AGR Laturi, Startti ja mystinen nakutuskin
Valvoja: ffp jäsenet
AGR Laturi, Startti ja mystinen nakutuskin
Onkohan tuossa -99 AGR Borassa Boschin tekemä tuo laturi? Ainoat merkinnät mitä löysin laturin "päästä" muoviin kirjoitettuna on
120A 14V
028 903 028E
Onkohan tuommoiseen järkevää vaihtaa tuo jännitteensäädin (ilmeisesti hiilet tulee siinä samassa paketissa) vai suosiolla koko laturi kerralla? Autolla on ajettu n.270 000 ja orkkislaturilla mennään ja ei haittaisi yhtään vaikkei tarvisi kokonaiseen laturiin sijoittaa. Nyt alkaa lataus olla todella heikkoa joten kiirekin olisi niinkuin kaikilla aina :)
Kiitos jos osaatte auttaa!
120A 14V
028 903 028E
Onkohan tuommoiseen järkevää vaihtaa tuo jännitteensäädin (ilmeisesti hiilet tulee siinä samassa paketissa) vai suosiolla koko laturi kerralla? Autolla on ajettu n.270 000 ja orkkislaturilla mennään ja ei haittaisi yhtään vaikkei tarvisi kokonaiseen laturiin sijoittaa. Nyt alkaa lataus olla todella heikkoa joten kiirekin olisi niinkuin kaikilla aina :)
Kiitos jos osaatte auttaa!
Viimeksi muokannut Joonas, 27.11.2008 15:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juu, vähän kanssa selvittelin nii siltähän se vaikuttaa että se on Valeo. Purkamolla olisi Boschilainen n.200 tkm ajetusta AGR:stä ja merkiltään Bosch, siihen ilmeisesti simppelimpi homma tuo jännitteensäätäjän vaihto? Mitäs sanotte, ostanko tuon käytetyn n.50€+ Motonetistä jänitteensäädinpaketti (vaihdan sen jo valmiiksi varmuuden vuoksi ennen kuin laitan autoon) 17,90€ vaiko kokonaan uuden joka maksaa noin 200 euroa.
No ei tää nyt ihan yksinkertaista taas oo. Kävin ostamassa se Boschin ja nyt alkoi se jännitteensäätimen metsästys. Eipä tunnu just tuota mallia löytyvän, nyt kuitenkin tilattiin motonettiin semmoinen jonka myyjä epäili olevan sama. Ja Bosch se on mulla sittenkin omassa kiinni vakiona, kun jännitteensäätimen numero on sama. No ajattelin kuitenkin laittaa tämän uuden (käytetyn) laturin jännitteensäätimen kiinni orkkislaturiin ja katsoa lataako. Onnistuuko jännitteensääjän vaihto ilman laturin irroitusta, onkohan kokemusta? Sitten kunnostan tämän minkä ostin varalle kun orkkis lopettaa toimintansa :)
Jepjep, hienostihan meni tämä. Ajattelin että ois ollut suht bolt on homma mut vähän tökki. Vaihdoin tuon jännitteensäätäjän, hiilet olivat ok ja laitoin sen paikalleen. No sitten pistin auton käymään ja ajoin tallista ulos, ihmettelin ettei radio ole päällä ja mittarivalotkin on poissa. No sammutinpa kuitenkin siihen hetkeksi ja yritin käynnistää niin eipä lähtenyt. Yritti kyllä vähän mutta akku hiipui sitten kokonaan. Kaveri antoi sitten apuvirtaa ja käynnistettiin auto, mitattiin niin 10.8V latas, jos nosti kierrokset about 3 tonniin niin vähän yli 11V. Että ei kauhean paljoa. Ajoin autolla sitten pienen lenkin pelkät parkit päällä (xenonit tarvii enemmän virtaa) ja puhallin poissa sun muut härpäkkeet ja aina kun kytki vilkun niin mittarivalot vilkkuivat samassa tahdissa. Jarrua painettaessa kanssa mittarivalot häipyivät. No sitten käveltiin taas hakemaan apuvirta-auto ja startattiin sen avulla ja meinasin viedä auton kotipihaan odottamaan huomista. Siinä se kävi sitten ja aloin kuuntelemaan että kuinkas se noin ronksottaa, koneeseen tuli todella selvä lisänakutus ja sammutin auton siihen paikkaan ettei hajoa ainakaan enenpää. Mikähän ihme voi aiheuuttaa tuon nakutuksen? Pari kertaa yritettiin tönästä sitä käymään muttei onnistunut kun oli niin onneton vauhti, ei kai se voi vaikuttaa? Ääni on samanlainen kuin tommoisen jakajapumpputiisselin käynti muutenkin mutta metallisempi ja kovempi.
Hermot meni siihen paikkaan ja jätin auton sinne tallin pihaan. Pitää viedä korjaamolle laturin ja moniurahihnan vaihtoon mahdollisimman nopeasti. Tulipa taas säästettyä, paitsi hermoja!
Hermot meni siihen paikkaan ja jätin auton sinne tallin pihaan. Pitää viedä korjaamolle laturin ja moniurahihnan vaihtoon mahdollisimman nopeasti. Tulipa taas säästettyä, paitsi hermoja!
Auto on nyt ollut muutaman tunnin latingissa ja kävin äsken jysäyttämässä tulille sen ja kas kummaa sehän toimii ihan normaalisti :)! Tai laturihan ei lataa mutta muuten tuntuis pelaavan, kone käy ja raksuttaa niin kuin ennenkin. Hyvä juttu, uuden laturin kävin hakemassa (tai siis tehdaskunnostetun) 235 euroa maksoi paikallisessa autosähköliikkeessä kun motonetissä ei ollut. Huomenna olisi vaihtoaika aamusta niin pitäisi alkaa toimia. Oishan sen itsekin voinut vaihtaa mutta tältä erää riittää tusaaminen tuon osan kanssa. Mitenköhän startin vaihto tuollaiseen, onko paha rasti? Meinasin suosiolla vaihtaa uuden kun eihän noiden kunnostelussa näköjään mene kuin hermot. Se on tehnyt jonkun aikaa semmoista että rääkäisee kun kone on käynnistynyt. Kiitos kaikille auttaneille tuhannesti!!!
ohan sielä mut ei vaan ite nää järkee vaihtaa hiluja kun koko starttikaan ei mahdottomia maksa... eikä tuu ko paskaa niskaan töissäkin jos vaihtelee hiluja ja sitten startti muuten sattuu loppumaan =) ite korjailee noita romuja lähes kellon ympäri niin ei viitti tehdä samoja hommia moneen kertaan :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa