Koko juttu alkoi, kun -15 pakkasella auto rykäisi aamulla työmatkalla risteyksessä kiihdyttäessä. Töissä tullessa paluumatkalla ilmiö toistui 2 kertaa ja VAG-COM kotona kiinni ja oheinen vikakoodi.
N259 -venttiiliä sitten räpläsin ja liittimiä tutkin - kaikki ok ja kansi kiinni. Liittimiin tuntui tulevan sähköä, samoin venan läpi menee sähköä, vastus n. 34 ohmia.
Sitten n. 400 km myöhemmin pakkasyön jälkeen (Eberillä lämmitettynä) käynnistyi laakista, mutta rykäisi ja sammui. Uusi yritys ja ei käynyt joutokäyntiä, vaan sammui. Kaasua painamalla kävi vajaata 2000 kierrosta melkein ok, mutta vetoa ei ollut, joten autolla ei voinut oikein ajaa. Kone sammuksiin, räpläystä tuon N259 liittimeen ja ei mitään ongelmaa. Saatoin kyllä tuossa välissä painaa hieman jarrupolkintakin, joten en osaa yhyttää ongelmaa ja sen poistumista aivan tarkasti, kun ei ollut sillä hetkellä soveliasta asiaa pohtia, vaan piti jatkaa matkaa.
Lisähöysteenä on jarruvalokytkin, joka reistaili viime kesänä (sain silloin avoimesta piiristä vikakoodin, en nyt). Rasvasin sitä sitten, kun ei tarvikkeena saanut sopivaa ja matka jatkui.
Noita N259 venttiilejä ei ole Laakkosella hyllyssä, joten päättelin siitä sen vian epätodennäköiseksi. Hintaakin olisi ollut suolaiset 75 €, joten ei viitsi kokeilemaan lähteä aivan turhaan. Netissä olisi vastaavaa myynnissä n. 5-osa hintaan ulkomailla.
Kysymys kuuluukin, että voisiko tuo viallinen jarruvalokytkin aiheuttaa tuollaista vikaa, että kone ei käy kunnolla? Tuo vikakoodi vähän ihmetyttää, kun se on vieläpä ajoittainen (intermittend). Vaihdoin nyt tuon jarruvalokatkaisimen koskematta N259:seen, joten tutkimukset ovat menossa.
19561 - valve flap for intake manifold; open or short to gnd
Valvoja: ffp jäsenet
Itse veikkaan tuosta lämpötian vaihtelusta johtuvaa kondensiota yhdistettynä tuohon moottorin lämmittämiseen. On saattanut sitten kosteus oikosulkea liittimen ajoittain ja imusarjan läppä on ollut kiinni ajoittain johtaen tuohon tukehtumiselta vaikuttavaan oireeseen.
Onko muilla ollut pakkasesta/lämpötilan vaihtelusta johtuvia sähkön aiheuttamia käyntiongelmia, jotka muistuttaisivat edes jotenkin tätä?
Onko muilla ollut pakkasesta/lämpötilan vaihtelusta johtuvia sähkön aiheuttamia käyntiongelmia, jotka muistuttaisivat edes jotenkin tätä?
Tein kokeen ja irroitin tuon N259 venttiilin sähköliittimen. Auto käynnistyi ja kävi normaalisti, ainoastaan sammuttaessa oli pieni ero äänessä. Enpä jaksa uskoa, että käyntihäiriöt olisivat johtuneet tuosta, vaan matalalla käyneistä kierroksista/jännitteestä olisi jotenkin generoitunut tuo vikakoodi.
Jarruvalokytkin on nyt vaihdettuna, joten seuraavia kovempia pakkasia odottelen mielenkiinnolla.
Jarruvalokytkin on nyt vaihdettuna, joten seuraavia kovempia pakkasia odottelen mielenkiinnolla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa