenoidilta katkeaa virta startatessa?

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 25.1.2009 10:17

edellinen omistaja oli "harjoitellut" jakohihnan vaihtoa, siksi ajoitus ei ollut ihan kohdallaan. en usko venttiili- ym vaurioon, nätisti käy ja vetää, ei vain käynnisty.

voivikohan se olla virtalukon pohjassa/sähköissä vika?

mites tuo sammutussolenoidi toimii, onkos se kaksitoiminen vai vain sammutus? jos sen pitää startatessa napsata auki, voi vika olla siinä?

pumput ihan turkasen kalliita, muuten..

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 25.1.2009 15:25

Sammutinsolenoidi aukeaa kun virrat laittaa päälle ja sulkeutuu kun virrat sammuttaa. Mutta jos esim virtalukon pohjassa vikaa niin katkaisee virran tuolta startatessa.

Toinen vaihtoehto vois olla että moottorin virta/maadoitus puolella kosketushämminkiä ja startti imaisee virtaa niin paljon että tuo solenoidi sulkeutuu.

Jos sen solenoidin näkee helpolla siitä syöttöpumpun päältä niin mittaa tuleeko jännitettä startatessa.

Miten testattu tuo ettei tule polttoainetta startatessa?

beactive
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.1.2009 13:30

ViestiKirjoittaja beactive » 25.1.2009 15:30

syöttöputket oli irti suihkuista startatessa, ei tullut dieseliä ollenkaan!

otin sammutussolenoidin irti, keskelläö jousi irtaallaan, onko siis rikki ja vika siinä?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 25.1.2009 15:45

Se kara saattaa jäädä sinne syöttöpumpun puolelle. Lähtee magneetilla ylös sieltä. Niin ja vikaa tuskin on itse solenoidissa koska käy muuten mut ei vain lähe omin voimin käyntiin.

Jätä se kara ja jousi pois siitä ja asenna takaisin. Kokeile sitten startata ja jos lähtee käyntiin niin vikaa sähköissä. Tuolla konstin ei kyl saa sammuun kun vaihteella jos imusarjassa ei ole sammutusläppää.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 25.1.2009 22:53

Sähköpumpullinen sammuu ilman solenoidiakin; kun syötöt menee "nolliin".

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 27.1.2009 17:25

Löpösuodatin kannattaa vaihtaa, kun ei paljoa maksa(muista myös täyttää se).
Solenoidille voi koittaa antaa sähköä suoraan akulta vaikka käynnistyskaapelilla jos ei muuta johtoa ole saatavilla ja kuunnella auto sammuksissa, että naksuuko se.

Huuber
-
Viestit: 14
Liittynyt: 9.11.2008 14:08

ViestiKirjoittaja Huuber » 27.1.2009 18:23

Löpösuodattimen letkujen tiivisteenä on/oli joku muovi/kumi/korkki?rengas/lukitsin?? Neuvoivat suodatinta ostaessa ottamaan muovisen tiivistelukitusrenkaan, vanha jää kuulemma aina falskaamaan ja imee ilma letkuliitoksista?

Mekaanikko98
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 23.2.2020 11:44

Re: Polo 1,9 SDi -97 käynnistysongelma!!!

ViestiKirjoittaja Mekaanikko98 » 23.2.2020 11:48

Hei osaisiko kukaan auttaa poolossa ei pala ollenkaan hehku valo 109 rele kunnossa saattaa syttyä välillä ja lähtee heti käyntiin mutta sitten kun sammuttaa ei taas näy hehku valoa nyt ei ole pariin päivään hehkuttanut ollenkaan ja kone huoneen 50 sulake on myös kunnossa


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa