Vaihtelin jokin aika sitten caddyyn vaparidieselin tilalle kakkiksen 1.6td(59kw) koneen ja 5-lovisen laatikon. Tänäänpä sitten tankkasin ensimmäistä kertaa koneen vaihdon jälkeen ja kulutukseksi menneelle kahdelle viikolle muodostui huimat 6,95l/100km(edellinen tankkausjakso vanhalla koneella/koneen vaihto/uusi kone = 7,05l/100km). Ajot on 99% rauhallista työmatka-ajoa nopeuden vaihdellessa 80-100km/h välillä.
Vanhalla koneella ja nelilovisella laatikolla kulutus 5,5-6l/100km.
Koneeseen uusittu jakopää, ajoitukset on kohdallaan(pumpun ennakko 0,95), hehkut + rele vaihdettu, ilmansuodatin on myös uusi. Ahtoja(~1.4bar max.) tuosta on joku ruuvannut ja todennäköisesti myös syöttöjä(pumpussa myös ahdonalaisen syötön säätö). Ahdot matka-ajossa atasaisesti 0,5 baarin molemmin puolin hieman vauhdista riippuen. Ei kuitenkaan savuta tasakaasulla ajettaessa, mutta polkaestaessa pöläyttää toki mustaa kohtuudella. Myös kylmänä(ei tarvi olla kuin tällaiset +5C kelit niin arpoo hetken) käynnistyminen on hieman vaivalloista. Tuntuu myös, että ilmojen kylmetessä lisää tuosta kylmäkäynnistysvivusta "loppuu vara", kun sen saa jo nyt vetäistä oikestaan tappiin asti että lähtee suht jouheasti käyntiin kylmänä. Toisaalta, kun tuon vivun tunkee täysin sisään, käy kone todella raskaasti joutokäyntiä ja täryyttää pirusti. Lämpinä lähtee kyllä ihan mukisematta tulille.
Olisiko kenelläkään heittää villejä arvauksia suuren kulutuksen ja tuon suht heikon käynnistyvyyden suhteen? Kai joku sentään on paininut samankaltaisen ongelman kanssa?
-Kiitos.
1.6td suurehko kulutus.
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
Suuri on kulutus, kun pääsen 2.4d samaan kulutukseen. Käännä aikasemmalle ennakkoa ja syöttöjä pienemmälle kun kerta ajat noinkin nätisti/varovasti. Onko pumppu hyvässä kunnossa, kylmäkäynistys säätö/osat voivat olla lopuilla.
Suuri on kulutus, kun pääsen 2.4d samaan kulutukseen. Käännä aikasemmalle ennakkoa ja syöttöjä pienemmälle kun kerta ajat noinkin nätisti/varovasti. Onko pumppu hyvässä kunnossa, kylmäkäynistys säätö/osat voivat olla lopuilla.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Mulla on about samanlaiselle virityksellä kulutus ~6,7L/100 joka tuntuu kyllä suhteellisen kovalta mutta muistelisin että vanhalla Caddyllä joka oli vapari ja 4-laatikolla kulutus oli myös n 6,5L pintaan. Sekalaisessa ajossa.
Ja itse en usko ollenkaan Nettiauton kehuja että "4-5L satasella"...
Mutta sellaisen havaitsin että mulla 5-laatikon vaihdon jälkeen nopeusmittari näyttää täysin oikein kun taas trippimittari, jonka mukaan tuota kulutusta on katseltu, näyttää n 5-10% liian pieniä lukemia. Tämä on vertailtu parin muun auton trippimittareihin.
Eli jos kiinnostaa tuollainen tarkistaa, tosin eipä tuostakaan kyllä tule kuin n 0,5L ylimääräistä/100km.
Ja itseasiassa vielä itsellä samanlaiset ongelmat käynnistyvyyden suhteen, joten neuvot kelpaisivat myös tänne...
Ja itse en usko ollenkaan Nettiauton kehuja että "4-5L satasella"...
Mutta sellaisen havaitsin että mulla 5-laatikon vaihdon jälkeen nopeusmittari näyttää täysin oikein kun taas trippimittari, jonka mukaan tuota kulutusta on katseltu, näyttää n 5-10% liian pieniä lukemia. Tämä on vertailtu parin muun auton trippimittareihin.
Eli jos kiinnostaa tuollainen tarkistaa, tosin eipä tuostakaan kyllä tule kuin n 0,5L ylimääräistä/100km.
Ja itseasiassa vielä itsellä samanlaiset ongelmat käynnistyvyyden suhteen, joten neuvot kelpaisivat myös tänne...
Vaparilla 1.6D:llä meni parhaimmillaan 3.9 litraa sadalla ('85 Jetta)
Ja yhtään ainoaa kertaa ei ylittynyt 4.5 litraa. Ja 4-vaihteisella mentiin.
Ei ne Nettiauton mainokset siis ole ihan tyhjästä, jos on pumppu säädetty taloudelliseen tapaan. Eikä sen ruuvatunkaan pumpun tarvitse kulutusta juuri nostaa jos kaasujalka pysyy suht. kurissa.
Mutta tosiaan tuo 5.03 litraa sadalla sisälsi mm. huippunopeuskokeen ja varsin reipasta mutkatieajoa myös.
Eli jossain on mätää jos menee 6 litraa sadalla.
Ja yhtään ainoaa kertaa ei ylittynyt 4.5 litraa. Ja 4-vaihteisella mentiin.
Ei ne Nettiauton mainokset siis ole ihan tyhjästä, jos on pumppu säädetty taloudelliseen tapaan. Eikä sen ruuvatunkaan pumpun tarvitse kulutusta juuri nostaa jos kaasujalka pysyy suht. kurissa.
Mutta tosiaan tuo 5.03 litraa sadalla sisälsi mm. huippunopeuskokeen ja varsin reipasta mutkatieajoa myös.
Eli jossain on mätää jos menee 6 litraa sadalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa